Cykla i täby?

hassec

Ny medlem
Cykla i täby?
Jag har precis flyttat till Täby (Visinge) från Gubbängen. Från Gubbängen var valet enkelt var man skulle hojja, det var ju inte speciellt långt till Hellas.

Nu har jag lite funderingar på var i täby man får och inte får hojja, skickade ett mejl till Täby kommun och fick svaret att på motionsslingor och elljusspår var det helt förbjudet. På roslagsleden var det dock inte förbjudet, men ett förbud kanske var på gång.

Jag undrar nu om Blå leden är en sjysst cykelled (om man får cykla där??), eller om det är toktekniskt?

Kör mest xc, och vill ha lite alternativ på andra stigar i Täby (gärna nära Visinge) - vet ni några trevliga leder (både grusväg och singletrack är intressanta)?

/Hasse

Cykla i täby?
Kontakta Täby MTB - de jag känner till därifrån är härliga människor!
(Jag drar iväg ett mail till zmygcyklaren så kan han komma in o svara på dina funderingar)

/anki

Cykla i täby?
Jag cyklar mycket i Täby. Jag bor i södra Vallentuna men är uppväxt i Täby och hittar rätt bra.

Blå leden har jag inte utforskat men de är ett projekt inför våren.

Motionsspår och sånt får man inte hojja i som sagt och jag trodde att det var förbud att cykla även på Rolslagslenden (sitter skyltar om det vi början av Roslagsleden i Danderyd)

Lättast är om du hänger med nån dag eller om du köper någon orienteringskarta så kan jag pricka in en och en annan stig. Du får väl komma över på en fika eller nåt?

Det finns dessvärre ingen stig eller led som är bra från början till slut. Ofta får man kombinera ihop delar av leder och stigar och lite grusvägar.

Annars kan du cykla med Täby MTB (http://www.mtbtaby.se/). Det finns lite löst folk från den klubben på det här forumet.

Skicka ett mail om du är intresserad. Jag skall ut med pannlampan ikväll och hojja. Typ vid sjurycket. Skall du med?

Stalle

Cykla i täby?
Hej hassec !

Beträffande ställen att cykla på i Täby är nog det bästa sättet att följa med på våra, MTB Täbys, träningar. Vi träffas söndagar klockan 10:00 i Skavlöten, friluftsanläggning typ Hellas. Året runt samlas vi för gemensamma träningar. Du kan även gå in på vår hemsida, www.mtbtaby.se, där vi har ett forum som medlemmarna använder för att tala om vilka som kommer samt planerade turer.

Tisdagen 6/4 drar vi även igång kvällsträningarna.

Generellt kan jag berätta att "våra marker" är väldigt känsliga att cykla i varför man bör höra sig för lite med dem som har varit med ett tag. Som du redan märkt, Täby kommun, är det förbud att cykla i princip på alla leder. Om du förflyttar dig lite längre norrut, Vallentuna, blir det genast lite lättare men samtidigt fler hästar !

Lycka till och mitt slutråd till dig blir att söka upp ett gäng att cykla med så får du nog en bra start på cyklandet i Norrort.

Kör så leran sprutar......................

Cykla i täby?
Allright!

Om det finns många cykelnördar kanske vi kan cykla ihop?
Jag brukar cykla roslagsleden till Danderyd och tillbaka till Vallentuna. Eller Vallentuna till Domarudden/Åkersberga vidare till Vaxholm och sedan asfalt hem.

Alltid sugen på nya leder så att man kan snickra ihop olika sträckningar beroende på humör!

Ha det
dp

Cykla i täby?
Tack för era supersnabba svar! Ska absolut hänga på både MTBTäby och Stalle vid tillfälle. Min hojsäsong har dock inte börjat riktigt ännu, har inga dubbdäck... Men snart så!

/Hasse

Cykla i täby?
Jag med! ;-)

Vilket sammanträffande. Jag bor på Kantarellvägen 153.

Om du är intresserad av cykelsällskap nån gång så hör av dig.

Jag skall hojja ikväll, intresserad?

Stalle

Cykla i täby?
En liten vädjan bara:

Ni som cyklar Roslagsleden, orange märkning, tänk på att vi använder delar av denna led till långloppet 08XC. Om det blir för mycket trafik och de som tar sig fram till fots blir störda kanske vi snart har ett förbud mot cykelåkning.

Alltså, zmyg fram och hällsa glatt på alla hästar och vandrare så ser de oss kanske som något positivt i skogen !!

Cykla i täby?
Det var länge sen man såg dig här på forumet Zmygis. Jag är Vallentunabo numera så vi kanske syns i skogen sen.

Blir det Ränneslätten i år då?

Cykar bara mindre delar på Roslagsleden eftersom den efter omdragningarna på södra delen blev ganska tråkig att hojja på. Cyklar mer på de gamla dragningarna, de är roligare.

Men jag hejjar och tar det lungt när jag passerar folk så på den fronten kan du vara lugn.

Stalle

Cykla i täby?
Hej Stalle !

Jag har pensionerat mig från cyklingen så numera zmyger jag bara omkring i skidspåret, Anki's favoritsport!!. Sedan har jag även inlett en comeback i löparspåret med siktet inställt på Stockholm Marathon.

Cyklingen numera består av träning av våra, MTB Täby, fantastiska ungdomar. Fullt upp med planering, läger och tävlingar för dessa helfrälsta cyklister. Verkligen positivt, eller hur Anki ? Även mysiga fikaturer med min sambo och våra Italienska racercyklar när andan faller på.

Tyvärr hinner jag nog ej med RS i år, suck !

Roslagsleden är bitvis ball men alldeles för trafikerad numera sedan 08XC startade.

Jag vet att alla på forumet tar det lugnt och hejjar på hästarna men ville bara göra alla uppmärksamma på att vi har ögonen på oss. Om du förstår vad jag menar.

Lycka till och välkommen till Norra sidan av stan !

Tillbaka
Topp