Cykla med hund

Freeskier

Aktiv medlem
Cykla med hund
Inspirerad av div. RR med hundar inblandade har jag tänkt att jag ska prova jag också. Hunden i fråga är en weimaraner och vi har övat längs diverse grusvägar. Ju fortare jag cyklar desto roligare tycker hon att det är.
Är det något särskilt jag bör tänka på eller ta med?
Självklart anpassas fart och längd efter jyckens ork och en hopvikbar "skål" följer med utifall att hon inte hittar någon pöl att dricka ur. Men behöver man något mer? Förband? Hur stor är egentligen risken att de gör sig illa?
Det är "Stockholms-AM" som ska hojjas.

Cykla med hund
Utan att ha hund själv skulle jag börja med en enklare runda först och sedan succesivt utöka turerna i längd och intensitet för att se hur bra det fungerar.

Glöm inte posta RR! :)

Cykla med hund
Är det relativt tomma skogar?

Eller planerar du att cykla med koppel? För det är svårt, och är ganska begränsande.
Men det är klart det beror ju på hur stigarna ser ut också :)

Cykla med hund
Under förutsättning att hunden är färdigvuxen så är det inga problem, Din hund behöver motion, Husse behöver ockå motion varför inte göra det ihop!

Tips när det gäller cykling är att hojja där hunden kan vara lös, Det är byngligare om då måste hålla henne kopplad.

Om hunden är lös så kommer den att tala om när den inte orkar längre, motsatsen är den kopplad kan den i värsta fall ta ut sig för mycket vilket kan vara dumt och kanske farligt.

Lycka till!
Att träna med hunden ger en extra dimension till träningen.

/ Fredrik

Cykla med hund
Som tidigare sagt här ovan håll dig på områden hunden kan vara lös i. Jag har haft med mig min Parson Russell Terrier en del och hon gillar att springa med husse när jag kör XC. När hon blir törstig så brukar jag klämma på munstycket till Camelbacken (jag brukar bara ha vatten) så öppnar hon gapet och lapar i sig.... perfekt, fast en Weimaraner drar nog liiiite mer vätska :)

Lycka till jag har bara positiva erfarenheter av att cykla med hund.

Cykla med hund
Sprockets skrev:
-------------------------------------------------------
> Se upp så du inte cyklar för långt. Steget
> från "svansvift och jättekul" till "jag tänker
> inte gå en meter till" kan vara kort.

Jepp fast Weimaraner är träningsvilliga är väl ursprungligen fågelhundar om jag minns rätt - borde kunna ha bra förutsättningar att springa med om man börjar mjukt. Fast jag har ju mest erfarenhet av min Terrier som springer av ren och skär glädje vid varje tillfälle som ges.... :)

Cykla med hund
Vi har en Labrador som jag cyklat relativt mycket med i skogen där hon kan vara lös och det går jättebra. Om hon inte kunde vara lös är jag tveksam till skogscykling.

Cykla med hund
Det som var noga enligt hundskolan var att hunden ska trava brevid och inte galloppera. Kommer inte ihåg orsaken för det var när jag var tonåring och familjen hade hundar.

Cykla med hund
chksix skrev:
> Det som var noga enligt hundskolan var att hunden
> ska trava brevid och inte galloppera. Kommer inte
> ihåg orsaken för det var när jag var tonåring
> och familjen hade hundar.

Säg det till hunden som galopperar fram och tillbaka samtidigt som man håller ganska maklig takt själv =)

Jag har cyklat en hel del med min springer spaniel här i delsjön och lackarebäck. Jag har dock bra inkallning på henne, och hon har inte så mycket jakt i sig heller. Man måste VETA att hunden inte sticker efter rådjur el. dylikt, och att cykla i skogen med koppel är dödfött. En weimaraner kan ganska lätt stressa ihjäl ett rådjur eller rådjurskid kan jag tänka mig.

