Cykla i Beijing

kuba

Ny medlem
Cykla i Beijing
Flyttar till Beijing i vår/sommar och har inte några planer på att sluta med cykling. Är det någon som har erfarenheter från att cykla i trakterna kring Beijing? Just nu kör jag racer men skulle inte det fungera så får jag helt enkelt börja med mtb. Funderar även på cykelpendling till jobbet - hur är egentligen luften? Är det för illa för att cykla inne i staden? Någon som känner till något?

Cykla i Beijing
Jag har själv inte cyklat i Peking men jag var i varjefall där i våras några dagar med jobbet. jag besökte en cykel affär där man snabbt bjöd in mig till att följa med på en MTB tur. Nu hann jag tyvärr inte följa med men det var trevlig personal och man pratade ok engelska. Luften var ingen höjdare.

/Anders

Cykla i Beijing
Inte cyklat där men cyklat i Hangzhou, kul som attan, hjälm och lyktor är ju helt onödiga... ;)

Det är en stor tolerans mellan cyklister och bilister som jag tror har helt försvunnit i Sverige, men det var ju inte längesen som ALLA cyklade i Kina.
Bilarna tar ju klart mer plats men det finns fortfarande mer plats för cyklister i Kina än här hemma.

Luften i Beijing varierar, var där i höstas, när jag kom så var det helt tjockt av smog, när jag åkte (tre veckor senare) var det helt klart.

Med tanke på att det är en stor stad och mer och mer bilar så tror jag att en MTB skulle passa bättre, kanske en racer funkar om du åker ut från stan. Stan är i princip helt platt, så du behöver inte en massa växlar.

Var bor du och var jobbar du ?

Tillägg : Min kinesiska fru sade att du ska vara försiktig i trafiken i Beijing, bilisterna är inte toleranta där !! Hon rekommenderar också en MTB !!

Senast redigerad av en moderator:
Cykla i Beijing
Sådana här kommer du att stöta på!

DSC03026Small.JPG ht=427

//Anders

Cykla i Beijing
Har cyklat en del i Beijing, dock några år sedan. Det gick utmärkt att ta sig runt och ut ur stan på cykel. Luften är mycket dålig, men jag upplevde aldrig att den påverkade mig under cyklingen. Vänner till mig som varit i staden mer nyligen säger att det är stor förändring i framkomlighet på cykel och framförallt att det är radikalt mindre cyklister.
Beträffande cykling på landsbygden är min uppfattning att du själv sätter gränserna.
Enligt min erfarenhet ser jag inget hinder för racer.

Cykla i Beijing
Jag kan lugnt säga att det har hänt en hel del på några år i Peking. Det är extremt lite cyklar nu jämfört med till exempel 2005. Luften kan vara riktigt dålig. Riktigt jävla skitdålig.

Håller med Bibbens fru, trafiktoleransen lyser med sin frånvaro. Dessutom är de flesta taxichaffisarna från andra städer eller landsbygden och de har ett helt annat lynne än Pekingborna själva...

Utöver det är det en skitkul stad. Billigt och mycket att göra. :)

Cykla i Beijing
M, trafiken i Beijing är lite kaotisk men det tror jag att jag kan hantera. Jag är nog mest orolig för föroeningar och att de ska sätta sig i lungorna. Vissa dagar när jag varit där så har det varit så disigt så man knappt sett handen framför sig. Kombination av smog och dimma är ingen höjdare.. vet faktiskt inte var jag kommer att bo och vårt kontor kan jag inte adressen till utantill! Tar cirka 30 min med taxi från Great Wall hotel och det känns som att man åker nordost :).

Cykla i Beijing
Ja, det kan vara riktigt skitig luft. Men jag tycker att det är viktigare att du får en bra vattenrenare, det hjälper liksom inte att koka vattnet för att få bort kemikalier och tungmetaller.
Vad du än ska göra där, så skulle jag gissa att du kommer att ha kul! Grymt ställe. Lite diktatur kan man leva med... ;)

Cykla i Beijing
Det får bli en sådan här:
http://chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=7325
i kombination med en http://www.canyon.com/mountainbikes/index.html?b=146 som stads/utflyktshoj. Tydligen finns det en del gäng som anordnar mtbutflykter om helgerna.

Har inte flyttat än utan ska flytta i slutet på juli är det tänkt. Racern kommer att åka med och en trainer - tänkte cykla vättern runt i Kina i mitten på september. Härligt att hinna med både en runda i Sverige och i Kina :).

Anders, kommer du ihåg vilken butik du var inne i och var den låg?

Senast redigerad av en moderator:
Cykla i Beijing
Haha, ibland blir man förundrad över sjuka lagar. Det är ju inte precis att göra det lättar för bilister som Beijing stad behöver göra...

