Cykla med cykelkärra eller väskor ? Hjälp

Hss187

Medlem
Hej, jag ska cykla 16 mil i Norge med min 7åriga son, vi har tänkt att tälta och vi ska spendera 5 dagar i Norge. har köpt en scott metrix 30 EQ som inte har fäste för pakethållare. Har kikat på cykelkärra att dra bakom, men verkar krångligt. Någon som har några förslag eller tips på vad jag kan göra. Kollat lite vagnar och hittat några som kostar ungefär 1700 kr och kan ta en maxlast på 40 kg, men vi hamnar nog på 20-25 kg. Är det verkligen så krångligt att cykla med kärra?

Cykelkärran märks mest av i uppförsbackarna, men i övrigt är det inga större problem.
Dessutom tror jag nog att du ändå kommer ha mer ork än 7-åringen, trots några extra kilon bakom hojen =)

Ja precis vad jag tänkte också, har muskler så det räcker i benen så är inte orolig över att inte orka och i värsta fall får man väl leda cykeln upp i uppförsbackarna. Får sikta på cykelkärra och försöka packa lätt, blir väl lätt att man packar mer när man har mer plats 😅

Vi är helt nya på detta, några tips på vad man MÅSTE packa med sig?

Jag har cykelsemestrat med "påhängscykel" (hette biketrailer på den tiden -vad säger man idag?).
Roligare för barnet att själv få trampa (och du får faktiskt lite hjälp), och de kan låta bli när de blir trötta.
Mindre plats för packning, men vi bodde på vandrarhem.

Nog går det att cykla med kärra också. Med en enhjuling kan man tom cykla lite stig.
Packa så att ni kan sova och laga mat. Det är väl bara att beta av behovstrappan. :)

Cykelcampade återkommande veckoslut med förrförre hunden. Hade en tvåhjulig kärra för barn. Packade kök o sovsäck i fotutrymmet och planade golvet med vikt renskinn, som nödtransport åt hunden. Pakethållare med sidopackning. Budgettält på kärrtaket.
20 mil mil gick bra. Planerade sträckan, efter vattenhål. Bara sista uppförsbacken med 22kg trött hund i kärran, som brände väl mycket i vaderna./
Nu hinns ingen sommar-camping med, innan jycke 3 dragit av sig bakre trampdynorna. Förlitar oss på grusvägar och hundvänligt reservat.

Senast ändrad:
Jag tycker det har funkat väldigt bra på min cykel. Två väskor har nästan ersatt alla turer som tidigare krävt lådcykeln 😉
Bara orolig att de inte håller, men tänkte att jag kunde köra styrväska, ram väska och en stor sadel väska med då borde jag få med mig allt och då kanske jag inte behöver lasta pakethållaren så tungt.

Bara orolig att de inte håller, men tänkte att jag kunde köra styrväska, ram väska och en stor sadel väska med då borde jag få med mig allt och då kanske jag inte behöver lasta pakethållaren så tungt.
Jag har kört två maxlastade väskor (9kg per väska) utan problem. Men det var ju bara hem från Willys...

Jag har kört två maxlastade väskor (9kg per väska) utan problem. Men det var ju bara hem från Willys...
Kollar runt lite på pakethållare och hittat en universal som ska klara 25 kg. Lastar jag den med ca15 kg så borde det väl inte vara några problem tänker jag. Grabben har en styrväska som han kan ha lite småsaker i. Han vill även ha en pakethållare med en liten väska på.

Jag har en Thule Pack 'n pedal

Den kan jag ha en toppväska på, eller sidoväskor om man har pannierer (måste sätta fast dessa någon gång), Topeak gör också liknande produkter som inte kräver fäste för pakethållare.

Om du väljer kärra är en enhjulig - som BOB Yak (eller någon modell som inte påverkas av tullar?) bra, särskilt om du åker något som liknar stig.

Fördel annars med väskor är att det är lättare att ta med på tåg (och bussar), särskilt om du har flera byten - du slipper moment med att koppla loss kärran och bära in cykel + kärra separat. Det kan också krävas om du behöver ta en hiss någonstans.

3-5 mil om dagen (?) borde det vara överkomligt, om inte asnajs, med en ryggsäck. Lätta saker däri så är den inte en hopplös komplettering på 20-30 liter packvolym. :) q

Jag har gjort både resor med både kärra och väskor och föredrar klart väskor. Smidigare att hantera och man packar mindre ”bra att ha”. :-)

Man kommer långt med 15 kg prylar om man inte ska släpa mängder av mat/vatten. :-)

Tillbaka
Topp