Annars går det alldeles utmärkt att cykla. Jag kör ganska teknisk XC/AM, alltså ingen större fart. Då brukar hunden hänga med bra. På grusvägar måste man oftast sakta ner ganska mycket, men en weimaraner är ju lite mer snabbfotad än en springer tror jag.

Lycka till!

Cykla med hund
OK galloppera är bara för att förflytta sig kortare sträckor. Trav är det som rekommenderas då en hund rör sig längre sträckor. Detta är en princip som kan skilja mellan raser.

Cykla med hund
Jag låter henne bestämma tempot och då blir det trav med kortare galopp sträckor. Som Finnen skrev är det viktigt att hunden inte jagar vilda djur, vilket inte våran gör, helt ointresserad och ganska bra på inkallning.

> OK galloppera är bara för att förflytta sig
> kortare sträckor. Trav är det som rekommenderas
> då en hund rör sig längre sträckor. Detta är
> en princip som kan skilja mellan raser.

Cykla med hund
jag kör med min husky inknuten i min rygga (fästpunkt i brösthöjd), hon får dra och det fungerar bra på alla stigar kring stockholm. eftersom hon drar räcker det med blåa till erstavik och gröna hem för att hon ska bli motionerad. se till att ha lite längre lina, om den fastnar någonstans så är det du som ska göra dig illa, inte hunden. var redo på att ta en racing-linje i svängarna för att följa hunden.
Utan koppel fungerar nog ok så länge du har fart och bra pli på jycken, min gillar nog tanken på att bita av hälsenorna på ett rådjur lite för mycket för att hon ska få vara lös hela tiden.
Ut och kör det är skitkul. en kompis kör med sin vorsteh lös samtidigt och det är aldrig några problem, den är lite mer lik din jycke.

Cykla med hund
Kom just på att vi tränade hundarna hårt att aldrig korsa framför eller bakom cykeln, de fick bara springa på vänstra sidan. Tog en stund men det satt efter ett tag. Bra att ha slack på linan när ett bra sniffställe dyker upp och hunden nitar plus springer bakåt för att nosa ordentligare :)

Cykla med hund
Jag kör ss med min setter, gillar det skarpt, Väljer att köra riktigt knixig terräng där han e snabb men jag ar låndsam, då jag jag cykla så snabbt jag kan utan att det blir för fort för honom. Har lärt honom att ligga på höger sida när vi cyklar och vänster när vi går, då kommer han alltid på rätt sida när vi kommer till vägar. han är alltuid lös men har funderat på att låta honom dra ibland oxå. Ut o öva!

Cykla med hund
Sam är ganska duktig på att trava brevid cykel med koppel - håller jämn halv meter avstånd från högersid.
I skogen eller mer öppet cykelväg får han springer lös, ingen jakt i honom för andra djur... men min cykel ibland! Han lärde snabbt att inte springer och buss framför cykel. Han är ung och jag är försiktig med hur lång han får springer, och vilken takt. Mycket vatten är viktig - en flaska för mig, en till hund.

Finns ingenting roligare än att cyklar med din kompis i skogen!

Cykla med hund
trav är viktigt, men nu på hösten och vintern, när det är frisk luft och inte för varmt. Så är det bara och köra! tänk på att han måste få chans och bygga upp musklerna bara. Och att om du tränar mycket så kommer han behöva mer energi i form av mat, precis som vi gör.

Hade nog inte haft några problem med familjens 2åriga riesen hanne, att köra i knixig terräng, han är som en ångvält, och uthållig.

Cykla med hund
chksix: Vänstra sidan? Cyklar du inte på höger sida av vägen? Då hamnar ju hundens tassar på tråkig asfalt.. Möter några som i det läget dessutom har sämre koll på hur den gör utfall mot mötande konkurrenter.
Har min på höger sida, så får han gräs eller grus att motionera mer av tassen med. Plus att han kommer bort från biltrafiken i stan. Behövs sidbyte vid möte med hundrädda, vet han att korsa tydligt på kommando, framför cykeln för att undvika trassel.

