Cykla Gran Canaria (Kanarieöarna) :)

Helt rätt men Förbjudna vägen är inte lång.
Ayacata San Bartolome är nog kanske en mil. Vissa bitar ok andra riktigt dåliga då det går fort utför.
Man får väl ta vänster en bit innan man kommer ner till SB och åka via Risco Blanco och sedan ta höger när man kommer ut på stora vägen och klättra upp till SB. Risco Blanco-vägen var på sina ställen riktigt risig 2012. Om de inte förbättrat den sedan dess gissar jag att den får en att helt glömma biten från Ayacata. :sneaky:

H
Man får väl ta vänster en bit innan man kommer ner till SB och åka via Risco Blanco och sedan ta höger när man kommer ut på stora vägen och klättra upp till SB. Risco Blanco-vägen var på sina ställen riktigt risig 2012. Om de inte förbättrat den sedan dess gissar jag att den får en att helt glömma biten från Ayacata. :sneaky:
Hört rykten att den vägen jag tror du menar har blivit bättre. Något att kolla upp.

Om människor kunde kliva på hyggligt i den ordningen de ska sitta och dessutom (och ffa) snabbt sätta sig istället för att stå och häcka mittgången skulle ombordstigning gå klart raskare. Något irriterande när planet försenas beroende på att människor måste stå och trassla med handbagage och kläder i mittgången.
Har någon gång föreslagit ljusslingor i golvet i gaten med sittplats nr som kan tändas allt efter typ av plan. Rutmönster typ. Man ställer sig då redan i gatten på sin sittplats. Ex 25F. Framför mig i kön står då de på 26A-F osv.
I covidtider intar man sin ”ruta” när framförvarande lämnat sin ruta och följer strömmen med bibehållen distans. Idag är det bitvis bristande distans. Bolagen förlorar dock intäkterna för priority boarding men boardingen borde gå mycket fortare.

Idag är vi några som startar kl 09:00 från stora rondellen PdI. Korsningen
GC500/Av Tirajana. Några stiger på senare vid El Pajar
Kör Soria, FbjV, Testbacken o västerut på GC2000. Vänder vid Mirador Aldea. Samma väg tillbaka. Lunch vid Veneguera. Jag kör Bianchihjälm, Team Bike Exchange kostym och möjligen vit vindjacka. Brukar vara fart efter kamrat och inga problem lämna gruppen bara man berättar.
Reservation för ändrad rutt pga väder.

Funderar på att spendera 2-3v på gc inom de närmaste då plugget blir på distans, hur är känslan på ön ang covid/omikron? trevligt under ansvar eller deppigt och få cyklister?

chans för isolering?

Ayacata -> San bartolome (GC-60) har jag hört ska vara riktigt kass nu, någon som kan verifiera?

Den är dålig på några ställen men det är inte så farligt tycker jag. Har man överseende med det så är det en riktigt rolig nerfart som är rätt kul att köra fort nerför med många coola svängar och vissa är till och med bankade. Körde ner där på dryga 14 minuter för några dagar sedan, det var kul :-)

Hur är det att hoja på GC under juli/aug? Funderar på att dra 3 veckor på semestern. Mallis känns för varmt.
Var här juli 2016.
Varmt men trivdes bra.
Några turer finns beskrivna här.
Drick drick drick.
Oftast svalare på morgonen samt i dalgångarna: Filipinas, Ayaguares och allra svalast Fataga innan solen stigit för högt.
Undvik VOTT för där är det svårt att snabbt ta sig hem.
AC på rummet så man kan sova.

