Cykla Gran Canaria (Kanarieöarna) :)

Nej, det kommer inte att ske och kommentaren om fusk var naturligtvis skämtsamt menad. Jag har f.ö., som framgått i diverse RR:ar, inga problem med att utnyttja andra färdmedel om det gör att jag kan få mer rolig cykling.

Sen kan jag förvisso se något tilltalande i att cykla till resmålet men att cykla ner till södra Spanien(?) och ta båt därifrån till Kanarieöarna är inte riktigt hållbart. Risken är att jag skulle hitta alldeles för många roliga backar att cykla uppför på vägen dit så att jag inte skulle hinna ner till Spanien innan semestern var slut.

Om det någon gång blir en cykelsemester inkluderande El Hierro kommer det garanterat att bli en RR här. Som ett tack för allt trevligt du postar i denna tråd skulle jag t.om. kunna tänka mig att länka till den från denna tråd. :sneaky:
Kan ju hoppas du får ett gott liv även efter ”arbetslivet”. Då borde det finnas tid för mååånga klättringar och RR. Håll i håll ut!!

Pension!? Nä du, sånt kommer att vara borttaget när jag blir gammal nog. Alternativt är pension något man får när man sitter på hemmet.

/Pessimisten
Aha du pratar om den månatliga förolämpningen ?….. det Statliga Träningsbidraget? ???
Är ärligt talat GRYMT nöjd med cykellivet just nu. Skulle dock inte skadat med det syreupptag man hade för 35 år sedan.
Pensionen räcker till hyra, mat, kläder, resor och SLITDELAR till cyklarna. Och någon ny helst begagnad cykel ibland.
Låter som du har långt kvar ”till hemmet”. Kan vara så att det då finns Swift att välja som tillval på rummen eller i dagrummet. Bara höja handen så kommer personalen springande med den dryck du vill ha.
Hur man gör en lååång ”sticky bottle” tas upp första dagen på vårdutbildningarna och hur man fäster gellen på flaskan.
Risken eller fördelen är väll att man då är så glömsk att man kan köra VOTT eller Alp de Huez ”för första gången” 7 dagar i veckan och skriva RR som om dagens klättring var en världsnyhet. ????
Hade min yngsta uppkäftiga charmiga dotter läst ovanstående så hade hon sagt.
”Pappa ……. du är redan där…….. jag kan påminna dig i morgon igen ?”

Senast ändrad:
Dagens Nyhet. Läggs ny asfalt om mot Doctoral/Vecindario. GC191. Där har varit skakigt sista åren.
0E5C2DE6-B363-4295-996F-A9355BF0012E.jpeg
Ostadigt väder upp GC65 mot Lucia.
9C457F48-F6AE-4C31-BAD1-5447001FF021.jpegCB485AD3-094F-4652-8490-1A9FBEC3F3EB.jpeg
Blev blöt på väg från Lucia till Agüimes.

Hur går det med Calimeran?
Tänkte att det kanske var bättre på lite höjd men tydligen blir det värre när man kommer upp i bergen.

Aha du pratar om den månatliga förolämpningen ?….. det Statliga Träningsbidraget? ???
Är ärligt talat GRYMT nöjd med cykellivet just nu. Skulle dock inte skadat med det syreupptag man hade för 35 år sedan.
Pensionen räcker till hyra, mat, kläder, resor och SLITDELAR till cyklarna. Och någon ny helst begagnad cykel ibland.
Låter som du har långt kvar ”till hemmet”. Kan vara så att det då finns Swift att välja som tillval på rummen eller i dagrummet. Bara höja handen så kommer personalen springande med den dryck du vill ha.
Hur man gör en lååång ”sticky bottle” tas upp första dagen på vårdutbildningarna och hur man fäster gellen på flaskan.
Risken eller fördelen är väll att man då är så glömsk att man kan köra VOTT eller Alp de Huez ”för första gången” 7 dagar i veckan och skriva RR som om dagens klättring var en världsnyhet. ????
Hade min yngsta uppkäftiga charmiga dotter läst ovanstående så hade hon sagt.
”Pappa ……. du är redan där…….. jag kan påminna dig i morgon igen ?”
Hur går det med Calimeran?
Tänkte att det kanske var bättre på lite höjd men tydligen blir det värre när man kommer upp i bergen.
Igår var det skapligt bra västerut. Tasarte. Tätnade något mot kvällen i Maspalomas.
Nu är det sämre än igår kväll och jag ligger lågt tills det lättar men det kan ta flera dagar enligt prognoserna.
Har inte koll på om höjden påverkar Caliman. Just nu är det relativt svalt och svaga vindar. Regnade lite igår men uppfattade inte att det minskade diset.
Tidigare Calima jag varit med om o hört talas om har varit förknippade med hårda vindar från ost och väldigt varmt. Händer att gräshoppor seglar med från Afrika då.
Iz Bike 10Mil sa att den kommer från söder och är mindre besvärande i norr. Möjligt att han då syftar på den svala varianten med svaga vindar som rådde för 14dagar sedan.