Ta med mobiltelefon som vanligt, och kanske ngt. att skydda en ömmande tass med. Klipp klorna om det är ogjort. Vatten är redan nämnt. Extra macka i fikaväskan, det är hon värd! :-)

Cykla med hund
+1 på hundcykling :)
Familjens labrador (som figurerat en del här) blir salig av lycka när det vankas cykling. Håller annars med vad som sagts ovan, många bra råd.

/Johan

Cykla med hund
Har cyklat en del med jakthund i lina, den lärdom jag fick av det är att ligga steget före jycken när det gäller att få syn på ev. vilt... God observationsförmåga för vad som händer en bit fram är alltså bra.

En annan viktig grej är att hålla stenkoll på hundens tassar så de inte skadas. Asfalt och taggiga stenar kan slita även på de tåligaste hundtassar.

Cykla med hund
Jag kan bara instämma i vad övriga har sagt om gångart - se till att hunden travar så mycket som möjligt, galopp är för slitsamt för ben och tassar + att du antagligen kör för snabbt för att ha bra kontroll på hunden.

Jag hade en pointer/setter korsning som tyvärr dog i somras 14,5 år gammal vilken är ganska lik weimaraner i temperament och kropp.

När hon var kopplad var jag stenhård på att hon aldrig fick gå framför framnavet - i dessa fall tvärbromsade jag.

Skogscyklingen var roligast eftersom jag själv kunde cykla på i maklig takt samtidigt som hon kunde röja runt i skogen.

Tänk på att träna din hund på lite cykelspecifika kommandon som stanna, vänster och höger.

På vintern kan jag verkligen rekommendera att åka långfärdsskridskor med hunden - sätt på en dragsele, köp en elastisk bogserlina från biltema och modda den med karbinhake.
Sen är det bara att köra!
Pointer och Vorste är riktigt bra draghundar - jag antar att det gäller även Weimaraner.

Cykla med hund
schture: Cyklar ni i brukshundsklubben? Kul!
Det går annars fint att göra hunden tvåsidig. Sele när han skall dra, så vet han tydligare vad som gäller. Precis som man har spårsele och långlina vid sök.
Skulle ngn. ändå(?) ha halsband på hunden vid cykling, så... nej. Man har inte halsband. Vissa glömmer att skifta riktning på strypet, från vänster till höger och vice versa. Inget snällt.

Är kul att köra inlines efter hunden också, i väntan på bra is.. En lämplig inkörsport till cyklandet, då det är jobbigt även för husse! Testade det med mitt odjur när han var liten, bara för att vi skulle nötas in tillsammans. (Han hade konstant överskottsenergi i 4,5 år!) Han blev därmed mera vaken över att jag kunde ta plats.. Har ändå varit tvungen i början, att snabbt vinkla ut framhjulet till en liten "buff", när han velat gena. (Då hade jag kopplet i handen)

För pendling finns enkoma hundkrokar, som låter hunden komma upp ganska jämsides. Gillar dem. Idag kör vi utan koppel, sedan krok och cykel blev stulna. Det funkar det med, där vi bor. Med tiden har vi fått fram olika tempoinnebörder i kommandona. Behöver alltså inte hyta så att det stör andra, utan olika ord anger brådskan.

Vintertid blir det skid-drag, med linan från midjan och framåt. Kommando-styrt.

kuriosa: Min jycke kom som omplacering vid fyra månaders ålder. Ägarna hade gett upp, för att han var "hopplös".. :-D Idag är han kvarterets lekfarbror åt de nya små liven.

Cykla med hund
Sele - just det.... Hade glömde, alltid sele när vi är ut och cyklar. Hund fattar direkt vad är på gång och bete sig efter. Ett lång/styv hantag på ryggen kan hjälper om man måste snabbt tar kontroll.

