Cykla i Skåne

Azog

Aktiv medlem
Cykla i Skåne
Hoj!

Är nybliven skåning och har inte rört mtb'n sen jag flyttade ner, men nu efter VR tänkte jag att det minsann får bli ändring på det om jag så ska åka tåg genom halva Skåne innan jag kan börja cykla!

Eftersom jag bor ca. en mil väster om Eslöv där det inte finns någon skog öht. så får jag söka mig lite längre bort. Men en stigfinnartur med radie på två mil eller så med asfalt lockar sådär, så jag tänkte fråga lite här först.

Lite undringar om skåneleden:
-Är det någon som cyklat (delar av) den? Framförallt Västra halvan av Ås-ås-leden samt södra halvan av nord-syd-leden är av intresse.
-Isf. var det något att ha?

Närmsta skogar hemifrån verkar vara Söderåsen/Röstånga och utanför Höör.
-Får man cykla överallt på Söderåsen? Såg att det var nationalpark delvis.
-Är det bra cykling på något av ställena?
-Verkar finnas något litet skogsområde utanför Eslöv också. Något att ha?

Sen så jobbar jag i Malmö, så det vore ju möjligt att ta med cykeln till jobbet och sen cykla ut till Genarp/Bokskogen, antar jag. Eller går det att lifta med en buss ut dit på rimlig tid? Blir ju rätt lång transportsträcka till Genarp..

Finns det några fler vettiga områden att prova på?

Skulle helst hitta hyfsat teknisk single track om det går att uppbringa, men allt är av intresse.

Tacksam för hjälp,
/Vilsen Smålänning

Cykla i Skåne
Genarp kan nås med buss. Svedala är lite småtrevligt, dit kan man åka pågatåg. Torup finns det också lite stigar. Håll utkik efter en happy-ride i Genarp.

Cykla i Skåne
Jag förbannar mig själv som bor i Malmö - har iofs alltid bott här men enkelt att cykla mtb på ett seriöst sätt, ja det är det inte...Tur man har svärföräldrarna i Göteborg och fina skogar.

Dessutom har jag inte tillgång till bil så tyvärr kan jag inte svara på dina frågor men http://www.malmoterrangcyklister.se/ kan allt om det du undrar över. Den har de rides varje helg i Bokskogen/Genarp.

Cykla i Skåne
Jag har cyklat en del på skåneleden uppe på söderåsen, jag tycker det finns ganska fina stigar att cykla på där, både själva leden och de stigar som är runtomkring.
Jag har utgått från en ort som heter Krika, sen cyklat rätt upp på åsen (väldigt brant) och vidare upp på söderåsen.
Sen finns det ju en mtb-bana på söderåsen också, vägbeskrivning finns under turtips.
Annars rekommenderar jag kullaberg om du är beredd att åka en bit, där finns massor med bra cykling.
Det går skånetrafiken-bussar både till Arild och Mölle från Helsingborg.

Cykla i Skåne
Du bor verkligen i mtb-öknen. Tar du dig till Höör så finns Skåneleden med bra single track som du nämner. Både ås till ås och nord till syd är inom räckhåll. Jag guidar gärna på en 1-3 timmars tur med nästan bara stig. En kul grej är annars att ta dig till åstorp och cykla skleden till Röstånga och ta bussen hem sen (eller cykla om ork finns kvar).

Cykla i Skåne
Det finns massor av möjligheter i södra Skåne. Det är bara brist på kunskap om alla fina avsnitt. Vi har allt vad beträffar tekniska partier, branta och sega stigningar samt motsvarande nerför.
Varje tisdag/torsdag cyklar vi snabbare rundor allt från 1,5-2,75 timmar beroende på var man väljer att börja. Lördagar träffas vi kl 09 för en 3-timmars tur i lugnt tempo.

Gå in på www.malmoterrangcyklister.se för närmare detaljer.

Hälsar Edward K

Cykla i Skåne
Kanon! Tack för alla svar och tips!

Det låter ju bra att det finns lite bra åkning iaf, även om den inte är precis utanför dörren.

Den där mtb-banan på Söderåsen hade jag missat också, får jag kolla upp. Skönt med markerade leder och banor att utgå ifrån i början iaf.

Härligt med erbjudande om guidning och klubbkörning också. Får försöka få lite ordning på mitt liv först bara. Har inte så lång framförhållning just nu med nytt jobb, ny bostad, etc. men det vore grymt kul att köra lite i grupp också.

Är det fler som har tips så får ni gärna skriva mer :)

Cykla i Skåne
Är det någon som har kört skåneleden från Genarp till Torup? 23 km lång tror jag den är. Vilka ställen passerar man på vägen, hur är terrängen osv?

Tillbaka
Topp