Cykla Gran Canaria (Kanarieöarna) :)

Jag menar, i detta fall, att forslandet inte är något problem. Går så bra så på stadsbuss och Öresundståg härifrån till Kastrup samt även på alla de hemska och främmande destinationer jag besökt likadant.
Har man gott om flis kan man naturligtvis värdera sånt på annat sätt men det har inte jag.
Men jag ber ödmjukast om ursäkt om jag uttryckt mig på något kränkande vis, det var inte min avsikt. Sen vet jag ju att du gillar att klyva hår och det står dig också fritt.
Min poäng är att det finns för- och nackdelar med de två alternativen. Om man vill propagera för ett alternativ tycker är det är intressantare att förklara varför man tycker att fördelarna med det alternativet överväger nackdelarna snarare än att hävda att man bara kan se fördelar med ett av alternativen. I alla fall i frågor som denna där det rätt uppenbart finns för- och nackdelar med båda alternativen.

Min poäng är att det finns för- och nackdelar med de två alternativen. Om man vill propagera för ett alternativ tycker är det är intressantare att förklara varför man tycker att fördelarna med det alternativet överväger nackdelarna snarare än att hävda att man bara kan se fördelar med ett av alternativen. I alla fall i frågor som denna där det rätt uppenbart finns för- och nackdelar med båda alternativen.
Du menar att jag skulle prpagera för fördelar jag inte ser?
Så folkpartistisk lagd är jag inte utan ger uttryck för mina erfarenheter och tycke.

Osäker på om detta postats förut, iså fall får man scrolla förbi.
Nya trafikregler i Spanien från nyår.
(Hämtat från Canariajournalen)
Bra info Luzen!!!!
Har spridit till några jag vet kommer vara på GC i januari. 🙏
OM bilisterna efterlever detta på GC1 & 2 ifrån flygplatsen genom Las Palmas och ända till Agaete så är det risk för trafikstockning när de ska lämna ”cyklisternas fil” men säkrare för cyklisterna.

LBS?
Har inte varit på GC sedan pre-pandemi så lite osäker på tillgången...

Om man skulle behöva hjälp med någon reservdel såsom bromsklossar eller liknande, hur ser det ut bland shopparna på sydkusten? (Just bromsklossar tar vi förstås med men det kan ju gå åt flera..)
Om man behöver tex ett par nya handskar, hur ser det ut då?
Free-Motion brukar ju ha lite av deras reklamjerseys osv men finns det mer att välja på?

LBS?

Om man skulle behöva hjälp med någon reservdel såsom bromsklossar eller liknande, hur ser det ut bland shopparna på sydkusten? (Just bromsklossar tar vi förstås med men det kan ju gå åt flera..)
Free-Motion brukar ju ha lite av deras reklamjerseys osv men finns det mer att välja på?
bike10mil har lite prylar också

LBS?

Det lilla jag har koll på är väl kläder och delar på FM. Sen har Bike 10mil åtminstone shimanodelar, och lite kläder

1000008985.jpg

Briel bikes har en del i klädväg ffa coola cabra-strumpor https://brielbikes.wordpress.com/708-2/

LBS?

FreeMotion har mycket Assos-kläder. Till vanligt pris…
Annars ser jag att @cerro pinnar runt på GC just nu om mekhjälp behövs 😁

Har vuxit upp flera butiker.
Kamikaze har Campa. Ligger på vä sida när man från PdI just passerat/åkt över GC1 på väg mot Fataga. När man kommer från Fataga går det ofta så fort att man inte hinner se cykeln som han hängt i trädet.
Bike10Mil och FM har nämnts.
Finns två butiker i stora rondellen (GC500) där man svänger av mot Ayagaures.
Briels tycker jag ofta är stängd.
Spezialized brandad butik finns i backen ner till Lidl i Meloneras.
BIANCHI butik i El Doctoral. Seven Sport. 🤩

Har vuxit upp flera butiker.
Kamikaze har Campa. Ligger på vä sida när man från PdI just passerat/åkt över GC1 på väg mot Fataga. När man kommer från Fataga går det ofta så fort att man inte hinner se cykeln som han hängt i trädet.
Bike10Mil och FM har nämnts.
Finns två butiker i stora rondellen (GC500) där man svänger av mot Ayagaures.
Briels tycker jag ofta är stängd.
Spezialized brandad butik finns i backen ner till Lidl i Meloneras.
FACTOR-butik i El Doctoral. Seven Sport. 🤩
Exakt, där har vi varit och dreglat!

Fast är inte budbilarna på GC lokala dvs rätt kompatibla med cyklister? *hoppas*
Inte riktigt min upplevelse.
De flerfiliga rondellerna kan också vara en nervig upplevelse. Väljer man att ligga i ytterfilen förbi flera avfarter för att slippa läskiga filbyten när man skall svänga av rondellen blir många bilister irriterade, särskilt alla taxibilar som gärna dyker in i minsta lucka..

Inte riktigt min upplevelse.
De flerfiliga rondellerna kan också vara en nervig upplevelse. Väljer man att ligga i ytterfilen förbi flera avfarter för att slippa läskiga filbyten när man skall svänga av rondellen blir många bilister irriterade, särskilt alla taxibilar som gärna dyker in i minsta lucka..

Jag har inget tydligt minne av budbilar på GC, vilket troligen är för att jag inte haft några incidenter.
När jag har legat i innerfilen för att svänga vänster har jag upplevt att bilar har respekterat min plats, så jag tänker att eventuell irritation beror på att de upplever att du inte är tydlig i var du är på väg och inte följer mönstret.

Jag har inget tydligt minne av budbilar på GC, vilket troligen är för att jag inte haft några incidenter.

När jag har legat i innerfilen för att svänga vänster har jag upplevt att bilar har respekterat min plats, så jag tänker att eventuell irritation beror på att de upplever att du inte är tydlig i var du är på väg och inte följer mönstret.

Vevar med armen som en semafor ( när det går ) men blir duktigt nervös ändå.

Försöker alltid att med utsträckt arm visa vart jag är på väg både i rondeller och korsningar. Behöver jag bromsa ner farten som t.ex rondellen vid El Pajar där man kommer med hög fart på GC 500 ifrån PdI och ska upp i Soriadalen eller mot Arguineguin då släpper jag ogärna styret.
Generellt är det många bilister och cyklister som struntar i att vara övertydliga med vart de är på väg i rondeller. Samma på GC som i SE
Att bilisterna blinkar minimalt kan ju bero på att strömmen är så dyr 🤪🤪🤪

👍Försöker förstå 🤔 ”Men även det faktum att” ………. (saknas det några ord eller betyder El Pajar något??)
Google translate säger El Pajar = höstack.

Snygg bild. Dit ner har jag aldrig varit.
Nog måste vägen man ser i bakgrunden vara GC500. I så fall står inte fotografen så långt ifrån nybygget som ska inkvartera spinninglokalen med storbildsskärmar. Manhurin2 kan berätta mer om det projektet🤪🤪
Möjligt att spinningen ska samsas med utrustning för att pumpa upp vatten till högt belägen reservoar när vindkraft-elen är billig. Ni som var på ön vintern 23/24 såg nog att det grävdes ner vattenledningar i Soria dalen då.
Tanken är att nyttja den lagrade vattenkraften när det inte blåser.

👍Försöker förstå 🤔 ”Men även det faktum att” ………. (saknas det några ord eller betyder El Pajar något??)
Google translate säger El Pajar = höstack.

Snygg bild. Dit ner har jag aldrig varit.
Nog måste vägen man ser i bakgrunden vara GC500. I så fall står inte fotografen så långt ifrån nybygget som ska inkvartera spinninglokalen med storbildsskärmar. Manhurin2 kan berätta mer om det projektet🤪🤪
Möjligt att spinningen ska samsas med utrustning för att pumpa upp vatten till högt belägen reservoar när vindkraft-elen är billig. Ni som var på ön vintern 23/24 såg nog att det grävdes ner vattenledningar i Soria dalen då.
Tanken är att nyttja den lagrade vattenkraften när det inte blåser.

Du tänker för spanskt. Tänk svenska. Pajar = går sönder 😀

Edit, två på bollen

Och för nytillkomna tittare så meddelas härmed att om man inte tidigare cyklat på ön så är det enormt bra trafikvett, har man cyklat i Sverige så är det 18 ggr bättre😍
Kan bara minnas ett tillfälle då bilist kört om oss och tutat ilsket under omkörningen.
Då tittade vi på varandra och sa ”turista”. 🤪
Osäker på om man skulle känna någon metanoldoft av ev spolarvätska. Minimal risk för frostsprängda vätskebehållare på dessa breddgrader.

Hur är det väderprognoser. Funkar yr OK för kust och berg eller bör man välja annan källa. Anlände idag yr säger uppehåll på Pico men lite småkallt. Väder kan ju skilja en del på ön beroende på var man är. Moln i en dal sol i en annan. Men vem kan bäst förutsäga?
20241230_155812.jpg

Hur är det väderprognoser. Funkar yr OK för kust och berg eller bör man välja annan källa. Anlände idag yr säger uppehåll på Pico men lite småkallt. Väder kan ju skilja en del på ön beroende på var man är. Moln i en dal sol i en annan. Men vem kan bäst förutsäga?
Visa bilaga 744994
https://www.accuweather.com/ Denna använder alltid vi när vi är nere. Fungerar bra och visar även luftkvaliten som kan variera lite… 👍

Visa bilaga 744994
Jag har alltid kunnat lita på yr.no. Säger dom svinkallt, storm och snö på Pico så stämmer det. Verifierat två olika år. Ha så trevligt.

5-6 grader uppe på Pico. Då hade ni ju kunnat stanna hemma 😉
Ojrå, ser ut att bli kallt. Men ruggigtbra att veta innan. Vi gör ett toppbestigningsförsök imorgon. Kan inte påstå att vi packat för de temperaturerna. Går det så går det. Vi har regnkläder med de brukar funka bra vi köld. Har man tur så är det rätt OK temp vid lite lägre höjd och då kan man överleva genom att bita ihop. För oss är det dock bra att få lite kyla på näsan. Vi har ambitionen att köra ett alplopp till sommaren och då kan det vara bra bygga lite tuffhet innan dess.

Ojrå, ser ut att bli kallt. Men ruggigtbra att veta innan. Vi gör ett toppbestigningsförsök imorgon. Kan inte påstå att vi packat för de temperaturerna. Går det så går det. Vi har regnkläder med de brukar funka bra vi köld. Har man tur så är det rätt OK temp vid lite lägre höjd och då kan man överleva genom att bita ihop. För oss är det dock bra att få lite kyla på näsan. Vi har ambitionen att köra ett alplopp till sommaren och då kan det vara bra bygga lite tuffhet innan dess.
Uppför går bra när man har puls, vind/regnjacka rekommenderas nedför👍

Tillbaka
Topp