Cykla med hund
Nja inte riktigt. Som förstagångs-hundägare gick vi diverse kurser och allt var vänster,vänster. När jag sen började cykla med henne till jobbet i koppel (halvstryp) blev det vänster av sig själv liksom, hon valde den sidan efter inlärning och lite smånervis som man var första gångerna var jag bara glad att hon inte sprang fram och tillbaka framför hjulet.

Nu med lite mera erfarenhet inser jag att man kunde träna vänster-höger. Hon är faktiskt väldigt duktig och enkel att cykla med, det känns nästan som man har en sidovagn som bara hänger med ;-)

Här kör hon trampbil (årsmodell 1938)

buffy_trampbil.jpg ht=544

> schture: Cyklar ni i brukshundsklubben? Kul!
> Det går annars fint att göra hunden tvåsidig.
> Sele när han skall dra, så vet han tydligare vad
> som gäller. Precis som man har spårsele och
> långlina vid sök.
> Skulle ngn. ändå(?) ha halsband på hunden vid
> cykling, så... nej. Man har inte halsband. Vissa
> glömmer att skifta riktning på strypet, från
> vänster till höger och vice versa. Inget
> snällt.

Cykla med hund
Blev övertalad att ta med en grannhund (labrador tror jag) på en av mina löpturer.
Hunden satt av i ett rätt hyfsat tempo. Efter någon kilometer la jag märke till att den fortfarande verkade riktigt fräsch. Efter en och en halv kilometer tvärstannade den och vägrade röra sig åt någon annan riktning än tillbaka hem. Då å andra sidan höll den rätt bra tempo igen på hemvägen. Den måste tyckt att jag var ett tråkigt sällskap eller var den bara slö? Bråttom hem hade den i vart fall...

Senast redigerad av en moderator:
Cykla med hund
min riesen tvärnitade helt oförberett i en snäv uppförsbacke, när vi var ute och sprang i terrängen ihop, pang. stackarn fick mitt knä i huvudet och jag föll hårt...

Cykla med hund
Så har våran Labrador också gjort, tvärstannat, men bara med min fru ;-)

> Blev övertalad att ta med en grannhund (labrador
> tror jag) på en av mina löpturer.
> Hunden satt av i ett rätt hyfsat tempo. Efter
> någon kilometer la jag märke till att den
> fortfarande verkade riktigt fräsch. Efter en och
> en halv kilometer tvärstannade den och vägrade
> röra sig åt någon annan riktning än tillbaka
> hem. Då å andra sidan höll den rätt bra tempo
> igen på hemvägen. Den måste tyckt att jag var
> ett tråkigt sällskap eller var den bara slö?
> Bråttom hem hade den i vart fall...

Cykla med hund
Tack för alla råd och uppmuntran, det där med att de ska trava var nytt för mig.
Vi har hojjat rätt mycket sedan jag började ha hand om henne. 20-45 minuter åt gången på grusväg. Nu vet hon vad som gäller när cykeln kommer fram, då studsar hon av rastlöshet. Ju fortare jag cyklar, desto roligare är det.
Hon kutar efter mig.. Framför springer hon inte längre, att bli nafsad i baken av Fat Albert var tydligen obehagligt?! ;-)
Och hon springer lös, men kopplet får hänga med i nödfall. Hon har nog liiite mindre jaktinstinkt än din, Kalle!

Om det inte är för risigt väder i morgon blir det stigrekande med vovve. Är det dåligt väder vill hon ut mindre än jag! (Jag lovar, fick tjata ut henne ur bilen efter 8 timmar en regnig dag)

Cykla med hund
Jo, trav är nog bra att nöja sig med. Du känner väl ngt. själv? Man springer inte gärna marathon i 60meters-tempo..
Min jycke igen då, brukar lägga sig på sisådär 11-12 km i timmen, och är det inte för varmt ute, så håller han på så lääänge! Däremot som valp, var han helt knäpp. Skulle bara öka! De är rysligt snabba när de vill.. :-o

Cykla med hund
Jaegwon:Härliga filmsnuttar! Kan riktigt höra skallen... Så där står de och studsar uppe vid hundspåret strax här intill, vintertid. Skönt underlag. Oftast inte så lång sträcka.

