Cykla på Hallandsleden - en juridisk gråzon?

Bikzz

Aktiv medlem
Orkade inte läsa allt. Nu åker jag inte skidor själv, men anser att man ska kunna göra det obehindrat längs vanliga stigar och spår ute i naturen utan att betala, enligt Allemansrätten, och som folk har gjort i många hundra år.
Isåfall får jag väl åka bredvid dom maskinfrästa spåren :cool:

Bikzz

Aktiv medlem
Funäsfjällen är ett bra exempel. För längesen åkte jag en hel del skidor och skoter där, på lederna över fjällen, väldigt fint område. Numera så vill dom att jag betalar 100 sek per dag för att göra samma sak, i strid mot Allemansrätten:

KOLOSS

Aktiv medlem
Orkade inte läsa allt. Nu åker jag inte skidor själv, men anser att man ska kunna göra det obehindrat längs vanliga stigar och spår ute i naturen utan att betala, enligt Allemansrätten, och som folk har gjort i många hundra år.
Isåfall får jag väl åka bredvid dom maskinfrästa spåren :cool:
Tror du underskattar kostnaderna att anlägga längdskidspår. Nuförtiden kan du inte förvänta dig snö i stora delar av landet så du måste producera snö för skidspår. Har kan du räkna med hundratusentals kronor i elkostnad. Sen ska snön köras ut i spåren osv. Så kom inte och tro att du är vidare cool som kör bredvid spåren utan att betala

Bikzz

Aktiv medlem
Min poäng är att jag vill inte ha konstsnö, anlagda spår osv. Men därmot köra gamla vanliga leder & spår utan att betala, enligt Allemansrätten, as in the old days ! Så jag tycker inte att någon har rätt att fakturera mig 100 sek per dag när jag är i området.

KOLOSS

Aktiv medlem
Min poäng är att jag vill inte ha konstsnö, anlagda spår osv. Men därmot köra gamla vanliga leder & spår utan att betala, enligt Allemansrätten, as in the old days ! Så jag tycker inte att någon har rätt att fakturera mig 100 sek per dag när jag är i området.
Kör inte olovligt på anläggning då?

ooms

Aktiv medlem
Ingen hindrar dig att trampa upp ditt eget spår i obanad terräng. Men jag antar att du gärna vill ha ett uppkört spår?

Bikzz

Aktiv medlem
Jag vill följa gamla leder och stigar och färdvägar som funnits i områdena mkt länge. Dom omfattas såklart av Allemansrätten. Kommer aldrig att betala för att färdas där. :cool: :cool:

KOLOSS

Aktiv medlem
Jag vill följa gamla leder och stigar och färdvägar som funnits i områdena mkt länge. Dom omfattas såklart av Allemansrätten. Kommer aldrig att betala för att färdas där
Ramundberget använder ju konstsnö för sitt skidspår. Du ville ju inte ha det.

Enda anledning att dessa funnits "mkt länge" är just för att dom blir underhållna

ooms

Aktiv medlem
Jag vill följa gamla leder och stigar och färdvägar som funnits i områdena mkt länge. Dom omfattas såklart av Allemansrätten. Kommer aldrig att betala för att färdas där. :cool: :cool:
Så länge de inte pistas och/eller spåras är det nog inga problem för dig att trampa ett spår där.

fhloston

Aktiv medlem
Tro det eller ej. De pistade lederna kostade pengar att underhålla, även förr i tiden. I Funäsfjällen betalades underhållet av stugägare och anläggningarna. Numera är kostnaden flyttad till de som använder lederna. Om man föredrar obanad terräng finns det jättemycket fjäll att åka på.

Bikzz

Aktiv medlem
Som sagt, Allemansrätten gäller om man inte är i närheten av någons tomt, i skogen och på kalfjället, oavsett årstid, i terrängen och på stigar och leder.

ooms

Aktiv medlem
Som sagt, Allemansrätten gäller om man inte är i närheten av någons tomt, i skogen och på kalfjället, oavsett årstid, i terrängen och på stigar och leder.
Och som sagt, tyvärr för dig håller inte rättsväsendet med dig, åtminstone inte när det gäller skidspår. Och rättsväsendet har mer att säga till om än vad du har.

KOLOSS

Aktiv medlem
Om du faktiskt tar dig tid att läsa allemansrätten så kommer du se att allemansrätten också slutar vid sportanläggning.

