Cykla med Scott e-aspect (elcykel) första två månaderna

krip

Aktiv medlem
Recenstion av Scott e-Aspect 920
2015-08-2219.10.35-2.jpg

Har nu haft cykeln i två månader varav sju veckor har varit veckor jag har kunnat cykla. Har så här långt fått ihop 55 mil.

Ville ha en Cube SUV Hybrid PRO först då den mer svarade upp mot den spec jag hade satt för min tänka elcykel. Den har bla. remdrift, navväxel och stel framgaffel i kolfiber. Detta har tyvärr inte Scotten men ändå föll valet på denna cykel. Främst var det för att jag fick tag på den på rean och jag fick ge 23000kr för den. Cuben var helt slut i precis hela Europa så tyvärr fick jag frångå min spec som jag hade satt upp. Detta är faktiskt inte något jag ångrar. Anledningen till att jag ville ha stel framgaffel är att jag inte alls gillar att stå upp och cykla på cyklar med framdämpare, speciellt då billigare tunga dämpare. Har dock kommit fram till att jag väldigt sällan står upp på min elcykel så detta har absolut inte varit något problem. Enda nackdelen jag har sett med framdämparen har varit att det har varit svårt att fästa framskärmen på ett bra sätt.

Jag kan fortfarande gräma mig lite över att det inte är remdrift då jag framför allt har tänkt ha cykeln på vintern. Det känns mer underhållsfritt att ha rem framför kedja. Jag måste dock säga att kedjan inte har varit något problem och även bakväxeln har funkat helt smärtfritt. Har aldrig haft komponenter under XT nivå tidigare och har för mig att det SLX växlar på Scotten, har en teori om att ju billigare komponenter man har desto mer robusta är de. Detta gäller förstås bara ner till en viss nivå. Har upplevt mer problem med min XT växel än med denna växel så det verkar lovande. Får se hur det känns efter ett par månader i slask och salt.

En mycket positiv sak med Bosch systemet är att det är ett väldigt litet framdrev. Detta sitter skyddat bakom en kåpa. Detta gör att det inte alls är ett problem att ha vanliga byxor på sig och man riskerar inte att få olja på byxorna eller smutsa ner dem på annat sätt!

Sittställningen är väldigt skön på cykeln och geometrin känns väldigt bra. Var lite rädd att en 29” cykel i storlek L skulle vara för stort för mig men den känns perfekt för mig som är 181cm. En viktig parameter jag tittade på när jag skulle ha en ny elcykel var att cykeln skulle kännas robust och stabil i höga farter och denna cykel känns väldigt stabil. Den känns inte ens instabil i farter upp över 55km/h och upp mot 60km/h vilket är max av vad jag har kommit upp i. Bromsarna känns ok men inte mer än så, har redan börjat titta på om det kanske skulle gå att byta upp sig till mer kraftfulla bromsar. Det är inget problem idag men när man kommer upp i över 40km/h så skulle jag vilja ha lite mer bromsverkan.

Är generellt väldigt skeptisk till att ha en massa saker på cykeln men då detta skall vara min brukscykel så har jag varit tvungen att extrautrusta den med både det ena och det andra!
Så här långt har jag satt på ett stort ABUS lås som sitter fäst på ramen, fäste för barnsitsen, fäste för min Chariot XC1 vagn, ordentliga skärmar, lyse som jag har kopplat in på uttaget på motorn. Det enda som jag inte har fått tag på och som inte har varit helt enkelt att hitta har varit ett vettigt stöd till cykeln och detta gör mig galen!! När man står utanför affären och skall koppla på Chariot vagnen så blir man väldigt arg när cykeln välter för andra gången! Detta är något som jag måste hitta och sätta på cykeln!
2015-10-1116.13.58.jpg
2015-10-1116.14.11.jpg
2015-10-1116.14.27.jpg
2015-10-1116.14.37.jpg
2015-10-1116.14.50.jpg
2015-10-1116.15.02.jpg

Har satt på däck med lite mindre mönster men även inhandlat ett par ordentliga dubbdäck som jag förmodligen sätter på om någon månad inför vinternpendlingen.
2015-10-1116.15.21.jpg
2015-10-1116.15.36.jpg

