Cykla Nordkalottleden

Yonna

Aktiv medlem
Cykla Nordkalottleden
Är det någon som har cyklat Nordkalottleden? Hittar ingen info om det går att cykla, inte heller att nån ens har försökt?
Jag tänkte iaf försöka, vill börja i Finland och då långsamt söderut. Eller är det en dum idé?

nord_kungs_padjelanta_map.jpg

Lite info om Nordkalottleden. Den är en 80 mil lång led genom de nordligaste delarna av Sverige, Norge och Finland (passerar gränserna tio gånger). Finns svårframkomliga stenfält och många älvar och bäckar som måste vadas. Eget tält är ett måste eftersom det finns bara 40 stugor längs hela leden och man varnar att man bör aldrig bege sig ensam ut på leden (pga t.ex vädret som kan slå om snabbt).
Padjelantleden får man inte cykla så då får jag välja en annan rutt. Ingen aning vilken, så förslag tar jag gärna emot :)

Senast ändrad:
Cykla Nordkalottleden
Tack Desmo! Vet inte hur du hittade infon på Instagram för jag ser bara bilder (jävla Instagram). Googlade hennes namn (har aldrig hört av henne och pojkvännen) men hittade ingenting. Jo, facebook (ännu värre än Instagram) och hennes site/blogg men ingenting om Nordkalottleden :(

Cykla Nordkalottleden
Tack Desmo! Vet inte hur du hittade infon på Instagram för jag ser bara bilder (jävla Instagram). Googlade hennes namn (har aldrig hört av henne och pojkvännen) men hittade ingenting. Jo, facebook (ännu värre än Instagram) och hennes site/blogg men ingenting om Nordkalottleden :(
Lite från hennes Instagram fron Nordkalottleden
https://www.instagram.com/mairawa/?hl=sv

Cykla Nordkalottleden
Här http://www.viajarapie.info/routes/europe/nordkalottleden_background.htm finns mycket information om leden.
Verkar dock inte vara om cykling specifikt , men mycket annat som skulle kunna vara matnyttigt.
Har absolut ingen aning själv om det är en god idé att testa den på cykel, men om det är någon som skulle greja det så är det helt klart du Yonna!
Bara att vara försiktigt och; better safe than sorry :sneaky:
Tack för länken, nu har jag nåt att läsa. Och tack för ditt förtroende i mig, det känns skönt att höra men vet inte om jag håller med dig :)

Lite från hennes Instagram fron Nordkalottleden
Förstår att det inte gick med dem skinny wheels!

Cykla Nordkalottleden
Jag har gått en stora delar av den och den är definitivt omöjlig att cykla bitvis. Men många delar är självklart väldigt fina, säkert majoriteten av kilometrarna är njutningsbara på cykel. Biten som är beskriven som starten av Mairawa ovan, ut från Kautokeino, är ökänd för att vara myrig och blöt. Så den är kanske inte helt representativ.
Etappen Lappjordhytta-Björkliden är väldigt stenig den med.
Delen från där den viker av Kungsleden (om man åker söderut) och in genom Norge, tills den kommer tillbaka till Sverige, är också känd för att vara svår och ska bestå mest av sten.
Du kan se delar av leden om du ser på bloggar till folk som har gått Norge på langs, det är den vanligaste vägen att ta. Länkar finns på norgepaalangs.info.

De enda delarna jag inte gick förra sommaren var Vaisaluokta-Kungsleden (hemmafjäll, ville se något nytt) och Nedrefosshytta-Kautokeino (dels för att jag hört att den var tråkig och att det var kortare för mig att gena över Finnmarksvidda).
Och så är den inte så vild som de säger, det är ju 1-2 stugor varje dag om man vill.

Cykla Nordkalottleden
Kontakta Fredrik Neregård som skrivit en guidebok om leden, https://www.calazo.se/bocker/svenska-bocker/fjallvandra-langs-nordkalottleden/, han är supertrevlig och hjälper säkert gärna till med tips. Hojta till om du är intresserad så skickar jag maildress via PM.
Tack för tipset! Då ska jag först köpa boken. Såg också din bästa-cykelstigar del1 bok. Tyvärr har jag inte så mycket med sydsverige att göra men tur att det finns Corona för då tjänar vi-fattiga-timvikarier-inom-vård plötsligt mycket pengar. ? Och jag har utlandsresplaner genom Danmark (om jag får komma in som blandat-svenskholländskbelgisk-tjej) och då måste jag ju cykla via sydsveriges bästa cykelstigar så din bok går också i kundvagn :)

Cykla Nordkalottleden
Jag har gått en stora delar av den och den är definitivt omöjlig att cykla bitvis. Men många delar är självklart väldigt fina, säkert majoriteten av kilometrarna är njutningsbara på cykel. Biten som är beskriven som starten av Mairawa ovan, ut från Kautokeino, är ökänd för att vara myrig och blöt. Så den är kanske inte helt representativ.
Delen från där den viker av Kungsleden (om man åker söderut) och in genom Norge, tills den kommer tillbaka till Sverige, är också känd för att vara svår och ska bestå mest av sten.
Du kan se delar av leden om du ser på bloggar till folk som har gått Norge på langs, det är den vanligaste vägen att ta. Länkar finns på norgepaalangs.info.

De enda delarna jag inte gick förra sommaren var Vaisaluokta-Kungsleden (hemmafjäll, ville se något nytt) och Nedrefosshytta-Kautokeino (dels för att jag hört att den var tråkig och att det var kortare för mig att gena över Finnmarksvidda).
Och så är den inte så vild som de säger, det är ju 1-2 stugor varje dag om man vill.
Tack Knaper! Ska kolla länken.