Senast ändrad:
Här kommer ett litet ”reklamavbrott” för GC205 som börjar från GC 200 några km öster om Mirador Alde de San Nicolas 655 möh. Byn med Sparbutik 3-4km ner i dalgången heter Tasarte. Playa Tasarte dit är det >10km. Skaplig till riktigt bra asfalt förutom grus sista 500m till playan, havet och fiskrestaurangen. Alla vi som var dit igår gillade fisken. 13€ för varm mat, 33cl cola och 500ml con gas. När vi åkte ner kändes det som utför hela tiden men under de 655 höjdmetrarna upp till GC200 med fisken sprattlande i magen uppskattade benen ett antal kortare utförsbackar.
D359F4AE-7266-46B7-8E7A-5E973A0098AA.jpeg
Havet i sikte. Många kvadratmeter växthus i denna dalgång.
7317C055-D12A-4560-8912-3D91B3F96F12.jpeg
Gravel sista biten inte min grej men ovanligt bra ändå. Kör 25mm
B8F5B0EC-5FC1-4FDD-8A74-6462BABD9316.jpeg
Har man det inte sämre så bör man inte klaga. Köpte stor flaska con gas på Spar på vägen upp. Varje rap bekräftade att fisken smakade bra. ?
Helger kan det normalt vara svårt få bord. De tog inte kort.
Horisonten skapligt skarp tolkar jag som minimalt med Calima just här och då.
Vindjacka bra att ha med. Blåste lite kyligt igår trots svaga vindar.

Det känns som om att frekvensen ökat?
Ja det är vad flera andra också säger.
Några av kompisarna var ändå ut idag. Någon runt hela ön. Den rundan hade jag sett fram emot upp till norr för att sedan ta rakt söderut GC75, 70, 21, 150, 130 o 134 till Pico. Stödköpa varm choklad o rulla hem till Maspalomas den kortaste vägen. Oklart om jag nu hinner reka mer innan du Nieves kommer ner.

Även Sagan sågs ute idag.

Det känns som om att frekvensen ökat?
Tog mig nu tid att skrolla ner på sidan jag länkade till (vilket du kanske redan gjort) och hittade då statistik ända från hösten 2014. 2014-2019 var det bara någon enstaka dag med lila ”varning” per år.
Vanligast tycks det vara februari o mars.
Har man möjlighet att planera in vilodag utefter Caliman så kan länken vara ett hjälpmedel.

Många som cyklar på Gran Canaria är Tyskar. De satsar på allt. Det finns bra utbud med allmänna kommunikationer.
Jag träffade ett imponerande gäng i Soria på Casa Fernando. Det var väldigt lite papayajuice i deras glas och dom rökte som borstbindare, det som var imponerande var att dom cyklat upp, hoppas det gick bra nerför på hemvägen.

Från Christoph Strassers IG (han är tydligen och cyklar på GC nu): ”I was showing some weakness by shifting down to the small chainring once. But to be honest, on my strange 46-33 crank, there is no big chainring. Just a small one, and a very small one ?”

Från Christoph Strassers IG (han är tydligen och cyklar på GC nu): ”I was showing some weakness by shifting down to the small chainring once. But to be honest, on my strange 46-33 crank, there is no big chainring. Just a small one, and a very small one ?”

Haha kämpigt! :D

Yep, han är på GC och tränar just nu.
Straps2.jpg

Straps.jpg

Ser ut att kanske bli två veckor till, men vet inte om jag orkar packa med cykeln denna gång. Vart kan man hyra en "rolig" cykel runt PDI?

Spec/Cannondale är inte... så kul :D

Free-motion har väl BH också. Om nu inte en lätt, fälgbromsad supersix skulle plötsligt skulle ha blivit en tråkig cykel på GC. De finns dessutom i rött numera.

