Cykla Gran Canaria (Kanarieöarna) :)

Då var årets första landsvägstur avklarad. Det blev 2600 höjdmeter ?
Start hos Free Motion Arguineguin - Soria - skräpvägen / grusbacken upp till GC605, konstatera att juicegubben var ledig, vidare till Ayacata och en snabb kaffe på catwalken på Casa Melo, GC600 vidare till GC130 och upp på Pico, sen GC130 ner till GC120 ner till Ingenio och sen kustvägen tillbaka till Playa del Cura.

Efter alldeles för mycket rackig väg med risigt underlag var utförskörningen på GC130 och GC120 ren propagandacykling. Kan tänka mig att den är fin uppför också som tidigare nämnt. Vädret var helt perfekt men hade önskat att jag tagit med västen för nedförskörningen. Är en fryslort av rang så skakade tänder till slut? så det var lite skönt när den fantastiska utförslöpan tog slut haha.

IMG_20230108_103212.jpgIMG_20230108_103222.jpgIMG_20230108_142356.jpgIMG_20230108_142430.jpgIMG_20230108_141549.jpgScreenshot_2023-01-08-17-03-39-667_com.garmin.android.apps.connectmobile.jpg

En tandskakartur ned från Pico runt nyår för några år sedan fick mig att börja plocka med långfingrade handskar och vindjacka för alla nedfärder framöver. Man ifrågasätter varför man har dem i ryggfickan när man sakta klättrar uppåt med solen i ryggen på 500 möh, men de är guld värda mellan 2000 och 1000 möh i 50km/t utför sedan. ? Att kunna använda fingrarna för att bromsa ibland är nyttigt på de vägarna. #ocksåfryslort

En tandskakartur ned från Pico runt nyår för några år sedan fick mig att börja plocka med långfingrade handskar och vindjacka för alla nedfärder framöver. Man ifrågasätter varför man har dem i ryggfickan när man sakta klättrar uppåt med solen i ryggen på 500 möh, men de är guld värda mellan 2000 och 1000 möh i 50km/t utför sedan. ? Att kunna använda fingrarna för att bromsa ibland är nyttigt på de vägarna. #ocksåfryslort
Jag tog dessutom med väst och armvärmare just för ändamålet, men sen satte man av på morgonen och tänkte äh här är så varmt och skönt vi lämnar västen hemma....??

Jag tog dessutom med väst och armvärmare just för ändamålet, men sen satte man av på morgonen och tänkte äh här är så varmt och skönt vi lämnar västen hemma....??
Alltid bra att ta med en vindjacka när man cyklar i bergen. Vädret kan alltid slå om, eller så är det kylig skugga och ska man då pinna på för att hålla värmen bonkar man innan man är hemma.

Åker ner nu på lördag 14/1 och stannar 10 dagar. Kommer bli en del landsvägscykling. Om det är någon happyit som är nere samtidigt och är sugen lite cykelsällskap går det bra att höra av sig här i tråden eller i PM. Bor i Playa del Ingles.

Intressant! Och var / hur bokar man detta? På den hemsidan som Ving hänvisar till står det bara något i stil med: "i mån av plats till en extra kostnad"; dvs. väldigt luddigt.

@fekstrand1 - Ja det var ju faktiskt ett rätt bra förslag som skulle vara görbart!

Någon som har erfarenhet av https://rentbikeplayameloneras.com/ ?
De hade rätt bra pris på Giant TCR.
Anmäler mig som försökskanin. Tyvärr kom jag på att jag behövde på boka hoj först igår och då var Gianten i rätt storlek redan bokad. Fick bli en Spez Tarmac därifrån istället.

Åker ner nu på lördag 14/1 och stannar 10 dagar. Kommer bli en del landsvägscykling. Om det är någon happyit som är nere samtidigt och är sugen lite cykelsällskap går det bra att höra av sig här i tråden eller i PM. Bor i Playa del Ingles.