Jo, visst är det som du säger om ras. Men man kanske inte skall ställa för höga krav som nybörjare, utan låta hunden bestämma tempot lite. Det skall ju vara roligt! Vilket märks på ivern, hos flertalet pointers och draghundsblandningar som ses i spåren.

Gubben min är drygt åtta år nu, så han är lite mera sansad. Han vet sedan ett antal år, att det kan bli ordentligt långt, bäst att hushålla. Men visst, ibland drar det på riktigt bra! Det är kul. En bra bit över trettio. Planerar färdväg efter var det finns vatten.

Var i Tärna en varm sommar, och där var en hund som fick springa upp till toppen, under liftstolen.. Slet som ett djur. Tyckte det såg väl tufft ut i värmen, men det var inte första gången. Han hade hela dagen på sig där uppe sedan, att ladda batterierna. Var även vatten tillgängligt på vägen upp.

Cykla med hund
Jag funderade lite på vilka tider hundar kunde göra på längre distanser.
Tyvärr hittade jag inga tider för löpning.
Däremot slädhundslopp i obegränsad klass. http://www.draghundsport.se/tavling/resultat/25_26/sled/SM_sled.htm
På distansen 3x52km så verkar den bästa enskilda 52km heatet varit på 2:07:22 på den dryga fem milen snittade de alltså varje mil på under 25 minuter! De två övriga heaten för spannet var på 02:08:00 och 02:10:38.
Med de tiderna så måste det ju varit frågan om galopp hela vägen. Dessutom med en släde andra hundar och en slädhundsförare efter. Undra vad en hund skulle kunna springa 52km på ensam utan släde och sele!

Cykla med hund
Som jag skrev i första inlägget så får vi naturligtvis prova oss fram hur mycket/fort/långt det blir. Men springa är hon van vid. Hon har sele och drar när matte åker longboard.

Edit: Happy är fantastiskt, samma fråga i utsidans hundsportforum har på samma tid som den här tråden funnits fått noll svar.

Cykla med hund
> Vilket märks på ivern

Vi blev tillsagda att hålla igen våran Labbe, Labbar kan lätt få ledfel om man kör för hårt när de är unga. De vill gärna göra mer än de ska, speciellt om de leker med äldre hundar. De gjorde en röntgenkontroll efter ca 9 månader och vid ett års ålder fick vi "dra på" (hon hade heller inga ledfel vid kontrollen).

Cykla med hund
Jag har lite erfarenhet av hundar. En Weimaraner, särskilt en lättare tik, är nog ganska nära en idealisk hund att hoja med. Weimaraner som jag känner dem - hade bl.a. en kompis som hade en tik - är enligt min uppfattning lättlärda men aningen svåra eftersom de är så helvetes vakna. Hojade själv för många år sedan med en engelsk setter som var outtröttlig. (Nu finns en greyhound till hands i familjen men den tycker att det är trist att hänga med i skogen.) Det viktigaste som jag der det är att du hela tiden ser till att hon inte är mer än 50 m borta när du hojar. Släpper man tyglarna är det kört. Håller du på 50 m - och det fattar jycken med tiden - är det bara att köra. Ta det lugnt i början - ingen fara med galopp om hon är lätt - och bygg upp styrka och kondis successivt.

Cykla med hund
Jag önskar att jag hade hund som jag dessutom kunde ta med ut och cykla. Men har man knappt tid för sig själv så har man inte tid för en hund :(

Jag brukar var inne och tjuvkika lite i denna tråden ( http://forums.mtbr.com/showthread.php?t=297716 ) vilket bara gör en mer sur för att man har så lite tid :@

Här är en bild på den fräckaste traildogen i Spanien (Europa?) Helt omöjlig att hänga med vare sig det var branta nerförbackar, fireroads eller krokig stigar.

