GoranS
Aktiv medlem
Cykla Gran Canaria (Kanarieöarna) :)
OK. Då säger jag 9-21-kassett om det är 40 fram!Kroem är STARK!!!! och slimmad ?
Jag har som icke-slimmad, rätt medioker turistcyklist kommit upp med 34/28.
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
OK. Då säger jag 9-21-kassett om det är 40 fram!Kroem är STARK!!!! och slimmad ?
Halverar man kadensen så är det alltså bara 2 w/kg, vilket ju är klart hanterbart. Då måste i och för sig kombinationen väg och cyklist funka för så låg kadens.40/36 ger ~63 i kadens vid 4w/kg för startdelen. (Man kan räkna på det mesta med t.ex. https://www.gribble.org/cycling/power_v_speed.html )
Lite vilken tid du ska upp för men 10/36 borde funka.Ouuufh...
Utväxling för 1x, vad säger ni:
40t / 9-32
40t / 10-36
40t / 9-43
Lutar åt 10-36, vet inte om min bakväxel (815) tar 43t.
Lite nya vinklingar för mig, beskriver ganska bra hur det ser ut.Någon med drönare skulle jag gissa.
Eller lånad bild för illustration.
Vad anser du är skillnaden mellan extrem utväxling och zig-zag?Nä, sick-sackande är "förbjudet", i alla fall i min personliga "regelbok". Om det är så lite trafik att jag säkert kan cykla ytterkurvor är det OK, men i övrigt är det rakt upp och utan stopp som gäller om jag ska besegra backen "på riktigt".
Vad gäller själva VOTT tror jag inte man behöver oroa sig så mkt över täta växlar. Jag gissar att man kan ta en ganska stor del på lägsta växeln även om man är duktig. Åtminstone så länge man inte är en riktig "lågkadensare". För resterande cykling håller jag dock med om att det är en klart relevant aspekt.
Hm, nu är jag inte med på vad du menar. Har jag skrivit något som indikerar att jag tycker de ens är jämförbara?Vad anser du är skillnaden mellan extrem utväxling och zig-zag?
Va!? Fuskar du? Rätt väg är den röda.
Ponera 28 fram och 34 bak vilket lätt går in på mitt vevparti, då behöver inte många åka på skrå. Hyr man som jag gjorde första året en dura-ace grupp med betydligt tyngre utväxling så kommer jag knappt upp.Hm, nu är jag inte med på vad du menar. Har jag skrivit något som indikerar att jag tycker de ens är jämförbara?
Utväxling handlar i min värld om kvoten mellan antal tänder på klinga och drev. Extrem är väl här att tolkas som väldigt stor eller väldigt liten. Och sick-sackande har att göra med formen på den trajektoria som cykeln färdats längsmed. Om dess avstånd från ena kanten på vägen varierar påtagligt mkt mer än hur mkt vägen själv svänger så skulle jag kalla det sick-sackande.
Som jag ser det kan man sick-sacka med godtycklig utväxling. Och är man stark och klarar låg kadens kan man ta sig uppför utan att sick-sacka även med en väldigt tung utväxling.
Ah, då är jag med och naturligtvis har du helt rätt i att lättare utväxling gör det möjligt att klara tuffare backar utan sick-sackande.Ponera 28 fram och 34 bak vilket lätt går in på mitt vevparti, då behöver inte många åka på skrå. Hyr man som jag gjorde första året en dura-ace grupp med betydligt tyngre utväxling så kommer jag knappt upp.
Det jag menar är att om man trixar med lätta växlar eller mtb så blir det lättare uppför lite på samma sätt som att plana ut lutningen genom att cykla zig-zag.
Nu bryr jag mig inte om vilket, jag åker iaf inte VOTT vare sig upp eller ner oavsett.
Låter bra inför kommande VOTT bestigning.Backar som jag anser mig säker på att jag skulle kunna cykla uppför utan stopp om jag vill har jag dock inga betänkligheter att stanna i, ….
Fast du får nog läsa din regelbok snarare än min för att se om det är OK.Låter bra inför kommande VOTT bestigning.
Då behöver inte heller jag ha några betänkligheter när jag stannar och fotograferar.
Morgondagens Ö-runda hänger löst.
Tar beslut i kväll.
