Cykla på 70-väg

Cykla på 70-väg
Superclasse skrev:
-------------------------------------------------------
> För övrigt tycker jag att den här tråden ska
> hamna under "Läsvärt" och byta namn till "gissa
> bruces färdväg", den börjar ta ordentligt
> oanade proportioner.

bruses, inte bruces.

Cykla på 70-väg
Superclasse skrev:
bla bla kortsiktig.
>
> För övrigt tycker jag att den här tråden ska
> hamna under "Läsvärt" och byta namn till "gissa
> bruces färdväg", den börjar ta ordentligt
> oanade proportioner.

App app app; blanda inte ihop mig och BRUSE. Gör om, gör rätt!

Cykla på 70-väg
bruce skrev:
>
> App app app; blanda inte ihop mig och BRUSE. Gör
> om, gör rätt!

Fast har någon sett bruce och Bruse i samma rum samtidigt!?

Cykla på 70-väg
rising skrev:
> bruce skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> >
> > App app app; blanda inte ihop mig och BRUSE.
> Gör
> > om, gör rätt!
>
> Fast har någon sett bruce och Bruse i samma rum
> samtidigt!?

Nej, fast i 70 blås på en tandemhoj på Nynäsvägen :D

Cykla på 70-väg
rising skrev:
> Fast har någon sett bruce och Bruse i samma rum samtidigt!?

Jag har träffat båda, bara den ena går att förväxla med Don Quixote.

Cykla på 70-väg
the_TnT skrev:
> rising skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Fast har någon sett bruce och Bruse i samma rum
> samtidigt!?
>
> Jag har träffat båda, bara den ena går att
> förväxla med Don Quixote.

det där var väl ändå ett ganska billigt sätt att vara rolig på! tycker du inte?

Cykla på 70-väg
dtb skrev:
> det där var väl ändå ett ganska billigt sätt att vara rolig på! tycker du inte?

Jag hade inte råd med mer. :(

Cykla på 70-väg
Frågan är om en överplogad cykelbana ens kan räknas som cykelbana?

Jag har på vägen från Sickla ut mot Älta några gånger när cykelbanan varit överplogad med snö från bilarnas körbana. Över en halvmeter med snömos och snökokor räknas inte som cykelbana i min värld.

Cykla på 70-väg
Ehh, vad fan handlar det här om? Det var ett jävla hackande på Bruse?

Oavsett VAR han cyklat eller HUR han cyklat så ger det inte någon rätt att preja honom av vägen.
Två fel gör inte ett rätt, right?

Så, personen i bilen borde polisen själv anmält. Sen att det var olämpligt av Bruse att cykla där, var det nu råkade vara, det är möjligt, men det ger inte snubben i bilen rätt att preja honom av vägen så han ramlar och verkligen råkar ut för livsfara.

Lite som att jag ser en pensionär ute på stockholms isiga gator, utan broddar. Jag går fram och knuffar omkull personen, jag menar, hur kunde pensionären tro att det går bra att gå ut utan broddar? Nej, jag vet bättre, omkull med skiten, skäll på dem när de ligger där, sen ska snuten komma och skälla mer på pensionären och hävda att man inte får gå ut utan broddar när det är isigt? Say what?

Kom igen för fan.

Cykla på 70-väg
Stervelo skrev:
> Oavsett VAR han cyklat eller HUR han cyklat så
> ger det inte någon rätt att preja honom av vägen.

Nä, men nu var det inte det tråden handlade om utan om poliserna som tyckte det var en dålig idé att cykla där bruse cyklade - var det nu var han cyklade.

Har dessutom svårt att tänka mig att bilisten prejade honom med flit, men det finns så klart folk till allt. Olyckor händer. Varje dag. Speciellt i snömodd och halka eftersom alla andra i trafiken är idioter. Alltid. Med den inställningen lever man sannolikt längre, speciellt som oskyddad cyklist bland bilar. Inte behöver man gå runt och vara arg på dem heller, vare sig man uttrycker det genom att knyta handen i fickan eller ringa 112.

Cykla på 70-väg
the_TnT skrev:
> Nä, men nu var det inte det tråden handlade om utan om poliserna som tyckte det var en dålig
> idé att cykla där bruse cyklade - var det nu var han cyklade.

Nja, enligt bruses "sa en kvinnlig polis till mig att det är förbjudet att cykla på 70-väg" och "den manliga polisen [tyckte] att jag inte får cykla när det snöar".

Cykla på 70-väg
Ja ja, att poliserna och bilisten var dumma i huvudet var ju avklarat redan på sidan 1. Vad som fortfarande är höljt i dunkel är vad det var för väg som det cyklades på, och eftersom Bruse av någon outgrundlig anledning inte vill tala om detta får vi sedan flera sidor med spekulationer. Min gissning är att om det nu inte var Nynäsvägen eller någon liknande väg som bara en idiot skulle få för sig att cykla på skulle han nog ha talat om detta för länge sedan.