Cykla med hund
I lördags körde jag då en tur med Ebba som sällskap. Några sunkiga mobil-bilder:
telefon041.JPG ht=544

Ebba på väg mot skogen...

NICK kändes lagom svårt. Lugn transport dit följdes av en lugn start.
Det resulterade i att Ebba blev uttråkad och började pyssla med annat(läs; spåra) och tappade bort mig inom 5 min. Lyckligt återförenade fortsatte vi ganska snart. Ebba lärde sig läxan och släppte inte mig många meter bort efter det.
Ligger man på rulle bakom någon utan skärmar kan man bli skitig:
LerigEbba.JPG ht=544

Som vanligt får mitt sällskap vänta i uppförsbackarna...
Ebbavntar.JPG ht=544

Ebba väntade snällt in mig på alla krön och lät mig ta täten utför. Jag stod på som vanligt utför och hon var inte många meter efter, imponerande...

telefon039.JPG ht=544

Efter ca 45 minuter(+15 transport) tyckte jag det var läge att låta henne vila lite men Ebba struntade i vatten och vila. Hon ville springa vidare.

Sammanfattningen blir nog att hon orkar mycket mer än jag tror och att hon verkar gilla det. Badet efteråt var inte lika poppis, men sånt är livet.
Jag tror att happy har fått en ny traildog. Dags för happy-doggie-ride snart? ;-)

Cykla med hund
Vad härligt det ser ut! Vill också ha en hund att cykla med!! Får man hänga på någon gång om man får hundabstinens...?

Freeskier skrev:
> I lördags körde jag då en tur med Ebba som
> sällskap. Några sunkiga mobil-bilder:
>
> Ebba på väg mot skogen...
>
> NICK kändes lagom svårt. Lugn transport dit
> följdes av en lugn start.
> Det resulterade i att Ebba blev uttråkad och
> började pyssla med annat(läs; spåra) och
> tappade bort mig inom 5 min. Lyckligt
> återförenade fortsatte vi ganska snart. Ebba
> lärde sig läxan och släppte inte mig många
> meter bort efter det.
> Ligger man på rulle bakom någon utan skärmar
> kan man bli skitig:
>
>
> Som vanligt får mitt sällskap vänta i
> uppförsbackarna...
>
>
> Ebba väntade snällt in mig på alla krön och
> lät mig ta täten utför. Jag stod på som
> vanligt utför och hon var inte många meter
> efter, imponerande...
>
>
> Efter ca 45 minuter(+15 transport) tyckte jag det
> var läge att låta henne vila lite men Ebba
> struntade i vatten och vila. Hon ville springa
> vidare.
>
> Sammanfattningen blir nog att hon orkar mycket mer
> än jag tror och att hon verkar gilla det. Badet
> efteråt var inte lika poppis, men sånt är
> livet.
> Jag tror att happy har fått en ny traildog. Dags
> för happy-doggie-ride snart? ;-)

Cykla med hund
Den här finfina artikeln om hundcykling fanns i Dirtrag för några år sen.
http://www.dirtragmag.com/print/article.php?ID=669&category=features

Några till bra tips.

* Cykla inte när det är varmt, överhettning är livsfarligt för hundar.
* Håll noga koll på tassarna, smörj före och efter, salvor med tjära funkar xtra bra.
Sårfickor och håligheter är bakteriehärdar, spola rejält med klorhexidin jod eller nåt.
* Se till att alltid ha xtra dricksvatten, stanna drick/bada vid vattendrag.
* Ge absolut aldrig mat direkt efter cyklingen.

Om du ska jaga fågel med den där Weimaranern kan du tänka lite på
att de gärna blir 'stigbekväma'. Jag har fått lite extra arbete
med att få min vorsteh att söka ut ordentligt när vi går längs stigar
eller gamla traktorvägar i skogen. Självklart är all motion och frisk
luft hon får definitivt värd det extra pysslet.

Tillbaka
Topp