7F95E778-B3A2-498E-99D3-7909A1B295EF.jpeg
Körde så här idag. 140km o lite drygt 3000m.
Soria, Pico o stödköpte varm choklad av Toppen killen igen. Sedan Telde.
Noterade att GC 600 från Ayacata tagit mycket stryk under Covid epoken. Sista biten upp är som tur är helt perfekt. Även GC130 till Telde är helt felfri. Idag åkte jag ensam och tog mig tid att stanna och njuta av utsikten. Trodde jag skulle kunna lägga upp en kort video men får bli ett par bilder. Calimadiset borde framgån
EA20E3DE-CE69-4BB9-888A-C6C0194ABB46.pngB9C751E3-ACE2-440C-993E-83FF480EACBE.png
Fantastiskt fin väg. Har man tröttnat på skaket från Pico till San Bartolome och man har gott om tid så tror jag många skulle uppskatta GC130
Bilden nedan beskriver där jag kom ner i Telde på GC100
05169A7C-5A1A-47FD-95BE-6A3FAA71C59B.jpeg
Gissar att det var här Kroem o jag körde upp senast.
Viss varning ⚠️ för GC 130 dagar med stark vind. Högprofilen kan man lämna hemma.
Fick sällskap sista 25km av en stark Tjeck som idag lyckats få en selfie med P Sagan i San Bartolome.
Sög även hjul på ett par Ungrare. Riktigt lätta,unga och MAGRA.
From Hungary.
They looked hungry ?

Senast ändrad:
Känns igen!

Zooma in på andra bilden för att se Paul! :)

Bilagor

• 13B3EBA0-2384-4636-87FB-6B0C22543269.jpeg
    13B3EBA0-2384-4636-87FB-6B0C22543269.jpeg
    456.4 KB · Besök: 106
  • 7AD7A733-DBD9-4993-A804-AF45C5DB7D48.jpeg
    7AD7A733-DBD9-4993-A804-AF45C5DB7D48.jpeg
    709.7 KB · Besök: 99
F4BFEB4B-8600-4BDB-B80C-5F51B915436E.jpeg
Den som har Strava kan säkert följa Izz Ramadan där.
Kolla gärna upp starttid som kan variera något. Öturen är för den som är ok med mycket motorväg. Dras man med ett FTP på 3,5w/kg och vill ha distans så hänger man med.
Finns även Natural Bike som drivs av Guillermo. Kortare söndagsturer oftast efter kusten och någon avstickare. Lämpligt som återhämtning för den ambitiöse.
Väg beskrivning t Natural Bike.
GC 500. Under norra brofästet på gångbron närmast Shellmacken.
Båda hyr ut cyklar. Guillermo har Eddy Merckx.

Visa bilaga 537367
Den som har Strava kan säkert följa Izz Ramadan där.
Kolla gärna upp starttid som kan variera något. Öturen är för den som är ok med mycket motorväg. Dras man med ett FTP på 3,5w/kg och vill ha distans så hänger man med.
Finns även Natural Bike som drivs av Guillermo. Kortare söndagsturer oftast efter kusten och någon avstickare. Lämpligt som återhämtning för den ambitiöse.
Väg beskrivning t Natural Bike.
GC 500. Under norra brofästet på gångbron närmast Shellmacken.
Båda hyr ut cyklar. Guillermo har Eddy Merckx.

Det var Natural Bike jag tänkte på tidigare ?

Hej.

Jag och sambon drar till GC i slutet av februari för att trampa lite. Har just nu bokat ett hotell i Las Palmas, men efter lite efterforskning verkar de flesta turerna utgå ifrån södra delen. Är det värt att boka om hotellet till den sidan av ön?
Vi tänkte 2 dagar Lvg och 1 dag mtb.

Tack på förhand

Jag vågar inte svära på det då jag inte cyklat till/från Las Palmas, men ju större orter desto mer strul att komma ut från dem till bra cykling är mitt sätt att resonera. Sydsidan är solsäkrare och absolut mer cyklister (och cykeluthyrare om ni tänkt hyra vilket jag nästan misstänker om ni ska växla mellan lvg och mtb).

Hej.

Jag och sambon drar till GC i slutet av februari för att trampa lite. Har just nu bokat ett hotell i Las Palmas, men efter lite efterforskning verkar de flesta turerna utgå ifrån södra delen. Är det värt att boka om hotellet till den sidan av ön?
Vi tänkte 2 dagar Lvg och 1 dag mtb.