Cykla på 70-väg
Alla gjorde fel, det är väl det vi kommit fram till? Bilisten definitivt, polisen ja, Bruse antagligen. Min tolkning av lag och förordning ger att man vid ocyklingsbar cykelbana vid nynäsvägen nog kan anses vara trafikfarlig om man ger sig ut i bilfilerna istället, särskilt vid snömodd, högtrafik och mörker. I det fallet får man vackert leda cykeln och svära över otillräcklig snöröjning, träna lite på ödmjukheten helt enkelt. För den skull ska inte bvilister prejas och poliser fara med osanning.

Cykla på 70-väg
Men, om det nu är så att cykelbanan INTE går att cykla på, och vägen inte är uttryckligen förbjuden att cykla på, vad gör man? Du får ju inte ta hojjen på t-banan. Vingla ut på 70 väg då är ju då det lagliga alternativet.

Alltså, jag pendlar inte alls på vintern så jag undrar bara hur det är tänkt att det ska gå att cykla när det har snöat. Är det alltså så att man inte kan eller ska det? Då får väl fan myndigheterna säga det. Annars blir det ju så att det kommer att cyklas på "farliga" vägar.

Cykla på 70-väg
Jag hade nyss en liknande situation (tror jag; egentligen vet vi ju fortfarande inte vad bruse gjorde). Pendlade i Huddinge och ville uppför backen söderut efter gymnasiet. Det var ca 1m djup, upphopad snö från snöröjningen på cykelbanan. Alternativet var att cykla på Huddingevägen (70). Jag vågade inte vara på vägen och bärde cykeln upp och sjönk ca knädjup i snön med varje steg tills en ny, plågad cykelväg började. Om det känns livsfarligt är det väl ganska klart att man ta det säkrare, även om mera jobbiga, alternativet?

Såg på vägen hem att det fanns en annan, plågade cykelväg hela vägen. Men det är ju en annan historia :-)

Cykla på 70-väg
Det kan vara olämpligt även om det inte är förbjudet.

Jag har cyklat en del på (i stort sett folktomma) trottoarer när det inte varit nån vettig snöröjning. Det är inte tillåtet, men min bedömning är att det har varit lämpligare än att vingla omkring i modden på gatan bland bilarna.

Men det är väl bara att tänka på jobbskatteavdraget och släpa cykeln vidare genom snödrivorna.

Cykla på 70-väg
Gör man en nytto/riskanalys i det läget kanske man bestämmer sig för att pulsa genom den ocykelbara cyckelbanan? Det verkar som om Bruse hade tur, bilisten bakom honom körde inte på honom när han ramlat efter prejningen, annars hade han haft större bekymmer än några T.O.M.T.A.R. på happy som spekulerar i var och varför.

Cykla på 70-väg
Stervelo skrev:
> Men, om det nu är så att cykelbanan INTE går
> att cykla på, och vägen inte är uttryckligen
> förbjuden att cykla på, vad gör man? Du får ju
> inte ta hojjen på t-banan. Vingla ut på 70 väg
> då är ju då det lagliga alternativet.

Det är ingen lag på att man behöver cykla. Tvärtom skulle jag tolka det som olagligt om det utsätter människor för orimlig fara. Kitzblitz och Fikasvettot tänker ungefär som jag gör.

Senast redigerad av en moderator:
Cykla på 70-väg
Ja alltså vad jag menar är bara, är cykeln ett transportmedel, och staden "aktivt" rensar bilvägen och lägger den undansopade snön på cykelbanan, var ska cyklisterna ta vägen? Det är inte ok att sopa upp snön på trottoarer, varför är det ok mot cykelbanor?

Cykeln är väl ändå ett fullvärdigt transportmedel? Visst, det betalas inte vägskatt, men gångtrafikanter betalar inte "trottoarskatt" heller. Så, det borde gå att cykla året om, var tar man vägen när cykelbanan är blockad, blir det inte så då att det uppstår situationer när människor känner sig "tvingade" att cykla på olämpliga, inte förbjudna, ställen?

Å nisseson..det är ingen lag på att man behöver åka bil heller så det var väl inget vidare argument?

Cykla på 70-väg
Ok, dåligt formulerat av mig. Är det inte trafiksäkert att framföra ett fordon så får man inte, oavsett skälet till att man vill. Bara för att man kommer med cykel så är det inte alltid tillåtet att framföra cykel utan man kan tvingas leda den. På samma sätt som det inte är tvång på att köra 90km/t på 90-väg med bil. Är det tjock dimma så är det ju så att du skall sänka hastigheten så att du kan köra på ett säkert sätt, oavsett vad hastighetsbegränsningen är.

