Cykla Gran Canaria (Kanarieöarna) :)

Nej? Så himla fint.
Som sagt, smaken är ju olika. För min del förstör de där hotellgettona totalt upplevelsen.
1674033899775.png

Obs, ljug. Allt är mitt fel som ville köra ett vanligt lugnt distanspass men det blev inte så lugnt?
Många som hetsar på vägarna... igår blev jag triggad av en Team DSM nisse. Tryckte förbi han ENKELT i dalen tyckte jag... sen flög han upp för klättringen :D

Hur plockar jag enklast/kortast 1000 Hm från Pdi? Rakt upp GC-60?

Om man inte är intresserad av att cykla upp och ner för någon backe i eller i närheten av PdI så tror jag att GC-60 är svårslagen.

Kommer just därifrån. Imponerad att du är så påläst!! Var ju länge sedan du var här Göran.
"Calle de Agustin Espinosa". Körde bara ända upp till gruset en gång idag. Hörde ingen hund skälla bakom staketet vid vändningen idag. En gång halva och sista gången bara en minut men då med en massa mat från Lidl i ryggsäck, flaskhållare och ryggfickor.
Har du möjlighet att "animera/beräkna" hur många gånger man behöver köra upp GC503 mot Montana la Data. Alltså strax väster om "Espinosa".
Välj ut brantaste delen (upp till husen) för att få så kort sträcka som möjligt. Vägen heter Calle Felo Monzóno. Carl Johan Paulin har förresten tränings camp för cyklister utefter den gatan. Nr 56. Casa Calma. Tycker mig ha sett att han just nu har några av de starkare svenska cyklisterna som gäster.
Vet att han även härbärgerar ”vanligt” folk. Typ sådana som oss som hänger här.

Senast ändrad:
.
94DB0A4B-AE97-4DA2-845B-46F8DAA785E1.png

Backen som du Göran föreslog slutar uppe vid husen till vänster. Tog denna bild (egentligen film) för att visa hur fel meteorologerna haft om dagens regn.

Senast ändrad:
Angående kustvägen så gillar jag den för havsutsikten och att backarna inte är så långa. Är ju inte hotell överallt (ännu).
Asfalten är bra och regnar mycket sällan.
Lättare hålla ihop en grupp på GC500 jämfört GC60 GC65 GC200.

GC100, GC191, GC50l och GC551 lämpar sig också för trevliga ”Sällskapsresor”. Det har förstås med ”pocenten” (%) att göra ? och hur långa backarna är.

Senast ändrad:
Men det är ju långa backar man vill ha! Åtminstone tar jag mkt hellre en lång backe där man kan hitta sin rytm och sedan mala på jämfört med många korta backar. Växlandet mellan utför till uppför har jag aldrig gillat.

Vad gäller cykling uppför med en grupp så är jag av åsikten att det bästa är att alla tar sitt tempo och att man återsamlas vid förutbestämd plats som är sådan att det inte finns risk för felkörning. De som är raska kan om de vill vända tillbaka ner när de nått toppen och åka tillbaka ner till lanterne rouge och göra denna sällskap upp. Alternativet är att den som har jobbigast uppför får cykla först, i alla fall om det inte blåser emot.

Kommer just därifrån. Imponerad att du är så påläst!! Var ju länge sedan du var här Göran.
"Calle de Agustin Espinosa". Körde bara ända upp till gruset en gång idag. Hörde ingen hund skälla bakom staketet vid vändningen idag. En gång halva och sista gången bara en minut men då med en massa mat från Lidl i ryggsäck, flaskhållare och ryggfickor.
Har du möjlighet att "animera/beräkna" hur många gånger man behöver köra upp GC503 mot Montana la Data. Alltså strax väster om "Espinosa".
Välj ut brantaste delen (upp till husen) för att få så kort sträcka som möjligt. Vägen heter Calle Felo Monzóno. Carl Johan Paulin har förresten tränings camp för cyklister utefter den gatan. Nr 56. Casa Calma. Tycker mig ha sett att han just nu har några av de starkare svenska cyklisterna som gäster.
Vet att han även härbärgerar ”vanligt” folk. Typ sådana som oss som hänger här.
Cyklade förbi den några gånger när jag var där och minns att den såg brant ut. När jag nu funderade på ngn brant backe i hygglig närhet av PdI dök den upp i skallen. Har dock tyvärr inte cyklat den själv.

Edit: Angående min utritade rutt upp och ner för C.d. Augustín Espinosa så ska den nog tas med en viss nypa salt. På så korta sträckor kan relativa felet i hur många hm backen är bli ganska stort när man ritar in det som jag gjort. Det gör att det är mkt möjligt att det krävs några vändor fler eller färre för att nå 1000 hm jämfört med vad det ser ut att göra enligt min rutt.

