Cykla på Hallandsleden - en juridisk gråzon?

aahlborg

Aktiv medlem
I helgen cyklade jag och några vänner på Hallandsleden från Fjärås till Slättared. Det var en trevlig tur på totalt 6 ½ timmar med mycket upp och ner och benen var sega när vi trampade tillbaka på asfalt.

Vid ett tillfälle stötte vi på en sur gubbe, vars mark vi förmodligen cyklade på, som skällde ut oss för att vi förstörde stigarna och hävdade att det råder cykelförbud på Hallandsleden. Vi försvarade oss med hänvisning till allemansrätten, frånvaro av förbudsskyltar och att vi inte sett något om detta när vi läst på hallandsleden.se, men han var oresonlig. Efter detta kollade vi igen och hittade att det faktiskt finns ett stycke om cykling på en FAQ-sida som inte kan nås direkt via menyn. Sidan har följande att säga om cykling:
När det gäller cykling på Hallandsleden så är det inte ok att cykla på Hallandsleden. Leden går genom privata marker och kommunerna längs leden har en överenskommelse om vandring med markägarna och inget annat.

Allemansrätten gäller inte kanaliserade, avtalade företeelser. Du kan inte med allemansrätten som förevändning hävda att cykling är tillåtet på Hallandsleden och du kan inte i eventuell konflikt med markägare hävda att du får cykla på Hallandsleden med hänvisning till kommunerna.
Denna vaga och juridiskt tveksamma formulering skapar fler frågetecken än den rätar ut. Man kan inskränka allemansrätten i naturreservat och andra anläggningar men går det att göra det för alla stigar på diverse privata marker som utgör en led? Om det nu skulle råda cykelförbud borde det framgå tydligare på skyltar och på hemsidan, inte minst på sidan som handlar om allemansrätt.

Min gissning är att kommunerna har ett avtal som inte tillåter att de marknadsför leden för cykling och att de väljer att inte nämna det. Det är inte OK från deras sida men det är inte heller förbjudet.

Googlar man på formuleringen så ser man att de har snott den från Skåneleden och det finns en tråd här på Happy om den.

Cykla på!

ooms

Aktiv medlem
I förlängningen leder det väl till att markägarna säger upp avtalet med kommunerna, och det blir svårare för kommuner/länsstyrelser att få till stånd avtal med markägare för att få anlägga och skylta upp liknande leder. Stor förlust för friluftslivet till fots alltså. Men varför ska man tänka på andra?

marr

Moderator
Forumvärd
I förlängningen leder det väl till att markägarna säger upp avtalet med kommunerna, och det blir svårare för kommuner/länsstyrelser att få till stånd avtal med markägare för att få anlägga och skylta upp liknande leder. Stor förlust för friluftslivet till fots alltså. Men varför ska man tänka på andra?
Ja, varför ska man cykla i skogen alls?

Problemet blir ju när kommuner i det här fallet, försöker lura folk att saker inte gäller. Skriv isåfall en rekommendation istället, skapa ett alternativ, men försök inte luras.

aahlborg

Aktiv medlem
Precis som vi trodde då, bara att cykla försiktigt som alltid i skogen.

Om vi nu, hypotetiskt, tänker att kommunerna skulle lämna in en ansökan om undantag från allemansrätten till länsstyrelsen. Skulle de då kunna införa cykelförbud på hela leden eller går det bara att göra i naturreservat och andra avgränsade områden?

Kneecap

Aktiv medlem
Tjena!

Enligt dom i Finland som är prejudicerande för hela EU så kan man inte förbjuda cykling om man tillåter vandrare. Inte ens i nationalstadsparken. Dock måste den provas i Sverige för att träda i Laga kraft.
Men det är en rätt intressant grej..

nisseson

Aktiv medlem
Tjena!

Enligt dom i Finland som är prejudicerande för hela EU så kan man inte förbjuda cykling om man tillåter vandrare. Inte ens i nationalstadsparken. Dock måste den provas i Sverige för att träda i Laga kraft.
Åh, intressant! Har du en länk så man kan läsa mer?