När det kommer till valet av en cykel med motor från Bosch och med motor på vevpartiet så är jag otroligt nöjd! Cykeln känns väldigt välbalanserad och jag tycker även eldriften svarar väldigt bra mot både kedens och hur hårt jag trampar. Känns helt naturligt och det är en otroligt skön körupplevelse. Det som har stört mig så här långt var att jag var tvungen att hitta en cykelhandlare som kunde hjälpa mig att aktivera ström till lamputtaget som sitter på motorn. Sitter ju ingen belysning på cykeln från början så för att kunna koppla in lampa direkt på motorn så måste man först ha en kabel och sedan måste man även få uttaget aktiverat. Annars fungerar inte knappen för lampan som sitter på displayen.

I övrigt så tycker jag att Boschsystemet känns väldigt gediget och både styrenheten och displayen känns gedigna. Är dock väldigt sugen på Bosch premium display som heter Nyon. Får se om det kanske inte kan bli en sådan i julklapp eller liknande. Anledningen till att jag skulle vilja ha den är att den har navigering vilket är guld värt när man cyklar. Cykelvägar är generellt sett helt värdelöst utmärka! Det är omöjligt att cykla på ställen man aldrig varit på tidigare utan att hela tiden stanna och kolla på telefonen. Skulle cykla till Täby/Danderyd i veckan för att få hjälp med aktiveringen av lampan på Sportson och det var helt omöjligt att hitta dit och jag fick lägga mycket tid på att leta efter rätt väg. Hade varit kanon i det läget att ha en karta på displayen.
2015-10-0719.33.04.jpg
2015-10-0719.33.32.jpg

Så var de det här med att köra i 25km/h. Testade det någon vecka men det var verkligen inte någon höjdare! När jag cyklar på vanlig cykel så ligger jag sällan i 25km/h utan snarare 30-33km/h. När eldriften slutade att driva vid 25 så blev det riktigt tungt pga. att cykeln är ganska tung. Jag kör även med breda däck med ganska lite luft i för komfortens skull. Kom ofta fram helt genomsvett till jobbet vilket var precis det jag ville undvika genom att köpa en elcykel. La snabbt en beställning på ett chip som tar bort 25km/h spärren och jäklar vilken skillnad! Det blev som en helt ny cykel :) Jag håller nu ca 30-35km/h när jag cyklar och på vissa ställen där det är fin cykelbana utan hinder eller anslutande på eller avfarter kan jag cykla i mellan 35-40. Det händer även ganska ofta att jag ligger och kör på vägen i 40-45km/h och det är en perfekt fart för det är ungefär så fort som bilarna kör inne i stan. Körde nedför Sveavägen i veckan i den farten och det funkade kanon då jag håller samma fart som bilarna och kan ligga bakom eller framför dem.
2015-08-3119.46.09.jpg

Ja vad kan man säga, jag är helt såld på elcykel och det som från början skulle vara ett komplement till mina andra cyklar har nu helt tagit över och jag vet inte om jag kanske skall ta och sälja i alla fall en av mina andra cyklar. Har alltid sett på elcykling som fusk men frågan är ju om det spelar någon roll så länge man inte skall tävla mot någon. När jag cyklar på elcykeln känner jag mig stark och jag sticker ut och cyklar för att känna frihetskänslan och vinden i håret! Lite som när man var liten och stack ut och cyklade med kompisarna. Inte för att slå någon tid på ett Strada segment eller att köra ett hårt pass där mjölksyran pumpar i låren utan för att det är så förbannat roligt att cykla!

Cykeln har blivit ett sätt att utforska Stockholm som stad och för att enkelt kunna ta mig fram och tillbaka mellan olika ställen som jag aldrig skulle besöka annars. Jag hatar verkligen bilköer och jag har upplevt detta som väldigt hämmande i den här stan. Jag skulle aldrig få för mig att sätta mig i bilen och åka från Solna till tex. söder eller andra ställen söder om stan. Nu kan jag enkelt ta mig till dessa ställen med cykeln. Jag har bytt ut väldigt många av mina bilresor mot cykelturer. Nu ser jag fram emot att få cykla hela vintern och uppleva de krispiga mornarna som är nu på hösten/vintern.

krip skrev:
-------------------------------------------------------
> Är skit...

