cykla med ettåring med barnsits?

glitch skrev:
-------------------------------------------------------
> Känns så där att hänga ett front rack i
> styrhuvudet endast. Tror inte det skulle passa
> heller för den delen runt styrhuvudet men kommer
> garanterat inte testa.
> Tolkar jag bilden rätt så är det bara två
> byglar runt som håller allt på plats?

Max 8kg står det på mitt. Inte som att man laddar på med så värst mycket mat där. Men ibland är det rejält praktiskt ändå.

Viktigt att barnsitsen sitter rakt över bakaxeln, annars blir cykeln lätt baktung. Märks inte när man cyklar men går man med den och ungen sitter i så tippas den lätt bakåt.

perzzon skrev:
-------------------------------------------------------
> glitch skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Känns så där att hänga ett front rack i
> > styrhuvudet endast. Tror inte det skulle passa
> > heller för den delen runt styrhuvudet men
> kommer
> > garanterat inte testa.
> > Tolkar jag bilden rätt så är det bara två
> > byglar runt som håller allt på plats?
>
>
> Max 8kg står det på mitt. Inte som att man
> laddar på med så värst mycket mat där. Men
> ibland är det rejält praktiskt ändå.

2 kg extra om man använder bägge byglarna, dvs 10kg. Har inte denna variant själv, men många happyiter sjunger dessa rammonterade flaks lov. Själv föredrar jag de man kan fästa med stag i framgaffeln och sen i gaffelkronan. Bägge versioner har sina fördelar.

Senast ändrad:
Liten anekdot...
Man cyklar ju rätt försiktigt med barnet sittande i sitsen därbak. Men när jag cyklade ned till den lokala ICA-handlaren i centrum utan barn på cykeln blev det lite tokigt. Rullade mot cykelstället, ska lite käckt slänga över högerbenet bakåt i farten. Hade tyvärr glömt den nyligen monterade barnsitsen...
Resultatet blir att jag sparkar omkull både cykel och mig själv, kraschar rätt in i väggen med ett stort brak!

Behöver jag säga att jag var rätt snabb upp...

römer sulky framsits. nuf said. sitsen sitter med bajonettfäste och lämnas på dagis under dan. partnern kan ha ett likadant fäste:-)

barnen älskar den.

den har ett eget litet fast styre för barnet, så det inte blir överraskningar när det ska 'hjälpa till"

den säljs inte ny längre då något ljushuvud på eu hade synpunkter på höjden på barnsitsar. varför vi nu har de schabrak som rosar marknaden.

Bästa barnsadeln jag har använt är utan tvekan denna.

http://www.co-rider.com/

Mitt älsta barn är 7 år och han sitter fortfarande i den på min Surly Big Dummy. Fungerar från ca 2 år, men när de är unga så finns risken att de somnar, och då får man lite problem. Roligt för barnen eftersom de ser vad som händer och har eget styre. Vi har använt just denna sadel på MTB's, Fatbikes och Long tails i 5 år utan problem.

Att ha barnet framför sig är betydligt säkrare än att ha de bakom sig. Cykeln är i balans och du kan gira krafigt med cykeln fram och tillbaks om det skulle behövas i en trafiksituation utan att tappa kontrollen. Barnet behöver inte heller luta sig åt sidan (vilket ändrar tyngdpunkten) för att se vad som händer framåt.

Har postat lite bilder på olika konfigurationer vi har använt tidigare här: http://happymtb.org/forum/read.php/1/2007290/page=21

Jag kör med en sån här som jag är sjukt nöjd med:
http://www.nordiccab.se/produkter/explorer-5-1-2/

Den är kanon då man kan ha den även när man vandrar i skogen eller när man åker skidor. Har sedan vintern använt den i alla utföranden och varit lika nöjd varje gång.
Min långa 5,5-åring har lite problem att få plats i den nuförtiden, men å andra sidan klarar hon flera mil både på cykel å längdskidor nu så det gör inte så mycket. Lilla tjejen sover gott i den och man får plats med mycket packning å filtar/böcker/leksaker i den.

Tillbaka
Topp