GoranS

Aktiv medlem
Tjena!

Yes! Då är det snart fritt fram att cykla på trottoarerna. :sneaky:

Aron

Aktiv medlem
Precis som vi trodde då, bara att cykla försiktigt som alltid i skogen.

Om vi nu, hypotetiskt, tänker att kommunerna skulle lämna in en ansökan om undantag från allemansrätten till länsstyrelsen. Skulle de då kunna införa cykelförbud på hela leden eller går det bara att göra i naturreservat och andra avgränsade områden?
Det går bara att förbjuda cykling i naturskyddsområden eller via lokala trafikföreskrifter inom detaljplanerat område.

Apropå originalfrågan vore det bättre om ledföreningarna läste på lite om stigslitage och kommunicerade det till markägarna i stället för att hitta på krystade osanningar.

ooms

Aktiv medlem
Tjena!

Fungerar den åt andra hållet också? Typ i en bike park eller så? Borde ju rimligtvis vara så. Annars är det ju bara att definiera vandringsled som anläggning för att exkludera cyklister.

Tjena!

Låter väldigt osannolikt att en finsk dom skulle kunna ha någon påverkan på den svenska allemansrätten.

Aron

Aktiv medlem
Fungerar den åt andra hållet också? Typ i en bike park eller så? Borde ju rimligtvis vara så. Annars är det ju bara att definiera vandringsled som anläggning för att exkludera cyklister.
Det finns inget förbud mot vandrare/fotgängare vandrare i en bikepark*. Du borde prova att besöka en någon gång. Jag tror det skulle ge dig en mer rättvisande och nyanserad bild av MTB.

*Däremot är det så klart både dumt och farligt att gå i spåren.

fiskarn

Aktiv medlem
Du som är så noga med att man ska följa alla regler och lagar till punkt och pricka. Varför ska markägare få hitta på egna regler?

DajaZ3

Medlem
Från naturvårdsverket: "Kommunen eller polisen kan reglera cykling på motionsspår och vandringsleder. Det sker genom lokala trafikföreskrifter eller lokala ordningsföreskrifter."

Så det är möjligt att kommunerna gemensamt har reglerat detta för hela leden. Så smidigaste är väl att kontakta en av kommunerna eller borde också vara tillgängligt på deras hemsida?

marr

Moderator
Forumvärd
Från naturvårdsverket: "Kommunen eller polisen kan reglera cykling på motionsspår och vandringsleder. Det sker genom lokala trafikföreskrifter eller lokala ordningsföreskrifter."

Så det är möjligt att kommunerna gemensamt har reglerat detta för hela leden. Så smidigaste är väl att kontakta en av kommunerna eller borde också vara tillgängligt på deras hemsida?
Det är möjligt, men osannolikt. Isåfall tror jag de måste skylta på rätt sätt med.

DajaZ3

Medlem
Det är möjligt, men osannolikt. Isåfall tror jag de måste skylta på rätt sätt med.
I Hallstahammar där jag bor är två motionsspår omnämnda, men när jag tittade på Laholm och Kungsbacka hittade jag inget om just Hallandsleden. Kan ha missat något men det troliga är att kommunerna missat detta.

ooms

Aktiv medlem
Du som är så noga med att man ska följa alla regler och lagar till punkt och pricka. Varför ska markägare få hitta på egna regler?
Som jag tolkar det har kommunerna velat anlägga och skylta upp en led. Då behöver de ha markägarnas tillstånd. Fullt rimligt att markägarna villkorar sina tillstånd, annars blir det ingen led. Om nu kommunen inte lyckas upprätthålla sin del av avtalet om tillstånd, är det troligt markägarna drar tillbaka dem och kommunen får återställa marken.