Cykla i Beijing
kuba skrev:
-------------------------------------------------------
> Flyttar till Beijing i vår/sommar och har inte
> några planer på att sluta med cykling. Är det
> någon som har erfarenheter från att cykla i
> trakterna kring Beijing? Just nu kör jag racer
> men skulle inte det fungera så får jag helt
> enkelt börja med mtb. Funderar även på
> cykelpendling till jobbet - hur är egentligen
> luften? Är det för illa för att cykla inne i
> staden? Någon som känner till något?

Vill bara påpeka att du skriver på svenska då skriver man kinesiska huvudstaden på svenska dvs PEKING! Inte skriver/säger du att du ska åka till roma utan du säger du ska till rom eller!!

Cykla i Beijing
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1637&a=346186&viewAll=true
eller
http://www.aftonbladet.se/resa/asien/kina/article259922.ab

"Sedan 1979 använder Sverige det mer korrekta transkriberingssystemet pinyin, där Peking blir Beijing. För Bei betyder på kinesiska norr och Jing huvudstad. Stavningen – och uttalet – rekommenderas numera av Svenska språknämnden och används generellt i skolundervisningen. Att Peking fortfarande dominerar i massmedierna beror på att TT-språket, som de flesta tidningar följer, inte vill förvirra allmänheten genom att byta namn på en etablerad huvudstad.
Svenska språknämnden tror dock att pinyinsystemet kommer att ha slagit igenom i det svenska medvetandet om någon generation."

Jag använder det jag är van vid eftersom det går lika bra med både Peking och Beijing. Du förstod väl vad jag menade ändå?

Cykla i Beijing
hammarn skrev:
> kuba skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Flyttar till Beijing i vår/sommar och har inte

>
>
> Vill bara påpeka att du skriver på svenska då
> skriver man kinesiska huvudstaden på svenska dvs
> PEKING! Inte skriver/säger du att du ska åka
> till roma utan du säger du ska till rom eller!!

Hammarn, 2 månader gammal språkpolis. suck.

Cykla i Beijing
hammarn skrev:
> kuba skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Flyttar till Beijing i vår/sommar och har inte
> > några planer på att sluta med cykling. Är
> det
> > någon som har erfarenheter från att cykla i
> > trakterna kring Beijing? Just nu kör jag racer
> > men skulle inte det fungera så får jag helt
> > enkelt börja med mtb. Funderar även på
> > cykelpendling till jobbet - hur är egentligen
> > luften? Är det för illa för att cykla inne i
> > staden? Någon som känner till något?
>
>
> Vill bara påpeka att du skriver på svenska då
> skriver man kinesiska huvudstaden på svenska dvs
> PEKING! Inte skriver/säger du att du ska åka
> till roma utan du säger du ska till rom eller!!

"Vill bara påpeka att du skriver på svenska (<-här skulle det passa bra med en punkt eller ett kommatecken för att skriva på bra svenska) då skriver man kinesiska huvudstaden på svenska dvs (dvs brukar man skriva d.v.s.) PEKING(versaler?)! Inte skriver/säger (<- antar att du menar 'eller') du att du ska åka till roma (Roma menar du väl?) utan du säger du (du har nog glömt ett 'att' där) ska till rom (återigen glömde du att inleda stadens namn med stor bokstav) eller !! (frågor ska avslutas med ett frågetecken)

Agerar man språkpolis tycker jag man ska använda sig av ett korrekt språkbruk själv. Annars är det viktigaste att man förstår varandra! Och det gjorde vi väl?

Äsch, kan inte låta bli att störa mig. Nu ska jag fortsätta dricka kaffe och äta bulle.

Cykla i Beijing
andningskydd är ett måste......va i beijing för några år sedan...efter en dag på stan så hände det grejor, när jag snöt mig när jag kom hem kom det i princip ut vad som såg ut som motorolja.....dåligt för hälsan, men jävligt fin stad annars

Cykla i Beijing
Var i Beijing ett tag i fjol. Himlen såg vi aldrig. Än mindre solen. I staden alltså.

Däremot var vi ute o vandrade en del med Beijing Hikers. Där fick vi många bra tips o kontakter. Förutom fantastiska turer i bergen runt stan då. De kanske vet ngt om cykling oxå. De var väldigt hjälpsamma.

http://www.beijinghikers.com/

Tjejerna på China Inside www.China-Inside.com var oxå otroligt snälla o hjälpsamma. De ordnar bla kurser i kinesiska, chi gong etc men kan tipsa om lite allt möjligt.

Finns hur många underbara cyklar som helst :)
Beijing20070706RitanParkTaiChi008Small.jpg ht=480

Skulle gärna bo i Kina några år. Hoppas du kommer trivas!

Tillbaka
Topp