Jag tyckte du skrev att du tyckte om den?

Att chippa en elcykel är ren idioti. Både olämpligt och farligt. Hur snabbt stannar du i 45 km/h om bilen framför dig bromsar hastigt?

Bete dig som folk eller ge fan i att cykla! Du uppvisar ett sannerligen dåligt omdöme och är en fara för alla omkring dig.

Jag ska försöka hålla igen med moralpredikan, men jag noterar barnsitsfästet.

Eftersom ditt fordon inte räknas som cykel, så är det trafikförsäkringspliktigt. Jag skulle vara väldigt försiktig med att köra barn med en trimmad elcykel.

Fin makapär men du lär nog få svårt att finna sympatier här på happy för en trimmad moppe. Meningen är ju att cykelbanorna ska vara cykelbana, om alla börjar köra 35-50 km/h på cykelbanorna med kärra efter och gud vet vad hur ska det då se ut? Håll dig till 25 km/h på cykelbanorna iaf är mitt råd.

Hur gillar du speed king däcken?

-Andy- skrev:
> Att chippa en elcykel är ren idioti. Både
> olämpligt och farligt. Hur snabbt stannar du i 45
> km/h om bilen framför dig bromsar hastigt?
>
> Bete dig som folk eller ge fan i att cykla! Du
> uppvisar ett sannerligen dåligt omdöme och är
> en fara för alla omkring dig.

Du får tycka vad du vill och skall jag vara ärlig skiter jag faktiskt i vad du tycker. I mina ögon är det en elcykel och det är bara en tidsfråga innan det kommer finnas elcyklar som går i 45. Det blir redan från årsskiftet tillåtet med 1000watt på elcykel. En elmoped väger i regel fem gånger så mycket och drar sex gånger så mycket el så att skaffa en elmoped känns tämligen idiotiskt.

Kamma dig och prova iaf. en elcykel innan du uttalat dig!

-Andy- skrev:
>
> Bete dig som folk eller ge fan i att cykla! Du
> uppvisar ett sannerligen dåligt omdöme och är
> en fara för alla omkring dig.

Vad tycker du om folk som kör i klunga?

Fredrik80 skrev:
> Fin makapär men du lär nog få svårt att finna
> sympatier här på happy för en trimmad moppe.
> Meningen är ju att cykelbanorna ska vara
> cykelbana, om alla börjar köra 35-50 km/h på
> cykelbanorna med kärra efter och gud vet vad hur
> ska det då se ut? Håll dig till 25 km/h på
> cykelbanorna iaf är mitt råd.
>
> Hur gillar du speed king däcken?

Jag kopplar alltid ur chipet när jag har barn med på eller bakom cykeln så då går det aldrig fortare än 25km/h.

Tycker däcken är helt ok men de känns väldigt tunna. Känns inte som det behövs mycket för att orsaka en punka. De är dock tysta och rullar väldigt fint.

Nix jag köpte en helt laglig elcykel och med chipet blir det möjligtvis en moped klass I.

Kul att alla cyklister blir laglydiga så fort elcyklar kommer på tal. 53 cyklister körde mot rött på en timma. Det är tämligen dumt om man är rädd om livet.

Jag plockade fram chipsen direkt när det brännheta ämnet ändå dök upp... men nu när det ändå är uppe så har jag en fråga.

Jag funderar på relevanta pendlarlösningar och just står alternativen mellan en vikbar elcykel för att kombinera med pendeltåg eller om jag ska strunta i mellanledet och gå direkt på en EU-elcykelmoped , alltså sådana som kommer att godkännas efter årsskiftet. Givetvis med syftet att enbart köra på väg och inte cykelbana. Är det någon som har sett någon annons om de mopparna ännu?

