Cykla inte på Pyramiderna i Vålådalen!

• Trådstartare Trådstartare mvi
  • Start datum Start datum
jonja sa:
fhloston sa:
Och de väsnas och luktar illa. Inte vad man önskar sig när man är ute på tur med skidor. Men visst är det kul att köra.

Förbjud tvåtaktare, både i fjällen och på sjön.

...samt på väg. Finns det något motorslag som luktar värre, väsnas värre och utför mindre nyttigt transportarbete?

Håller med! Så ni som sitter inne med en Suzuki RGB Gamma 500 eller Yamaha RD 500 eller 350 som tynger edra samveten, skicka dem till mig, så skall jag se till att transportarbetet blir minimerat1

Glisseur sa:
En gång för alla, det här är inget förbud som är riktat mot cykling på Pyramiderna, utan för alla. Det har inte tillkommit för att cyklingen specifikt orsakat större skador än något annat på platsen utan för att den allmänna trafiken på dom ökat och därmed slitaget och risken att dom ska rasa eftersom . Därför går Länsstyrelsen in och gör ett totalt tillträdesförbud under tre år för att växtligheten på Pyramiderna ska kunna återhämta sig och förhindra ytterligare erosion. Sedan får man ta ett nytt beslut. Inga konstigheter tycker någon här i Åre. Dessutom är det fortfarande ok att cykla och vandra i närheten, utom på just själva Pyramiderna. Det handlar om en liten del av ett stort område som vi som cyklister fortfarande har rätt att bruka.

http://www.op.se/jamtland/are/pyram...toppas-cykling-lopning-och-vandring-i-omradet

Som plåster på dom kränkta såren håller Vålådalen på att rusta upp bland annat Blanktjärnsrundan med bättre spång som är anpassad för cykling, plus gör lite andra insatser i området som är riktat direkt mot tvåhjulsbaserad trafik.

Tack för förtydligandet och uppdateringen

C-dale sa:
jonja sa:
fhloston sa:
Och de väsnas och luktar illa. Inte vad man önskar sig när man är ute på tur med skidor. Men visst är det kul att köra.

Förbjud tvåtaktare, både i fjällen och på sjön.

...samt på väg. Finns det något motorslag som luktar värre, väsnas värre och utför mindre nyttigt transportarbete?

Håller med! Så ni som sitter inne med en Suzuki RGB Gamma 500 eller Yamaha RD 500 eller 350 som tynger edra samveten, skicka dem till mig, så skall jag se till att transportarbetet blir minimerat1

RD 350 = tussilago, först i diket om våren

Hade en RGB 125 Gamma som ungdomssynd drömde om en 500.

Jag var på informationsmötet som länsstyrelsen och Naturvårdsverket höll igår här i Östersund om det eventuella nationalparksbildandet.

Det finns i dagsläget inga planer på att förbjuda cykling om det blir en nationalpark. Det finns däremot idéer hur man kan få alla att samsas t.ex som nämnts tidigare att kanalisera cyklister till egna leder och anpassa dem för just cykling.

Det intrycket jag fick är att alla olika intressenter skall få vistas i nationalparken med eventuella undantag om det finns särskilda skäl såsom häckningsperioder, renhållning mm. Pratade med en del av de som jobbar i projektet efter mötet och jag fick ett positivt intryck av att de ville göra detta så bra som möjligt för alla, inklusive oss cyklister ;)

Glisseur sa:
En gång för alla, det här är inget förbud som är riktat mot cykling på Pyramiderna, utan för alla. Det har inte tillkommit för att cyklingen specifikt orsakat större skador än något annat på platsen utan för att den allmänna trafiken på dom ökat och därmed slitaget och risken att dom ska rasa eftersom . Därför går Länsstyrelsen in och gör ett totalt tillträdesförbud under tre år för att växtligheten på Pyramiderna ska kunna återhämta sig och förhindra ytterligare erosion. Sedan får man ta ett nytt beslut. Inga konstigheter tycker någon här i Åre. Dessutom är det fortfarande ok att cykla och vandra i närheten, utom på just själva Pyramiderna. Det handlar om en liten del av ett stort område som vi som cyklister fortfarande har rätt att bruka.

http://www.op.se/jamtland/are/pyram...toppas-cykling-lopning-och-vandring-i-omradet

Som plåster på dom kränkta såren håller Vålådalen på att rusta upp bland annat Blanktjärnsrundan med bättre spång som är anpassad för cykling, plus gör lite andra insatser i området som är riktat direkt mot tvåhjulsbaserad trafik.