I min hembygd fanns ett liknande fall. Lokala skidklubben ordnade tillstånd fr flera markägare för att dra ett ca 1 mil långt skidspår som blev väldigt populärt. Med tiden började även andra grupper, ex.vis skoteråkare, använda sträckningen. Markägarna ledsnade, drog tillbaka sina tillstånd, så nu anläggs inget skidspår och den stora massan är förlorare eftersom några få benhårt skulle hävda allemansrätt.

fiskarn

Aktiv medlem
Som jag tolkar det har kommunerna velat anlägga och skylta upp en led. Då behöver de ha markägarnas tillstånd. Fullt rimligt att markägarna villkorar sina tillstånd, annars blir det ingen led. Om nu kommunen inte lyckas upprätthålla sin del av avtalet om tillstånd, är det troligt markägarna drar tillbaka dem och kommunen får återställa marken.

I min hembygd fanns ett liknande fall. Lokala skidklubben ordnade tillstånd fr flera markägare för att dra ett ca 1 mil långt skidspår som blev väldigt populärt. Med tiden började även andra grupper, ex.vis skoteråkare, använda sträckningen. Markägarna ledsnade, drog tillbaka sina tillstånd, så nu anläggs inget skidspår och den stora massan är förlorare eftersom några få benhårt skulle hävda allemansrätt.
Så kan man ju se det. Samtidigt kan ju vem som helst cykla varhelst de vill på dessa markägares mark utanför Hallandsleden om man följer övriga regler för Allemansrätten. Gillar man inte Allemansrätten alls så ja.. det är säkerligen många markägare som inte gillar vare sig vandrare, cyklister, lösa hundar eller folk i största allmänhet.

"Du kan inte med allemansrätten som förevändning hävda att cykling är tillåtet på Hallandsleden och du kan inte i eventuell konflikt med markägare hävda att du får cykla på Hallandsleden med hänvisning till kommunerna."

Att man inte skulle kunna hävda Allemansrätt tror jag inte på. Sen kan man göra såklart göra som Hallandsleden vill ändå även om det inte finns stöd för det. Hänsyn är ju alltid bra oavsett vad regler och liknande säger.

Juhlin

Aktiv medlem
Vart i allemansrätten står det att man har rätt att åka skoter?

Snarare står det väl den direkta motsatsen?

n3wton

Aktiv medlem
Det fungerar som ooms säger. Det är i fall då någon form av organisation eller dylikt vill skylta upp och göra reklam om en specifik led som de måste ha markägarnas tillstånd.

Utan tillstånd hade "ingen" utomstående vetat om att det gick/cyklade på något som kallas Hallandsleden, men förmodligen fanns det en mer eller mindre framkomlig stig redan innan den märktes upp. Mao lär det vara en gråzon om vad som gäller, men utan markägarnas första tillstånd hade de flesta utomsocknes inte vetat om de aktuella stigarna.

Sen kan man ju tycka att markägarna istället borde ställa krav på kommunen som märkt upp leden att den ska hållas i sådant skick att eventuellt omfattande bruk inte märks, såsom att spänger byggs vid blöthål osv, så att fler brukare inklusive cyklister kunnat använda den utan att den sett ut som kriget emellanåt. Det är dock rejält kostsamt och svårt att få god funktion i för en kommunal verksamhet.

Har varit inblandad i ett gäng vandringsledsanläggningar och det är en jäkla soppa allt som oftast..

fiskarn

Aktiv medlem
Det fungerar som ooms säger. Det är i fall då någon form av organisation eller dylikt vill skylta upp och göra reklam om en specifik led som de måste ha markägarnas tillstånd.

Utan tillstånd hade "ingen" utomstående vetat om att det gick/cyklade på något som kallas Hallandsleden, men förmodligen fanns det en mer eller mindre framkomlig stig redan innan den märktes upp. Mao lär det vara en gråzon om vad som gäller, men utan markägarnas första tillstånd hade de flesta utomsocknes inte vetat om de aktuella stigarna.

Sen kan man ju tycka att markägarna istället borde ställa krav på kommunen som märkt upp leden att den ska hållas i sådant skick att eventuellt omfattande bruk inte märks, såsom att spänger byggs vid blöthål osv, så att fler brukare inklusive cyklister kunnat använda den utan att den sett ut som kriget emellanåt. Det är dock rejält kostsamt och svårt att få god funktion i för en kommunal verksamhet.

