Cykla i stan frågor

Långsam

Aktiv medlem
Cykla i stan frågor
Ska börja cykla i staden Lund och som boende på landsbygden har jag lite funderingar. Nattetid kommer cykeln att förvaras väl skyddad medans på dagen kommer den att stå i cykelställ eller liknande. Så till frågorna. Ska jag köpa en gammal skrothoj eller går det att använda en "finare" cykel utan att den blir stulen direkt? Vad använder ni för lås? Långt wirelås som man kan linda runt cykel och stolpe eller har ni bara det låset som sitter på cykeln? Har ni tips på en smidig väska att ha på cykeln som rymmer lite mer än den vanliga mtb väskan?

Cykla i stan frågor
Finns inget entydigt svar på den frågan.
Att döma sig själv till att pendla på en cykel man inte tycker om känns ju lite korkat.
Att gå i ständig oro över ifall cykeln kommer finnas kvar eller inte känns också lite korkat.
En bestämd tjuv forcerar vilka lås som helst. Vajerlås bromsar inte särskilt många sekunder, ens mot lätt dolda handverktyg.
Vissa verkar "skörda" cyklar helt utan tanke på säljbarhet och andrahandsvärde. Andra framstår som mer pålästa, nästan beställningsjobb.
ÅAS så krävs det inte så mycket för att stoppa spontantjuvarna.
Där räcker det långt om man ser till att andra cyklar runtomkring är mer lättstulna. Men bygellås genom ram, hjul och runt fast föremål är en bra målsättning. Då krävs IAF vinkelslip alt STOR bultsax för att få med sig hojen.

Cykla i stan frågor
Tips, skaffa en gammal bra damcykel.
Dom ser lagom avdankade ut men kan vara fantastiskt lätta, följsamma och mysiga att cykla på, inte så dyra heller.
Sen låser du med åtminstone Abus Granit. Låset blir dyrare än cykeln :)
Obs lås fast ramen, ramen, obs, i en stolpe!

Cykla i stan frågor
Blir ju mer träning med en gammal damcykel men jag gissar att jag tröttnar rätt snart. Vad cyklar ni andra med i stan? Eller ni med "fincyklar" kanske undviker att ställa hojen i cykelställ? Har förstått av en annan tråd att det inte är så uppskattat att ta med cykeln in överallt vilket jag kan förstå.

Cykla i stan frågor
Kommer den stå på samma ställe varje dag - typ någon arbetsplats eller utbildningsplats? Ska du cykla mer än 5-10 km? Då tänker jag bästa lösningen att försöka kolla om du kan få ställa cykeln på låst innergård / garage / förråd (alla större målpunkter *borde* ha säker cykelparkering) och skaffar en cykel som du trivs med.

Cykla i stan frågor
PiPPiW skrev:
-------------------------------------------------------
> Långsam skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Blir ju mer träning med en gammal damcykel men
> > jag gissar att jag tröttnar rätt snart.
>
> Jag cyklar med damcykel i stan. Det är en
> fincykel. Jag har inte tröttnat på den,
> tvärtom, men har bara hunnit med ett par hundra
> mil på den i år.

+1
damcyklar är mer lättcyklade än man tror, obs gäller ej nya tunga klumpiga och fula damcyklar!

Cykla i stan frågor
Jag kör en kolfiberracer i sthlm. Det är viktigt att man låser fast den. Jag brukar låsa hojen med ett bygellås på en innergård på skolan och på jobbet. Låser man fast cykeln i något så ger sig tjuven oftast inte på cykeln. Sen finns det långa vajrar som man kan komplettera med så ingen snor hjulen!

Cykla i stan frågor
En gammal ful 80-tals stålMTB med 26" hjul är stöldobegärlig. Billig att ersätta och underhålla. Byt till bra däck så har du en bra åretruntpendlare

En vanlig standard cykelkorg är svårslagen i funktionalitet och på en mtb så blir utseendet så belastat att stöldrisken sänks ytterligare.

Cykla i stan frågor
Tja, den 25 mars i år kunde Sydsvenskan skriva att 448 cyklar försvunnit sedan årsskiftet i Lund
8 i småbyarna runtom, 440 i Lund.
Det har säkert vuxit på sig sedan dess...

Lund är väl ökänt för cykelstölder tråkigt nog, så även med rejält bygellås samt vajer går man nog inte säker så se till att det inte är en favoritcykel utan en du har råd att mista som du ställer ifrån dig.

Cykla i stan frågor
Lund har ett lånesystem för cyklar. Man tar närmaste cykel och cyklar dit man ska... Om cykeln är låst så har dom inte fattat lånesystemet, då får man utbilda dom...

Jag är inte helt långt ifrån sanningen... ;)

Vill man ABSOLUT ha samma cykel hela tiden föreslår jag att man tar en gammal damcykel och målar den i någon extremt gräll och unik färg. Typ rosa och signalorange med gula hjul. Då känner man iaf cykeln senare när någon lånat den.

Senast ändrad:
Cykla i stan frågor
Hmmmm kanske ska slå två flugor i en smäll och bygga om min gamla mtb till vanlig. Då får jag en ursäkt att köpa en ny mtb. Går det att sätta en vanlig gaffel på en mtb? Och en cykelkorg hade faktiskt klätt min gamla Giant. Plus att den är lackad i en hemsk gul färg redan.

Brompton var lite fräcka faktiskt.

Praktiserade på hittegodsavdelningen i Lund för måååånga år sedan. Då fanns det professionella cykelhittare i Lund. De kom in till polisstationen med 4-5 cyklar ett par gånger per år. Om ingen hämtade ut cykeln så fick "hittaren" den och om någon hämtade någon av cyklarna så kunde de få hittelön. Om någon hade blivit av med sin cykel ifrån cykelstället där de bodde så hävdade "hittaren" att man fick ta en cykel och lämna till polisen om den stått orörd i mer än två(?) månader. Kommer att polisen varnade ett flertal av dom som kom in för ofta med cyklar hämtade ifrån cykelställ. Redan då var det lågprioriterat brott.

Cykla i stan frågor
Q&D skrev:
> En gammal ful 80-tals stålMTB med 26" hjul är
> stöldobegärlig. Billig att ersätta och
> underhålla. Byt till bra däck så har du en bra
> åretruntpendlare
>
> En vanlig standard cykelkorg är svårslagen i
> funktionalitet och på en mtb så blir utseendet
> så belastat att stöldrisken sänks ytterligare.

Glöm inte barends. Skitfult, men skönt och sänker nog stöldrisken ännu mer då pundarna tror att det är en kompis cykel.

Cykla i stan frågor
Q&D skrev:
> Bengt-re skrev:
> > Glöm inte barends. Skitfult, men skönt och
> > sänker nog stöldrisken ännu mer då pundarna
> > tror att det är en kompis cykel.
>
>
> Den här behöver inte ens låsas för att bli
> lämnad ifred:
> http://cdn.blocket.com/static/0/images_full/09/093
> 6647916.jpg

Fy... jag mår illa...

Cykla i stan frågor
Har redan barends på min MTB.:-)
Tycker faktiskt det är riktigt skönt att kunna ändra ställning ibland. Tro mig det är inte det fulaste i min utrustning. Perfekt när jägarna är ute!

Cykla i stan frågor
Långsam skrev:
> Har redan barends på min MTB.:-)
> Tycker faktiskt det är riktigt skönt att kunna
> ändra ställning ibland. Tro mig det är inte det
> fulaste i min utrustning. Perfekt när jägarna
> är ute!

Barends är som tofflor. Fult, lite fjolligt, men rätt gott och tämligen praktiskt!

Nu har jag iofs inte barends själv, men jag sympatiserar med ideen och konceptet.

Cykla i stan frågor
Ett par Onza titan-barends var ungefär så tufft det blev i början av 90-talet.

Bilagor

• IMG_4180.jpg
    IMG_4180.jpg
    64.9 KB · Besök: 124
Cykla i stan frågor
Tips 1: Det som är fastlåst är svårare att stjäla. Ha t.ex. kedja och bygellås som tar ram och bägge hjulen.
Tips 2: Se tips 1.

Det är flera saker att fundera på:

- Distans till jobbet
- Cykla snabbt eller långsamt
- Cykla bekvämt eller just do it
- Hur är stöldstatistiken

En hybrid kanske vore toppen. De är helt ok...

Cykla i stan frågor
Sonen är på väg till Lund för att plugga.
Kommer han omedelbums bli av med sin gamla fula Cannondale canticross om han tar med den?
Är de kanske bättre att ta mormors gamla damcykel som inte använts på 20 år?

Cykla i stan frågor
Jag har bott i Lund i 30år, dock utflyttade sedan länge, men aldrig blivit av med en cykel i Lund. Stundtals har jag varit allt annat än försiktigt. Sadel och barends stals från en gammal trotjänare en gång, kanske va det stilpolisen som gjorde ett tillslag?

Släkt och vänner har dock blivit av med både skrothögar och finare cyklar. De har stått parkerade i allt från egna låsta förråd till utanför centralen. Tror snarare det handlar om hur försiktigt man är och även lite slump snarare än hur fin cyklen är. Allt stjäls, tyvärr.

Tillbaka
Topp