Cykla Gran Canaria (Kanarieöarna) :)

Jag tog med lvg-racern då vi åkte till CG för några veckor sedan. Fungerade helt ok. Enl uppgift kan man efter viss övertalning få med cykeln på transferbuss men jag prövade inte det utan åkte större taxi istället. Palma->Bahia Feliz gick på 600.- tor om jag minns rätt.
Men, det bar emot att se hur de slängde med cykelväskan och att vi sedan fick stå o vänta i 2 timmar på Arlanda för att den skulle komma var milt sagt nervöst. Skulle jag åka idag skulle jag hyra mtb på plats istf att ta med lvg.... Det var för övrigt intressant att cykla i bergen med turistmage - så det sket sig med cykeläventyret på CG om man säger så. Tips, spd-pedaler på lvg.. och typ mtb-skor + cleats för dessa.. underlättar (hade särskilt hjälpt i den belägenhet jag befann mig i.. att återkommande kuta upp i bergen med mina Bontskor i kolfiber med look-cleats under var också det intressant..)

fredrick sa:
Tack för snabba svar.

Några fler frågor kommer här:

Hyra cykel för 25 x 7 = 175 € eller ta med egen för 700 kr t & r med Tui?
(Är det kass asfalt på sina ställen så att risken finns för att köra sönder sin "fincykel med finhjul"?)

Tar vi med egen cykel så kan vi inte ta transferbuss för ca 200 kr utan måste fixa egen skjuts, vad kostar det ungefär för 2 personer och 2 cyklar?

Kanske finns mer prisvärda hyrställen än detta?
http://www.cyclo-canaria.com/en/

Hur brukar ni göra vid resor till Gran Canaria?

Senast ändrad:
Flyg med SAS och plusbiljett och cykeln åker med på köpet. 2x23kg inga extra avgifter, mat på planet, lounge, vip-bagage. Kostnad cirka 3.200 t.o.r (mars)

Transfer via suntransfers brukar kosta 800kr t.o.r playa ingles.

Hyra cykel (köpa förra årets modell) free-motion.

Tack Nieves.

Fick tag i en resa för 3000 kr, flyg, hotell och frukost.
700 kr kostar cykeln t o r.
Plus transfer ca 800 delat på 2 pers.

Känns överkomligt för 8 dagars resa precis innan jul.

Freemotion säljer ut Cannondale supersix för typ 1000€. Kolfiberram och ultegraväxlar, dvs allt vad en nybörjare vill ha. Att hyra en sån gick på 29€ första dan och lite mindre sen.

Två dygn till avresa. Första besöket på öarna.
Hit me med bästa restaurangerna i Maspalomas när det kommer till - bästa pizza? - bästa tapas? - bästa hamburgarna?

Pizza och hamburgare lär du nog spy på innan du kommer hem,att hitta nåt annat är det svåra. Dvs ungefär som Åre... Restaurangen som ligger vid den stora krimskrams marknaden innan dammen vid Dunas de Maspalomas hade bra stekt fisk, Dorado tror jag fisken hette.

Actionbild på ett trevligt happymöte.

Bilagor

• IMG_8675.JPG
    IMG_8675.JPG
    479.1 KB · Besök: 156
fredrick sa:
Hit me med bästa restaurangerna i Maspalomas när det kommer till - bästa pizza? - bästa tapas? - bästa hamburgarna?

Det finns en Italiens restaurang längs med strandpromenaden i Meloneras. Kan inte minnas vad den heter nu... Bästa pastan jag ätit
någonsin.
E: Tror det var denna: http://www.maximiliansrestaurant.es/

Senast ändrad:
Tack Jenny.

Manurhin.
Riktigt härlig cykling denna veckan, även om asfalten överlag är riktigt dålig uppe i bergen.
Skippa VOTT (vid regn) då asfalten är total katastrof och bakdäcket spann så fort du stod upp och trampa.
GC65-GC550 ner från San Bartolomé var dock ren och skär njutning sett till kurvor och asfaltsbeläggning.

fredrick sa:

Ovanför Maspalomas ligger stadsdelen San Fernando
Där ligger några lokala hak där man kan få nånting som liknar lokal mat. Tasquita Galica är förvisso galisisk och värden pratar enbart spanska men med lite tur får du nånting på tallriken som är gott. Beställ en flaska Albarino där till.
På 3:e klass hotellet Tisalaya Parks hak har dom en riktigt god gambas in ajillo. Gott med en liten Vina Sol.

Senast ändrad:
fredrick sa:
Tack Jenny.

Manurhin.
Riktigt härlig cykling denna veckan, även om asfalten överlag är riktigt dålig uppe i bergen.
Skippa VOTT (vid regn) då asfalten är total katastrof och bakdäcket spann så fort du stod upp och trampa.
GC65-GC550 ner från San Bartolomé var dock ren och skär njutning sett till kurvor och asfaltsbeläggning.