Har varit inblandad i ett gäng vandringsledsanläggningar och det är en jäkla soppa allt som oftast..
Hur går det till för att få en led "Godkänd" som vandringsled men inte som cykelled? Som jag har fattat det vill ofta anläggare av diverse spår inte ha cyklister där. De slänger då upp någon skylt om att det inte är tillåtet bara för att de känner för det utan något direkt stöd?

ooms

Aktiv medlem
Vart i allemansrätten står det att man har rätt att åka skoter?

Snarare står det väl den direkta motsatsen?
Vart finns allemansrätten nedtecknad?
Terrängkörningslagen ger dig rätt att framföra motorfordon på snötäckt mark, och tidigare har det betraktats som att det är ok enl allemansrätten. Med åren har dock skoterklubbar styrt upp detta så att idag sker den mesta åkningen på leder, även om vissa fortfarande "friåker". NVV har väl också i sina skrivelser att snöskoter inte ingår, men det hamnar nog i samma härad som motorbåt och i nån mening elcykel. Dvs moraliskt ska det inte ingå, men juridiskt är det nog högst oklart. Jag vet inte om det prövats i domstol. Men terrängkörningslagen är som sagt tydlig med att motorfordon får framföras på snötäckt mark.

Edit: Var länge sedan jag körde skoter, så var tvungen att kolla. Terrängkörningslagen är tydlig med att det är tillåtet på snötäckt mark, så inget snack där även om majoriteten idag är skötsamma och håller sig till leder.

Senast ändrad:

Juhlin

Aktiv medlem
Vart finns allemansrätten nedtecknad?
Terrängkörningslagen ger dig rätt att framföra motorfordon på snötäckt mark, och tidigare har det betraktats som att det är ok enl allemansrätten. Med åren har dock skoterklubbar styrt upp detta så att idag sker den mesta åkningen på leder, även om vissa fortfarande "friåker". NVV har väl också i sina skrivelser att snöskoter inte ingår, men det hamnar nog i samma härad som motorbåt och i nån mening elcykel. Dvs moraliskt ska det inte ingå, men juridiskt är det nog högst oklart. Jag vet inte om det prövats i domstol. Men terrängkörningslagen är som sagt tydlig med att motorfordon får framföras på snötäckt mark.

Edit: Var länge sedan jag körde skoter, så var tvungen att kolla. Terrängkörningslagen är tydlig med att det är tillåtet på snötäckt mark.
Jag vet inte hur vi kom in på terrängkörningslagen... Poängen är att skidleden du hänvisar till stängdes eventuellt pga. ren buskörning och misskötsel utan något stöd av allemansrätten, det är att jämföra äpplen och tomater.

Tjena!

Den har inte heller nån påverkan på allemansrätten om du funderar lite.
Det är, i stor utsträckning, allemansrätten som reglerar var vi får gå (och cykla) i naturen i Sverige. Om en finsk dom säger att man ska få cykla där man får gå i naturen, har den påverkan på hur allemansrätten ska tolkas.

Jag har svårt att se att det här är en fråga som faller inom EU-rätten. Men har du någon information om det mer än vad en kompis hört vore det självklart intressant.

För övrigt, om en dom är ”prejudicerande för hela EU” behöver den inte ”provas i Sverige för att träda i Laga kraft”. Det tror jag att du förstår om du funderar lite.

ooms

Aktiv medlem
Jag vet inte hur vi kom in på terrängkörningslagen... Poängen är att skidleden du hänvisar till stängdes eventuellt pga. ren buskörning och misskötsel utan något stöd av allemansrätten, det är att jämföra äpplen och tomater.
Nej, det kom dit en brukargrupp (med stöd av allemansrätten) som markägarna inte ville ha där. Att de inte ville ha dem där var pga risk för skador. Precis samma sak som i detta fall.

Kneecap

Aktiv medlem
Det är, i stor utsträckning, allemansrätten som reglerar var vi får gå (och cykla) i naturen i Sverige. Om en finsk dom säger att man ska få cykla där man får gå i naturen, har den påverkan på hur allemansrätten ska tolkas.

Jag har svårt att se att det här är en fråga som faller inom EU-rätten. Men har du någon information om det mer än vad en kompis hört vore det självklart intressant.

