Cykla i Arizona

ChristianR

Ny medlem
Cykla i Arizona
Jag ska till USA på tjänsteresa nu i Augusti och undersöker möjligheterna att cykla i områdena runt Sedona och Flagstaff norr om Phoenix i Arizona.
Finns det någon här på Happy som har cyklat i området och har lite bra tips på leder, ställen att hyra cykel på (mtb) mm?

/Christian

Cykla i Arizona
Jag pluggade där på 90-talet vilket ju är en evighet sen men har varit tillbaka flera gånger sen dess, senast för 2 år sen. Absolute Bikes är en shop som finns i både Sedona och Flag och har bra hyrhojar. De kan tipsa om leder men i Flag finns det mycket som utgår från Mt Elden. Grusväg upp och sen en en massa olika alternativ ner. Sunset trail är en klassiker. Det kryllar av spår på södra sidan av San Francisco peaks. Även Arizona trail bitarna ner mot Fischer man's point och walnut Canyon är fina. Weatherford hotel och monte Vista är klassiska hotel i downtown. Flera microbryggerier finns också för öl efter turen, de flesta ligger runt det lilla downtown. Augusti är dock monsun säsong, dvs det regnar ofta intensivt på eftermiddagen, bra att veta. Flag ligger ju även väldigt högt men det har du säkert koll på.

I Sedona finns ju massor av klassiska spår. På min tid var det submarine rock, chicken point och liknande som gällde men nu är det väl hangover trail och andra dödsföraktande stigar som gäller. Mycket slick rock i alla fall vilket är jädrigt kul. Augusti är fortfarande varmt i Sedona men är man uppe tidigt så klarar man sig,

Fat Tire Tales and Trails är en rolig guide bok med spår i området som funnits länge, senaste versionen har nog några år på nacken men den kan utgöra en bra grund både för Flag och Sedona och är en kul souvenir.

Bägge ställena är otroligt bra, rekommenderar dem varmt.

Tillbaka
Topp