Har det försämrats dramatiskt på senare tid? Är visserligen några år sedan jag var där, men då var det väl främst vissa delsträckor som var risiga - sista biten upp till toppen (men den asfalterades väl om härom året), sista biten upp mot Ayacata från Mogán-hållet, runt Acusa Verde, från Cruz de Tejeda mot toppen och från Baranquillo San Andrés upp mot Mogán-Ayacata-vägen. Huvuddelen tycker jag dock var relativt OK. Eller är det bara att jag varit ute på mer risiga vägar på andra ställen som gör att min smärttröskel är lite högre? ;-)
P1030390Large.JPG

fredrick sa:
Tack Jenny.

Manurhin.

Ja visst är cyklingen kanon ?
I mitt minne är asfalten generellt riktigt bra med partier av dåliga avsnitt där man helst tar det lugnt ( nerför ) .
Vott kan jag inte undvika ytterligare en gång om jag vill känna mig åtminstone lite manlig fortsättningsvis , blir första gången .
Får hoppas på torrt ( någorlunda svalt ) väder den dagen .

Avundsjuk ( men mindre och mindre )

M

Manurhin2 sa:
fredrick sa:
Tack Jenny.

Manurhin.

Ja visst är cyklingen kanon ?
I mitt minne är asfalten generellt riktigt bra med partier av dåliga avsnitt där man helst tar det lugnt ( nerför ) .
Vott kan jag inte undvika ytterligare en gång om jag vill känna mig åtminstone lite manlig fortsättningsvis , blir första gången .
Får hoppas på torrt ( någorlunda svalt ) väder den dagen .

Avundsjuk ( men mindre och mindre )

M
Då ser jag fram emot din utvärdering av VOTT, gårdagens hällregn, (en del snöande), storm och 3 grader i kort-kort gör även att den tuffaste människan funderar över taxi både en och två gånger.
Jag kommer aldrig att köra den igen, om den inte asfalteras om samt graderna är kring 20. ?

Kort-kort i 3 grader finns det nog bara en person här på forumet som möjligen kan tycka att det är en god idé.

GoranS sa:
Kort-kort i 3 grader finns det nog bara en person här på forumet som möjligen kan tycka att det är en god idé.

Igår var vi 4 pers var av 3 från forumet som tyckte att det var en bra idé, men väderförutsikterna var riktigt goda. 22 grader, sol och nordlig vind.
Ack så fel vi hade. :)

Asfalten - allt är ju relativt, men jag skulle vilja säga att det är det absolut sämsta jag varit med om och även om jag inte än en supervan cyklist så har jag ändå hunnit med cykelresor till Italien, Österrike, Tyskland, Kroatien, Norge och Mallorca.

Nu låter jag negativ, men det är jag absolut inte, jag har "the time of my life" här nere. :)

Hej forumet.
Hur är det att cykla mellan Soria och Ayacata?
Den gula och gröna vägen på kartan:
Är det en fin väg med bra asfalt eller skall vi skippa den?

Bilagor

• IMG_8851.JPG
    IMG_8851.JPG
    627 KB · Besök: 127
Japp, gula vägen mellan Soria och GC-605 kräver (minst) MTB. Jag var framme och kikade på den för ett år sen, mer en kraftigt lutande traktorstig (på stenblock/grus) än väg. Den måste vara felmärkt på kartorna.

Tack ni båda.
Hur är den gröna?
Ryktena säger att det är dålig asfalt?

Från Maspalomas, vilken är vackrast och bäst väg upp till toppen?

Den gröna var dålig asfalt när jag var där senast (4 år sen tror jag). Bättre att köra upp än ner om man ska köra den tycker jag.

En variant som är rätt kul är via Ingenio, Pasadilla och Cazadores. Biten mellan Pasadilla och Cazadores är bitvis rejält brant, men det går i etapper så om man "vilar" på delarna med mindre brant lutning är den helt OK. Dessutom, VOTT är värre. Jag skulle köra längs kusten upp till El Doctoral, ta av upp mot Sta Lucia, och ta GC-551 via Agüimes till Ingenio. Om man vill ha maximal stigning "på ett bräde" fortsätter man vid El Doctoral längsmed motorvägen till El Carrizal och börjar klättringen där. Vägen El Doctoral-El Carrizal är dock värdelös cykling i mitt tycke.

fredrick sa:
Tack ni båda.
Hur är den gröna?
Ryktena säger att det är dålig asfalt?

Från Maspalomas, vilken är vackrast och bäst väg upp till toppen?

Den gröna är dålig några km på mitten .
Ok uppför , riktigt skakig nerför .

GC 60 från playan är bra asfalterad åtminstone till San Bartelome , ta den .

M

fredrick sa:
GoranS sa:

Igår var vi 4 pers var av 3 från forumet som tyckte att det var en bra idé, men väderförutsikterna var riktigt goda. 22 grader, sol och nordlig vind.

Asfalten - allt är ju relativt, men jag skulle vilja säga att det är det absolut sämsta jag varit med om och även om jag inte än en supervan cyklist så har jag ändå hunnit med cykelresor till Italien, Österrike, Tyskland, Kroatien, Norge och Mallorca.