Anmäler mig som försökskanin. Tyvärr kom jag på att jag behövde på boka hoj först igår och då var Gianten i rätt storlek redan bokad. Fick bli en Spez Tarmac därifrån istället.
Till mig svarade dem att den "Roubaix jag jade bokat var slut" och erbjöd någon annan mycket dyrare. Jag svarade att jag hade bokat Giant TCR och inte Rooobäää, då slutade dem svara. Kändes som Gianten inte finns på riktigt utan bara är där som lockbete....

Till mig svarade dem att den "Roubaix jag jade bokat var slut" och erbjöd någon annan mycket dyrare. Jag svarade att jag hade bokat Giant TCR och inte Rooobäää, då slutade dem svara. Kändes som Gianten inte finns på riktigt utan bara är där som lockbete....
Hmm, trist i så fall. Har tidigare hyrt hos Free Motion och Cyclocanarias och det har funkat bra. Men senaste gången jag var där ville de inte plocka bort spacerberget och flytta ner styret till rimlig höjd. Orkar inte tjafsa med dem kring detta denna gång och ville därför testa annan firma.

Senast ändrad:
Hmm, trist i så fall. Har tidigare hyrt hos Free Motion och Cyclocanarias och det har funkat bra. Men senaste gången jag var där ville de inte plocka bort spacerberget och flytta ner styret till rimlig höjd. Orkar inte tjafsa med dem kring detta denna gång och ville därför testa annan firma.
Möblerat om styre och sadel har jag gjort själv på hotellrummet varje gång jag hyrt (många olika uthyrare). Kräver iofs att de är av "klassisk" modell och inte alltför integrerat.

Möblerat om styre och sadel har jag gjort själv på hotellrummet varje gång jag hyrt (många olika uthyrare). Kräver iofs att de är av "klassisk" modell och inte alltför integrerat.
Precis, det är det där med integreringen som ställer till det. Tänkte därför hyra en mer omodern hoj denna gång men vill inte ha en instegscykel. Hyr man BH cykel från Free Motion är det ju inga problem att sänka till exempel.

Det var väl kul eller hur! 43 nerför är bra. Var det jobbigt? Hur kändes andningen uppför?
43, nja. Tror du kommer ihåg dåligt, jag rullade mest utför och fegade en del.
Gick iaf betydligt fortare 2a gången när jag hade bättre koll.
Tempot var rätt lugnt uppför så måttligt flås, snittade 250w i 28 min.
Om jag skulle köra på 21 som du gjort krävs det nog 500w?

43, nja. Tror du kommer ihåg dåligt, jag rullade mest utför och fegade en del.
Gick iaf betydligt fortare 2a gången när jag hade bättre koll.
Tempot var rätt lugnt uppför så måttligt flås, snittade 250w i 28 min.
Om jag skulle köra på 21 som du gjort krävs det nog 500w?
Jag tycker du gjorde bra. Det är så små finmarginaler som ger stort utslag. Tycker att början uppför från Bar Nicholas nästan är värst. Ouppvärmd. Går lite uppför typ 2 %. Känns som att man står still. Aningens vind. Samtidigt vet jag att man måste stå på i början. Plötsligt blir det 9-13 procentare. Då gäller det att hitta balansen. Att ligga högt i puls. Men inte två slag för högt. Då får man slå av. Bara lite. För att komma ner på 92% i puls. Då är det görbart. Fast vi snackar nästan TT-tempo.

Skickar/skicka PM. Kom igår. ?

Cyklat Soria- förbjudna vägen-testbacken med @glitch Idag, jag tog motorvägen hem och bergsgeten glitch skulle såklart köra testbacken uppför igen.
Trevligt att möta ny happyit och trevlig tur inkl fikastopp i korsningen testbacken-La Aldea, tack för kaffet?

Det verkar som att en del inte är så noga med regler faktiskt....klart förbjuden väg.
20230111_102329.jpg

Screenshot_20230111_145507_Strava.jpg

Senast ändrad:
Då var hyrcykeln återlämnad och cykeläventyren slut för den här gången. Tack @Manurhin2 för sällskap idag, pricken över i så att säga. Sen måste jag dock korrigera honom när han skriver "bergsgeten", han menade att skriva "bergsåsnan", men man kan komma långt på envishet även om det inte går så snabbt?

