Cykla med en lätt vrickad fot

User01

Ny medlem
Trampade nyligen snett när jag klippte gräset. Men det var inget rejält och trodde faktiskt att jag skulle klara mig. Ack så fel jag hade.

Det är ju ingen jättestukning, så därför undrar jag om det är en dum idé att cykla lite XC med SPD? Jag vill mest röra lite på mig nu... eller är det vila som gäller?

/G

Du ska akta dig noga för att vricka den igen, men så länge du inte gör det är aktivitet bra. Du kan ju alltid tejpa för att ge extra stöd.

Så rörelse är inte farligt? Jag tänkte inte cykla något som är jättestökigt innan det läkt helt. Tänkte snarare på lite grusvägsrally :)

Tejp är bra!

Jag vrickar ofta foten när jag springer på ojämna underlag. Fortsätter alltid springa direkt. Inga men hittills, även om det gör ont några minuter till några timmar.

Det låter inte hälsosamt. Är du inte rädd att slita ut ledbandet?

Har en polare som vrickat foten gång på gång. Han har blivit så utsliten nu att det blir operation om någon månad.

/G

Om smärtan fortsätter till timmar, så har du en inreblödning*.
Om du inte har någon svullnad, then you are good to go.

*http://www.vardguiden.se/Sjukdomar-och-rad/Omraden/Sjukdomar-och-besvar/Stukning-eller-vrickning/

Jag har aldrig fått nån svullnad, så mina har nog varit lindriga. Men annars så tror jag också på principen om att rörelse och blod är bra så länge inget är av.

Tillbaka
Topp