För övrigt, om en dom är ”prejudicerande för hela EU” behöver den inte ”provas i Sverige för att träda i Laga kraft”. Det tror jag att du förstår om du funderar lite.
Tjena!

Fast detta har inte riktigt med allemansrätten att göra. Detta har isåfall mer att göra med inskränkningar av allemansrätten. Det förändrar inte allmansrätten, det förstärker den bara.

Om en dom faller i högsta instans i ett EU-land så kan man i andra länder luta sig mot den. Prejudicerande är lite fel ord alltså.

Tjena!

Fast detta har inte riktigt med allemansrätten att göra. Detta har isåfall mer att göra med inskränkningar av allemansrätten. Det förändrar inte allmansrätten, det förstärker den bara.

Om en dom faller i högsta instans i ett EU-land så kan man i andra länder luta sig mot den. Prejudicerande är lite fel ord alltså.
Även en förstärkning av allemansrätten är något som påverkar den.

Och att en dom i högsta instans i ett EU-land automatiskt är något som alla andra medlemsländer kan luta sig mot är direkt felaktigt. En dom i t.ex. Finland är bara relevant för svenskt vidkommande om den rör en fråga som faller under EU-rätten OCH domstolen har hämtat ett förhandsavgörande från EU-domstolen.

KOLOSS

Aktiv medlem
Apropå originalfrågan vore det bättre om ledföreningarna läste på lite om stigslitage och kommunicerade det till markägarna i stället för att hitta på krystade osanningar.
Jag tycker att det är ett sjukt fascinerande argument. Jag har byggt stig så länge jag kan minnas och är det en sak som ringar sant så är det att en stig ÄR slitage. Inget slitage och stigen kommer återta av naturen. Det finns ingen naturligt förekommande stig.

All typ av användning av stig sliter på stigen. Men allt sliter olika och det finns vis typ av slitage som tekniskt sett bryter mot allemansrätten. Den vanligaste är stigbredning, typiskt för denna är när en stig har dräneringsproblem och folk går runt pölar. Jag underhöll för ett par år sen en xc slinga som var uppmärkt som gick förbi en camping. Så vi fick naturligt en hel del vandrare på sommaren. Vilket är fine men det gav en hel del stigbredning för vandrare älskar att gå i klunga och gå bredvid varandra. Mer ofta än inte så avvek som från stigen vid bärris for att plocka bär.

Cyklister har alltid varit den bättre typen av slitage för en stigs långlevnad.

Senast ändrad:

dapoi22

Ny medlem
Mycket killgissande i den här tråden. Här kommer fakta:

freddag

Aktiv medlem
viktigast är moraliska aspekten, oavsett vad juridiken säger.

det är rätt att cykla i naturen. det skadar ingen, stigarna hålls efter, du kommer ut i naturen, med ditt "slitage" bidrar du till att infrastrukturen i skogen fungerar så att fler kommer ut i skogen (istället för att göra nåt annat dumt, kanske). du blir även den där stenen i skon som skaver för markägarna, en kontrollant som ser om de gör dumheter. i ditt minne lagras vittnesuppgifter om skogen. du vet då kanske att det inte fanns ett dike innan markägaren "rensade ett dike" och dränerade en mosse som torkade upp och blev en växthusgasbomb. osv. cyklister är särskilt bra markägarkontrollanter eftersom de rör sig över större områden än vandrare, och i större utsträckning utanför naturreservat.

terrängcykling är en så otroligt bra sak, vad lagen säger är inte lika viktigt. och jag tror inte vi behöver oroa oss för att riskera hela allemansrätten genom att töja gränserna och reta gallfeber på markägare. jag är övertygad om att effekten av att vi blir fler och håller skogarna öppna och inspirerar andra cyklister att cykla mer bara stärker vår position. det är viktigt, tror jag, att vi fortsätter göra praktik av att terrängcykel i sverige handlar om allemansrätt (och inte nåt vi gör i "bikeparks" och "trail centers"). på akademiska heter det att vårt cyklande påverkar "performativt", tror jag. men jag är ingen akademiker.

vi ska vara där och skava i gränslandet, inte ängsligt försöka reda ut exakt vad vi får och inte får göra.