Senast ändrad:
Sorry, en elassisterad cykel få gå i max 25 km/h.

https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/Fordonsregler/Moped/Elcykel/

Går den snabbare blir det en moped, och eftersom det är över 25 km/h blir det en klass 1 moped.

Skadar du någon med chippet i är du rökt, kokt och grillad om dom kommer på dig. Försäkringsbolaget kan göra dig personligt skydlig och du kan få betala någons rehabilitering etc.

Senast ändrad:
-Andy- skrev:

Antar att du tycker att det är olämpligt och farligt att framföra en vanlig cykel över 25 km/t också. Det är knappast effekten som gör en cykel olämplig eller farlig, utan var och hur cyklisten framför den.

Jag skulle säga att det är väldigt lämpligt att höja effekten och hastigheten på elcyklar. Då blir de plötsligt användbara på ett helt annat sätt och kan framföras i trafiken med mindre risker (GC-banor är jävulens påfund). Att lagen säger något annat är jag medveten om, men alla lagar är inte bra eller vettiga.

Senast ändrad:
Varför låtsas cykla?

Brukar bli omblåst av tomte på trimmad elcykel på min väg från Nacka in till Sthlm på morgonen. Som lök på laxen är ryttaren dessutom ombytt för träning och far fram i lycra. Schizofrent!

Senast ändrad:
Jag ställer mig i kön och dissar elmoppar (klass 1) på cykelbanorna. Var ute med juniorerna och blev omblåst av en e-moppe i 40mk/h. klart obehaglig känsla.

Beakta även vad Transportstyrelsen skriver om oreggade moppar:

"Om du kör ett oregistrerat fordon och orsakar en olycka kan det bli dyrt. Det går att teckna en trafikförsäkring för ett oregistrerat fordon, men det är ändå inte säkert att du kan använda den eftersom du inte får köra fordonet i trafiken. Skadar du en person kan det röra sig om stora belopp som inte täcks av någon försäkring."

krip skrev:
> Nix jag köpte en helt laglig elcykel och med
> chipet blir det möjligtvis en moped klass I.
>
> Kul att alla cyklister blir laglydiga så fort
> elcyklar kommer på tal. 53 cyklister körde mot
> rött på en timma. Det är tämligen dumt om man
> är rädd om livet.

"Cyklister" - det är inte detsamma som happyiter.

Fin hoj och kul med en liten inblick i en elcykelpendlares liv! Varför bryr du dig om vikten och rullmotståndet på däcken när du har assistans? Skulle det inte vara bättre med en robust lösning, kanske någon protection-variant?

Jag hoppas att TS fortfarande har kvar sin hastighetsbegränsning i skallen och hanterar sitt fordon på ett ansvarsfullt sätt.

krip skrev:
> -Andy- skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Att chippa en elcykel är ren idioti. Både
> > olämpligt och farligt. Hur snabbt stannar du i
> 45
> > km/h om bilen framför dig bromsar hastigt?
> >
> > Bete dig som folk eller ge fan i att cykla! Du
> > uppvisar ett sannerligen dåligt omdöme och
> är
> > en fara för alla omkring dig.
>
>
> Du får tycka vad du vill och skall jag vara
> ärlig skiter jag faktiskt i vad du tycker. I mina
> ögon är det en elcykel och det är bara en
> tidsfråga innan det kommer finnas elcyklar som
> går i 45. Det blir redan från årsskiftet
> tillåtet med 1000watt på elcykel. En elmoped
> väger i regel fem gånger så mycket och drar sex
> gånger så mycket el så att skaffa en elmoped
> känns tämligen idiotiskt.
>
> Kamma dig och prova iaf. en elcykel innan du
> uttalat dig!

Jag håller med -Andy- och alla andra. Det är en trimmad moppe. Det alla vänder sig mot är SÄKERHETEN och LÄMPLIGHETEN. Man blåser inte på i 45 knyck bara så där. Att KUNNA är inte samma sak som att man SKA eller ens BÖR.

Varför är det idiotiskt att skaffa en elmoppe? Det är ju precis det du har gjort, fast en dålig sådan som inte är byggd för de hastigheter som du kör den i. Är det inte väldigt klokt att köpa en RIKTIG moped om du vill köra i 45 km/h på Sveavägen?

Foss skrev:
> Fin hoj och kul med en liten inblick i en
> elcykelpendlares liv! Varför bryr du dig om
> vikten och rullmotståndet på däcken när du har
> assistans? Skulle det inte vara bättre med en
> robust lösning, kanske någon
> protection-variant?
>
> Jag hoppas att TS fortfarande har kvar sin
> hastighetsbegränsning i skallen och hanterar sitt
> fordon på ett ansvarsfullt sätt.

Det har han inte. Läs hans första inlägg om 45 km/h på Sveavägen:

"Det händer även ganska ofta att jag ligger och kör på vägen i 40-45km/h och det är en perfekt fart för det är ungefär så fort som bilarna kör inne i stan. Körde nedför Sveavägen i veckan i den farten och det funkade kanon då jag håller samma fart som bilarna och kan ligga bakom eller framför dem. "

Han verkar sakna allt vad sunt förnuft heter och det där med säkerhet och respekt verkar saknas det också.

krip skrev:
> Nix jag köpte en helt laglig elcykel och med
> chipet blir det möjligtvis en moped klass I.
>
> Kul att alla cyklister blir laglydiga så fort
> elcyklar kommer på tal. 53 cyklister körde mot
> rött på en timma. Det är tämligen dumt om man
> är rädd om livet.

Öhh? Snacka om att klumpa ihop folk. Tror du verkligen att "alla cyklister" kör mot rött bara för att 53 st gjorde det?

Nyfiken fråga till alla utom TS:

Varför blir en cykel livsfarlig i 35 km/h om den är elassisterad men inte annars?

jomper skrev:
> Nyfiken fråga till alla utom TS:
>
> Varför blir en cykel livsfarlig i 35 km/h om den
> är elassisterad men inte annars?

Det syftas väl mer till att han ligger på cykelbanan och matar 35km/h. Tror dessutom inte att du har samma fokus elassisterad som för egen maskin. Kört lite elcykel och det stämmer i alla fall på mig.

Det är gott om folk som kör i 35 km/h på cykelbanor, så även jag där det är lämpligt.

Risiga elcyklar med kadenssensor är rätt läskiga även om de hjälper till max 25 km/h, speciellt om man är ovan. Är övertygad om att en sån här med riktig boschdrivlina är klart trevligare.

Vad spelar det för roll om om det sitter en snabb cyklist eller en elmotor på en cykel? Båda går lika fort och har ju samma bromsar.

Angående stödet, har du provat syncros-stödet?

Uppenbarligen är cykeln väldigt bra och han är mycket nöjd med sitt köp. Tack vare trimmandet vet vi att cykeln är stabil i högre hastigheter också. Ingen i detta forum hade haft minsta invändning om han kört den i samma hastigheter utan elassist.

Tack för en mycket intressant recension!

Jag tycker det är läskigt med dom här gamla mopparna som kommer brassandes på cykelbanan men dom är så vitt jag förstår det även lagliga att framföra där?

jomper skrev:
> Det är gott om folk som kör i 35 km/h på
> cykelbanor, så även jag där det är lämpligt.
>
> Risiga elcyklar med kadenssensor är rätt
> läskiga även om de hjälper till max 25 km/h,
> speciellt om man är ovan. Är övertygad om att
> en sån här med riktig boschdrivlina är klart
> trevligare.

Varför får EU-mopeder inte köra cykelbana? Varför tycker de flesta racercyklister att de bäst hör hemma inte på cykelbanan när de är ute och tränar?

Vet inte varför men jag har svårt att släppa tanken: - Bara för att man aktiverar motorn genom att sprattla med benen blir man inte en cyklist... Men jag tänker kanske fel.

Senast ändrad:
Kung_Gustaf skrev:
> jomper skrev:
> -----
> > Nyfiken fråga till alla utom TS:
> >
> > Varför blir en cykel livsfarlig i 35 km/h om
> den
> > är elassisterad men inte annars?
>
> Det syftas väl mer till att han ligger på
> cykelbanan och matar 35km/h. Tror dessutom inte
> att du har samma fokus elassisterad som för egen
> maskin. Kört lite elcykel och det stämmer i alla
> fall på mig.

Det är nog tvärtom. På en motorcykel eller moped kan man ha alla sinnen på topp men när man trampar så hårt så det svartnar för ögona och adrenalinet vridit om omdömet är man nog inte den bästa trafikanten.

knight22 skrev:
> Ingen i detta forum hade haft minsta
> invändning om han kört den i samma hastigheter
> utan elassist.

Öh jo?

jomper skrev:
> Nyfiken fråga till alla utom TS:
>
> Varför blir en cykel livsfarlig i 35 km/h om den
> är elassisterad men inte annars?

Det är inte en fråga om att tycka. Lagen är tydlig, ingen elcykel får gå snabbare än 25 km/h. Går den snabbare är det en moped klass 1 och ska registreras, trafikförsäkras och får inte framföras på cykelbana. Vad du eller jag tycker om det är irrelevant.

floors skrev:
> Jag plockade fram chipsen direkt när det
> brännheta ämnet ändå dök upp... men nu när
> det ändå är uppe så har jag en fråga.
>
> Jag funderar på relevanta pendlarlösningar och
> just står alternativen mellan en vikbar elcykel
> för att kombinera med pendeltåg eller om jag ska
> strunta i mellanledet och gå direkt på en
> EU-elcykelmoped , alltså sådana som kommer att
> godkännas efter årsskiftet. Givetvis med syftet
> att enbart köra på väg och inte cykelbana. Är
> det någon som har sett någon annons om de
> mopparna ännu?

Var finns det mer info om "EU-elcykelmopederna"? Har helt missat att det är nya regler på gång.

Fråga till alla som gråter över hur OLAGLIGT och FÖRBJUDET det är med en elcykel utan fartspärr: har det hänt att ni cyklat utan ringklocka? Det är också ett lagbrott. Är det en lagöverträdelse som är ok? Vem bestämmer vilka lagar som är ok att bryta mot? Kan man kompensera vissa överträdelser med sunt förnuft?

>
> Du får tycka vad du vill och skall jag vara
> ärlig skiter jag faktiskt i vad du tycker. I mina
> ögon är det en elcykel och det är bara en
> tidsfråga innan det kommer finnas elcyklar som
> går i 45. Det blir redan från årsskiftet
> tillåtet med 1000watt på elcykel.

Det där är inte helt sant.
1. det kommer att tillåtas elcyklar med starkare motorer men dessa kommer att klassas som moped klass 1, enligt den här artikeln:
http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_motor/article3928990.ece
En moped klass 1 får framföras på cykelbanor men får max gå i 25 km/h så där blir det ingen skillnad. Dessutom skall den trafikförsäkras och vara typgodkänd.
http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vagtrafik/Fordon/fordonsregler/Moped/Moped-klass-II/

2. Det har nyligen lags en motion om att "...göra en översyn av hastighetsbegränsningar för elcyklar i syfte att höja den högsta tillåtna hastigheten...". Men den är långt ifrån klubbad (motionen lämnades in 5e okt).
http://www.riksdagen.se/sv/Dokument...-2015161728-Hastighetsbeg_H3021728/?text=true

Så när chippet är i kör du en icke registrerad, icke typgokänd, moped utan trafikförsäkring.
ANDERS

Lejon skrev:
> Fråga till alla som gråter över hur OLAGLIGT
> och FÖRBJUDET det är med en elcykel utan
> fartspärr: har det hänt att ni cyklat utan
> ringklocka? Det är också ett lagbrott. Är det
> en lagöverträdelse som är ok? Vem bestämmer
> vilka lagar som är ok att bryta mot? Kan man
> kompensera vissa överträdelser med sunt
> förnuft?

Nu tycker jag du gör en dålig jämförelse! En ringklockas ända mening är ju att informera andra om att dom ska flyta på sig, vilket du lika gärna kan säga med rösten.

