Visa bilaga 430646
För att återgå till Hallandsleden så hittade jag denna nära Stättared i lördags, men som jag tolkade trådskaparen så måste ni träffat på den sura gubben redan tidigare, alltså längre norröver, och där såg jag inga skyltar.
Jag måste erkänna att jag surnar till rätt bra på formuleringen där de generaliserar över hela Hallandsleden. Med tanke på att den går över rätt mycket skogsvägar, grusvägar och till och med bitvis allmän väg så skulle de alltså påstå att jag inte får cykla där heller bara för att de markerat att Hallandsleden går där. Jag kan köpa att om de särskilt anlagt ny stig i tidigare obanad terräng för att binda ihop allt till en led genom hela Halland och därmed avtalat med markägare om enbart vandring på de partierna, då är det en sak. Men att appropriera befintliga vägar/stigar och påstå att du inte får cykla på dem för att de är skyltade med Hallandsleden känns rätt tveksamt.
För övrigt är jag rätt säker på att jag luskammade siten hallandsleden.se förra sommaren utan att kunna hitta något om att cykling inte skulle vara tillåtet så det här verkar vara väldigt nypåhittat.