Cykla Gran Canaria (Kanarieöarna) :)

Idag har vi cyklat till Tasarte och ätit dagsfärsk fisk. Det var supergott.
Några bilder från dagens tur.

Blev en fin, trevlig och rätt tuff tur. Samling i Playa del Ingles och därifrån cyklade två svenskar, två norrmän och två tyskar. Turen inleddes som vanligt längs den underbara kustvägen.
B2F47163-7F18-45CD-A243-5602ABCB47F2.jpeg

I Soriadalen.
D8E27FE4-180A-4298-B836-979F38777668.jpeg

Närmar oss avfarten mot Tasarte, kylslaget och regnet låg i luften.
DC14E768-19EA-40A4-872B-FF9989AF7663.jpeg

Restaurangen vid havet
80593491-9443-4614-9E05-58EB8FD87ED4.jpeg

Panerad firre med med kanarisk potatis och mojo rojo. Kan rekommenderas.
93C11D59-6D9F-47D7-BECE-9B2D08EF6C50.jpeg

Några bilder från dagens tur.

Blev en fin, trevlig och rätt tuff tur. Samling i Playa del Ingles och därifrån cyklade två svenskar, två norrmän och två tyskar. Turen inleddes som vanligt längs den underbara kustvägen.
Visa bilaga 603954
I Soriadalen.
Visa bilaga 603950
Närmar oss avfarten mot Tasarte, kylslaget och regnet låg i luften.
Visa bilaga 603956
Restaurangen vid havet
Visa bilaga 603936
Panerad firre med med kanarisk potatis och mojo rojo. Kan rekommenderas.
Visa bilaga 603935
Instämmer i Bottecchias beskrivning.
Restaurangen tar bara kontanter.
GC205 från GC200 är lite drygt 10km lång och börjar på ca 670möh. Odlingarna kommer allt tätare ju längre ner man kommer. Redan efter ca 2,5 km finns en Sparbutik öppen må-lö 9-21 och sö 9-15. Där stannade vi både på vägen ner och upp trots att det inte var särskilt varmt. Jag noterade 17% som brantast i en innerkurva men även 14% på raksträcka. Stigningen hem avbryts flera gånger av små utförsbackar som på vägen ner fungerade som språngbackar.
Detta blev årets längsta och högsta tur för mig. 140km och 3300 höm vilket stämmer rätt bra med Günters Strava bild tidigare.
I Testbacken hem blev vi omkörda av ung lång ”anorektisk” man i landslagskostym två gånger. Ja han mötte oss också två gånger. Finns de som kan cykla här. Delar av Bora verkar också vara här.
Calima idag.
Får se hur det känns på söndag och om kropp och vädret tillåter en Vuelta de la Izzlas på 190km. Samling 8:30 Bike10Mil

Lätt bentest till Soriastigningens början idag för att kolla om man får behålla maten?
Konstigt nog liknande puls vs effekt som vanligt, mkt tröttare ben dock.
Blev omcyklad av Boraklädd yngling med säkertb10km/h skillnad utan att han verkade ta i, nu är det jag som ska köpa ny (dyrare)cykel?

Obs! Ingen snö.

20230120_161201.jpg

B0356A02-9D1C-4DA2-B9EA-AA57249F6DC2.jpeg

Tauropass
Inget regn. Bara dimma typ.
Fikar nu med Izz och 16 andra vid bageriet i Aldea. Var fler från början men några valde kortare tur. Nuvarande grupp tänker sig runt ön.
Agaete nästa. Fikar där igen.
Än så länge en tur helt i min smak. Att jag lyckas hänga med beror på att många håller igen. Andra har en något sämre dag än mig.
Upptäckt att min sadel varit ett par cm för låg. Höjde den igår. Detta + ett par vilodagar har gjort gott

