Cykla Gran Canaria (Kanarieöarna) :)

Dagens tur var tänkt att via Soria ta mig ner till Puerto de Morgan och sen samma väg tillbaka eftersom jag inte lyckats testa serenity climb än.
Men det blev inte den här gången heller eftersom förbjudna vägen var avstängd.
Skulle säkert gått att köra den ändå men man vill ju inte bli anklagad för bristande vandel och riskera utvisning.
Det var också avstängning på vägen upp så man fick åka genom Cercados de Espino om man inte ville köra förbi skyltarna vilket flera gjorde.
Så det blev att vända ner och ta en extra sväng till Taurito för att få några fler mil.
Om du kan få förlängt uppehållstillstånd pga särskilt ömmande skäl så testa båten från Puerto Rico till Puerto de Mogán och sök dig upp Serenity bakvägen och vänd när du är uppe. Är helt fantastisk åt båda håll.
*Ömmande skäl. Känner du efter så är du säkert öm någonstans

Jaha då blev det till slut båtpremiär.
Har varit i hamnen och snokat några gånger men dragit mig för att ta den då jag är här för att cykla inte åka båt.
Men när jag försökt tidigare att via förbjudna vägen ta mig ner till Mogan så har det varit avstängt åt det hållet.
Så det var bara att bita i det sura äpplet om jag skulle få prova serenitybacken.
GC 605 var avstängd lite tidigare än jag väntat mig då den förra gången gick att köra ända till picknikområdet.

Bilagor

• IMG_8525.webp
    IMG_8525.webp
    382.2 KB · Besök: 39
  • IMG_8519.webp
    IMG_8519.webp
    886.1 KB · Besök: 40
  • IMG_8521.webp
    IMG_8521.webp
    846.2 KB · Besök: 38
I dag blev det en sväng förbi Fataga vidare mot Ayacata.
Men svängde av innan och testade GC604 ner till Chiradammen.
Bitvis lite sämre asfalt än önskat.
På tillbakavägen får jag en liten överraskning när jag klättrat tillbaka upp till GC60 och ska lägga i stora kakan så låter det men inget händer 😲
En snabb koll visar att en liten hävarm i växeln har gått av😭
Så det blev att konvertera till manuell och köra stickshift hem och resterande dagar och ett nytt bidrag till fulmecktråden.

Bilagor

• IMG_8544.webp
    IMG_8544.webp
    958.5 KB · Besök: 43
  • IMG_8543.webp
    IMG_8543.webp
    708.3 KB · Besök: 42
  • IMG_8548.webp
    IMG_8548.webp
    408.9 KB · Besök: 43
Kör man bara uppför och utför och inte har bråttom kan man till nöds klara sig utan framväxeln och bara ligga på lilla också.

Nu Calima på GC igen. Inte alls värsta sorten men väntas pågå till o med onsdag.
De flesta som har möjlighet att resa är väl på Mallis nu 👍

Mallis = mallgroda. Där samlas den rika eliten, skådisar kändisar samt Raphafolket. (När man kommer dit fattar man ju varför iof)

Mallis = mallgroda. Där samlas den rika eliten, skådisar kändisar samt Raphafolket. (När man kommer dit fattar man ju varför iof)
Fantastiskt ställe Mallis!! Perfekt även för de som inte orkar med uppförsbackar. När det är högsäsong så är det som att cykla Vätternrundan baklänges helgen före midsommar. MÄNGDER med cyklister. Betydligt mer än när det pikar på GC.

Märks att Caliman börjar lätta nu här på GC. Igår o onödigt varmt. Nära 30. Nu svalare igen och sikten över havet bättre.

För min del är det lite olika målgrupper. GC är inget för den som inte uppskattar backar och man bör tycka det är helt ok om det blir tvåsiffrig lutning i procent för att åka dit.

Mallis är mkt mer varierat, men är man primärt ute efter backar är det sämre, i synnerhet om man gillar långa och/eller branta backar.

Sen finns ju vädermässiga skillnader.

Båda är dock värda att besöka någon gång om man gillar att åka iväg och cykla i lite varmare klimat.

Om vi skippar barnspråket; den större av de Baleariska öarna. Bra cykling utan allt för många hordar om man är där utanför säsongen och bjuder på mer omväxling än GCs uppåner. Men det visste du nog redan 😊
Såklart, många har försökt få mig dit men när det är säsong i Medis så cyklar jag gärna i Sverige.
I januari/februari när jag gärna cyklar utomlands är det samma klimat som på Island.

Jag föredrar spanska Medelhavskusten eller Balearerna i november framför Sverige om jag ska ut och cykla.

Medeltemperaturen på Mallorca i januari/februari verkar ligga ca 10 grader över den på Island. Regnmängd likartad. Antal soltimmar mkt klar fördel Mallis.

Såklart, många har försökt få mig dit men när det är säsong i Medis så cyklar jag gärna i Sverige.
I januari/februari när jag gärna cyklar utomlands är det samma klimat som på Island.
På Söder kanske.
Jan/feb är inte alls tokiga på Mallorca, skitvädret kommer i slutet av februari och mars.
Och restiden är bara tre timmar. De femochenhalv till GC tarvar minst en månads vistelse för att rättfärdiga resan.

På Söder kanske.
Jan/feb är inte alls tokiga på Mallorca, skitvädret kommer i slutet av februari och mars.
Och restiden är bara tre timmar. De femochenhalv till GC tarvar minst en månads vistelse för att rättfärdiga resan.
Resan är tyvärr ca 6 timmar numer med ekonomiflygning.
Frun blir gärna med och solar när jag cyklar, är det perfekt på Mallis i Januari/Februari?

Ser mulet ut på GC? Här i Svedala ska det bli 24 grader och sol de kommande dagarna. Så för en gångs skull blir jag inte avundsjuk när jag kollar in i den här eller Mallis-tråden. :cool:

Ser mulet ut på GC? Här i Svedala ska det bli 24 grader och sol de kommande dagarna. Så för en gångs skull blir jag inte avundsjuk när jag kollar in i den här eller Mallis-tråden. :cool:
Vill inte förstöra din illusion men....
SMHI-mupparna har tyckt att det varit 19 grader sen vi kom, verkligheten: not so much 🥵
Det har dock varit molnigt både igår och idag så kanske 3-4 riktiga soltimmar 🥰
Det funkar, motsvarar val ca 30 grader och sol i Swe

Jag var i Andalusien och cyklade för en vecka sedan och är rätt mätt på backar just nu. Rätt skönt att kunna snitta lite högre fart på småkuperade Södertörn också. 🙂

Var till utsiktsbalkongen vid gc-200 strax norr om Aldea, fattar att dom stängt av vägen. Måste vara GCs sämsta asfalt efter Vott just nu.

Visa bilaga 827963Visa bilaga 827964Visa bilaga 827965
Vill minnas att Balcón de Mirador ligger ca 350möh. Cyklat hela gamla GC200 till Agaete på de tiden inte motorvägen och nya tunnlarna fanns. Högsta noteringen var då 500möh med möjlighet att kasta sten ner rakt ner till havet. Helt magisk väg men direkt livsfarlig med bokstavligt ”överhängande” rasrisk på många ställen. Nybygget betydligt säkrare men inte alls lika vackert.

Tillbaka
Topp