MatteWikholm

Ny medlem
viktigast är moraliska aspekten, oavsett vad juridiken säger.

det är rätt att cykla i naturen. det skadar ingen, stigarna hålls efter, du kommer ut i naturen, med ditt "slitage" bidrar du till att infrastrukturen i skogen fungerar så att fler kommer ut i skogen (istället för att göra nåt annat dumt, kanske). du blir även den där stenen i skon som skaver för markägarna, en kontrollant som ser om de gör dumheter. i ditt minne lagras vittnesuppgifter om skogen. du vet då kanske att det inte fanns ett dike innan markägaren "rensade ett dike" och dränerade en mosse som torkade upp och blev en växthusgasbomb. osv. cyklister är särskilt bra markägarkontrollanter eftersom de rör sig över större områden än vandrare, och i större utsträckning utanför naturreservat.

terrängcykling är en så otroligt bra sak, vad lagen säger är inte lika viktigt. och jag tror inte vi behöver oroa oss för att riskera hela allemansrätten genom att töja gränserna och reta gallfeber på markägare. jag är övertygad om att effekten av att vi blir fler och håller skogarna öppna och inspirerar andra cyklister att cykla mer bara stärker vår position. det är viktigt, tror jag, att vi fortsätter göra praktik av att terrängcykel i sverige handlar om allemansrätt (och inte nåt vi gör i "bikeparks" och "trail centers"). på akademiska heter det att vårt cyklande påverkar "performativt", tror jag. men jag är ingen akademiker.

vi ska vara där och skava i gränslandet, inte ängsligt försöka reda ut exakt vad vi får och inte får göra.
WORD!! Det är av stor vikt att vi inser värdet av allemansrätten och kommer ut i skog och mark. Det är tragiskt hur världens skogar undan för undan transformeras till markägarnas produktionsenheter. Ju fler som inser värdet av välfungerande naturskog desto bättre och med detta kommer också att fler inser vad som pågår i form av skövling, avvattning av våtmarker, monokulturers utbredning etc. Fortsätt cykla, vandra, paddla och åk skidor varhelst det går och reagera på överträdelser av skogsvårdslagen och inskränkningar i allemansrätten. Det är skillnad på lag och naturlag och det är viktigt att inse att lagar och förordningar är skapade av människor som bevisligen inte alltid fattar beslut som är rätt ur ett hållbarhetsperspektiv. Lyckligtvis kan dessa förändras över tid men det krävs att det finns en folklig vilja. Jag vill tro att det senaste halvåret har inneburit att väldigt många fler har återfått glädjen av att röra sig i terrängen.

Fundadores

Aktiv medlem
WORD!! Det är av stor vikt att vi inser värdet av allemansrätten och kommer ut i skog och mark. Det är tragiskt hur världens skogar undan för undan transformeras till markägarnas produktionsenheter. Ju fler som inser värdet av välfungerande naturskog desto bättre och med detta kommer också att fler inser vad som pågår i form av skövling, avvattning av våtmarker, monokulturers utbredning etc. Fortsätt cykla, vandra, paddla och åk skidor varhelst det går och reagera på överträdelser av skogsvårdslagen och inskränkningar i allemansrätten. Det är skillnad på lag och naturlag och det är viktigt att inse att lagar och förordningar är skapade av människor som bevisligen inte alltid fattar beslut som är rätt ur ett hållbarhetsperspektiv. Lyckligtvis kan dessa förändras över tid men det krävs att det finns en folklig vilja. Jag vill tro att det senaste halvåret har inneburit att väldigt många fler har återfått glädjen av att röra sig i terrängen.
Att man kan bruka skogen tycker jag är viktigt. Börjar vi se skogsägare och bönder som fiender så är vi nog inne på en lite märklig väg. Allemansrätten ska vi värna och missbrukas den så kommer vi nog se inskränkningar. Det kan ju vara så att du kör upp surhål med din cykling. Ska marägaren då tvingas bygga och underhålla spänger? Att visa hänsyn är också en del i den moraliska paletten vi människor har tillgång till.