Jag tror inte att det är någon som tycker att förbudet vid pyramiderna är fel, utan snarare en oro över det allmänna slitaget.

Riktigt kul att man ser cyklismen som något man vill främja snarare än motverka! Stor tumme upp till alla inblandade.

royo sa:
Jag var på informationsmötet som länsstyrelsen och Naturvårdsverket höll igår här i Östersund om det eventuella nationalparksbildandet.

Det finns i dagsläget inga planer på att förbjuda cykling om det blir en nationalpark. Det finns däremot idéer hur man kan få alla att samsas t.ex som nämnts tidigare att kanalisera cyklister till egna leder och anpassa dem för just cykling.

Det intrycket jag fick är att alla olika intressenter skall få vistas i nationalparken med eventuella undantag om det finns särskilda skäl såsom häckningsperioder, renhållning mm. Pratade med en del av de som jobbar i projektet efter mötet och jag fick ett positivt intryck av att de ville göra detta så bra som möjligt för alla, inklusive oss cyklister ;)

Det är väl visserligen bra att det är positovt snack om cykling. Men det optimala vore ju om man fick cykla fritt på lederna. Som det är i dag. I Helagsområdet är ju inte cyklingen speciellt storskalig i dagsläget i alla fall. I Åres närhet förstår jag att man vill styra upp lite, men i Ljungdalen/Helags är behovet inte lika stort. Vad jag sett iaf.

Tack Glisseur och Royo för lite mera faktabaserad info, det låter som att det är precis som jag spekulerade i redan tidigt i tråden, ingen fara på taket direkt.

Eftersom aktiviteterna nu har ökat så dramatiskt i våra naturområden och det arrangeras många race där det ska tränas, rekas, stravahetsas, matesraceas, demovisas mm. kommer det till slut haverera i en "allmänningens tragedi".
https://en.wikipedia.org/wiki/Tragedy_of_the_commons

Kan inte hålla med om att det är oerfarna som sliter på stigarna, snarare tvärtom. Jag kör med erfarna och det ska sladdas och bredställas för det har man ju sett på fräcka videos på internet.

Ett exempel är t.ex. Änggårdsbergen i Gbg som för närvarande sladdas sönder enligt ovanstående. Här misstänker jag att en reglering ligger nära (iaf först på tur) förestående, särskilt cyklingen ligger nog illa till.

Det är bara en tidsfråga innan det kommer fler och fler förbud. I trakterna runt Karlstad där jag själv kör är det rätt vänligt med sönderkörda stigar. På en del ställen är det MTB som slitit på stigen, på andra ställen är det motorcykler som skapar 20-30 cm djupa fåror i stigen.
När fler och fler kör i stora gäng i skogen så blir det gärna så att farten trissas upp och det är alltid några som kör så hårt att de egentligen inte har koll på mötande eller gångtrafikanter. Har sett det själv vid några tillfällen och naturligtvis syndat själv. Jag kör inte längre i grupp i skogen av den anledningen.
Man kan tycka precis vad man vill om allemansrätt och cykling, men allemansrätten ger inget kategori större rätt till skogen än någon annan och den ger en heller inte rätt att förstöra stigarna. Om det inte fungerar med en viss grupp, oavsett vilken det är, så kommer sätten att inskränkas, och det är egentligen bra.
Så en artikel i tidningen för några år sedan som handlade om företag som anordnar gruppaktiviteter i skogen. Redan då kom argument om att allemansrätten inte var avsett för sådant. Det är flera år sedan, och jag tror inte att situationen förändrats till det bättre.

Beppo sa:
Eftersom aktiviteterna nu har ökat så dramatiskt i våra naturområden och det arrangeras många race där det ska tränas, rekas, stravahetsas, matesraceas, demovisas mm. kommer det till slut haverera i en "allmänningens tragedi".

Kan inte hålla med om att det är oerfarna som sliter på stigarna, snarare tvärtom. Jag kör med erfarna och det ska sladdas och bredställas för det har man ju sett på fräcka videos på internet.

Ett exempel är t.ex. Änggårdsbergen i Gbg som för närvarande sladdas sönder enligt ovanstående. Här misstänker jag att en reglering ligger nära (iaf först på tur) förestående, särskilt cyklingen ligger nog illa till.

Säger du åt dina medcyklister att sluta förstöra stigarna?

Lulle sa:
Beppo sa:

Säger du åt dina medcyklister att sluta förstöra stigarna?

Ja!

Luthman Photography sa:
Intressant, men är det verkligen CV-terräng i Vålådalen?
Det är fullständigt ointressant i sammanhanget. Det väsentliga är att någon i Åre satsar på cykling utanför bike parken, och på XC, även om det är i liten utsträckning. Bara att man pratar om cykling i en pressrelease är stort.

Senast ändrad:
Jo, det är väl sant. Jag tänker bara på alla renrakade, lycrabeklädda, wattpressande cyklister som tar fel och försöker köra hela varvet på Blanktjärnsrundan eller så. Många svordomar blir det :)

Jag fick igår en "aha"-upplevelse. Jag fick en förståelse för varför det blir ett problem med cyklister i fjällen för dem som vandrat på lederna i många år. Det var några år sedan jag vandrade med packning och verkligen var ute på fjället (pga av att jag alltid gått med min fru och vi nu har småbarn). Nu är de dock 3 och 5 år, så vi tyckte det var dags.

Att vandra i fjällen är för mig att koppla bort all hets från vardagen, jag slappnar av och njuter av lugnet runt omkring mig. Mitt tempo sjunker och jag laddar energi. Samtidigt bär jag 20 kg packning och tycker det är skönt med hatt. 20 kg på ryggen gör att man går ganska framåtlutad, hatten gör att man inte ser så långt fram om man inte böjer nacken. Det stör mig dock inte det minsta. Vill jag titta längre fram gör jag det, men inte hela tiden. Som regel möter (mötte) jag vandrare någon gång då och då. Man hälsar på varandra och sedan går man in i sin egen bubbla igen.

Det som hände igår var att jag hade 3-åringen på ryggen. Jag gick på en riktigt bred stig, ledigt bred för 3 eller 4 i bredd. Omgivningen var ganska tråkig med stängsel och mossar. Det regnade och stigen var lerig med stora vattenpölar. Plötsligt dyker det upp en cykel bakom en krök. Han kör inte speciellt fort, men ändå i ett helt annat tempo än vad min siesta-hjärna var beredd på. Han bromsar dessutom och visar god respekt. Efter att han har passerat kan jag dock inte känna alls samma lugn längre. Han var trots allt bara några meter bort och lite högre fart eller lite miss i kommunikation någonstans så hade jag och framförallt mitt barn kunnat gå i backen.

Plötsligt kändes det mer som att vara i trafiken. Man måste vara uppmärksam på ANDRA, som håller ett helt annat tempo än jag hade för avsikt att göra. De liksom bryter mot det lugn som finns naturligt i fjällvärlden och använder det för sin hets... Nej, jag kan förstå att det finns de som motarbetar att cyklister ska snurra på alla leder i fjällen och istället vill kanalisera det till några väl iordninggjorda stråk.

Ska man som vandrare inte behöva ha uppsikt mot omgivningen?

Ska man inte heller få springa på vandringsleder?

Jag tror på att alla som rör sig i naturen kan ta hänsyn till varandra och att inte nån grupp ska ha mer rättigheter än någon annan.

Vi måste givetvis förbjuda allt nyttjande av fjällen för andra än barnfamiljer. Det är kränkande att inte hela världen är helt på deras villkor.

Jag har lösningen på problemet! Gå i vildmarken och inte på lederna så slipper du folk och cyklister.

Åk till Norge och se hur dom samsas där. Där är det fan autobahn upp till galdöpiggen.

Men visst finns det en poäng, vissa förväntar sig stillhet och ro medan andra vill känna lite mer puls och adrenalin. Hur skulle man själv reagera om det kom en hord motocross-åkare och sprutade grus med bakdäcken när man själv kämpar sig fram i skogen med muskelkraft?

NLC sa:
Men visst finns det en poäng, vissa förväntar sig stillhet och ro medan andra vill känna lite mer puls och adrenalin. Hur skulle man själv reagera om det kom en hord motocross-åkare och sprutade grus med bakdäcken när man själv kämpar sig fram i skogen med muskelkraft?

Cyklar man på konungens övningsfält i Skövde eller revinge får man gilla läget men är man i skogen är det förbjudet med motordrivet. Endurofolket har egna banor.

Konkret sa:
NLC sa:

Cyklar man på konungens övningsfält i Skövde eller revinge får man gilla läget men är man i skogen är det förbjudet med motordrivet. Endurofolket har egna banor.

Visst är det så, men menade mer att en cross som kör på grusväg låter ju långt ut i skogen också även om man inte "möts" .

NLC sa:
Konkret sa:
NLC sa:

Visst är det så, men menade mer att en cross som kör på grusväg låter ju långt ut i skogen också även om man inte "möts" .

Okej, då förstår jag din poäng. Jag förstår även vandrarens poäng.
På söndagar vill jag ha det tyst i bostadsområdet. Inget snickrande, ingen gräsklippare eller trimmer som går.
Det är en ren och skär vilodag efter man varit ute på sitt morgon och förmiddagspass.

Tyvärr lever inte alla mina grannar efter detta. Tyvärr tillåter inte min börs att jag flyttar. Jag får leva med att samsas. Det är min poäng.
Risken är att alla blir som Michael Douglas i falling down annars.

Swoop sa:
Ska man som vandrare inte behöva ha uppsikt mot omgivningen?

Ska man inte heller få springa på vandringsleder?

Jag tror på att alla som rör sig i naturen kan ta hänsyn till varandra och att inte nån grupp ska ha mer rättigheter än någon annan.

Tidigare har man inte behövt ha någon uppsikt, så det är ju en förändring. Om man använder samma område på helt skilda villkor och den ena gruppen "förstör" förutsättningarna som tidigare fanns för den andra gruppen är det inte så konstigt om den kruppen blir irriterad.

Löpning har ett helt annat tempo än cykling, men det antar jag att du vet. Om man dessutom löper i fjällmiljö har man knappast sprinttempo utan kan ganska snabbt ta ett steg åt sidan och mötas på samma sätt som två vandrare möts. Att krocka med en löpare känns för det fösta osannolikt och för det andra inte i närheten av lika smärtsamt.

Det handlar inte om att visa hänsyn, det handlar om att förstå den andra gruppen. Cyklisterna jag mötte visade så mycket hänsyn jag någonsin kan begära, men likväl är de där på helt andra villkor än vandrare.

Konkret sa:
NLC sa:
Konkret sa:
NLC sa:

Okej, då förstår jag din poäng. Jag förstår även vandrarens poäng.
På söndagar vill jag ha det tyst i bostadsområdet. Inget snickrande, ingen gräsklippare eller trimmer som går.
Det är en ren och skär vilodag efter man varit ute på sitt morgon och förmiddagspass.

Tyvärr lever inte alla mina grannar efter detta. Tyvärr tillåter inte min börs att jag flyttar. Jag får leva med att samsas. Det är min poäng.
Risken är att alla blir som Michael Douglas i falling down annars.

Pratat med dina grannar om det? Det gjorde pappa i sitt villaområde. De flesta var helt med på noterna och andra förstod det till viss del, men det kräver å andra sidan också att man har förståelse åt andra hållet. "Nu har det varit en sjukt hektisk månad och jag var tvungen att klippa gräsmattan en söndag" får ju inte generera irritation bara för att man som grannar har kommit överens om att ligga lite lågt på söndagar.

Finns väl få saker som skapar sån masspsykos i villakvarter som när någon börjar dra igång sin gräsklippare/häcksax. Eller grill

;-)

Konkret sa:
NLC sa:

"men är man i skogen är det förbjudet med motordrivet."

OK... Så förbjud cykling i fjällen så är allt klart och det är plötsligt puckat att cykla där? Eller kan man möjligen ifrågasätta lagen? Jag tycker egentligen liknelsen är ganska bra. Jag tror inte en vandrare i skogen skulle uppleva det som ett mycket större problem att möta en cross som kör i samma tempo som en cyklist. Men eftersom problemet kommer med hastigheten lär ju problemet med motordrivet bli större av den anledningen.

Jag har en bild där man lyfter det faktum att några paddlar i en skärgård och har slagit upp ett tält för att ta det lugnt samtidigt som det dundrar förbi en stor motorbåt i alldeles för hög hastighet och bryter tystnaden. Självklart stör det om det händer upprepade gånger. På samma sätt är en cykel i fjällen inget problem. "Problemet" är när det blir för cykeltätt. Då stör det övriga som också vill vara där.

Jag behövde för övrigt inte gå längre än till fjällstationen och lufta mina tankar kring min upplevelse för att första bästa person jag pratade med bara dagarna tidigare sett en vandrar bli påkörd när hon var ute och vandrade... Cyklingen handlar ju liksom lite om att ligga på gränsen och det i sig gör ju att det står än mer i konflikt med de som vandrar eftersom det då är lätt att köra lite för snabbt för att känna adrenalinet och plötsligt har man passerat vandrare lite för nära och lite för fort.