Senast ändrad:
Vad gäller cykling uppför med en grupp så är jag av åsikten att det bästa är att alla tar sitt tempo och att man återsamlas vid förutbestämd plats som är sådan att det inte finns risk för felkörning. De som är raska kan om de vill vända tillbaka ner när de nått toppen och åka tillbaka ner till lanterne rouge och göra denna sällskap upp. Alternativet är att den som har jobbigast uppför får cykla först, i alla fall om det inte blåser emot.
Det är ju ungefär så vi gör när det är långa klättringar.
Oftast är det samma person som utgör "Laterne Rogue" (nytt begrepp för mig men begripligt).
Måste ju rimligen vara trevligare för Laterne Rogue att under några turer få ligga inbäddad i klungan och i bästa fall även kunna konversera med kompisarna.
Så tänker jag som älskar att cykla i grupp. Dessutom närmar jag mig oundvikligt den dag då jag själv oavsett träningsmängd och kvalitet kommer att vara den ständiga Laterne Rogue i alla fall i längre stigningar. På platten kommer det att dröja något år till.
❤️❤️❤️Kustvägen ❤️❤️❤️❤️

Det är ju ungefär så vi gör när det är långa klättringar.
Oftast är det samma person som utgör "Laterne Rogue" (nytt begrepp för mig men begripligt).
Måste ju rimligen vara trevligare för Laterne Rogue att under några turer få ligga inbäddad i klungan och i bästa fall även kunna konversera med kompisarna.
Så tänker jag som älskar att cykla i grupp. Dessutom närmar jag mig oundvikligt den dag då jag själv oavsett träningsmängd och kvalitet kommer att vara den ständiga Laterne Rogue i alla fall i längre stigningar. På platten kommer det att dröja något år till.
❤️❤️❤️Kustvägen ❤️❤️❤️❤️
Är kanske lite av en personlighetsfråga. Har både varit i situationen att jag varit starkast och svagast i gruppen vad gäller uppförscykling.

Kan ärligt säga att det stör inte mig ett dugg att vara långsammast. Är hellre sist i gruppen uppför Zoncolan (vilket jag varit) än ligger och plattmosar i en grupp. Jag försöker bara se till att vi är överens om var återsamling sker. Sen säger jag inte att plattmosande är fel. Kan absolut vara trevligt. Har t.ex. haft några trevliga dagar på Vänern runt som ju cyklas i sammanhållna grupper. Dock, backcykling har jag funnit är det som jag gillar bäst.

De gånger jag varit den starkaste har det hänt att jag åkt upp till toppen, vänt och åkt ner och snackat med eller peppat den som legat längst bak. Det har även hänt att jag istället slagit följe med lanterna rouge och gett en hjälpande hand (=skjutit på lite) om personen verkat ha det mkt tungt, dock först efter att ha frågat om personen vill ha hjälp. Personligen skulle jag inte vilja ha det (jag vill besegra backen själv) så jag har därmed full respekt för andra som också har den inställningen. Ibland har det dock varit väldigt uppskattat och då känns det helt rätt att offra lite kraft på att göra att gruppen totalt sett kommer fram lite raskare och att lanterne rouge inte behöver slita mer än nödvändigt.

Hur skulle en sån här runda vara? Strava I mobilen funkar sådär, men tänkte typ gc60 en bit sen österut för att ta 120 och 130 upp till Pico?

Bilagor

• 6EA83468-8172-435B-9812-4B70A006105F.png
    6EA83468-8172-435B-9812-4B70A006105F.png
    651.9 KB · Besök: 55
Borde väl kunna vara rätt trevlig och skapligt med höjdmeter. Efter vad Paul D skrivit kanske det asfaltsmässigt är bättre att vända på den. Fast då får man ju inte den roliga biten upp från Ingenio.

Hur skulle en sån här runda vara? Strava I mobilen funkar sådär, men tänkte typ gc60 en bit sen österut för att ta 120 och 130 upp till Pico?
Den där har jag kört för ett par år sedan. Det är inte den vackraste stigningen, vägen blir sämre och sämre ju högre upp man kommer och typ sex kilometer efter Ingenio är den delvis brutalt brant, finns partier med 23-24%. Tror dock min dagsform var usel den dagen.

Edit: körde hem via Ayacata.

Senast ändrad:
Utomordentligt bra förslag!!
Jag tolkar din kartbild som att du kör samma väg upp och ner!??
Undvik Ayacata och San Bartolome ner. Har hört att ung, stark, snabb svensk cyklist gick ikull där och styränden smällde av ramröret. Kan ha varit hög fart och dålig asfalt i samverkan.
Asfalten är nylagd både på GC120 och 130 sedan Bottecchia körde där.
Tidigare var det en pina. Ja vi körde ju 130 från o till Telde med Max den unga Tysken för inte så länge sedan. Jag var ”Laterna Rouge” redan innan vi var ute ur Telde den gången.
Vill minnas att jag beskrivit i detta forum att jag blev lite tveksam om vägen ovanför Ingenio när jag körde upp där första gången. Kan ha berott på att jag hade häng på ung dam på gravel som valde annan väg. Möjligt hon skulle köra grus ner mot Guayadeque.
I vilket fall så var det typ ett krigiskt monument (soldat) som ska rundas på höger sida.
GC550 från St Lucia är också bra men vindkänslig. Ska blåsa närmaste dagarna.