För att kunna ta ut avgifter bör skidspåret vara en anläggning i juridisk mening. Detta skulle då göra att allemansrätten upphävs. En sådan anläggning präglas av att större investeringar gjorts. Det kan handla om större investeringar, exempelvis för konstsnötillverkning. Dessa anläggningar finns mest för tävlings- och träningsverksamhet. De är inte sällan inhägnade eller avspärrade områden.
Källa

När vi väl förlorar allemansrätten så är det helt och hållet ditt fel.

Marmeladburk

Ny medlem
IMG_20200718_095535__01.jpg
För att återgå till Hallandsleden så hittade jag denna nära Stättared i lördags, men som jag tolkade trådskaparen så måste ni träffat på den sura gubben redan tidigare, alltså längre norröver, och där såg jag inga skyltar.

Jag måste erkänna att jag surnar till rätt bra på formuleringen där de generaliserar över hela Hallandsleden. Med tanke på att den går över rätt mycket skogsvägar, grusvägar och till och med bitvis allmän väg så skulle de alltså påstå att jag inte får cykla där heller bara för att de markerat att Hallandsleden går där. Jag kan köpa att om de särskilt anlagt ny stig i tidigare obanad terräng för att binda ihop allt till en led genom hela Halland och därmed avtalat med markägare om enbart vandring på de partierna, då är det en sak. Men att appropriera befintliga vägar/stigar och påstå att du inte får cykla på dem för att de är skyltade med Hallandsleden känns rätt tveksamt.

För övrigt är jag rätt säker på att jag luskammade siten hallandsleden.se förra sommaren utan att kunna hitta något om att cykling inte skulle vara tillåtet så det här verkar vara väldigt nypåhittat.

RockyRider

Aktiv medlem
Visa bilaga 430646
För att återgå till Hallandsleden så hittade jag denna nära Stättared i lördags, men som jag tolkade trådskaparen så måste ni träffat på den sura gubben redan tidigare, alltså längre norröver, och där såg jag inga skyltar.

Jag måste erkänna att jag surnar till rätt bra på formuleringen där de generaliserar över hela Hallandsleden. Med tanke på att den går över rätt mycket skogsvägar, grusvägar och till och med bitvis allmän väg så skulle de alltså påstå att jag inte får cykla där heller bara för att de markerat att Hallandsleden går där. Jag kan köpa att om de särskilt anlagt ny stig i tidigare obanad terräng för att binda ihop allt till en led genom hela Halland och därmed avtalat med markägare om enbart vandring på de partierna, då är det en sak. Men att appropriera befintliga vägar/stigar och påstå att du inte får cykla på dem för att de är skyltade med Hallandsleden känns rätt tveksamt.

För övrigt är jag rätt säker på att jag luskammade siten hallandsleden.se förra sommaren utan att kunna hitta något om att cykling inte skulle vara tillåtet så det här verkar vara väldigt nypåhittat.
Du har rätt, det står ingenting på hallandsleden.se om det som förbudsskylten påstår. Kolla själva: https://hallandsleden.se/

ooms

Aktiv medlem

Bikzz

Aktiv medlem
Yep, Allemansrätten är under attack från många olika håll. På sett och vis förstårligt, en ganska gammal bestämmelse, det är många fler nu som använder naturen, och vill cykla osv. Men den gäller fortfarande, tills nya lagar kommer ut. Dålig stil av Kommuner osv att påstå något annat i sin info, det är helt fel. :cool:

JPL

Aktiv medlem
Jag tror inte mina barn kommer ha samma förmåner att cykla fritt i skogen när de når min ålder om cirkus 30 år. Håll i er nu; jag tror att det helt enkelt blivit för många cyklister i skogen. Dessutom upplever jag att de sista 10-15 åren är andelen skogscyklister med sunt förnuft och ödmjuka värderingar påtagligt mycket lägre. Det medför mer och mer friktion mellan berörda parter, och historiskt så brukar det väl finnas en gräns för hur hög och omfattande friktionen kan vara och då blir det i sista änden någon trist formell reglering i frågan helt enkelt. (Ev som följd av inbördeskrig)

Jag har senaste två veckorna hamnat i trista diskussioner med cyklister i hemmaskogarna där man generellt anser sig ”ha samma rätt som...” eller ”jag har företräde, det är enklare för vandrare att kliva åt sidan”.

