Cykla Öland runt!

Patrik2

Ny medlem
Cykla Öland runt!
Jag ska cykla Öland runt på min nya cykel som kommer snart: Nishiki Criterium 07. Min fråga är ifall någon har ett bra tips när man ska ut på en sådan långtur? tänkte jag skulle skita på att köra det på en dag. ska man ha med sig något speciellt?

// Patrik

Cykla Öland runt!
Inga tips men jag ska förlägga nåt slags träningssemester till Öland vecka 28. Tror det blir en Öland runt då. Hur långt kan det bli? Kan man köra "runt" eller blir det en Öland Fram-och-tillbaka?

Cykla Öland runt!
Det finns ju en huvudväg på Öland som går genom hela, men då är det bara fram och tillbaks raka vägen, men däremot finns det småvägar som går längsmed den stora vägen både ute vid havet och närmare mitten. Det kan bli en otroligt vacker resa! Jag ska dock köra en racer, men tror att kanske en XC skulle passa bäst för turen längs med sidorna.

// Patrik

Cykla Öland runt!
Patrik: Hur menar du med din fråga om man ska ha med sig något speciellt?

Hur mycket erfarenhet har du av att köra en så lång distans på en dag?
Ska du cykla hela vägen runt blir det rätt många mil. 30?
Låter lite stressigt tycker jag; Öland är ju en ö värd att ägna lite mer tid än en dag.

Ställ lite mer detaljerade frågor och berätta om hur cykelvan du är så tror jag säkert att du kommer att få många bra tips här på Happy.

Cykla Öland runt!
Patrik: Jag skulle rekommendera dig att hålla till på de södra delarna av ön, och då primärt östsidan om du vill ha bra lvg-cykling under semesterveckorna. Väg 136 som går upp till norra änden av ön är riktigt hårt trafikerad av ovana husvagnsekipage dessa veckor och vi snackar näst intill obefintliga vägrenar att hållas på som cyklist. Har du möjlighet så ta med en MTB, det blir roligare, tryggare och du får massor av rutter att välja på.

PMa om du vill ha sällskap (MTB) i området mellan Borgholm-Mörbylånga.

// Oskar

Cykla Öland runt!
jag slänger nog med både MTB och landsvägshojen eftersom jag bor på öland stora delar av sommarn, dock på norra delen. Jag har cyklat i ett år annars och tänkte lägga upp resan runt på 2 dagar, men gärna en. Har väldigt mycket vilja ;) Jag tänkte tips så som vad jag bör äta innan jag åker? Under färden? borde jag pausa cyklingen flera dagar innan? osv.

Ska fundera på om det blir med MTB Osckar!

// Patrik

Cykla Öland runt!
Om du ska köra hela rundan på en dag, och det är över 30 mil, så tycker jag att du ska vila två dar innan. Ta med två vattenflaskor, en med sportdicka och en med vanligt vatten. Ta även med pulver så du kan blanda mer dricka. Ta med snickers, mackor, bars och eventuellt gel. Försök packa allt i en sadelväska och i ryggfickorna. Ta en fikapaus var 3-4 timme. Då kan du också passa på att äta på nåt fik. Ät snickers och mackor med jämna mellanrum. Ta det lugnt och njut av cyklingen.
/J

Cykla Öland runt!
Okej. ska jag köpa det i cykel affär eller sport affär? samma sak kanske? När ska man föresten äta gelet eller barsen? för mest effektivitet?

// Patrik

Cykla Öland runt!
De har oftast samma grejer. Ät bars eller mackor i småbitar var 20:e minut. Gelen tar du som turbo när du känner dig sliten. De är verkligen effektiva när man är trött.
/J

Tillbaka
Topp