Senast ändrad:
Funderar på att spendera 2-3v på gc inom de närmaste då plugget blir på distans, hur är känslan på ön ang covid/omikron? trevligt under ansvar eller deppigt och få cyklister?

chans för isolering?
Mötte många cyklister på dagens 72km uppvärmning. Maspalomas Soria +en bit upp på Förbjudna. Största klungan var nog 8-10st.
Coop team. Mint ett.
Ensam Israel SuN
Mowistar tjej
Det lilla jag sett så är det trevligt under ansvar.
Isolering?
Om du menar hur stor risken är för ”husarrest” så är det nog ingen som vet.
Skillnaden nu är ju många som fått vaccin.
Ang boende så tänker jag att det kan vara klokt med möjlighet till eget hushåll. Spis, micro, kylskåp och undvika hotellfrukostar o korridorer. Försöka reducera umgänge till livsmedelsbutiken. I övrigt leva i bubblan. Bara en går in i butiken. Smittas den som handlar så kan partnern vårda o laga mat och får själv vård och hjälp av den förhoppningsvis tillfrisknade.

Senast ändrad:
Var här juli 2016.
Varmt men trivdes bra.
Några turer finns beskrivna här.
Drick drick drick.
Oftast svalare på morgonen samt i dalgångarna: Filipinas, Ayaguares och Alta svalast Fataga innan solen stigit för högt.
Undvik VOTT för där är det svårt att snabbt ta sig hem.
AC på rummet så man kan sova.

Jag tänker att istället för att slösa bort semestern på att svära över konstant ösregn så kan man glida runt bland bergen med sangria i flaskorna ?

Jag har kört ner Ayacata-Maspalomas ett par gånger de senaste veckorna och det är vissa partier som är lite knaggliga men inget som stör jättemycket. En fin nedfart i det stora hela tycker jag. Idag körde jag förbjudna vägen uppför och det var oxå helt ok. Nedför är det värre men det är rätt kort bit.

Jag har kört ner Ayacata-Maspalomas ett par gånger de senaste veckorna och det är vissa partier som är lite knaggliga men inget som stör jättemycket. En fin nedfart i det stora hela tycker jag. Idag körde jag förbjudna vägen uppför och det var oxå helt ok. Nedför är det värre men det är rätt kort bit.

Häller med helt. Ayacata-Maspalomas är helt klart en njutningsbar nerfart i sin heljet medans förbjudna vägen till Soria är en nerfart man endast tar i nödfall.

Ja, uppför ska det ju vara duktigt risigt för att det ska vara problematiskt. Antingen duktigt knögglig väg där man kan hålla skaplig fart så att det skakar ordentligt eller så dåligt "fäste" i brant parti att man inte kan stå.

FE7EF391-3562-41D7-A31D-35BCDA74EB85.jpeg

Pesch back in front!!!

Trevlig tur förutom en liten incident på väg ner från Filipinas. Vi är fyra. En femte kör om oss och jag som just då tar vind hänger på. Vi möter väldigt många klungor idag. Blir rätt trångt ibland och så hamnar vi i ”caravanen” bakom gammal Mercedes. Billigt team? ? Flyter ändå på rätt bra.
Platsligt får Mersan möte och tvärbromsar. Loket och jag hinner bromsa men den bakom mig går på mitt hjul. Nytt fräscht asfaltsexem på armbågen hon brukar landa på.
Reser sig som Mogli lätt haltande och vill fortsätta direkt för att slippa människobyns sjukvård. Behöver först få på kedjan och justera bromsarna. Sedan fortsätter hon helt oberörd.
—-
Angående allternativ väg öster om GC 60 via Risco Blanco runt San Bartolome så fick jag idag info om att omgivningarna är vackra men asfalten dålig.
Hörde även att olika aktörer på ön beställt totalt 25 000 nya bilar. Halvledarbristen orsakar förseningar. Bilbristen gör att hyrbilarna blivit dyrare.
Bilbrist gillas väll av oss cyklister?

Visa bilaga 531938
Pesch back in front!!!