Senast ändrad:
Tog mig runt ön med Bike10Mil idag. Se tidigare hastiga inlägg. Skulle köras medurs så i skydd av mörkret lämnade jag ensam semesterboendet en timme innan klungan skulle samlas i PdI. Lyse fram o bak. De planerade köra motorvägstunneln vid PdMogan. Jag föredrar Soria o Tauropass. Har tidigare räckt bra att starta en timme före för att möta dem söder om Mogan. Så även idag. Mötte som väntat M2 utefter kustvägen efter att solen gott upp. Han och fler Hapyiter hade som ni sett andra planer. Vi vinkade. Hade inte tid att stanna. Än mindre att fota den magiska soluppgången. Det är rätt stressigt att vara cyklist som lever på det statliga träningsbidraget ?
Väst och armvärmare tills jag började Soriaklättringen som kördes defensivt. Passerade en Norrman som stod och ”pustede lit”. Han kan ha haft högt FTP men FTP/kg hämmades av god tillgång till mat i Norge.
Så gott att komma upp i solen. Var bara 10 grader i dalen. Vill minnas 16 grader vid regnbågsfotot. På med väst och rulla upp armvärmarna innan det bar utför. Försöker hålla igen och köra säkert utför. Vården här är bra men sjukhusmaten kunde vara bättre. Kan lite lite mer spanska nu så jag är på det viset bättre rustad än senaste kraschen.
Möter klungan söder om Mogan. Den är större än någon gång tidigare. Får höra att efter kustvägen hade flera grupper sammanstrålat så de var ca 40st. Har lärt mig att det är bäst att vända så fort man ser klungan. Det brukar gå på rätt bra där i början av stigningen från PdMogan. Jag kommer ju med utförstela och dessutom gamla ben. Mycket riktigt. Det gick hårt (för mig). Försöker snabbt bilda mig en uppfattning om hur mina trognaste kompisar i klungan tänker göra. Ska de med runt eller vänder de vid Mirador de Aldea. Innan jag får klart att de tänker vända har det blivit lucka. Jag överväger att vända med dem. De ropar dock åt mig att försöka hänga på värstingarna. Jag gör ett försök och ställer mig upp. Benen börjar bli varma och har vaknat till. Jag tar in och är ikapp innan Mogan. Kan vara så att de slog av lite på farten. ?
A2EC8EF7-9156-42BD-88CB-A8A7BBE750D9.jpeg

Photo: Izz Ramadan.
Fullt fokus på att köra säkert i klungan. Belgare, Tyskar, Holländare, Engelsmänn, Gran Canarier, Syrier och MÄNGDER med pratglada Italienare. Jag pratar inte mycket. Tror jag är ensam Svenskt till det är två mil kvar. Då visar det sig att den starkaste tjejen pratar flytande Svenska. Lite komiskt faktiskt att jag tilltalat henne med min skolEngelska de gånger jag tyckt mig ha något att säga. Hon svarade snällt på engelska. Hon trodde ”jag ville ha det så”.
Blåste fruktansvärd motvind som ibland kastade från sidan till sida från Aldea upp mot långa tunneln. De två i täten gasade på. När jag och tysken som jag cyklat med tidigare påtalade att vi låg på rött redan tidigt i backe förklarade Izz att det är lättare att köra rakt om man kör fort i motvind jämfört saktare ……. ??? Har aldrig hört detta tidigare. Denna backe stiger typ 6% länge.
Jag var tvungen att ge tecken åt sidan lämna min plats bakom de två främsta och glida ner sist i klungan. Tysken gjorde ungefär samma manöver. Där bak hittade jag en ficka där jag fick bättre lä. Dessutom bedarrade farten ju högre vi kom. Detta upprepades även i motvinden upp från Agaete. Knallhårt (för mig) i början av stigningen och betydligt lugnare mot slutet. Jämför detta med mina upplevelser från Tour de Mont Blanch. (Beskriver i den tråden) Ungdomarna körde ifrån mig med besked i början på de långa backarna. I halva backen såg jag ryggen på ynglingarna och jag var före upp på toppen utan att ha ökan min fart.
Men men man kan bara bestämma över sin egen cykling …… och ibland är även det svårt ?
Jag och den starkaste damen hamnade på den norra motorvägen bredvid varandra OCH bakom ett par ivrigt samtalande och gestikulerande Italienare. Tanken var nog tvåpar men än låg den ena i mitten och den andra utanför leden. Så där växlade de om. De låg tätt inpå framförvarande (som man ska) samtidigt som de gång på gång gestikulerade med bara en hand på styret och tittade på varandra. Syns faktiskt på bilden ovan hur det pratas med bara en hand på styret. Gissar de var väldigt mycket mer rutinerade än mig. Kände hur jag blev mentalt trött att hålla koll på omgivningen i klungan och övrig trafik. De pratiga Italienarna tystna dock och började hålla styret med två händer när motorvägen en längre stund lutade 8% uppför. Kastade själv ett öga på min Garmin när vi på hemväg på motorvägen fick medvind i lång utförsbacke. Närmare 70 blås. Fick VR feeling typ ner mot Husqvarna Jönköping men nu i en icke samtränad grupp. Bara internationell hyfs …typ.

Tanken med min beskrivning ovan är bara att dela min upplevelse som jag verkligen rekommenderar!!!! Inte skrämmas.
Vill man inte åka runt ön men få draghjälp en VOTT-söndag så rullar man med till Aldea och är tydlig med hur man tänker.

