Cykla i Storbritanien

freddes

Aktiv medlem
Cykla i Storbritanien
Efter att ha cyklat Kiruna - Smygehuk nu för nån vecka sen så fick jag lite blodig tand för de här med semester på cykel.
Fundera lite på ett optimalt land att börja med och kom fram till att Storbritanien borde vara det.

Nån som har erfarenhet av cykling där eller har koll på var man kan hitta info om det. Planen är att köra från nord till syd där också?

Cykla genom Sverige på en 29er men tänkte byta till nåt mer liknande cyclocross i framtiden.

Cykla i Storbritanien
Cykla i England kan stark rekommenderas. Jag fick tag på en tur karta via Ewans.
Men det är några år sedan. Men det är nära mellan små samhällen med Bb ställen.
Och trevliga små pubar med ok mat. Dessutom är dom väldigt cyklistvänliga i det
landet. Håller ut ordentligt med bil etc.
Kolla kart butiker annars och planera din egen rutt.

Cykla i Storbritanien
matz skrev:
-------------------------------------------------------
> Cykla i England kan stark rekommenderas.

> Håller ut ordentligt med bil etc.

Dom håller inte ut, de kör alltid på den sidan. :-)

Cykla i Storbritanien
Om man vill ha sällskap går det en massa randonneer i UK, många verkar gå på riktigt mulliga småvägar i värsta Midsummer-miljöerna. Denna helg går det tex 18 lopp, från 55 till 300km... http://www.aukweb.net

jag halvt-om-halvt funderat på att göra en randonneserie där nästa år iom att jag reser till London såpass ofta. Tänkte man kunde lura frun att det är en mysig weekend i någon ort i norra England ("Vi ses där") och så när hon kommer fram ligger det en lapp i receptionen att frun är inbokad på spa och att man själv "Har tagit en liten cykeltur, vi ses ikväll". Garanterad succe för alla?

Cykla i Storbritanien
Misärpendlaren skrev:
> matz skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Cykla i England kan stark rekommenderas.
>
> > Håller ut ordentligt med bil etc.
>
>
> Dom håller inte ut, de kör alltid på den sidan.
> :-)

haha den var ju kul.
Min erfarenhet är att bilisterna är hyfsat hänsynsfulla men vägarna är så små och trånga, krokiga och sneda, precis som bostäderna. Så därför är det ibland lite läskigt ändå. Men trevligt. kan tyvärr inte hjälpa med nån vägvisning då jag själv bara cyklat runt i ett litet begränsat område. Men lycka till!

Cykla i Storbritanien
Tackar för infon.
Som sagt kan vara ett fint land att cykla genom, Sverige var ju inte så jätte intressant med all skog :)
Eller man föreställer sig det i alla fall, men de känns som ett bra land att börja med om man ska börja köra utomlands eftersom det inte är jätte långt och språket kan man flytande...dialekterna kanske är lite jobbiga :)

Cykla i Storbritanien
Om man vill cykla från nord till syd så brukar det vara "Lands End to John O Groats" som gäller. Googla LEJOG så ska du hitta en hel del.

Cykla i Storbritanien
Shirley skrev:
> Om man vill cykla från nord till syd så brukar
> det vara "Lands End to John O Groats" som gäller.
> Googla LEJOG så ska du hitta en hel del.

Tackar för det, nu planeras de.

Tillbaka
Topp