Trevlig tur förutom en liten incident på väg ner från Filipinas. Vi är fyra. En femte kör om oss och jag som just då tar vind hänger på. Vi möter väldigt många klungor idag. Blir rätt trångt ibland och så hamnar vi i ”caravanen” bakom gammal Mercedes. Billigt team? ? Flyter ändå på rätt bra.
Platsligt får Mersan möte och tvärbromsar. Loket och jag hinner bromsa men den bakom mig går på mitt hjul. Nytt fräscht asfaltsexem på armbågen hon brukar landa på.
Reser sig som Mogli lätt haltande och vill fortsätta direkt för att slippa människobyns sjukvård. Behöver först få på kedjan och justera bromsarna. Sedan fortsätter hon helt oberörd.
—-
Angående allternativ väg öster om GC 60 via Risco Blanco runt San Bartolome så fick jag idag info om att omgivningarna är vackra men asfalten dålig.
Hörde även att olika aktörer på ön beställt totalt 25 000 nya bilar. Halvledarbristen orsakar förseningar. Bilbristen gör att hyrbilarna blivit dyrare.
Hälsa Ane och be henne krya på sig… ???

Ser ju riktigt najs ut! Inga fler incidenter nu bara!
Ja det är overkligt behagligt. Idag armvärmare när jag strax efter soluppgången tog på stora ryggsäcken o cyklade för att fylla kylskåpet OCH köpa en ros till frugan. En röd ros på terrassens bord när hon vaknar ger typ ”arbetsro” ?
Kompisarna vill starta sent så man hinner få någon mil innan vi träffas.
Efter shoppingen inga armvärmare.

Hälsa Ane och be henne krya på sig… ???
Hon såg ut att må prima resten av turen. Bara besviken att ha kraschat

För den som är ovan vid utförskörning i serpentiner/smala vägar (vilket inte hon är) så tänk på att ligger man bakom bil eller buss så tvingas de ofta stanna helt för att kunna genomföra möten. Är nog ingen dum idé att verkligen provocera hyrcykeln o testa maximal inbromsning ett antal gånger så man får känsla för hur den reagerar och när hjulen låses vilket ju bör undvikas. ABS funktionen har man ju i sina fingrar ?

Pepposi jag minns inte om ni redan bokat och är på väg?
När?

Senast ändrad:
Visa bilaga 531938
Pesch back in front!!!

—-
Hoppas det blir fler elbilar. Bättre uppför och nerför, inga avgaser, ingen oljerök pga utsliten motor senare.

Hon såg ut att må prima resten av turen. Bara besviken att ha kraschat

För den som är ovan vid utförskörning i serpentiner/smala vägar (vilket inte hon är) så tänk på att ligger man bakom bil eller buss så tvingas de ofta stanna helt för att kunna genomföra möten. Är nog ingen dum idé att verkligen provocera hyrcykeln o testa maximal inbromsning ett antal gånger så man får känsla för hur den reagerar och när hjulen låses vilket ju bör undvikas. ABS funktionen har man ju i sina fingrar ?

Pepposi jag minns inte om ni redan bokat och är på väg?
När?

Gallan och jag var nere en vecka i november och tanken var att jag och damen skulle ned i slutet av januari men pga av anledningar får vi se om vi kommer iväg. Kanske kan bli slutet av februari istället...
Hur länge blir du kvar Paul?

Gallan och jag var nere en vecka i november och tanken var att jag och damen skulle ned i slutet av januari men pga av anledningar får vi se om vi kommer iväg. Kanske kan bli slutet av februari istället...
Hur länge blir du kvar Paul?
16/2
Därefter drygt två veckor hemma med sportlovslediga barnbarn.
Återfall är dock planerat till 7/3 ?

Hur är det att köra mtb där ? jag ska ner om en månad och bor i Maspalomas
En läsvärd tråd. Mycket välskriven och kul. Kanske inte svar på frågan men en kul början.

