Cykla inomhus? (På riktigt, inte trainer)

Klucken

Aktiv medlem
Finns det något ställe där man kan cykla inomhus nu under vintern?
Gärna någonstans i Mellansverige, men alla förslag är välkomna.

Jag har en ny cykel som jag gärna testar på riktigt och vill inte gärna vänta ända till våren.
Har tyvärr inte möjlighet att dra iväg till varmare breddgrader just nu.

I höstas såg jag några som såg ut som klubbcyklister köra varv på varv i Ryahallen i Borås. Såg rätt kul ut.

Förr i tiden när jag var Skoghallscyklist så cyklade vi i Våxnäshallen (Karlstad) varje vecka.
Idag vet jag inte om dom gör det.

Gävle!
Du nämner inte vilken slags cycling du är ute efter
1000034867.webp

Det finns väl rundbanor i ett antal idrottsarenor.
Alltså ex utrymmen där åskådare går till och från läktare m fl platser, de
är ju lite grann som velodromer fast utan någon bankning förstås.
På de rundbanorna borde det kunna cyklas.
Om rundbanorna är lämpliga för cykling är kanske en annan fråga. Och tillåter arenaägarna det?

Senast ändrad:
Det finns väl rundbanor i ett antal idrottsarenor.
Alltså ex utrymmen där åskådare går till och från läktare m fl platser, de
är ju lite grann som velodromer fast utan någon bankning förstås.
På de rundbanorna borde det kunna cyklas.
Om rundbanorna är lämpliga för cykling är kanske en annan fråga. Och tillåter arenaägarna det?
Vi körde på doserade riktiga tartanbanan, röddammiga cyklar efteråt🤷

I nödfall kanske rollers kan fungera, det är nästan som på riktigt med att hålla balansen och sådär. Dåligt med fartvind.

I nödfall kanske rollers kan fungera, det är nästan som på riktigt med att hålla balansen och sådär. Dåligt med fartvind.
Dåligt med balans också, eftersom jag har mycket begränsad erfarenhet från rollers. Lägg därtill att jag vill kunna ligga i tempobågen... Ett recept för katastrof..
Nä jag vill kunna cykla på fast underlag för att känna mig för..

Dåligt med balans också, eftersom jag har mycket begränsad erfarenhet från rollers. Lägg därtill att jag vill kunna ligga i tempobågen... Ett recept för katastrof..
Då tror jag trailern är alternativet. Även en dumtrainer kan göra jobbet.

Då tror jag trailern är alternativet. Även en dumtrainer kan göra jobbet.

Jag justerade sadelhöjd och tempobågar på trainern förra vintern. Jag behövde inte justera något sen ute i det fria.
Bla hade jag ju några långpass i Zwift med Randonneur Stockholm för att riktigt känna på att det funkade i längden.

Det finns "stödhjul" för vissa rollers, alltså ett slags stödarmar
som gör att du kan ligga i tempobågen.

Fast då försvinner väl hela vitsen med rollers?

Stämmer
Det har även jag gjort
Även i Sätrahallen har det cyklas på inomhusbanan

<REDIGERAT>
Cykling inomhus på 200 m löparbanor har varit uppe här tidigare
Tex denna tråd för över 20 år sedan
https://happyride.se/forum/threads/bancykling.17310/
Assåå
Tyckte först att inomhuscykling verkade tråkigt, men nu ser jag bara möjligheter!
Längdhopp och höjdhopp är väl givna. Men bunnyhoppa som tresteg eller häck kan ju också bli nåt 😃
Diskus kanske inte lika mycket.

Vill minnas att det har cyklats på Bosöns 200 m bana.
Ja första 100 varven var kul, tonvis med snö utanför fönstret i februari. Underlaget var ganska inbromsande, 2-filigt med doserade kurvor. Efter en del krascher (?) där ambulans fick tillkallas så fick endast Hofvets "elitgrupp" tillträde men jag kan minnas fel. Hursomhelst så provade jag vid 2 tillfällen med 50km som längsta sträcka (partempostuk). Jämfört med Zwift? Trainer alla dagar förutom bastu/fikat efteråt.

Ja första 100 varven var kul, tonvis med snö utanför fönstret i februari. Underlaget var ganska inbromsande, 2-filigt med doserade kurvor. Efter en del krascher (?) där ambulans fick tillkallas så fick endast Hofvets "elitgrupp" tillträde men jag kan minnas fel. Hursomhelst så provade jag vid 2 tillfällen med 50km som längsta sträcka (partempostuk). Jämfört med Zwift? Trainer alla dagar förutom bastu/fikat efteråt.
Väder man håll eller kör man alltid vänstervarv typ….?

Vi har ju vinter med rätt många milda dagar i mellansverige. Det går lätt att hitta grusfria och saltade sträckor att rulla tempo på fina dagar.

Vi har ju vinter med rätt många milda dagar i mellansverige. Det går lätt att hitta grusfria och saltade sträckor att rulla tempo på fina dagar.
Grus är bra, saltade inte lika kul. Jag har en XXL hybrid med dubb, inomhus är bara så mycket lättare både tidsmässigt och skonsamt mot prylarna.
Egentligen borde man köpa en 5.000 kr cykel och byta vart 3:e år.

saltade sträckor att rulla tempo på
Har råkat ut för salt en gång, och det var inte kul.
Vasaloppet hade saltat en mil av sträckan en sommar när jag körde där.
Tvättade cykeln som tokig efteråt, men det fick lov att bli kedjebyte i alla fall.

Inte alls sugen på att salta ner nya cykeln..
(sen så fördrar jag ju lite varmare väder också, så det är en bra ursäkt att slippa vara ute i snålblåst...)

Har råkat ut för salt en gång, och det var inte kul.
Vasaloppet hade saltat en mil av sträckan en sommar när jag körde där.
Tvättade cykeln som tokig efteråt, men det fick lov att bli kedjebyte i alla fall.

Inte alls sugen på att salta ner nya cykeln..
(sen så fördrar jag ju lite varmare väder också, så det är en bra ursäkt att slippa vara ute i snålblåst...)
Vänta ut en torr dag. Jag rullade av en snustorr Dalaröväg i söndags odubbad. Närmast som en sommardag. Även Åvavägen var njutningsfull. Man får välja sina dagar.

I höstas såg jag några som såg ut som klubbcyklister köra varv på varv i Ryahallen i Borås. Såg rätt kul ut.
Ja, vi kör med våra ungdomar inomhus två ggr i veckan (för de över 13 år) och en gång för de som är yngre än så. Vi har olika fartgrupper, så det passar många. Det krävs naturligtvis en hel del disciplin när man är över 20 personer som kör i kanske 5 olika hastigheter/grupper. Men än så länge har vi inte haft någon större incident i år. Snabbaste grupperna går i 40 till 42km/h och sedan stegar det neråt till kanske 33km/h i minst snabba gruppen bland de som är 13 år och uppåt.

På söndagar kan man om man är morgonpigg få till ett 3h pass med många inslag av intervaller och på onsdagar är det oftast mer intensivt då vi inte har tillgång till hallen lika länge.

Och ja, det är faktiskt mycket roligare än att sitta på en swiftcykel.

Ja, vi kör med våra ungdomar inomhus två ggr i veckan (för de över 13 år) och en gång för de som är yngre än så. Vi har olika fartgrupper, så det passar många. Det krävs naturligtvis en hel del disciplin när man är över 20 personer som kör i kanske 5 olika hastigheter/grupper. Men än så länge har vi inte haft någon större incident i år. Snabbaste grupperna går i 40 till 42km/h och sedan stegar det neråt till kanske 33km/h i minst snabba gruppen bland de som är 13 år och uppåt.

På söndagar kan man om man är morgonpigg få till ett 3h pass med många inslag av intervaller och på onsdagar är det oftast mer intensivt då vi inte har tillgång till hallen lika länge.

Och ja, det är faktiskt mycket roligare än att sitta på en swiftcykel.
Kanske men gemenskapen inför och efter är guld. Värmer i cyklisthjärtat att ni kör detta!

Tillbaka
Topp