Cykla i Lerum

Cykla i Lerum
Spana in områderna runt Gorås/Jonsered, Häcksjön, Stamsjön och uppåt härskogen för mtb-åka.
LVG kan ju vara omöjligt att hitta till vilken stad du än kommer.. ;-)

Finns en snabb runda som går Lerum-Stenullen-Gråbo-landet-Olofstorp-Lerum i vilket fall..

Senast redigerad av en moderator:
Cykla i Lerum
Nej cykla i Lerum går absolut inte :).

Tror Eric fick med allt. Stigarna i Lerum brukar vara leriga och backiga men många är väldigt roliga.

Angående landsväg så är den rundan Eric tar upp ca 2,5mil och vill man längre så är det väl bara att köra vidare runt mjörn eller vidare in mot Göteborg. Så visst går det köra landsväg.

Behöver du guidning så kan du alltid hänga på ett gäng som kör varje söndag med utgång från vattenpalatset, läs mer på mtb.holmberg.it.

Sen finns det en även en BMX-bana i Lerum om du skulle vilja prova på det också.

Cykla i Lerum
MTB:
Lerum-Hedefors-slätthult-(div slingriga skogsstigar)-vällsjön-Lilla härsjön-Stamsjön.

Borde finnas massor med stigar här.
Ev. ngn slags vandringsled "vildmarksleden" eller "flodaleden"
Jag har själv mycket vaga minnen som delvis friskades upp i våras när jag körde några avslutande träningsrundor här dagarna innan Billinge racet.

LVG:

Mjörn runt är väl ett motionslopp?

Långa banan: Nolhagaskolan — Västra Bodarna — Norsesund — Hemsjö — Tollered — Floda — Stenkullen — Gråbo — Sjövik — Anten — Sollebrunn — Magra — Kolbäck — Nolhagaskolan. Längd 10 mil.

Korta banan: Nolhagaskolan — Västra Bodarna — Norsesund — Hemsjö — Tollered — Floda — Stenkullen — Gråbo — Sjövik — Brobacken — Nolhagaskolan. Längd 6 mil.

BMX:
Lerum har sedan i våras en BMXbana vid sjön Aspen!

Cykla i Lerum
Bohusleden går ju borta i Jonsered också. Ruggit rolig är den, framförallt när du passerat ramsjöarna och är på väg bort mot partille!

Cykla i Lerum
Aj aj, det är lite tuffare tag än en vanlig sadelstolpe det ;-)

bigmollo skrev:
-------------------------------------------------------
> I Lerum gillar man fisting och gaging.

Cykla i Lerum
Tack! Då verkar jag klara mig när jag börjar jobba där om några veckor.

Någon som vet om det finns något rum eller lägenhet att hyra i närheten?

Cykla i Lerum
möjligheterna till cykla landsväg är i stort sätt oändliga. Går ju att snabbt cykla på landsvägar åt alla vädersträck. Jag har själv börjat köra mer sydöst över ner mot Kinna, Skene, Bollebygd,Hindås. Härskogensvägen är en klassiskt cykelport åt det hållet. Se dock upp för trafiken som kan vara ganska vild där. En tur Lerum runt går som tidigare sagts Lerum-Ryggebol-Floda-Stenkullen-Gråbo-Vattenpalaset-Lerum.

MTB kör jag inte lika mycket men runt Stamsjön har jag kört en del. Finns breda grusvägar att köra där.

Skicka ett PM om du undrar över nåt eller kanske vill ta en tur ;)

Cykla i Lerum
skogsvakt skrev:
> möjligheterna till cykla landsväg är i stort
> sätt oändliga. Går ju att snabbt cykla på
> landsvägar åt alla vädersträck. Jag har själv
> börjat köra mer sydöst över ner mot Kinna,
> Skene, Bollebygd,Hindås. Härskogensvägen är en
> klassiskt cykelport åt det hållet. Se dock upp
> för trafiken som kan vara ganska vild där. En
> tur Lerum runt går som tidigare sagts
> Lerum-Ryggebol-Floda-Stenkullen-Gråbo-Vattenpalas
> et-Lerum.
>
> MTB kör jag inte lika mycket men runt Stamsjön
> har jag kört en del. Finns breda grusvägar att
> köra där.
>
> Skicka ett PM om du undrar över nåt eller kanske
> vill ta en tur ;)

Tack för tipset. Jag hör av mig i september när jag har börjat jobba där.

Cykla i Lerum
Jag joggade runt gröna milslingan runt Häcksjön idag, Riktig fin och bra uppmärkt med gröna markeringar. Sen finns det bra spänger på nödvändiga ställen också. Utgå från Riddarstens motionscentral. Sen finna det många andra bra stigar runtomkring om man vill komplettera. Till Bohusleden kan man ta sig längs norra sidan av Aspen.

Ex Lerumsbo

Cykla i Lerum
Jag cyklar från Majorna och kan snabbt konstatera att bästa vägen från mig är längs med älven upp till Gamlestan och sen Utby-Partille-Kåhög-Jonsered-Lerum. Att cykla på andra sidan motorvägen till Jonsered tycker jag är knöligt och långsamt. Vet dock inte hur du bäst cyklar från Fiskebäck till Gamlestan eller Jonsered.

Cykla i Lerum
Om du nu ska bo i Fiskebäck, varför inte cykla i närheten där isåfall eller lockar Lerum av någon annan speciell anledning? :-)

Det finns massor med fina racervägar söderut mot Lindome. Skog har du alldeles i närheten, både Änggårdsbergen och Sisjön/Sandsjöbacka är nära. Delsjöskogen ligger en halvtimma från Fiskebäck med cykel osv...