För mig är evolutions-principen lämplig att förespråka och följa: Sist i kedjan lämnar företräde och försöker anpassa sin framfart för de som är före i kedjan. Ungefär så här : Djur - folk som promenerar/plockar bär - vandrare i goretex och svindyra kängor - Skogscyklister - Stravajagande mtbcyklister.

Bikzz

Aktiv medlem
Jag tror inte mina barn kommer ha samma förmåner att cykla fritt i skogen när de når min ålder om cirkus 30 år. Håll i er nu; jag tror att det helt enkelt blivit för många cyklister i skogen. Dessutom upplever jag att de sista 10-15 åren är andelen skogscyklister med sunt förnuft och ödmjuka värderingar påtagligt mycket lägre. Det medför mer och mer friktion mellan berörda parter, och historiskt så brukar det väl finnas en gräns för hur hög och omfattande friktionen kan vara och då blir det i sista änden någon trist formell reglering i frågan helt enkelt. (Ev som följd av inbördeskrig)

Jag har senaste två veckorna hamnat i trista diskussioner med cyklister i hemmaskogarna där man generellt anser sig ”ha samma rätt som...” eller ”jag har företräde, det är enklare för vandrare att kliva åt sidan”.

För mig är evolutions-principen lämplig att förespråka och följa: Sist i kedjan lämnar företräde och försöker anpassa sin framfart för de som är före i kedjan. Ungefär så här : Djur - folk som promenerar/plockar bär - vandrare i goretex och svindyra kängor - Skogscyklister - Stravajagande mtbcyklister.
Där håller jag med, men det är svårt att lagstifta att folk skall vara ödmjuka och försiktiga i skogen.... Dom flesta är det ändå, men inte alla.

Bikzz

Aktiv medlem
Visa bilaga 430646

Hehe, du får cykla och vandra var du vill, så länge det inte är på någons tomt eller nära någons hus, och så länge som du inte orsakar skada i naturen. Så dessa skyltar är Bullshit.

fiskarn

Aktiv medlem
Det snackas hela tiden om hur mycket folk i allmänhet och cyklister i synnerhet det är ute i skogen osv. Jag bor inte i värsta avfolkningsbygden men känner inte direkt igen mig. Jag har en joggingrunda på 11 km på mestadels grusväg (inte skog då) men brukar se kanske en eller ett par bilar när jag springer den, kanske någon till fots, sällan någon cykel (tycker själv den är fin att cykla). När jag cyklar en timme på stigar runt hemma är det vanligaste när jag väl är i skogen att jag inte ser en enda jävel, om jag ser någon är det oftast nån med hund eller så. Som mitt nick antyder är annars fiske största hobbyn och där kan man se viss anstormning om man är på väldigt populära ställen, annars inte.

Är folk verkligen "ute" så himla mycket?

ooms

Aktiv medlem
Tryc
Det snackas hela tiden om hur mycket folk i allmänhet och cyklister i synnerhet det är ute i skogen osv. Jag bor inte i värsta avfolkningsbygden men känner inte direkt igen mig. Jag har en joggingrunda på 11 km på mestadels grusväg (inte skog då) men brukar se kanske en eller ett par bilar när jag springer den, kanske någon till fots, sällan någon cykel (tycker själv den är fin att cykla). När jag cyklar en timme på stigar runt hemma är det vanligaste när jag väl är i skogen att jag inte ser en enda jävel, om jag ser någon är det oftast nån med hund eller så. Som mitt nick antyder är annars fiske största hobbyn och där kan man se viss anstormning om man är på väldigt populära ställen, annars inte.