NLC sa:
Finns väl få saker som skapar sån masspsykos i villakvarter som när någon börjar dra igång sin gräsklippare/häcksax. Eller grill

;-)

Själv har jag för övrigt en granne som klipper gräset när det når upp till knäna... Det är skönt, då behöver jag inte känna någon press att trädgården ska vara perfekt själv heller :)

Edarion sa:
... Cyklingen handlar ju liksom lite om att ligga på gränsen och det i sig gör ju att det står än mer i konflikt med de som vandrar eftersom det då är lätt att köra lite för snabbt för att känna adrenalinet och plötsligt har man passerat vandrare lite för nära och lite för fort.

Nu får du nog sluta projicera beteenden baserade på dina egna åsikter på andra människor. Du har mött en cyklist i fjällen som betedde sig föredömligt på alla sätt och dessutom helt enligt lagar och regler. Det första du gör är att börja beklaga dig över cyklister i fjällen för de första människor du möter. Och åtminstone här och nu använder du argumentet att "cykling handlar lite om att ligga på gränsen". Det gör det kanske på vissa ställen, men att det skulle göra det i fjällmiljö har du inga som helst belägg för. Snarare så att den enda cyklist du verkar ha träffat i den miljön gjorde precis tvärtom.

Själv har jag just kommit hem efter fyra timmar på Roslagsleden. Där leden går på grusväg eller där jag har bra sikt i skogen brakar jag på så mycket jag orkar och vågar, men så fort leden går på motionsspår eller där det är dolda krön eller kurvor håller jag igen och har fullt fokus på vad som kan komma framför mig. Menar du att jag missat vad cykling handlar om? Trist i så fall, då jag tycker det är väldigt kul och nästan bara möts av glada hälsningar när jag träffar på människor till fots, till häst eller på cykel i spår och på leder.

Jag tror de flesta förändras när de får barn. Jag gjorde det själv när vår första kom för två år sedan, men jag har lovat mig att försöka bete mig som folk ändå. Att jag har en stor beskyddarinstinkt och ofta tänker rätt irrationellt när jag ser mer eller mindre riktiga faror i omgivningen är jag väl medveten om, men jag försöker att inte låta det gå till överdrift eller använda barnen som argument när det inte är ett dugg relevant.

Hep sa:
Edarion sa:
... Cyklingen handlar ju liksom lite om att ligga på gränsen och det i sig gör ju att det står än mer i konflikt med de som vandrar eftersom det då är lätt att köra lite för snabbt för att känna adrenalinet och plötsligt har man passerat vandrare lite för nära och lite för fort.

Nu får du nog sluta projicera beteenden baserade på dina egna åsikter på andra människor. Du har mött en cyklist i fjällen som betedde sig föredömligt på alla sätt och dessutom helt enligt lagar och regler. Det första du gör är att börja beklaga dig över cyklister i fjällen för de första människor du möter. Och åtminstone här och nu använder du argumentet att "cykling handlar lite om att ligga på gränsen". Det gör det kanske på vissa ställen, men att det skulle göra det i fjällmiljö har du inga som helst belägg för. Snarare så att den enda cyklist du verkar ha träffat i den miljön gjorde precis tvärtom.

Själv har jag just kommit hem efter fyra timmar på Roslagsleden. Där leden går på grusväg eller där jag har bra sikt i skogen brakar jag på så mycket jag orkar och vågar, men så fort leden går på motionsspår eller där det är dolda krön eller kurvor håller jag igen och har fullt fokus på vad som kan komma framför mig. Menar du att jag missat vad cykling handlar om? Trist i så fall, då jag tycker det är väldigt kul och nästan bara möts av glada hälsningar när jag träffar på människor till fots, till häst eller på cykel i spår och på leder.

Jag tror de flesta förändras när de får barn. Jag gjorde det själv när vår första kom för två år sedan, men jag har lovat mig att försöka bete mig som folk ändå. Att jag har en stor beskyddarinstinkt och ofta tänker rätt irrationellt när jag ser mer eller mindre riktiga faror i omgivningen är jag väl medveten om, men jag försöker att inte låta det gå till överdrift eller använda barnen som argument när det inte är ett dugg relevant.