Tack på förhand
Göran S har rätt.
Free Motion har faktiskt butik och uthyrning även i Las Palmas.
Byte av hotell skulle för mig vara en kostnadsfråga. Jag är snål (eller sparsam ?). Är kostnaden hög skulle jag säga ”testa Las Palmas”. Cyklade där senast idag dock på motorvägen.
Har ingen koll på MTB mer än att jag TROR mig förstått att det inte är som skogsstigar o grusvägar hemma.
# Kolla om möjligt vädret innan ni bokar cyklar. Har gott bra att cykla i Las Palmas utan regnjacka eller armvärmare senaste fyra söndagarna.
# Kan vara skönt för oss Vikingar att det inte är riktigt så varmt som det kan vara i söder. Idag över 30 grader på min Garmin i klättringen från Aldea de San Nicolas riktning Mogan.
# Fråga cykeluthyraren efter lämpliga vägval.
# 20-30km till Telde. Därifrån typ 25 km till Pico via GC 130. Se bilder fr tidigare denna vecka.
# Gott om vägar runt Las Palmas. Klättringarna oftast inte så långa.
# Grönare o vackrare än i söder.
Katedralen i Arucas kan vara trevligt mål en dag.
Hyr ni bil eller vespa kan ni ju reka lite först.

Boka i söder nästa gång om många soltimmar är viktigt.
Ser fram emot rapport hur ni valde att göra och hur det föll ut!!!

Vi har gratis ombokning till den 14de, så det är ingen kostnadsfråga - utan mer en smidighet/upplevelse fråga.
Men både göran och pauls svar verkar ju luta åt att vi bör boka om ??

2482C04B-4113-4A0D-A798-2498522EC82E.jpeg
Söndag runt ön med Izz ägare till Bike 10Mil. Kom iväg senare än avtalade 09:00 då en Norrman dök upp och ville hyra cykel. Normalt stängt på söndagar men Izz var snäll o hjälpte honom.
Alltid nya bekantskaper på dessa turer. Igår tre Irländare som gjorde sin fjärde dag. Hyrt hos FM. Nästa gång hyr de nog av Izz. En av Izz kunder en Belgare startade veckan med ön runt ?.
Han fick det riktigt jobbigt redan i Las Palmas. Även motorväg kan stiga 5-6% här.
B000C2BF-511F-4E20-9117-833E11ADD248.jpeg
12 från start blev 15 när Tomas Decker o hans kompisar anslöt från San Agustin. Kraftig motvind upp till Doctoral. Vi försökte rotera lite men det är inte alla som förstår att växla ner en kugg och behålla kadensen när de går över i långsamma ledet så farten drevs upp. Min puls hamnade då på 90% av max. Decker med flera steg av norr om flygplatsen för att utforska inre delar av ön.
Izz som håller i kameran tog en ”järnförning” i motvinden utefter hela norrsidan. Mil efter mil. Flaggorna stod rätt ut. Jag låg kloss på hans hjul. Fullt fokus för att kunna ligga nära. De starka snackade på i kön. Jag hade fullt upp att inte släppa.
BD8AEBFE-6B35-4DB1-AE33-91EFAA237B8E.jpeg
Fyllde på vid en mack i början av Agaete. En FM-cykel hade glappt styrlager som vi justerade.
Fantastiskt fint längs västkusten trotts Caliman. Belgaren till vä om Izz på selfien och den starkaste Irländaren körde som skollade troll ner mot San Nicolas. Hade turen att kunna hänga på när de växeldrog.
34/11 o kadens 136 för att inte bli efter.
Butiksfika i San Nicolas. Drack minst en liter där och fyllde 1,5liter på ramen. Var varmt. Bara jag som valde Testbacken och Soria hem. Resten tog motorvägstunneln vid Pd Mogan. Vätskan var nästan slut innan Tauropass och tendens till kramp men tog mig hem. Kycklingryta o potatis stod färdigt på spisen. ?
Ett kilo lättare idag än igår. Kan inte bli mycket bättre. ?

Några från dagens grusrunda

Bilagor

• 3A3CCE5B-EB87-4422-A3C8-F8B739FEEDF3.jpeg
    3A3CCE5B-EB87-4422-A3C8-F8B739FEEDF3.jpeg
    1.2 MB · Besök: 64
  • FB29EDA6-6E55-418E-8CB8-6DF013929BEF.jpeg
    FB29EDA6-6E55-418E-8CB8-6DF013929BEF.jpeg
    1.5 MB · Besök: 64
  • F2CE226C-AB2E-4E5E-A80B-5FA9D8DFC4E5.jpeg
    F2CE226C-AB2E-4E5E-A80B-5FA9D8DFC4E5.jpeg
    1 MB · Besök: 71