Är folk verkligen "ute" så himla mycket?
Trycket varierar naturligtvis beroende på vart det är. Det jag sett under våren är att parkeringar i anslutning till naturområden runt Uppsala har varit överfulla på ett sätt jag inte minns fr förr. Sedan finns det naturligtvis stora arealer där man inte ser en käft. Men kollar man med markägarorganisationer så har trycket generellt sett ökat, och som JPL nämner här ovan sker en förändring i attityd fr besökare också, mer fr att visa hänsyn och respekt till "jag har rätt att vara här" vilket naturligtvis inte är konstruktivt i längden. Bara för att man får, kanske man inte alltid skall.

fiskarn

Aktiv medlem
Tryc

Trycket varierar naturligtvis beroende på vart det är. Det jag sett under våren är att parkeringar i anslutning till naturområden runt Uppsala har varit överfulla på ett sätt jag inte minns fr förr. Sedan finns det naturligtvis stora arealer där man inte ser en käft. Men kollar man med markägarorganisationer så har trycket generellt sett ökat, och som JPL nämner här ovan sker en förändring i attityd fr besökare också, mer fr att visa hänsyn och respekt till "jag har rätt att vara här" vilket naturligtvis inte är konstruktivt i längden. Bara för att man får, kanske man inte alltid skall.
Jo det är klart det gör .Uppsala är ju typ storstad med mina mått mätt. Ligger nära Stockholm osv. Jag tycker det verkar som att folk gärna vill va där alla andra är. Hade jag sett en överfull parkering hade jag åkt därifrån.

Foxis

Aktiv medlem
Jag tror det är ett fåtal leder och områden där det ibland blir konflikter.
Jag bor i typisk Stockholms-villa-förort med stort naturområde på knuten. Då det var som ”värst” under våren då ”alla” jobbade hemma och tog promenader i skogen så blev jag förvånad när jag mötte 2-3 sällskap på en timmes runda i skogen.
Nu är det semestertider och många kör hemmester, men trots detta är det i princip tomt i skogen. Så i stort vill jag hävda att problemet med konflikter mellan cyklister och andra i praktiken är rätt litet. Det är också därför jag personligen numera struntar blankt i förbuden. Igenväxta stigar är ett större problem än slitage, även i Stockholm.

KOLOSS

Aktiv medlem

Ja, jag håller med. Språket på skylten ser ut som ett skämt. Möjligtvis att en tonåring skrivit den? Det är rätt mycket hitte-på-termer i den. Så som "Privat mark" osv. Jag skulle polisanmäla skylten för olovlig skyltning eller nedskräpning.

aahlborg

Aktiv medlem
Visa bilaga 430646

Det var i närheten av Slättared som vi stötte på gubben så han har nog tagit oss på orden när vi sa att det inte står något på hemsidan och att det hade funnits skyltar om det varit förbud.

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Om vi utgår från hur och om vattnet urholkar stenen kan man fråga sig om surgubbeattityderna föryngras eller om stigcyklingen normaliseras? Det är en ständig dragkamp om tolkningen av en gammal rättighet. Kommuners och länsstyrelsers inställning är avgörande. När ska de sluta vara så njugga?

trailbiker

Aktiv medlem
Cyklar man på de stora vandringslederna kommer man möta andra. Friktion uppstår. Igelbäcken, Fornstigen och Sörmlandsleden är några olika exempel i Stockholm. Just nu är det lite av häxjakt på cyklister i allmänhet. Man får välja sina strider.

Finns det fler stigar i området?
I just Igelbäckens naturreservat i Solna/Sundbyberg har vi genom Sundbybergs Stigcyklister ett extremt bra samarbete med bägge kommunerna. Vi har i dagarna fått godkänt av Solna kommun att dra ytterligare fem kilometer spår. Då reservatet är litet kommer olika brukargrupper alltid kollidera men då vi håller dialog öppen och är nästan 400 medlemmar lyssnar kommunerna på oss. Jag tror lösningen är kommunikation vilket bör göras proaktivt.

aahlborg

Aktiv medlem
Visa bilaga 430646
Skylten har ingen avsändare så den är förmodligen uppsatt av en privatperson. Det ser ut som den är uppsatt på en befintlig tavla (kommunens?) så du får gärna felanmäla det till kommunen om du vet exakt var du såg den.

ooms

Aktiv medlem
Skylten har ingen avsändare så den är förmodligen uppsatt av en privatperson. Det ser ut som den är uppsatt på en befintlig tavla (kommunens?) så du får gärna felanmäla det till kommunen om du vet exakt var du såg den.
Jag tolkar det som att Hallandsleden (som är ett samarbete mellan flera kommuner) är ”avsändaren”. Texten på skylten kommer ju ordagrant fr deras webbplats, skylten hänvisar vidare till webbplatsen, både med url och QR-kod, och sitter väl på en av deras info-tavlor.