![]()
Nytt farevarsel for helsefarlig sanddis på Kanariøyene
Les mer på canariajournalen.nowww.canariajournalen.no
Ja, är man helt säker på att aldrig sätta ned en fot på VoTT finns det nog inte så mycket utmaningar kvar.Fast du får nog läsa din regelbok snarare än min för att se om det är OK.![]()
Jodå, finns en hel del backar som är svårare att klara utan fotisättning.Ja, är man helt säker på att aldrig sätta ned en fot på VoTT finns det nog inte så mycket utmaningar kvar.
Värre finns, men betydligt fler lättare. VoTT känns i alla fall som en relevant mätpunkt.Jodå, finns en hel del backar som är svårare att klara utan fotisättning.
Sen gäller min regelbok om fotisättningar bara tills jag lyckats besegra backen en gång.
På tal om vott och mätpunkt, hur går det med träningsfokus för att kunna besegra backen?Värre finns, men betydligt fler lättare. VoTT känns i alla fall som en relevant mätpunkt.
Om du frågar mig. Pandemiavslut, semester, några hundra mil resa, 10 kg för mycket kroppsvikt, x antal träningstimmar och x antal mil där x är större än 200.På tal om vott och mätpunkt, hur går det med träningsfokus för att kunna besegra backen?
Själv har jag bytt 34-32 till 35-36, då blir inte det mentala hindret lika stort att köra igen.
Då tar du den nästa gång med bättre utväxling än sist?Om du frågar mig. Pandemiavslut, semester, några hundra mil resa, 10 kg för mycket kroppsvikt, x antal träningstimmar och x antal mil där x är större än 200.
Är ändå en viss skillnad på ”finns inte så mycket utmaningar kvar” och att det finns ”betydligt fler lättare” skulle jag säga. Det sistnämnda köper jag utan problem, det förstnämnda är i alla fall diskutabelt.Värre finns, men betydligt fler lättare. VoTT känns i alla fall som en relevant mätpunkt.
localguidegrancanaria.com
Trist bara om man inte bor där.Öst-västliga varianten kan man få ett par mil kortare om man kör fram och tillbaka och ev. några hundra hm färre. Så det måste ju vara lättare, eller ...?
Visa bilaga 533779
Perfekt, kan man bo på flygplatsen.Öst-västliga varianten kan man få ett par mil kortare om man kör fram och tillbaka och ev. några hundra hm färre. Så det måste ju vara lättare, eller ...?
Visa bilaga 533779
Det finns hyfsat billiga lägenheter näraPerfekt, kan man bo på flygplatsen.
Och så slipper man sova och sola.......Det finns hyfsat billiga lägenheter nära
Nu snackar vi, vott efter lite uppvärmning och 120/130 på hemvägen?Man kan väl köra åt andra hållet då - från västkust till östkust och tillbaka. Borde väl finnas ngt boende i San Nicolas!? Eller så är det bara att hyra in sig hos Pedro Ramos!
Visa bilaga 533794
Ja! En intressant utmaning. Man gör nog klokt i att starta lite defensivt. Dessutom kan nog tidig start vara bra s.a. man har tid på sig. Inte roligt att behöva stressa nerför VOTT för att komma tillbaka innan det blir mörkt.Nu snackar vi, vott efter lite uppvärmning och 120/130 på hemvägen?
Jag har för avsikt att testa. Det finns ett par saker som kan sätta P för ett försök. Calima (sandstorm), mycket nederbörd på nordsidan, låg molnhöjd (<2000m) och extrema temperaturer/vindar.Ska tilläggas att jag aldrig kört så många höjdmeter på en tur. Så det hela är från min sida rätt mkt av en skrivbordsprodukt. Å andra sidan händer det ju att någon gång då och då att sådana blir verklighet.
Ungefär när tänker du dig försöka??Jag har för avsikt att testa. Det finns ett par saker som kan sätta P för ett försök. Calima (sandstorm), mycket nederbörd på nordsidan, låg molnhöjd (<2000m) och extrema temperaturer/vindar.
Jag har varit på Nieves runt 15ggr i allt från +2 grader till 20, haft nästan 30 grader i Fataga på vägen upp. I sådana extremfall viker jag ner mig direkt.
Om det går åt pipan får man övernatta längs vägen?
Nä sällskap är kul, det som avgör är farten då det blir mycket uppför. Jag är en diesel och håller igen nerför så om det fungerar så gärna.Ungefär när tänker du dig försöka??
Vill du helst köra själv??