Senast ändrad:
Lutar åt Pico via GC120 i morgon tisdag 8:30 från Burger King rondellen med Bottecchia och möjligen någon ytterligare. Vi hoppas M2 hjälper oss med vinden mot Ingenio. Plockar upp svensktalande dam i Bahia Felize 9:00 Hon är grym på engelska.
Rätt lindrig Calima att vänta mitt på dagen.
Tror jag ska leta billiga trädgårdsvantar på Kinabutiken i San Fernando för morgondagens nerförd. Bara 6 grader uppe hos Toppenkillen i morgon på 1900 meter och 11 grader på 1000 meter om prognosen slår in.

Senast ändrad:
Rekade vägen lite inför imorn om det nu blir tur till Pico genom att köra PDL, San Bartolome, Santa Lucia, Aguimes och Guayadecke. Hem via Cruz de Arinaga och kustvägen. Gick rätt lätt så jag antar att jag måste ha haft bra vind och klarade mig från att bli blöt. Dock var var det ingen risk för att få värmeslag nerför Guayadeckebacken.
På väg mot Santa Lucia
168A9F96-4F69-4214-B516-75A442360FC9.jpeg

På väg upp till Guayadecke
7A598D0D-281B-4639-9B28-6A4E23080DE3.jpeg

Cafe leche, leche i Fataga
E48DEFD5-9D1A-4A59-B6E3-369DD2DFD7C3.jpeg

Guayadecke
B43FF06A-0D06-4E60-BD02-12EF59A552D1.jpeg
029AD6D8-B404-408D-92DF-9F7A646CEF7E.jpeg

GC-550
474BA50F-FB08-46F1-A45B-0A21C6F91C8A.jpeg

Senast ändrad:
BCFC38A1-6767-45F3-9D81-A53FE6D013D0.jpeg

Så här såg det ut tidigare i söder. Fyren (Faro de Maspalomas) syns.

Idag körde vi GC604 som slutar (börjar) i El Tablero och passerar El Salobre. När man kommer upp på höjderna ser man Soria dalen till vänster. Med ca 10km kvar till Ayacata tar asfalten slut och övergår i grov gravel. Detta är en utmanande väg som efter första konstanta branta stigningarna övergår i mer böljande landskap. Utmärkt för intensiva intervaller. Väldigt öde på em när alla All Inclusive turisters bilar lämnat. Är man ensam o vurpar kan det ta tid att få hjälp.
Med föregående bild i minnet kanske någon gläds åt att det fortfarande byggs mer ögongodis.
Skarpa ögon så kan man se byggkranar närmare kusten på bilden nedan.
38FB4C15-C356-448F-81E3-565136E5E300.jpeg

I bästa fall medför detta ännu fler turister och fortsatt möjlighet till billiga flyg till detta paradis.
Kanske till och med intäkter från turistnäringen som kan spilla över till cykeltunnel till Puerto de Mogan och ny asfalt i VOTT och från San Bartolome till Pico. ?

Visa bilaga 605160
Så här såg det ut tidigare i söder. Fyren (Faro de Maspalomas) syns.

Idag körde vi GC604 som slutar (börjar) i El Tablero och passerar El Salobre. När man kommer upp på höjderna ser man Soria dalen till vänster. Med ca 10km kvar till Ayacata tar asfalten slut och övergår i grov gravel. Detta är en utmanande väg som efter första konstanta branta stigningarna övergår i mer böljande landskap. Utmärkt för intensiva intervaller. Väldigt öde på em när alla All Inclusive turisters bilar lämnat. Är man ensam o vurpar kan det ta tid att få hjälp.
Med föregående bild i minnet kanske någon gläds åt att det fortfarande byggs mer ögongodis.
Skarpa ögon så kan man se byggkranar närmare kusten på bilden nedan.
Visa bilaga 605162
I bästa fall medför detta ännu fler turister och fortsatt möjlighet till billiga flyg till detta paradis.
Kanske till och med intäkter från turistnäringen som kan spilla över till cykeltunnel till Puerto de Mogan och ny asfalt i VOTT och från San Bartolome till Pico. ?
Usch vad kargt och fult utan hotell efter den fantastiska kustvägen?

Bifogar länk till Calima prognos för bl.a. GC.
Ser inte så lovande ut från tisdag ?.
Går att klicka sig fram i tiden.

Vi kan nog vara överens om att slår prognosen in så syns hotellen sämre på avstånd.
Sedan kan man ju fundera hur skadligt det är för luftvägarna. Mängder med Afrikaner lever ju med tät Calima betydligt fler dagar/år. Ex Eritreaner som har många duktiga cyklister som troligen tränat mest på hemmaplan.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp