Cykla mellan Stockholm och Linköping, söker tips.

robbanf

Ny medlem
Jag planerar att cykla från Tullinge (söder om Stockholm) till Linköping nån helg snart, och funderar lite på vilken väg jag ska ta. Det går att cykla ganska parallellt med motorvägen nästan hela sträckan, och det borde ju åtminstone vara kortast.

Först tänkte jag cykla sydväst från Tullinge och ta färjan över till Mörkö, och sen vidare till Vagnhärad. Då slipper jag i alla fall åka igenom Södertälje och det blir nog kortare också. Definitivt roligare cykelväg.

Efter det så finns det väl egentligen inte så många vägar att välja på, jag tar kortast möjliga som inte är motorväg. Det jag är orolig över är att cykla igenom Nyköping och Norrköping, jag har ingen aning om hur man cyklar igenom städerna, det gäller ju att cykla ut åt rätt håll bland annat! Kartor, men vilka?

Ca 21-22 mil borde det bli totalt.

Är det någon som har cyklat den här sträckan, eller delar av den, och kan komma med lite bra tips?

Fram till Jönåker har jag cyklat sträckan. Den är helt okej, bitvis störs man av trafikbullret från E4 men det är inte så farligt. Efter Jönåker har jag åkt söderut, med färjan över till Vikbolandet över Bråviken. Jag tror att det skulle kunna vara ett tips även för dig, så slipper du Norrköping.

Nyköping är ganska enkelt att hitta igenom. Håll reda på väderstrecken så är det inga problem.

Den vägen verkar helt klart bättre. Enligt mitt kartprogram så blir det i princip exakt lika långt som att följa motorvägen också.

Jag funderar på en sak angående färjan, det står så här:

"Färjan avgår från Skenäs (södra sidan) efter anmälan enligt turlista under tiden
1 januari - 31 december."

"Anmälan från norra sidan sker via färjetelefonen innan färjeturs avgång."

Så dom har tidtabell men man måste ändå ringa och säga att man vill åka med? Eller hur funkar det?

Bra, då slipper jag tänka mer på det. Om jag måste ringa lär jag väl märka det när jag är där i alla fall.

Vägen över Bråviken är till och med lite kortare än att följa motorvägen. Efter att jag optimerat färdvägen lite (kartprogrammet har rätt konstiga åsikter om hur man bör cykla ibland) så är jag nu nere på 206 km.

Hej!

Nu tar jag upp en väldigt gammal tråd men det är såhär att jag just nu planerar att cykla samma sträcka fast lite längre(Märsta till Linköping). Jag har inte cyklat en så lång sträcka förut men jag skulle vilja prova. Planen är just nu att dela resan på två dagar.

Jag hoppas på att någon här kan dela erfarenheter, tips och idéer. Som sagt så är jag nybörjare när det gäller att resa långt på cykel så jag behöver veta allt som kan vara bra att veta!!

Jontebo skrev:
-------------------------------------------------------
> Hej!
>
> Nu tar jag upp en väldigt gammal tråd men det
> är såhär att jag just nu planerar att cykla
> samma sträcka fast lite längre(Märsta till
> Linköping). Jag har inte cyklat en så lång
> sträcka förut men jag skulle vilja prova. Planen
> är just nu att dela resan på två dagar.
>
> Jag hoppas på att någon här kan dela
> erfarenheter, tips och idéer. Som sagt så är
> jag nybörjare när det gäller att resa långt
> på cykel så jag behöver veta allt som kan vara
> bra att veta!!

Hej,
Sommaren 2011 cyklade jag från Göteborg till Stockholm (Tog mig totalt fyra dagar över 56 mil ungefär). De tre första dagarna cyklade jag det längsta jag någonsin cyklat i mitt liv. Varje dag längre än dagen innan. Jag körde med mycket lätt packning i ryggsäck och bodde på vandrarhem.
Senare cyklade jag tillbaka också, då blev det vägen via Linköping.

Jag kan dela med mig av några saker som jag borde tänkt på men inte gjorde.
1. Räkna med att det tar tid, kanske lite mer än du tror. Räkna med långa dagar.
2. Se över vilka alternativ du har under resans gång om något skulle skita sig. T.ex. tåg.
3. Ta med mycket att äta under tiden, godis, energybars, etc. Glöm inte heller äta det.
4. Kolla upp hur man tar sig igenom Norrköping om du kommer från gamla E4:an och ska mot Linköping. (Detta var mycket svårare än jag trodde.)

Jontebo skrev:
-------------------------------------------------------
> Nu tar jag upp en väldigt gammal tråd men det
> är såhär att jag just nu planerar att cykla
> samma sträcka fast lite längre(Märsta till
> Linköping).

I så fall skulle jag börja med att ta pendeln till (åtminstone) södra sidan av Sthlm.

Om du kliver av i Tumba kan du följa den här rutten till Söderköping
http://www.gpsies.com/map.do;jsessionid=4BF4BA00E01ABB139B1EE54BCEE1F1DE?fileId=vzvrepdaaxwrlstk

/Håkan

Jag skulle strunta i färjan, så mycke finare väg att köra förbi djurparken och vidare mot norrköping, så slipper man stå och frysa vid färjan oxå. Hitta igenom Norrköping är lugnt om du har karta.

//Tobbe

lundatok sa:
Nån som sitter på en GPS-rutt från Stockholm till Linköping?

Kolla in rutterna för Södertälje 400/600/1000. Finns både raka vägen och lite mer krokigt. Ej obligatoriskt att åka om vare sig Eskilstuna, Landvetter eller Ödeshög.

emilh sa:
lundatok sa:

Kolla in rutterna för Södertälje 400/600/1000. Finns både raka vägen och lite mer krokigt. Ej obligatoriskt att åka om vare sig Eskilstuna, Landvetter eller Ödeshög.
BRM1000 ut är ju rätt så bra, den går i en 8 så kolla noga. Den är väldigt fin att hoja på natten, nästan bilfri.

Senast ändrad:
emilh sa:
lundatok sa:

Jo, nya regeringen kommer med omedelbar verkan att införa krav på stämplar från dessa tre orter innan stockholmscyklister släpps in in i Linköping.

Tillbaka
Topp