Nu låter jag negativ, men det är jag absolut inte, jag har "the time of my life" här nere. :)

Jag syftade nog mer på en person som även efter genomförande av något sådant skulle kunna tycka att det var en god idé. Misstag med att bedöma vädret har nog de flesta som cyklat upp och ner i berg gjort.

I Italien har jag f.ö. upplevt en hel del riktigt dålig asfalt, i synnerhet söder om Po-slätten. Min känsla är att de senaste tio åren så har italienarna inte satsat så mkt på vägunderhåll. Sen finns det å andra sidan ställen, ffa uppe i norr, där det är riktigt fin asfalt. Generellt är vägarnas sträckning för mig viktigare än asfaltskvaliteten, men jag är ju turistcyklist och har inga problem med att ta det lugnt utför om det skulle behövas. Därmed inte sagt att jag inte uppskattar en salsgolvsjämn asfalt, det gör jag absolut, och i synnerhet om det handlar om utförskörning.

GoranS sa:
Den gröna var dålig asfalt när jag var där senast (4 år sen tror jag). Bättre att köra upp än ner om man ska köra den tycker jag.

En variant som är rätt kul är via Ingenio, Pasadilla och Cazadores. Biten mellan Pasadilla och Cazadores är bitvis rejält brant, men det går i etapper så om man "vilar" på delarna med mindre brant lutning är den helt OK. Dessutom, VOTT är värre. Jag skulle köra längs kusten upp till El Doctoral, ta av upp mot Sta Lucia, och ta GC-551 via Agüimes till Ingenio. Om man vill ha maximal stigning "på ett bräde" fortsätter man vid El Doctoral längsmed motorvägen till El Carrizal och börjar klättringen där. Vägen El Doctoral-El Carrizal är dock värdelös cykling i mitt tycke.

Har jag fattat rätt:
Maspalomas
Vecindario GC65
Upp till GC551
Agüimes GC100
Ingenio GC120
Passera La Pasadilla
GC120 övergår till GC130
GC134 till Pico de las Nieves

GoranS sa:
fredrick sa:
GoranS sa:

Jag syftade nog mer på en person som även efter genomförande av något sådant skulle kunna tycka att det var en god idé. Misstag med att bedöma vädret har nog de flesta som cyklat upp och ner i berg gjort.

.

Jag tycker nog att Görans syftning eg inte kunde missförstås, men ok...

Det intressanta är dock vem på forumet som ev skulle tycka att kort-kort i 3 grader är en god idé. Namn/nick?

Den gröna är bra mycket bättre nu än för några år sedan, tidigare var det horribelt nära sjön men det är nu fixat.

Bele sa:
GoranS sa:
fredrick sa:
GoranS sa:

.

Jag tycker nog att Görans syftning eg inte kunde missförstås, men ok...

Det intressanta är dock vem på forumet som ev skulle tycka att kort-kort i 3 grader är en god idé. Namn/nick?

Det hela var lite skämtsamt, men kitzblitz brukar kunna dyka upp till randoturer med bara ben även när temperaturen gör att vanliga dödliga är rejält påpälsade.

Absolut inget fel på den turen (möjligen borträknat min hatsträcka Pto Mogán-Arguineguin), men framför allt borde du ju ladda upp med att reka nya rutter. Finns väldigt många andra trevliga vägar på ön också.

GoranS sa:
Absolut inget fel på den turen (möjligen borträknat min hatsträcka Pto Mogán-Arguineguin), men framför allt borde du ju ladda upp med att reka nya rutter. Finns väldigt många andra trevliga vägar på ön också.

Jag åker en vecka med familjen. acceptansnivån på egentid borde ligga på två dagar. En av de dagarna lägger jag nog på ett återbesök i Soria. Den andra dagen? VOT borde väl cyklas? Eller nått annat? Äh det löser sig nog. Långt till april och det dyker ju upp fina förslag här i tråden. Ska inte kapa den ;)

VOTT är en fin stigning och en klar utmaning, i alla fall för en turistcyklist som mig. Det tråkiga om man cyklar uppför är att man inte riktigt orkar njuta av utsikten/vyerna, åtminstone gick det mesta av min energi åt att ta mig uppför utan att stanna på vägen.

En topptur känns lite som det tillhör GC-cyklingens kanon. Bör dock helst göras vid klart väder. Kan visserligen vara lite spännande att köra upp där då toppen ligger insvept i moln, men utsikten från toppe, som är fin, missar man då.

Manurhin, vi har haft 23-29 grader mest hela tiden. Alla dagar har varit kanon, utom en dag på toppen. Den dagen var kass.

:)
iPhones väder har stämt bra.

Lite OT, men kunskapen bor finnas här: finns det fritt wifi i St Lucia? Jag är i nöd o skulle behöva flytta mig ifrån den enda kvadratmeter där det funkar, för att helt o hållet rädda mig från platsen.
Det här blev inge bra.

Kan ta mig till Vecindario där det finns wifi, men det blir längre att åka o så måste jag tillbaka o hämta.

Tillbaka
Topp