Cykla i Nerja, utväxling

cykelfredrik

Ny medlem
Cykla i Nerja, utväxling
Hej,
Ska ner till Nerja i Spaninen och cykel ska med. Har 53/39 vevparti och funderar på om jag behöver komplettera med bergskassett dör att få trevliga cykeldagar. Har inte koll på vad det ligger på där bak just nu men är tacksam för kommentarer från någon som varit i området och cyklat racer.
Hur pass backigt är det, klara man sig med "standard" utväxling? Jag ska ju upp i bergen men inga långa svängar till Sierra Nevada...

Cykla i Nerja, utväxling
En intressant sak att veta är hur stark du är och vad dina preferenser vad gäller kadens är. Spontant skulle jag dock säga att om jag skulle försöka köra med 53/39 där så skulle jag stoppa på största möjliga drev. Jag säger inte att det är rätt för dig, men efter att ha varit på ett skapligt antal cykelresor med diverse folk så är mitt generella intryck att det är betydligt vanligare att människor i långa backar önskar sig en lättare växel än den lättaste de har snarare än att de tycker att den lättaste växeln är meningslös.

Om du vill se höjdprofiler på en del backar i området kan jag rekommendera http://www.altimetrias.net/aspbk/provincias.asp och klicka på Malaga (och kanske Granada).

Senast ändrad:
Cykla i Nerja, utväxling
Har cyklat i området med 28 kassett och det funkar, men håller med ovan. Kompletterade med ett kompaktdrev för två år sedan och cykling i berg blev avsevärt trevligare. Jag har aldrigt känt att det går för lätt uppför och att trampa ur nedför är ett OK pris att betala.

Cykla i Nerja, utväxling
Tack för era svar. Har kollat på kända webbshoppar och har hittat en 9-delad 12/27 kassett. Jag kollade vad som sitter på idag och jag fick det till 25 tänder på stora drevet bak. Två kuggar till borde väl göra en del i alla fall?! Hittar inget med fler kuggar i alla fall....
Är inte sugen på att nytatuerad kompaktdrev då det gäller 1 månad i mitt liv. Tror det dröjer innan jag hamnar i berg på denna nivå igen.

Cykla i Nerja, utväxling
Om du har Shimano så är det om jag inte missminner så att på 9-delad lvg-grupp kommer du nog inte större än 27 om du ska köpa en hel kassett. Det som går att göra är att köpa ett löst större drev plocka bort ngt mindre drev ur kassetten. Det du då får tänka på är att inte använda detta drev om du kör på stora klingan fram utan bara på när du ligger på lilla. Har ingen koll på var man köper större drev löst, men jag vet personer som i affär fått 30T-drev ditsatta för att just få lite lättare utväxling. Om du ska vara ner en hel månad kan du ju köra varianten att testa med en 27:a och om du upplever att det är olidligt besöka ngn cykelaffär. Spanien är ju inget cykelmässigt U-land, så om du hittar en bra affär borde de kunna hjälpa dig.

Cykla i Nerja, utväxling
Går väl att slänga på en 9-delad 11-32 mtb-kassett men då får man få byta till en long-cage bakväxel också, men det är absolut görbart.

Cykla i Nerja, utväxling
Våren 2007 var jag runt Nerja och cyklade.
Jag hade då ingen erfarenhet av att tidigare cyklat i "riktiga" berg.
Då hade jag som du 9-delat med 39/27 som lättaste växel, i och för sig så var jag betydligt bättre tränad än nu, men jag hade inga problem med backarna.

Nu när jag blivit gammal och klen kör jag med compact 34/28 som lättast och kanske njuter lite mer av klättringarna (som sedan dess har blivit både längre och högre) på mina resor.

Senast ändrad:
Cykla i Nerja, utväxling
Får nog bli 27T, har hittat kassetter upp till 32T men då är det som ekatjall säger. Då krävs annan bakväxel.
Jag är hyfsat stark å gillar motlut så det ska nog gå bra, blir ju bara ännu starkare av att trampa på uppför. ??

Tillbaka
Topp