Bra inlägg. (skulle ha plussettat om det inte vore för att jag inte kan säga att jag just cyklat Roslagsleden)
Att som småbarnsförälder se faror som inte ens finns och sedan överdriva till absurdum är lätt hänt.
Tänk om det skulle ha blivit på ett helt annat sätt... Då hade exakt denna ofarliga händelse varit helt livsfarlig. :)
Tänk om...

Jag är inte av åsikten att man ska förbjuda cyklingen, det har jag heller aldrig påstått. Vad jag har påstått är däremot att jag nu kan förstå dem som är emot det då jag har varit på "andra sidan" i fjällen denna gång. Tidigare har jag likt många ovan tyckt det är så självklart att man ska visa varandra hänsyn och att det inte är några som helst problem.

När det kommer cyklister som är fullkittade med skydd från topp till tå tänker iaf inte jag mig att de räknar med att cykla i promenadtempo hela vägen och ja, jag har lite svårt att förstå om man INTE får lite adrenalinpåslag och vill dra på lite, lite extra på den där trevliga stigen.

Så det är nog snarare så att jag alltid har varit på cyklisternas sida, men nu har en större förståelse för dem som inte har det.

Jag har liksom aldrig hört talas om några andra som "krockat" eller påverkat varandra på något negativt sätt uppe på fjället. I trafiken är iaf jag uppfostrad med att man ska "utgå ifrån att alla andra är idioter". Med det menar man ungefär "var vaken och skärpt, du vet aldrig vart andra trafikanter tar vägen eller hittar på". Lite samma blir det ju med cyklar i fjällen, en som kör för fort drar ju snabbt ner VÄLDIGT mycket för många. Och som sagt, jag behövde bara tala om min känsla så fick jag berättat för mig om en som blivit påkörd... Hur många tror ni fick höra den berättelsen?

Att jag hade barn i ryggsäcken tror jag för övrigt inte hade så mycket med saken att göra. Jag är sällan varken irrationell eller överbeskyddande mot mina barn. Barnets betydelse i sammanhanget var mest att det blev tungt på ryggen, varpå jag böjde mig framåt och blicken hamnade mer i backen. Sedan om jag formulerade mig som överbeskyddande får jag be om ursäkt.

En anledning till att jag skriver detta är också för att jag tror många missar att se det från båda håll. Det räcker liksom inte om vandrare inte vill att vi visar hänsyn, utan önskar förbud... Då är det ju det de kommer lobba för. I de lägena kan det vara bra att förstå varför.

Jag tror det kan vara bra att kanalisera cyklister till färre leder, men undvika förbud på resten. Då kan de som vill ut på fjället i lite högre hastighet på anpassade leder välja de spåren.

jomper sa:
Jag gillar inte att möta andra öht när jag fjällvandrar, hur löser vi det?

+1 Med förbud!

Rör jag mig i miljöer där andra befinner sig räknar jag med att möta dem. Det betyder i stort sett alla populära vandringsleder. jag räknar inte med att få vara i fred och slippa folk förrän jag tar mig bort från stigarna eller när stigarna ligger så avigt till att ingen annan borde vara så dum att den tar sig dit. (Då blir det visserligen inte någon stig, men det finns mkt dumt folk i världen).

Jag har för övrigt cyklat på fjället idag, vi mötte fyra vuxna människor som satt och grillade efter en fisketur. De frågade hur det gick (det är en ganska bökig stig att cykla) och jag frågade om de fick någon fisk. Sen fortsatte vi med vårt och de med sitt.

Samt.

Det där med att någon blivit påkörd av en cyklist vet jag inte riktigt om jag tror på heller. Det låter som om någon sagt: "Han kom så nära att han höll på att köra på mig" När cyklisten kommit i makligt tempo med kontroll och passerat någon på en halvmeter/meters avstånd men den passerade är lite anti och tycker att det här med cyklar i fjällen "det är minsann inte som det var på 70-talet." Och sen har det spunnit vidare därifrån......det skulle ju inte vara första gången.

Det klart det sprids skrönor om att folk blivit påkörda av cyklister om det finns fler folk som är lika löjliga som Edarion.

Allvarligt, om man är så jävla lättkränkt att man får sin dag förstörd av en cykel som kör om med gott avstånd att man gnäller till hela fjällstationen och dessutom skriver en massa inlägg på internet om det borde man stanna hemma. Hänsyn till sina medmänniskor är jättebra men vi kan inte alla åka omkring och rätta oss efter folk som helt saknar rimliga förväntningar på verkligheten.

Tillbaka
Topp