Cykla i Hemavan

Erol

Aktiv medlem
Cykla i Hemavan
Tjena

Skulle bara vilja göra lite reklam för min fjällaktivitetshemort.

http://www.bikehemavan.se/

Verkar som de hakar på trenden (är det ok att använda det ordet?) med cykling. Jag skall upp och cykla lite i augusti. Återkommer eventuellt med lite bilder.

Det är ju ganska långt upp för oss som bor i södra delen av landet, jag vet, men det är bra fjäll däruppe.

Erik

Cykla i Hemavan
Ja ni som verkar vara Ume-bor har ju inte mer än 4 timmar upp.

Men det finns mycket mer cykling däruppe än det som anges på hemsidan. Sen borde ju möjligheterna att bygga riiiiktigt bra liftburen utförskörning vara i princip hur stora som helst.

Det finns ett turtips här på Happy som gäller Hemavan -> Solberg på kungsleden via systerskalet. Det skall testas i augusti. Sen får jag se om jag hyr en hoj och rullar lite i slalombackarna.

Appropå det - Kona Hoss, är det ngt att köra på det?

Erik

Cykla i Hemavan
Jag har cyklat (och vandrat och skidat och kört skoter) i fjällvärlden kring Hemavan/Tärnaby ganska mycket då släkten har stugor i trakten.
Utöver de (mycket enkla) turtips jag skrivit finns det ungefär hur mycket bra cykling som helst på alla mindre vandringsleder. Men Hemavan - Solberg rekommenderas varmt! Grymt vackert och ganska lättcyklat. Utförslöpan mot Solberg är en kanonrolig avslutning om man inte är för slut i kroppen (och huvudet).

Cykla i Hemavan
*micke* skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag har cyklat (och vandrat och skidat och kört
> skoter) i fjällvärlden kring Hemavan/Tärnaby
> ganska mycket då släkten har stugor i trakten.
> Utöver de (mycket enkla) turtips jag skrivit finns
> det ungefär hur mycket bra cykling som helst på
> alla mindre vandringsleder.

Tjena

Cyklade uppåt Viterskalstugan (från hotellet i Hemavan) på kungsleden ifjol. Vill minnas att det var ocyklingsbart bitvis (precis som du skriver i din recension). Men det var kul. Och väldigt vackert. Däremot har jag gått genom syterskalet ett par ggr, och den biten därigenom måste ett av Sveriges bästa ställen att hoja på. Har du cyklat den?

Erik

Cykla i Hemavan
Bortanför syterskalet (området runt syterstugan) så borde det vara shysst cykling, kuperad med mindre små "berg" samt inte allt för stenigt.
Hela leden mot Ammarnäs borde gå bra att cykla, betydligt mer lättgånget än t.ex kebnemassivet.

Cykla i Hemavan
Med cykel har jag varit i båda ändarna av Syterskalet, men genom skalet har jag bara transporterat mig till fots (och skoter men det är knappast relevant för att bedömma cykelbarheten...) men det måste gå fint att cykla. Lätt att gå = lätt att cykla.

Tillbaka
Topp