/Leo

Cykla i Lerum
Leo skrev:
> Om du nu ska bo i Fiskebäck, varför inte cykla i
> närheten där isåfall eller lockar Lerum av
> någon annan speciell anledning? :-)

Lockar och lockar, jag jobbar i Lerum och tänkte pendelcykla dit ibland.

Cykla i Lerum
goteborg.trafiken.nu/cykelplan2/default.aspx?from=STORA FISKEBÄCKSVÄGEN 120&to=SLAKTHUSGATAN&via=&bikertype=normalBiker&routetype=routeFastest

Och sen Gamlestan-Utby-Partille-Kåhög-Jonsered-Lerum.

Cykla i Lerum
Pelikan skrev:
> --klipp-- Gamlestan och sen
> Utby-Partille-Kåhög-Jonsered-Lerum. Att cykla
> på andra sidan motorvägen till Jonsered tycker
> jag är knöligt och långsamt.

Instämmer till fullo! Sävedalen-sidan är mycket meckigare, och är rätt omständig kring Partille/Allum. Rakare spår och bra cykelbanor på Utby-sidan av E6:an!

Cykla i Lerum
Tant_Trek skrev:
> Pelikan skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > --klipp-- Gamlestan och sen
> > Utby-Partille-Kåhög-Jonsered-Lerum. Att cykla
> > på andra sidan motorvägen till Jonsered
> tycker
> > jag är knöligt och långsamt.
>
> Instämmer till fullo! Sävedalen-sidan är mycket
> meckigare, och är rätt omständig kring
> Partille/Allum. Rakare spår och bra cykelbanor
> på Utby-sidan av E6:an!

Blaaargh... cyklade just hem, möjligen lite vingligt, via Sävedalen-sidan.
Rekommenderar att du kör den en gång, för att fatta hur bra Utby-sidan är med sina raka fina cykelbanor! Uselt genom själva Sävedalen med bara gata och en massa trottoarer som man ska upp och ner på, om man inte vill cykla på själva gatan med alla fula bilar.

Cykla i Lerum
Hej igen!

Nu börjar saker och ting ordna till sig.

Just nu bor jag på Furåsen vid Fiskebäck: http://maps.google.se/maps?f=q&sour...871328&spn=0.020935,0.077162&t=h&z=14&iwloc=A
Vart kan jag cykla räser på fina vägar här? Rundor på 3-4 mil är att föredra, och hur cyklar jag enklast till Lerum?

Om en månad så flyttar jag till Björboholm av alla ställen: http://maps.google.se/maps?f=q&sour...5709,12.319622&spn=0.041625,0.154324&t=h&z=13
Nu blir det pendling på fulcrossen så mycket jag orkar till och från jobbet. Runt Mjörn får jag väl köra till våren. Men finns det några fina stigar för MTB?

Sen kan väl någon lära mig att åka spårvagn? Kanske ihop med en liten ölrunda.....

Cykla i Lerum
Från Fiskebäck cyklar du mot Askim och hamnar då på Säröleden som är en gammal banvall som nu är en mycket fin gång- och cykelbana som leder ända ner till Särö. Från fiskebäck ner till Särö borde det bli ca. 2mil. Annars kan du svänga av mot Lindome och sedan åka tillbaka mot stan via Mölndal och Sahlgrenska.
/Erik

Cykla i Lerum
Cyklade runt och spanade cykelvägar i Lerum-Gråbo-Floda i kväll. Hittade makalösa vägar Öster om Gråbo. Tyvärr slutade de två jag testade med grus och gård alldeles för tidigt.... Det ser bra ut på cykelfronten!

I morgon aka jag på möte inne i Göteborg. Stadsbyggnadskontoret vid Gustav Adolfs torg, tror jag. Finns det någon cykelaffär i närheten?

Cykla i Lerum
jansson99 skrev:
> I morgon aka jag på möte inne i Göteborg.
> Stadsbyggnadskontoret vid Gustav Adolfs torg, tror
> jag. Finns det någon cykelaffär i närheten?

Inte riktigt nära, men troligen närmast: Sportson i Vasastan, CykelCity och Bikeplace på Övre Husargatan.

Men du hamnar nära några bra friluftsbutiker, Femmans Sport i Nordstan och Fjällsport på Magasinsgatan! Förutom Naturkompaniet som finns i vart och varannat gathörn.

Cykla i Lerum
För någon vecka sedan var det [Fotosession] DH Lerum Secret Tracks: http://happymtb.org/forum/read.php/1/1244811/

och nu är det trialuppvisning utanför kontorsfönstret. Här verkar det ju vimla av cyklister!

IMG_0403.JPG ht=725

IMG_0404.JPG ht=725

IMG_0405.JPG ht=725

IMG_0406.JPG ht=725

IMG_0407.JPG ht=725

Cykla i Lerum
När jag pendlade mellan Nabben i Björboholm och Lerum C i morse så cyklade jag förbi den här NS-rampen.

NS_Lerum.jpg ht=725

Och i går pratade vi om Lekstorps idrottsplats som skulle rustas upp och det skulle byggas en dirt-park bland annat. Lerum går från klarhet till klarhet som cykelkommun!

Cykla i Lerum
Någon som har en statusuppdatering på stigarna kring Lerum?
Hur ser de ut på snö och isfronten?

Det lilla jag kollat är:
DH-spåren i Getaklämman Aspenäs. Körbara när som helst iprincip men _blöta_. Torkar snabbt.
G-Shore (NS-bana): Till hälften nermejjad av skogsmaskin.. Ej körbar!
Kanyon: Isgata hela vägen upp, ej körbar!
BMX-banan: Isig!

Undrar om: Stigarna Riddarsten/Häcksjön/Tösjön?
Samt bortåt Gorås -> Jonsered/bohusleden/torpet freden.

Senast redigerad av en moderator:

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp