Cykla i skövde?

ipkis

Aktiv medlem
Cykla i skövde?
Tjena!
Ska upp o jobba i skövde o tänkte ta med hojjen. Nån som vet om det finns några fina ställen att cykla på där? Kör MTB btw..

Cykla i skövde?
Den finare cyklingen (om du frågar mej) är inte de markerade slingorna på Billingen. Valda snitt av dessa är ok, men i övrigt mycket stök utan rolig teknik. (Och en del surhål).

Däremot finns det mängder av kilometer fin singeltrack på andra ställen. Omärkta slingor på billingen, samt stöpen/ryds-skogen som innehåller hur mycket som helst.

När är du här, hur länge och var kommer du bo? Kanske passar bra tidsmässigt så kanske jag kan ta med dej på någon av alla kanon rundor man kan få till i Skövde.

Cykla i skövde?
Starken skrev:
-------------------------------------------------------
> Nedanstående två turtips täcker in en hel del
> av Skövdes bättre stigar/vägar:
> http://happymtb.org/turtips/178/
> http://happymtb.org/turtips/294/
>
> Vid spårcentralen uppe på billingen finns tre
> mtb-spår 4,6 och 8 km-ish. Ganska mycket rötter
> och stök

Den övre är väl egentligen inte jättelämplig då jag tror att vissa delar går på privat tomtmark. Där det enbart är ok vid racet.

Den andra innehåller en hel del fina slingor, men är bara en bråkdel av alla fina rundor man kan få till i det området.

Cykla i skövde?
Turesson skrev:
> Det kanske är läge för en HappyRide? :-)

Måndag och torsdag ser vädermässigt bäst ut för en sådan, möjligen även onsdag. (Enligt yr.no just nu). För min del avvaktar jag lite mer respons i denna tråden innan jag lägger upp en tidsbestämd kalender-tråd för happyrajd!

Cykla i skövde?
JPL skrev:

> Den övre är väl egentligen inte jättelämplig
> då jag tror att vissa delar går på privat
> tomtmark. Där det enbart är ok vid racet.

Det kanske borde framgå av turtipset i så fall :)

För övrigt kör jag alltid vilse mellan Stöpen och Ryd. Skulle behöva en HappyRide/haka på någon där vid tillfälle.

Cykla i skövde?
Skövde ck kör gemensamma träningar på billingen tisdagar å torsdagar kl 18! Du är välkommen att haka på. Samling på stora parkeringen.

Välkommen!

Cykla i skövde?
Starken skrev:
> JPL skrev:
> --------------------------------------------------
> Det kanske borde framgå av turtipset i så fall
> :)

Japp, håller med.

> För övrigt kör jag alltid vilse mellan Stöpen
> och Ryd. Skulle behöva en HappyRide/haka på
> någon där vid tillfälle.

Ja, det är ju så fullt med stigar kors och tvärs så det brukar ta något år eller två innan man får hyfsad koll och då kanske har koll på 75% av alla stigar och vägar mellan ryd-stöpen.

Jag har cyklat i det området i 7-8 år, uppskattningsvis minst 70 turer om året, och det händer fortfarande att jag slinker in på en stig som jag kanske känner igen, men inte riktigt har koll på var den tar vägen.

Var i Skövde bor du?

Cykla i skövde?
JPL skrev:
> Starken skrev:
> -----
> > JPL skrev:
> >
>
> > Det kanske borde framgå av turtipset i så
> fall
> > :)
>
> Japp, håller med.
>
> > För övrigt kör jag alltid vilse mellan
> Stöpen
> > och Ryd. Skulle behöva en HappyRide/haka på
> > någon där vid tillfälle.
>
> Ja, det är ju så fullt med stigar kors och
> tvärs så det brukar ta något år eller två
> innan man får hyfsad koll och då kanske har koll
> på 75% av alla stigar och vägar mellan
> ryd-stöpen.
>
> Jag har cyklat i det området i 7-8 år,
> uppskattningsvis minst 70 turer om året, och det
> händer fortfarande att jag slinker in på en stig
> som jag kanske känner igen, men inte riktigt har
> koll på var den tar vägen.
>
> Var i Skövde bor du?

Kraftledningarna där ute gör det inte direkt lättare att orientera heller :)
Tror de är byggda av någon som blivit påkörd av en Mtb-cyklist.

Jag bor på östermalm.

Cykla i skövde?
Vädret ser lite småtrist ut idag. Fortsätter det likadant idag, så siktar jag på en tur imorgon.

Ipkis: Är det första gången i Skövde för dej, eller är du något bekant med stan?

Cykla i skövde?
Första gången i skövde för mig ja. Men jag tar nog en väldigt lugn tur runtikring billingen området för att se hur det ser ut. :)

Cykla i skövde?
Hur är det Ipkis, sugen på en runda?

Tempot för min del är fetto-tempo (lugnt).

Tänkte ta en runda vid 18-tiden, som tar 2-3 timmar och är 2 - 2,5 mil.
Rundans karaktär: inledning med 1-2 km klättring uppför berget så att pulsen kommer igång, sedan utför Billingen via skön singeltrack i ca 2 km. Vidare med mest svagt utför under någon mil och sedan vänder tillbaka där det blir några sträckor svagt uppför under den milen som är kvar till utgångspunkten. (Gissar 70% singeltrack, 25 % grusväg, 5% asfalt)

Intresserad?
Någon annan intresserad?

Jag lägger upp en kallenderbokad ride för att kolla av intresset.

Cykla i skövde?
Korsningen in mot Norra Ryd (Vid Truck och Krantjänst osv) ?

Det blir ungefär halva vägen var för de/den som utgår från stan respektive Stöpen.

Cykla i skövde?
Fan! Slutade tidigt idag så jag var uppe vid fyra. Körde på mtb spåret. Blev nog lite fel för jag siktade på 8km men det blev typ 1.3 Hahaha ja det var ett virrvarr med stigar men jävligt kul!
JPL Jag hänger gärna med på en lång "guidad" tur. Hade varit mycket skoj. Sugen på att köra imorgon igen?

Cykla i skövde?
Tack JPL för bra tur!
Misär efteråt, jag punka 2km från huset på vägen hem. Var inte så sugen på ett slangbyte där.

Kör ni imorgon eller på onsdag så hakar jag gärna på.

Cykla i skövde?
Som jag svarade Ipkis i PM så får vi se om det blir en tur imorgon, beror på min kalender samt vädret. Men som sagt, vi bestämmer vidare imorgon.

Cykla i skövde?
Nån som e sugen på att cykla idag? (I skövde)
Annars vet jag att skövde ck ska träna idag så jag kan kanske haka på dem?

Cykla i skövde?
Det verkar tveksamt från min sida idag, kan bli så att jag får sitta på kontoret ikväll. Kommer jag på andra tankar så aviserar jag vid 15-tiden.

Cykla i skövde?
Ingen cykling för mej idag, arbetet lägger beslag på tiden.
Onsdag är körd för jobbmöten på kvällen.

Så jag avser lägga upp en happyride på torsdag, då jag antar att Ipkis inte är kvar eller har möjlighet att cykla, men kanske andra kan?

Och Ipkis kanske kommer åter till Skövde framöver? Eller var det högst tillfälligt besök av typ engångsföreteelse?

Cykla i skövde?
JPL Jag kommer att jobba i skövde tre-fyra veckor till så jag är gärna på nästa vecka. Åker aldeles riktigt hem efter torsdagens jobb. Jag hör av mig via PM.
STARKEN jag är gärna på imorgon. Säg bara tid o mötesplats så ses vi där :)

Cykla i skövde?
Har lagt upp en kalendertråd för torsdagens runda.

Ipkis, vi får väl ses kommande veckor, se till att trötta ut Starken på onsdag så att han är trött till på torsdag!

Tillbaka
Topp