Tummen upp för spontankaffe på grillhaket i botten på testbacken - doften från röken gjorde ju inte att man blev mindre hungrig. Fick uppleva den utför för första gången idag och det var verkligen ❤️❤️❤️❤️❤️så då fick feeling och var tvungen att åka upp igen. Backen gjorde för övrigt skäl för sitt namn, var några Bora Hans Grohe kittade ynglingar som hann passera både upp och ner medan man själv gnetade för varje höjdmeter. Riktigt kul att se hur en slipsten ska dras!

Hann precis tillbaka till hotellet för sista chansen på lunchebuffen också?

Sjukt att det gått 5-6 år sen jag var här sist. Hotellet (Sunwing OBC) är supersmidigt och bra med barn men att hyra cykel är lite pyssel då det krävs en busstur till och från och sen vägraset är det inte lika smidigt som förr att köra upp på västsidan.
Hyrde i Arguineguin nu då Pt. Mogan hade stängt på söndagar och det funkade bra men som alltid när jag hyrt hos FM (på flera olika platser) otroligt opersonligt fram tills jag drar fram tyskan (pratar flytande), då är de plötsligt jättesnackiga och nästan sprudlar av livslust ?

Vi får se när man kommer åter, men fler gånger lär det bli, när jag blivit vuxen ska jag ge mig på VOTT någon gång också ?
IMG_20230111_172225.jpgIMG_20230111_172313.jpgIMG_20230111_172401.jpgIMG_20230111_172446.jpgIMG_20230111_172619.jpgIMG_20230111_172655.jpg

Pratade med Guillermo på Natural Bike idag om transport av hyrcyklar till kundens Hotell.
Min fråga var vad det kostar om han ska transportera till OCH hämta i Bahia Feliz. (Ca 10km). Kostar totalt 10€.

Beställning sker via mail.
Bifogar hans visitkort.
Aktuell mailadress markerad med ett streck.
Engelska funkar.
0A5ABCF6-283E-4C22-9FE6-0AE506A72C4F.jpeg

Just nu var det mesta uppbokat men kostar inget att fråga.

Pratade med Guillermo på Natural Bike idag om transport av hyrcyklar till kundens Hotell.
Min fråga var vad det kostar om han ska transportera till OCH hämta i Bahia Feliz. (Ca 10km). Kostar totalt 10€.

Beställning sker via mail.
Bifogar hans visitkort.
Aktuell mailadress markerad med ett streck.
Engelska funkar.
Visa bilaga 602458
Just nu var det mesta uppbokat men kostar inget att fråga.
Hyr han / dem ut cyklar också och har bas i Arguineguin? På google står verksamheten som permanent stängd och facebooksidan har inte varit aktiv på några år.

Hyr han / dem ut cyklar också och har bas i Arguineguin? På google står verksamheten som permanent stängd och facebooksidan har inte varit aktiv på några år.
Bra fråga.
Var tvungen att nyttja en livlina (kontakta kompis) som hjälpte mig med svaret. NaturalBike Arguineguin butiken är stängd.
Bara PdI är öppen. Guillermo bor någonstans åt Arguineguin till så jag GISSAR att han kan leverera tidigt åt det hållet innan han öppnar i PdI.

Bra fråga.
Var tvungen att nyttja en livlina (kontakta kompis) som hjälpte mig med svaret. NaturalBike Arguineguin butiken är stängd.
Bara PdI är öppen. Guillermo bor någonstans åt Arguineguin till så jag GISSAR att han kan leverera tidigt åt det hållet innan han öppnar i PdI.
Tack för förtydligandet, hittar ingen hemsida eller ytterligare info om PDI heller (samma facebooksida). Alltid lite svårt med företag som är "hemliga" :)

Tack för förtydligandet, hittar ingen hemsida eller ytterligare info om PDI heller (samma facebooksida). Alltid lite svårt med företag som är "hemliga" :)
Förstår!!
Gissar att det var sonen Ruben som skötte FB när far och son drev varsin butik på ön. Nu jobbar Ruben på hotell med fast lön och fasta arbetstider och det verkar som pappa Guillermos firma får cyklarna uthyrda med bara mail som kommunikation med kunderna. Det mesta redan uppbokat i februari.