Passade på att cykla idag också. Velade in i det längsta hur jag skulle köra men med tanke på väderprognosen bar det av mot Soria. Vid Meloneras kom en blandad grupp snabba svenskar ikapp, visade sig vara ungdomslandslaget. Tog rulle och det visade sig att även de skulle mot Soria. Gruppen växte hela tiden när omkörda hängde på. Vissa spanska gubbar verkade tro att det var en tävling och betedde sig ytterst märkligt. De snabba svenskarna gjorde vad de kunde för för att gubbarna inte skulle tränga sig in i deras led. Det funkade sådär och plötsligt skulle en av gubbarna upp och dra men det verkade tas med ro av de snabba. Gubben hade en UEA tröja på sig och de sa något i stil med ”det är okej, han är ju proffs”. Funderade flera gånger på att hoppa av gruppen då spanjorerna nästan gjorde det farligt men de snabba körde så jämnt o fint.

Släppte rätt tidigt i stigningen men fick snart istället sällskap av två trevliga tyskar som skulle till Mogan och köra VOTT imorn. I Soria blev blev fika med två svenskar.
2A3F1155-F48B-4D8F-8F1C-9A5D32391A3A.jpeg
Vände tillbaka och tog mig upp förbjudna vägen. Skicket är väl ungefär som vanligt och det kändes rättså jobbigt att cykla upp men var betydligt värre att cykla nerför.
85D25D43-9E0B-4A5C-9405-C239387E5B2C.jpeg

Sedan nerför Tauropasset (är det den som brukar kallas testbacken här?). Roliga kurvor och vacker utsikt. I botten var det dags att vända igen för att ta sig an dagens sista riktiga klättring.
587FE779-8146-4F2A-81C3-D23E16C8D2EA.jpeg

Grönt i botten av stigningen
6C546B72-1B96-4523-897B-DEC4529C4CAB.jpeg

Tog det lugnt hem genom Soriadalen och kustvägen. Bra cykeldag.

Senast ändrad:
Passade på att cykla idag också. Velade i det längsta hur jag skulle köra men med tanke på väderprognosen bar det av mot Soria. Vid Meloneras kom en blandad grupp snabba svenskar ikapp. Tog rulle och det visade sig att även de skulle mot Soria. Gruppen växte hela tiden när omkörda hängde på. Vissa spanska gubbar verkade tro att det var en tävling och betedde sig ytterst märkligt. De snabba svenskarna gjorde vad de kunde för för att gubbarna inte skulle tränga sig in i deras led. Det funkade sådär och plötsligt skulle en av gubbarna upp dra men det verkade tas med ro av de snabba. Gubben hade en UEA tröja på sig och de sa något i stil med ”det är okej, han är ju proffs”. Funderade flera gånger på att hoppa av gruppen då spanjorerna nästan gjorde det farligt men de snabba körde så jämnt o fint.

Släppte rätt tidigt i stigningen men snart fick istället sällskap av två trevliga tyskar som skulle till Mogan och imorn köra VOTT. I Soria blev blev fika med två svenskar.
Visa bilaga 603783Vände tillbaka och tog mig upp förbjudna vägen. Skicket är väl ungefär som vanligt och det kändes rättså jobbigt att cykla upp men var betydligt värre att cykla nerför.
Visa bilaga 603784
Sedan nerför Tauropasset (är det den som brukar kallas testbacken här?). Roliga kurvor och vacker utsikt. I botten var det dags att vända igen för att ta sig an dagens sista riktiga klättring.
Visa bilaga 603813
Grönt i botten av stigningen
Visa bilaga 603807
På hemvägen hängde jag på en grupp bestående av italienare och slapp därmed ta vind genom Soriadalen. Bra cykeldag.
Ja det är Testbacken du beskriver som ”roliga kurvor och vacker utsikt”
Serenity climb
Tauropass tror jag är typ toppen mellan Soriaklättringen o Testbacken. Rätta mig om jag har fel någon!!
Blir repris i morgon ?. Ses 9:30.

Blev 1000m upp, sen vändning, innebar 1200m totalt typ.

Jag är fast på det här segmentet, var ska man börja? Detta är lite för kort va? Börjar typ precis vid kyrkogården tror jag https://www.strava.com/segments/632285

Visa bilaga 603917
Verkar finnas två bud:

Tillbaka
Topp