Vill man vara ***** tillbaka skulle man kunna kolla upp i NVDB vilka berörda vägar som är statliga, mejla Trafikverket och fråga i stil med "Region Halland och kommunerna i Halland påstår att man inte får cykla längs väg 567 osv. Stämmer verkligen det?" samtidigt som man cc:ar lämpliga kommunadresser.

Senast redigerad av en moderator:

Marmeladburk

Ny medlem
Den var väl ganska så precis här. Kan tänka mig att det är någon i de närliggande husen som inte gillar när någon cyklar förbi i "hans" skog. Men det är lugnt för mig. Jag behöver inte cykla precis där. Det finns många stigar i skogen, särskilt runt Stättared. Men då kommer man tillbaks lite till ursprungsproblemet. Om det nu finns några markägare längs leden som anser att just deras skog inte får cyklas i, så kan det ju knappast per automatik plötsligt gälla allt som är markerat som Hallandsleden.

Jag är ju inte dummare än att jag förstår att jag är en del av problemet som plötsligt i mogen ålder insett att det var korkat att sluta cykla i skogen för 25 år sen och därmed nyligen börjat igen. Jag är alltså bidragande till uppsvinget i stigcykling och förmodligen en del av anledningen till att en del markägare plötsligt reagerar på det, trots att det cyklats utan problem på Hallandsleden och andra ställen i åratal utan problem tidigare. Alltså väljer jag hellre annan väg än att fightas. Jag tror det är bättre att "de" inte får anledning att börja skrika i kör och får för sig att börja försöka driva process mot att utesluta cykling ur allemansrätten.

Frågan är bara var det slutar. I USA fick ju nyligen också trail-löpare en skopa ovett för deras nyttjande av naturen. Antar att de är näst på tur att bli utskällda här också, om det inte redan hänt.

clnr

Aktiv medlem
Antagligen samma problem som bilister har med landsvägscyklister: de ska inte vara där.

KOLOSS

Aktiv medlem
Har någon markägare uttryckt exakt vad problemet med cyklingen är..?
Väldigt ofta så nämns slitage på stig eller att man stör viltet(Vilket jag önskar var sant då det har hänt mer än en gång att man nästan cyklat in i en ovetande älg/vildsvin).

aahlborg

Aktiv medlem
Jag hittade nu att Hallandsleden verkar gå över en tomt på det stället där vi träffade gubben och då gäller allemansrätten naturligtvis inte. Han nämnde dock inget om någon tomt utan hävdade bestämt att det är generellt cykelförbud på Hallandsleden. Hade han nämnt eller märkt ut sin tomt hade vi kunnat hoppa av och gå den biten.

Den röda ringen är där jag tror att vi träffade honom och den gröna ringen visar var Marmeladburk såg skylten.

hallandsleden.png

Lejon

Aktiv medlem
Fast om leden verkligen går över en tomt så borde den dras om. Man får ju varken gå eller cykla över tomtmark. Men om det inte uppenbart ser ut att vara en tomt så är det nog ingen tomt heller.

Marmeladburk

Ny medlem
Aha. Ser ut som att det är den tomten som har grusvägen som går ner till huset som har en bom med några skyltar på sig om parkeringsförbud. Det finns en parkering precis bredvid som ibland är överfull vilket nog har resulterat i att en del friluftsidkare parkerat framför hans bom och orsakat irritation. Parkeringen vid Stättared är ju avgiftsbelagd med säkert en tjuga eller något annat hutlöst vilket brukar leda till att folk parkerar där istället. Förstår om det är många droppar som fått bägaren att rinna över.

Men som sagt var, inga problem att ta annan väg just där.

xyz-saft

Aktiv medlem
Jag hittade nu att Hallandsleden verkar gå över en tomt på det stället där vi träffade gubben och då gäller allemansrätten naturligtvis inte. Han nämnde dock inget om någon tomt utan hävdade bestämt att det är generellt cykelförbud på Hallandsleden. Hade han nämnt eller märkt ut sin tomt hade vi kunnat hoppa av och gå den biten.

Den röda ringen är där jag tror att vi träffade honom och den gröna ringen visar var Marmeladburk såg skylten.

Visa bilaga 430854
Är inte det där fastighetskartan? Den säger inget om huruvida det är tomt eller inte om jag minns rätt.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer