Cykla i Norge

kaberg92

Medlem
Cykla i Norge
Hejsan, tänkte sprida lite på viggarna light in mot våren.
tänkte ta mig en tur först med tåg in i Norge sedan ta och cykla i en vecka till lämplig destination och ta tåget hem till Sverige igen. Skulle väl kunna tänka mig att jag skulle kunna knäcka åtminstone 15mil om dagen. råkar det finnas någon på forumet som har några tips på möjliga färd vägar eller tips på några fina cykel bitar ut efter fjordar eller över fjällen i Norge?

edit: Föresten någon som har någon koll på hur mycket man egentligen kan börja lägga på i en Cykle väska innan det börjar bli nödvändigt att skaffa sig någon lite mindre traditionell LVG hoj?
(kommer antagligen resa med ett lätt tält och medföljande gas kök...

Senast redigerad av en moderator:
Cykla i Norge
I trakterna av Sognefjorden, där Jotunheimen rundt och Viking Tour går, finns en hel del roliga backar att cykla. Dessutom är det väldigt vackert.

Cykla i Norge
Det finns många fina vägar i Norge. Jag har cyklat en del i Østfold och Vestfold, men det är mest för att jag jobbar och bor här. Terrängen är annars ganska tråkig. En start i Bergen för att ta sig till Mandal och vidare mot Sverige kanske?

Det kan vara värt att tänka på att det inte ovanligt att snön ligger kvar på fjällövergångar i slutet av april.

Cykla i Norge
Hei!

Turerna beror på om du hadde tenkt sykle med pakkning og telt eller med kreditkort. Hele turen från Bergen upp till Kristiansund EV Trondheim er fin med både masser av fjorder og fjell. Sør for Bergen finns også Hardangerfjorden som är väldigt fin. Tänkte själv ta en tur der i sommar.
Till både bergen og Trondheim går det tåg liksom till Åndalsnes som ligger på veien närmare Trondheim. Alla dessa tåg går till Oslo på 5-7h, Det går altså inget tåg längs kusten.

Mitt favoritställe att sykkla är Helgelandskusten og lofoten. Då tar man enklast tåg til Mosjøen og sykler opp til bodø og videre upp eller med båt från Bodø ut till Lofoten. Från Bodø kan man ta tåget tilbake til Oslo = 14h.

Anders

Cykla i Norge
Lofoten!
Svolvear till Å. Grym tur!
Har varit där uppe säkert 20 sommrar, inte med hoj dock, har en mor som är född i Svolvear.
Annars tåg till Riksgränsen, kombinera med lite sommarskidåkning, hojja till Narvik. Vet inte om det går någon båt därifrån till Lofoten, men det borde det...

Tillbaka
Topp