Men att köra en elcykel i denna hastighet kan istället bli farligt (precis som att cykla snabbt) men till skillnad mot att cykla snabbt så finns det faktiskt en lag som säger att en elcykel inte får gå snabbare än 25'.

Så det är dåligt att bryta mot lagar som kan bli väldigt farligt för andra (som trimmad elcykel) men att inte ha ringklocka blir uu inte alls farligt på samma sätt.

Lejon skrev:
> Fråga till alla som gråter över hur OLAGLIGT
> och FÖRBJUDET det är med en elcykel utan
> fartspärr: har det hänt att ni cyklat utan
> ringklocka? Det är också ett lagbrott. Är det
> en lagöverträdelse som är ok? Vem bestämmer
> vilka lagar som är ok att bryta mot? Kan man
> kompensera vissa överträdelser med sunt
> förnuft?

Ska vi gradera saken lite:

Ringklocka saknas: 500kr
Grov olovlig körning (vilket du lär dömmas till om du skador någon): Fängelse i upp till 6 månader och inget försäkringskydd. Skador du någon annan kan du bli ersättningsskyldig.

HejPåDej skrev:
> Lejon skrev:
> -----
> > Fråga till alla som gråter över hur OLAGLIGT
> > och FÖRBJUDET det är med en elcykel utan
> > fartspärr: har det hänt att ni cyklat utan
> > ringklocka? Det är också ett lagbrott. Är
> det
> > en lagöverträdelse som är ok? Vem bestämmer
> > vilka lagar som är ok att bryta mot? Kan man
> > kompensera vissa överträdelser med sunt
> > förnuft?
>
> Nu tycker jag du gör en dålig jämförelse! En
> ringklockas ända mening är ju att informera
> andra om att dom ska flyta på sig, vilket du lika
> gärna kan säga med rösten.
>
> Men att köra en elcykel i denna hastighet kan
> istället bli farligt (precis som att cykla
> snabbt) men till skillnad mot att cykla snabbt så
> finns det faktiskt en lag som säger att en
> elcykel inte får gå snabbare än 25'.
>
> Så det är dåligt att bryta mot lagar som kan
> bli väldigt farligt för andra (som trimmad
> elcykel) men att inte ha ringklocka blir uu inte
> alls farligt på samma sätt.

Jag förstår, du hör till en av de utvalda som bestämmer vilka lagar som är ok att bryta mot.

Vilket är värst: köra en ospärrad elcykel på folktom väg i 26 km/h eller ligga i en klunga och halvtävla (utan ringklocka:-) i 50 km/h bland annan trafik? Det sistnämnda är fullt accepterat på happy (och något jag själv också gör rätt ofta) medan det förstnämnda är OLAGLIGT och FARLIGT enligt större delen av happykollektivet (hur resten av svenska folket ser på saken är nog annorlunda).

Senast ändrad:
Fredrik80 skrev:
> Lejon skrev:
> -----
> > Fråga till alla som gråter över hur OLAGLIGT
> > och FÖRBJUDET det är med en elcykel utan
> > fartspärr: har det hänt att ni cyklat utan
> > ringklocka? Det är också ett lagbrott. Är
> det
> > en lagöverträdelse som är ok? Vem bestämmer
> > vilka lagar som är ok att bryta mot? Kan man
> > kompensera vissa överträdelser med sunt
> > förnuft?
>
> Ska vi gradera saken lite:
>
> Ringklocka saknas: 500kr
> Grov olovlig körning (vilket du lär dömmas till
> om du skador någon): Fängelse i upp till 6
> månader och inget försäkringskydd. Skador du
> någon annan kan du bli ersättningsskyldig.

Kan man tänka sig att man kan bli ersättningsskyldig om man är inblandad i en olycka där det hävdas att man borde plingat på sin lagstadgade plingeliplingklocka för att påkalla uppmärksamhet, men inte gjort det eftersom man inte hade någon? Tänk om det var ett litet barn som blev handikappat efter olyckan som skedde just pga att man saknade plingklocka? (Ja, jag drygar mig lite, men är världen verkligen svart-vit och enkel?)

Tillbaka
Topp