Det jag menar är att kommer man på cykel till en bilväg med tillhörande cykelbana där cykelbanan är ofarbar (t.ex. av dålig plogning) så kan det likväl vara fel (jag anser det även juridiskt sett) att då ta bilvägen om det är förhållanden som gör det till en fara för sig själv och/eller andra. Surt läge, men det gör likväl inte att man har rätt att köra på bilvägen (om dylika förhållanden gäller). Man ska inte blanda ihop det med att det plogas dåligt och gatukontorens prioriteringar, det får man ta med dem.

Cykla på 70-väg
"att ha rätt"

Jag kommer att tänka på ett citat av Bertrand Russel:
“War does not determine who is right - only who is left.”

Men man kan ju undra varför snuten hittade på lagar som inte finns. De har väl pepparspray för att kompensera för sina bristfälliga argument?

Cykla på 70-väg
Fikasvettot skrev:
> Men man kan ju undra varför snuten hittade på
> lagar som inte finns. De har väl pepparspray för
> att kompensera för sina bristfälliga argument?

Nu är det ju faktiskt bara en part i målet som i detta forum uppgett vad som gjordes och sades vid tillfället. Man kan ju inte tro på allt som sägs och skrivs. Om detta stått i aftonbladet hade iallfall inte jag trott på ett endaste ord ;-)

För övrigt håller jag med om att denna tråd kan platsa bland klassikerna. Det mest underhållande jag läst på väldigt länge.

Cykla på 70-väg
Lyssnade på David Eberhard härom veckan. Ni vet han psyk-läkaren som skriver om "trygghetsnarkomani" och sånt. Han pratade bla om att folk skaffar sig /får mer (mänskliga) rättigheter för varje år. Typ "rätten att få barn", "rätten att få studera vidare och utveckla sig själv" och så vidare. Får man inte utöva sina "rättigheter" blir man kränkt. Dessutom upplever man samtidigt att man får färre skyldigheter.

Detta enligt Eberhard. Men han är ju tokig, tycker inte att man skall ha cykelhjälm! Fast jag undrar om Bruse inte har hållit lite hårt på sin "mänskliga rättighet att cykla"... ;-)

/Fredrik
Var tvungen att blajja lite i denna snart legendariska tråd. Tror Bruse igentligen föll ur en Taxi på väg hem från julbord?

Cykla på 70-väg
Jag tror som Toni att cykelbanan vill ha snö på sig så här i vintertid. Tar någon bort snön blir den plågad. Är det någon som har tänkt på cykelbanans känslor i den här tråden eller? Hur tror det känns att bli både trampad på och överkörd varje dag, va?

I övrigt håller jag nog med nästan alla andra talare. Fikasvettots bild säger mer än tusen ord, så den håller jag med mest.

Cykla på 70-väg
Lägg ner det här med att skriva "bilväg". Det finns bara två sorters vägar som med lite fantasi kan kallas bilvägar - motorvägar och motortrafikleder. Alla andra är bara vägar.

Cykla på 70-väg
Ja, det är "bara en väg".

file=116128

Cykla på 70-väg
stefan_ skrev:
> Som lekman vill jag påstå att en väg med
> intilliggande cykelbana blir en motortrafiksväg
> enligt svea rikes lagar.

Enligt vilken lag då, om jag får fråga?

Cykla på 70-väg
stefan_ skrev:
> Som lekman vill jag påstå att en väg med
> intilliggande cykelbana blir en motortrafiksväg
> enligt svea rikes lagar.

Som lekman påstår jag att du har fel.

Cykla på 70-väg
Atlas skrev:
> Go Jul Bruse, wherever you are :)

Och ett GOTT Jävla NYTT ÅR!

Cykla på 70-väg
tråden behöver en julklapp.

Vassego!

vp.gif ht=650

Bilden illustrerar på ett bra sätt en inomhusaktivitet som är lämplig när Nynäsvägen är full av snö.

Cykla på 70-väg
Atlas skrev:
> Det där är inga velodromlår! :)

Skorna ser rätt jävla fel ut, också.

Cykla på 70-väg
Atlas skrev:
> velodromlår! :)

lr.jpg ht=91

Cykla på 70-väg
När nu tråden ändå ballat ur totalt kan jag bara angående snygga lår säga att enligt BMJ så är en låromkrets på >60cm att föredra framför spinkigare då det ger en minskad risk för diabetes och orsaken är att den stora muskelmassan hjälper till att absorbera och lagra glukos så insulinet får lite jämnare arbetsflöde. Källa: British Medical Journal, dec 2009

ooops glömde önska Bruse och er andra en God Jul (jag tror nog den gode Bruse iaf läser i tråden ;))

Tillbaka
Topp