Senast ändrad:
Finns massor men kan vara lite svårt att hitta. Bor du i Maspalomas kan jag till att börja med rekommendera ”Grand Canyon” ca 6 mil tur och retur. Du åker upp asfalt till Ayagueres sen höger över dammen och sen är det grus/Stig över bergen och sen tillbaka ner till Maspalomas på Stig/grusväg.

Ja det finns massor. Kolla via Google maps så hittar man lätt nya vägar eller stigar . Grusvägarna är grova . Om man kör i riktning mot mitten av blir det alltid uppför . Vill du ha plant kör efter kusten mot Pozo.

Bilagor

• 52FB30C1-17E2-4D25-9DA8-80BB27D9329C.jpeg
    52FB30C1-17E2-4D25-9DA8-80BB27D9329C.jpeg
    858.5 KB · Besök: 79
  • 3097018C-B46B-4A30-A661-FCB354F65613.jpeg
    3097018C-B46B-4A30-A661-FCB354F65613.jpeg
    1 MB · Besök: 84
  • 7C865DA6-C3B3-4F0C-9292-FA9D32B696FA.jpeg
    7C865DA6-C3B3-4F0C-9292-FA9D32B696FA.jpeg
    1.1 MB · Besök: 83
Just nu bara drygt 11 grader i dalgångarna vid soluppgången. Äter man ordentlig hotellfrukost så hinner det bli varmare. Helt perfekt fram på dagen.
Söndag lutar det åt ön runt igen via Soria.
Tidig start och rullsnitt EJ över 22 i ”vår grupp”. Ett par tre snabba butiksstopp för proviantering.
PM om någon mer vill med.
Med lite flyt kör Izz (Bike 10Mill) om oss och den som vill köra hårdare kan då haka på där.

Ouuufh...

Utväxling för 1x, vad säger ni:
40t / 9-32
40t / 10-36
40t / 9-43

Lutar åt 10-36, vet inte om min bakväxel (815) tar 43t.

Ouuufh...

Utväxling för 1x, vad säger ni:
40t / 9-32
40t / 10-36
40t / 9-43

Lutar åt 10-36, vet inte om min bakväxel (815) tar 43t.
Så lätt utväxling som möjligt.. Speciellt om du ska ge dig på stigningar som VOTT etc.

Jag kommer köra 34-34 som lättaste växel, och det är jag glad för. Min egna cykel skulle jag inte komma långt på, 52 singelklinga fram..

9-44 ger lite mer low end, så jag kan hänga med på platten.

Det tråkiga är att då måste jag köra XT bakväxel, och tyngre kassett. Kommer bli 200g mer att släpa på!!!!

Ju lättare växel du har, ju lättare kommer VOTT rimligen att gå. Det kommer dock knappast att vara lätt oavsett. Å andra sidan, om du är skaplig, inte har en massa extravikt att släpa på och klarar av att hantera låg kadens så kommer du säkerligen upp på 40/36 och sannolikt även 40/32, i synnerhet om du kör klokt.

Ju lättare växel du har, ju lättare kommer VOTT rimligen att gå. Det kommer dock knappast att vara lätt oavsett. Å andra sidan, om du är skaplig, inte har en massa extravikt att släpa på och klarar av att hantera låg kadens så kommer du säkerligen upp på 40/36 och sannolikt även 40/32, i synnerhet om du kör klokt.
Extravikt från julskinkan och dålig form finns. Men hoppas inte hjulet sprängs denna resa så jag får försöka iaf!

Extravikt från julskinkan och dålig form finns. Men hoppas inte hjulet sprängs denna resa så jag får försöka
DÅ KANSKE Ön runt med oss passar som uppvärmning nu söndag morgon.
Belysning behövs första halvtimmen.
Vi passerar Base Camp VOTT (Aldea) efter runt 3h så det går bra att lämna oss då om du känner för VOTT redan första dagen. Kanske bäst passa på medan hjulen är hela.?
Vår fart är dock trotts Julskinkan för låg för dig.

Tillbaka
Topp