Har cyklat några gånger i det där området (Låktatjåkka, Trollsjön, Kärkevagge, Rallarvägen etc), eller rättare sagt, jag har pushcyklat där och varit mycket vilsen. Inte så lätt området. Försökte också sträckan Tornehamn-Lappjordhyttan men jag var lite slut efter den långa resan dit (några tusen fatbike-mil), hade skitdåligt väder och det behövdes helt klart en packraft (som jag inte hade med mig) för området var skitjobbigt. Så därför vill jag försöka en gång till. Men kanske det går helt enkelt inte ..

Hade tänkt slippa sträckan Kebnekaise-Norge för jag har cyklat Abisko-Kebne några gånger och vill inte göra igen. Vill istället försöka från Riksgränsen till Ritsem eller Sitasjaure via Norge. Har försökt cykla en gång från Ritsem in i Norge (Gränsleden, till Sørfjorden där det fiins båt till Kjøpsvik) men även här var jag för trött efter många fatbikemil i benen och dessutom vrålhungrigt för maten var slut. Jo, inte lätt att försöka vara en cool fatbiker, det lyckas aldrig :)

Cykla Nordkalottleden
Ja, det var Tornehamn-Björkliden jag menade. :) Kuperad och eländig. Till fots är den ok men på skidor är det kanske det jobbigaste jag gjort. Då ska man hellre dra spåret över Torneträsk, något som kanske går bra med packraft också.

Etappem Röysvatn och vidare nordöver är den jag tror som ska vara ganska stenig, men där har jag inte gått.
Om du inte vill gå Keb-Abisko så kan jag rapportera att jag minns delen Cunojauro-Katterat som cykelvänlig, förutom kanske i Djevlepasset. Då kommer du på grusväg mellan ungefär Hunddalshytta till Katterat och sen kan du cykla vidare (uppåt) på Rallarvegen till Björnfjell.

Cykla Nordkalottleden
Tänkte när jag läste trådtiteln att det där måste jag gå in och avråda ifrån.
Sen läste jag vem som startat tråden och tänkte att då går det nog bra. :)

Jag har gått Sulitjelma-Ritsem och Abisko-Lappjordhytta. Den södra sträckan är rätt standard fjälled. Mycket går att cykla och en del går inte alls att cykla. Som sagt får man väl inte heller cykla inne i Padjelanta. Den norra är från att man korsat vägen till Narvik både väldigt stenig och väldigt kuperad. Dock inte så lång, vet inte hur det är efter det tyvärr.

Cykla Nordkalottleden
Om du inte vill gå Keb-Abisko så kan jag rapportera att jag minns delen Cunojauro-Katterat som cykelvänlig, förutom kanske i Djevlepasset. Då kommer du på grusväg mellan ungefär Hunddalshytta till Katterat och sen kan du cykla vidare (uppåt) på Rallarvegen till Björnfjell.
Det ska jag göra! Först pushcykla i de finska myrarna, då kånka tjockisen över stenfält till Rallarvägen, sedan cykla till Katterat, ta den lilla grusvägen till Hunddalshytta och då kan jag välja vänsterleden till Cunojavvrehyttan eller högerleden till Lossihytta. Båda går via Norddalen till Nordkalottleden och då kan jag ta Gränsleden till Ritsem. Det är ju perfekt!
Hoppas bara att det går med en tjockis, så bäst att försöka för då vet man :)
Tack för tipsen!

Tänkte när jag läste trådtiteln att det där måste jag gå in och avråda ifrån.
Sen läste jag vem som startat tråden och tänkte att då går det nog bra. :)
:)
Hoppas att jag är galen nog och att allt går bra. Ska försöka skriva en liten liveRR, om det finns nätverk där (nej förstås).

Cykla Nordkalottleden
Högerleden till Lossi är vad jag hört extremt stenig med stora block. Svårt med cykel!
Oj, bra att veta, tack du snälla Knaper!
Ska söka lite mer info om de där lederna, men det är inte lätt att hitta om det går att cykla där (och på Nordkalottleden, Gränsleden etc). Kan fråga på hikingsites men stor chans att de skulle avråda det, framförallt när dem vet att jag är tjej, solo och cykla med en för tjock cykel plus en gummibåt. Kanske bäst att ljuga lite och säger att jag heter Jonas the Backpacker ?

Cykla Nordkalottleden
Oj, bra att veta, tack du snälla Knaper!
Ska söka lite mer info om de där lederna, men det är inte lätt att hitta om det går att cykla där (och på Nordkalottleden, Gränsleden etc). Kan fråga på hikingsites men stor chans att de skulle avråda det, framförallt när dem vet att jag är tjej, solo och cykla med en för tjock cykel plus en gummibåt. Kanske bäst att ljuga lite och säger att jag heter Jonas the Backpacker ?

Kanske är det bara ett av passen som är stenblockiga nu när jag läst lite om det. Det var en vän som rapporterade om den vägen en gång men den rapporten kan ha färgats av väder, snöförhållanden och att han inte gillar stenblock. Fortfarande är den dock definitivt stenigare än den rakare östra vägen mellan stugorna.

Lite stämningsbilder från Nordkalottleden:
IMG_20190827_111407.jpg

Mellan Rosta och Daerta
IMG_20190903_095835.jpg

Vid Nedrefosshytta

Tillbaka
Topp