Fin tur idag med @Paul D
Till San Bratelome i grupp med någon norsk och några tyskar, sen själva ner sta Lucia.
I Vecindario stannade vi för att Paul skulle köpa ny cykel(Factor) tror jag, bldv dock ingen affär denna gång.
Extremt fin medvind därifrån och hem, vi snittade 53km/h i 6-7 km tills vi blev trötta.

Edit: Mitt Com från tidigare i veckan nerför gc65 står sig med råge, mkt enklare att cykla bland dödsstup med en cyklist före?

Screenshot_20230113_134009_TrainingPeaks.jpg
20230113_120710.jpg

20230113_120658.jpg

Senast ändrad:
Fin tur idag med @Paul D
Till San Bratelome i grupp med någon norsk och några tyskar, sen själva ner sta Lucia.
I Vecindario stannade vi för att Paul skulle köpa ny cykel(Factor) tror jag, bldv dock ingen affär denna gång.
Extremt fin medvind därifrån och hem, vi snittade 53km/h i 6-7 km tills vi blev trötta.

Edit: Mitt Com från tidigare i veckan nerför gc65 står sig med råge, mkt enklare att cykla bland dödsstup med en cyklist före?

Visa bilaga 602716Visa bilaga 602717
Visa bilaga 602718
Instämmer helt att det blev en bra tur.
Det var den pensionerade Post Covid killen Manhurin2 släpade på som blev trött efter kustvägen. Benen slocknade. Har 11 som minsta. M2 kör 10 som minsta. Idag hade det inte hjälpt m en tia. M är STARK.

När vi tagit plats vid bageriet för att äta ”tegelsten” rullade det in ett stort gäng svenskar från Skåne o Småland.
De gjorde sin sista dag och siktade på Pico och GC130 till Telde.
När vi rullade ner mot Doctoral blåste det kraftigt. Undrar om det blåste lika mycket på GC130.

Instämmer helt att det blev en bra tur.
Det var den pensionerade Post Covid killen Manhurin2 släpade på som blev trött efter kustvägen. Benen slocknade. Har 11 som minsta. M2 kör 10 som minsta. Idag hade det inte hjälpt m en tia. M är STARK.
Nja, inte så stark.

Angående vem som blev trött så cyklade du nästan och hämtade mig på morgonen och efter det så funkade vi som ett par.
Det pratade vi en del om under dagen också hur man beter sig i en grupp osv när personer kraschar eller blir slitna.
När vi var 2 st som körde blir det som partempo och då var det VI som blev trötta?

Jag har en liten favorittur och det är att köra från Mas Palomas uppför Sopbacken mot Fatagahållet fast bara till höjden där det är utsikt. Man siktar på att ta den på runt 26 min räknat från ett litet kafé innan kyrkogården. Vila där uppe. Sedan utförskörning tillbaka för att finslipa på fart och säker kurvtagning. Upprepa detta 2-3 ggr och ta tid på sträckorna. Över en öl eller två, tre kan man sedan analysera hur det gick och kändes. Kanske var det att sista varvet gick snabbast.
Funderat varför du kallade backen upp till ”Första Miradoren” för SOPBACKEN?
Igår när vi körde upp där pratade vi om allt glaskross som blänker i solen i sluttningen till höger. Borde kunna orsaka brand tänkte jag. Någon i klunga sa då att det nog varit en avstjälpningsplats där.

Funderat varför du kallade backen upp till ”Första Miradoren” för SOPBACKEN?
Igår när vi körde upp där pratade vi om allt glaskross som blänker i solen i sluttningen till höger. Borde kunna orsaka brand tänkte jag. Någon i klunga sa då att det nog varit en avstjälpningsplats där.
Talar vi om San Fernando?

Tillbaka
Topp