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Cyklar man på de stora vandringslederna kommer man möta andra. Friktion uppstår. Igelbäcken, Fornstigen och Sörmlandsleden är några olika exempel i Stockholm. Just nu är det lite av häxjakt på cyklister i allmänhet. Man får välja sina strider.

Finns det fler stigar i området?

KOLOSS

Aktiv medlem
Cyklar man på de stora vandringslederna kommer man möta andra. Friktion uppstår. Igelbäcken, Fornstigen och Sörmlandsleden är några olika exempel i Stockholm. Just nu är det lite av häxjakt på cyklister i allmänhet. Man får välja sina strider.
Tror mycket av det här med uppfattning av situationen att göra. Jag försöker alltid i god tid när jag kommer upp bakom vandrare säga "hej hej här kommer jag och passerar" uppfoljt av en blöt kyss på kinden medan jag passerar och "ha en fortsatt trevlig dag!"

Åtta av tio gånger så skrämmer man dom så dom hoppar åt sidan när man pratar bakom dom och jag kan tänka mig att det är fullt rimligt att dom tycker att jag passerar på tok för fort och för nära. När jag känner att jag har haft full kontroll så har det varit en nära döden upplevelse för dom. Lite som när vi anser att bilister passerar för nära för vår egen säkerhet.

I samma veva har jag sett scenario alltför många gånger. Cyklister bygger en stig i skogen, vandrare hittar dit och tycker att cyklisterna kör för fort så dom får någon grinigkommungubbe att köra bort cyklisterna. Någon månad senare så klagar vandrarna att stigen inte blir underhållen och växer bort.

Som i ski/bike parken jag jobbar. Vi har byggt ett fint elljusspår som går fint igenom skogen och sen upp till toppen av kullen. Vad gör vandrarna? Dom går i pisterna och dh lederna.

Nu är min rant över. Sorry for OT

Bikzz

Aktiv medlem
En stig i skogen är väl en stig i skogen, och då gäller Allemansrätten, dvs man får cykla där.

Men i / på en "Anläggning" gäller inte Allemansrätten, dock är det mkt oklart vad en "Anläggning" är.

Så nu har en del börjat kalla en stig i skogen för "Anläggning" så att man kan hävda att man inte får cykla där.
Eller börjat kalla en skidspår på kalfjället för "Anläggning" så att man kan ta betalt av folk som åker där.

För egen del så hävdar jag att Allemansrätten gäller så länge man inte ser någons hus / tomt i närheten.

ensamvarg

Aktiv medlem
Intressant tråd. Men ”anläggning” måste väl rimligen innebära ”anlagd”, och en stig över skog och mark är väl på sin höjd upptrampad/uppcyklad? Dessutom kanske inte en ”anläggning” kan sträcka sig från a till c via b över långa sträckor?

Bikzz

Aktiv medlem
Själv tolkar jag "Anläggning" som en idrottsplats, fotbollsplan el liknande, ev med ett kort motionsspår bredvid.

Men nu finns ju en massa typer som påstår att Allemansrätten inte gäller längre på en massa andra ställen oxå, att man måste betala för spårpass för att åka skidor långt bort i skogen eller på kalfjället, och att Allemansrätten inte gäller längs Hallandsleden ??

ooms

Aktiv medlem
Själv tolkar jag "Anläggning" som en idrottsplats, fotbollsplan el liknande, ev med ett kort motionsspår bredvid.

Men nu finns ju en massa typer som påstår att Allemansrätten inte gäller längre på en massa andra ställen oxå, att man måste betala för spårpass för att åka skidor långt bort i skogen eller på kalfjället, och att Allemansrätten inte gäller längs Hallandsleden ??
Du tycker inte att det är rimligt att de som anlägger skidspår, preparerar och kör upp dem dagligen, etc, ska ha rätt att ta betalt för sina investeringar och sitt arbete?
Det tycker iaf högsta förvaltningsdomstolen, så nån rim och reson finns fortfarande som tur är.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer