Cykla med barn i trafiken

• Trådstartare Trådstartare phu
  • Start datum Start datum

phu

Medlem
Hej,

Jag brukar så ofta jag har möjlighet cykla tillsammans med mina barn, 4- och 6 år, till skola/dagis. Vi har mestadels breda fina cykelbanor längs vår väg men på ett par ställen behöver vi korsa bilvägen på en obevakad cykelpassage. Jag har har alltid varit tydlig med att barnen aldrig får cykla över vägen utan att stanna och invänta klartecken från mig vilket än så länge funkat utmärkt. I det fall det skulle vara skymd sikt/närmande trafik eller på annat sätt olämpligt att passera ser jag för säkerhets skull alltid till att komma först till passagen utifall att de trots allt skulle glömma bort sig. När jag bedömer passagen säker rullar vi vidare över passagen i lugn takt och jag "hänger kvar" ute på vägen tills båda barnen passerat eftersom jag som vuxen syns så mycket bättre än två små barn. Jag tycker detta fungerar utmärkt och har aldrig känt mig otrygg med barnen längs vår cykelväg.

Så till min fundering.
Idag när vi precis hade passerat en överfart stannade en busschaufför till i höjd med oss och ropade uppmanande till mig att borde jag inte minsann lära barnen att man ska kliva av cykeln och gå över vägen istället för att cykla. I rent pedagogiskt syfte alltså. Jag blev lite ställd och svarade vänligt något i stil med att det har jag faktiskt inte tänkt på, det kanske är en bra ide.

Sen när vi cyklade vidare funderade jag vidare över det hela. Någonstans ringer en liten klocka att jag nog fick lära sig det som liten att det var så man skulle göra. Men samtidigt förstår jag inte riktigt syftet med det. Som vuxen kliver man aldrig av cykeln utan det viktigaste är att man försäkrar sig om att det är fritt och säkert att passera innan man ger sig ut på passagen. Är det inte det tänket jag istället borde lära mina barn. Jag menar det gäller väl oavsett ålder. Vad gäller barn är min uppfattning att det överhuvudtaget inte skall vistas i trafiken på egen hand innan de är mogna för det (vilket tidigast sker vid 12 års ålder enligt experterna).

Vad säger Happyexpertisen? Gör jag fel som inte kliver av cykeln vid passage av väg när jag är ute och cyklar med mina barn? Eller kan jag med gott samvete fortsätta att istället lära barnen "riktiga" trafikregler och trafikvett så som jag idag försöker göra?

/Peter

Jag lärde barnen att kliva av och gå när de var små. När de blev lite större fick de cykla över vissa vägar, gå över andra. Varför? Ingen aning, det kändes rätt. Nu är de så stora att de gör som de vill, skulle inte förvåna mig om hjälmen åker av när de är 150 meter från huset...

Det beror väl på var man korsar. En cykelöverfart får man cykla över, men på ett övergångsställe har man väjningsplikt om man inte går.
Jag tycker det beror på barnens förmåga att läsa trafiken. Om de står still med fötterna på marken har de lättare att fokusera på trafiken. Skulle de komma först till korsningen är det ju skönt om de alltid har för vana att stanna. Så tänker jag, men så länge man kommer ut och cyklar med sina barn med sunt förnuft så ökar man ju barnens glädje för cyklingen och då kommer det nog lättare att hantera olika situationer.
Till sist vill jag bara säga att yrkesförare inte alltid har rätt, men du gjorde bra i att bara svara i lugn och ro.

JT sa:
Man cyklar på cykelpassager och går på övergångsställen.

Förövrigt får man cykla på övergångställen också, med väjningsplikt mot allt och alla.

Men nu lät det som att ni cyklade på CYKELpassagen och väldigt idiotisk och felaktig kommentar. Rapportera gärna in den till kundtjänst.

Vid obevakade cykelpassager ska fordonsförare på vägen anpassa hastigheten, så att det inte uppstår fara för cyklande som är ute på cykelpassagen. Cyklister och förare av moped klass II som kommer från en cykelbana har väjningsplikt när de korsar en väg. Det gäller även om det finns en obevakad cykelpassage.

https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Trafikregler/Generella-trafikregler/Cykeloverfart/

Inget om att kliva av och gå. Om det är ett övergångsställe, med enbart zebralinjer -> kliv av och gå. Detta kör jag stenhårt på med min 8-åring när vi är ute och cyklar.

Vet inte om det är ett övergångsställe ihop med cykelpassagen men när det är det kan man ju leda.

Jag gör ibland som du beskriver men de får aldrig cykla över när det är bilar på vägen, det är bara när det är helt tomt och då väljer jag det för att det minskar risken (de kommer över snabbare och man behöver inte interagera med annan trafik)

Är det kombinerat cykel/övergångsställe kan man välja efter omständigheterna.

Det där med att cykla över är ju något som man kan göra när man har samlat på sig rejält med trafikerfarenhet och inget man borde lära ungarna tycker jag. De äldre barnen cyklar över men den situationen är mycket mer svårbedömd från bilrutan, delvis svårare med ögonkontakt pga att de cyklar och dessutom är det svårare att se dem eftersom området man måste scanna av är 15-30 m från övergången och man måste göra det under längre tid medan de som går kan vara 0-5m från och det är en enklare bedömning.

Jag tycker iofs detta är mycket svårt, har en 5 och en 8 åring som båda har enormt svårt att hålla höger etc och ägnar allt fokus åt annat alt att tjafsa med varandra och varje cykling i något som liknar trafik är fruktansvärt stressigt .... :)

I vår "stora" korsning är "trycket" hårt med tung trafik och höga hastigheter och ett barn har blivit påkört en mörk kväll samt en pendlande kompis (bilisten hade uppmärksamhet på telefonen och bromsade först när hen krockade med cykeln, så vetskapen ökar ju stressen något....

Men därför lär jag dem att gå över när det är en bil/buss/lastbil på vägen för att de skall vara säkra på att föraren verkligen sett dem och stannar.

Inget om sakfrågan. Men trevligt att det finns föräldrar som cyklar med sina barn. Jag är förbryllad över hur de vaktas o passas o skjutsas o servas, o undrar hur jag överlevde till vuxen ålder om det är så de små liven måste skötas.

Verkar vara lite blandade tankar kring vad som är säkrast och såklart mycket beroende på trafiksituationen i övrigt. Jag brukar också tillämpa avstigning och gång när jag tycker det känns säkrare.

Stället det inträffade på var följande:
Skrmklipp.JPG

https://www.google.se/maps/@59.3873...rue04VMAp4kIUqveeBPA!2e0!7i13312!8i6656?hl=sv

Vi färdades i samma riktning som bilden och passerade således vägen från höger till vänster i bilden. Det var knappt någon bil i närheten och bussen i fråga kom längs samma väg som oss men vi var med god marginal över på andra sidan innan han kom fram till passagen så det handlade absolut inte om att vi inte lämnat företräde eller tvingat honom sakta in. Det har m a o inget med trafikregler att göra eftersom han rimligen borde sett att vi stannade till och försäkrade oss om fri passage innan vi fortsatte. Snarare uppfattade jag det som att han ansåg att man oavsett situationen alltid skall gå över vägen tillsammans med barn. Att det skulle vara bättre ur ett pedagogiskt perspektiv. Och att jag betett mig så pass oansvarigt att han ansåg det nödvändigt att upplysa mig. Det är det jag ställer mig lite frågande till. Finns det en pedagogisk fördel i att ALLTID kliva av innan passage med barn?

/Peter

Vid korsningar och när vi ska korsa vägar så tjatar jag dagligen på min 4 åriga dotter att hon ska titta åt alla hål. Hon har nu hittat på en liten ramsa den lyder så här " ingen bil, ingen bil, ingen bil, ingen krokodil" vilket gör att hon uppmärksammar bilar på ett helt annat sätt än tidigare. Jag har fortfarande ett sånt där handtag fäst i sadelstolpen på hennes cykel. Jag vilar bara min hand på den när hon cyklar men håller ett stenhårt grepp vid korsningar och vägar tills hon har scannat av läget.

phu sa:
Snarare uppfattade jag det som att han ansåg att man oavsett situationen alltid skall gå över vägen tillsammans med barn. Att det skulle vara bättre ur ett pedagogiskt perspektiv. Och att jag betett mig så pass oansvarigt att han ansåg det nödvändigt att upplysa mig. Det är det jag ställer mig lite frågande till. Finns det en pedagogisk fördel i att ALLTID kliva av innan passage med barn?

Jag håller inte med chauffören här.

En detalj som jag undrar över på den här platsen: på bilden ser de som färdas på vägen en skylt som säger övergångsställe (här-går-man-gubben). Det ser samtidigt ut att vara målat cykelsymboler på den korsande cykelbanan. Är det korrekt skyltat för vägtrafiken eller finns det en skylt som betyder cykelpassage, som borde suttit där också/istället? Jag tolkar det hela som en cykelpassage eftersom det inte är heldragna zebralinjer i gatan.

Om chauffören felaktigt trodde att detta var ett rent övergångsställe, så har han ju mer rätt - då borde ni ha klivit av och gått över, om det ska gå helt rätt till. Och så försöker jag lära mitt barn - övergångsställe = alltid gå, då kan ingen rättmätigt störa sig på hur man beter sig.

Med så små ungar hade jag definitift stannat och gått över med ungar och hoj,
Jag ser på mina egna ungar (8 och 10) och alla andra att på väg till skolan så har barnen så fullt upp med allt annat som trottoarkanter, stolpar, varandra, hoppa så det ängnas inte många hundradelar av en sekund till övrig trafikn när de korsar vägen.
Då tycker jag det känns tryggare att mina ungar stannar och leder cykeln.

Mina 5 cent
//JOhan

Kupa sa:
En detalj som jag undrar över på den här platsen: på bilden ser de som färdas på vägen en skylt som säger övergångsställe (här-går-man-gubben). Det ser samtidigt ut att vara målat cykelsymboler på den korsande cykelbanan. Är det korrekt skyltat för vägtrafiken eller finns det en skylt som betyder cykelpassage, som borde suttit där också/istället? Jag tolkar det hela som en cykelpassage eftersom det inte är heldragna zebralinjer i gatan.

Om chauffören felaktigt trodde att detta var ett rent övergångsställe, så har han ju mer rätt - då borde ni ha klivit av och gått över, om det ska gå helt rätt till. Och så försöker jag lära mitt barn - övergångsställe = alltid gå, då kan ingen rättmätigt störa sig på hur man beter sig.

Cykelbanan korsar vägen i vad jag uppfattar som en cykelpassage, dvs cyklister skall lämna företräde gentemot all trafik på vägen. Det finns väl ingen vägskylt för cykelpassage, endast vägmarkering? Skylt finns väl endast om det handlar om en cykelöverfart som infördes för inte så länge sedan. Där gäller lite andra regler.

Petrolhead sa:
Med så små ungar hade jag definitift stannat och gått över med ungar och hoj,
Jag ser på mina egna ungar (8 och 10) och alla andra att på väg till skolan så har barnen så fullt upp med allt annat som trottoarkanter, stolpar, varandra, hoppa så det ängnas inte många hundradelar av en sekund till övrig trafikn när de korsar vägen.
Då tycker jag det känns tryggare att mina ungar stannar och leder cykeln.

Mina 5 cent
//JOhan

Ja, i relation till det förstnämnda skulle jag också alla gånger föredra att de alltid leder cykeln över vägen :-)
Det är väl just det som poängen med att från tidig ålder lära barnen att man leder cykeln över vägen gissar jag. Jag tror dock att det går lika bra att lära sig att stanna och titta innan man fortsätter oavsett om man sedan cyklar eller leder cykeln. Det funkar iaf med mina barn än så länge.

Jag har då aldrig blivit utbildat i trafikregler av mina föräldrar a la teori som den man har i körskola.
Och evolutionen har minsann inte sorterat ut mig så skulle velat sagt att erfarenhet går en bra bit.

Poängen tror jag snarare är om man leder cykeln över vägen så stannar man och tittar troligen åt båda hållen innan man går över.

Vi stannar och tittar och cyklar sen över. Jag föreslog en gång att vi skulle gå av cykeln och gå över men min son vägrar att gå med en cykel. Har man en cykel så cyklar man väl?

Tjena!

Har lärt mina barn att stanna och se sig för, sen cyklar man över. Jag lär som jag lever. Cyklar dom över så passerar dom snabbare. MEn fan ta dom inte stannar till och kollar åt bägge hållen innan..

danielalmestal sa:
Vi stannar och tittar och cyklar sen över. Jag föreslog en gång att vi skulle gå av cykeln och gå över men min son vägrar att gå med en cykel. Har man en cykel så cyklar man väl?

Skön unge!

Stötte på en mamma med son, just då var jag gående av anledning, rejält brant backe, mamman bakom peppadande sonen, ca 6-7 år att jobba "orkar du?" lite emellan varven visserligen, men han stretade på och kom upp till slut. Skön attityd inför för barns förmåga och glädje att cykla! Hon hade ju lika gärna kunnat kliva av och låtit sonen göra det samma och de gått upp för backen som var typ en vägg liksom...

Det är lättare för barnen att inte råka rulla ut i vägen och fokusera på överfarten om de kliver av cykeln innan och det syns tydligare för den i bilen/bussen att personen är på väg över om den står bredvid cykeln och tittar mot bilen. Dessutom är det ju större chans att föraren stannar och släpper över dem om de går då han som sagt måste göra det om det är ett obevakat övergångsställe.

Att börja blanda in att man får cykla på vissa överfarter men inte på vissa beroende på skyltning och vägmarkeringar är nog lite overkill för barn i den åldern så det är nog större chans att de gör rätt om de alltid går av istället.

Nu har min son precis börjat försöka sig på en balanscykel så vi har inte varit ute i trafiken och härjat men jag kommer köra stenhårt på att gå över då det är säkrare på alla sätt.

Vi har valt att inte ge Atle några val utan har kört stenhårt på att alltid gå över. Att ge val till en åttaåring baserat på situationen känns värre än själva valet att gå/cykla. Sen vad man väljer kanske är av mindre intresse? Om bilisten har någon hjärna så gör han/hon det bästa för barnet genom att förstå att det inte går att lita på barn i trafiken. Har bilisten ingen hjärna är det ju strunt samma om barnet går/springer eller cyklar.
Så gör vi iaf. Och det har funkat. Nu när han drar iväg själv till den lokala skateparken med sin kickbike och jag (som den nojiga förälder jag är) står och smyger i fönstret så hoppar han alltid av kickibiken, kollar åt båda hållen, kommer det en bil så väntar han tills den stannat och sen så kutar han över.

Tillbaka
Topp