Cykla i åska

kanonjon

Ny medlem
Cykla i åska
Är det farligt att cykla landsväg i åska? Verkar vara aktuellt för min hempendling idag, 27km platt skåneland.
Har någon någonsin hört om en cyklist som träffats? Bryter man tävling vid åska?
Vad säger happy teoretikerna, landsväg i låg position, 30-35 km/h, gummidäck.

Kul att höra er åsikt, tvungen att cykla hem är man ju i vilket fall.

Cykla i åska
Att befinna sig ute på ett öppet fält, där man själv utgör en hög punkt, är aldrig en bra ide i åskväder. Din hastighet gör knappast någon skillnad mer än att du snabbare kommer hem ;-) Att du har gummidäck spelar heller ingen roll, har blixten hoppat från molnen till dig så spelar någon centimeter gummi inte någon roll.

Cykla i åska
Den elektrofysiska diskussionen är inte så allvarligt menad, däckprofilen är 18mm fram och 21 bak, alufälg :). Spelar hastighet någon roll alls, troligen ej i cykelfart, men i högre hastigheter?

Har ni själva avbrutit träning eller tävling pga åska?
Nåra kända tillbud?

Jag får ste hur det utvecklar sig... just nu 98 blixtar i minuten men verkar dra något åt öster efter att tidigare dragit sydväst.

Cykla i åska
Blixten tar vägen med minst motstånd. Gummidäck, rammaterial är tämligen försumbart. Kroppen leder ström. Sitter man i en bil så är man skyddad pga att bilen agerar Faradaybur runt en, inte pga gummidäck eller liknande. Det skyddet har man inte på cykel.

Cykla i åska
Ser ut som åskan håller sig precis öst om, vi får se. Litar inte riktigt på blixtlåset, bara 125mm men iofs av plast.
Funderar istället på att klä hjälmen i folie, det brukar hjälpa mot det mesta.

Cykla i åska
Antiklimax, åskan drog norr i samma takt som jag trampade. Foliens förtjänst. Regn sista 500m som upphörde direkt jag kom in.
Såg rätt mörkt ut åt ditt håll Wiknil.

Cykla i åska
Mythbusters visade appropå åska, att kroppspircingar inte hade ngn. större betydelse för träffsäkerheten, så vida de inte var i storlek dörrhandtag och större!

-Undvik m.a.o. att köra styret genom magen.

Tillbaka
Topp