Cykla på hösten förstör stigar?

poppig

Medlem
Hur gör ni nu på hösten? Brukar ni undvika "känsliga" stigar som innehåller mycket lera så att dom inte förstörs ännu mer? Jag har inte tänkt på det tidigare, kom på det nu att man kanske ska tänka sig för.. Är det bättre att välja grusvägar eller hur gör ni?

Allmänheten (de som inte cyklar) är väl inte så förtjusta i att stigarna blir uppkörda med fler och djupare lerhål (som det faktiskt blir när många cyklar samma stig).

Detta kanske har varit uppe för diskussion tidigare, men hittade inget med sökfunktionen.

Stignazist-regeln nummer ett är väl iaf att man kör mitt i lerhålen för att inte bredda dom mer.
Jag brukar sluta cykla när det blir lerigt och börja igen när det blir tjäle.

Undvik dom allra mest utsatta stigarna och försök köra mitt på stigen och rakt igenom alla surhål så ska slitaget bli minimalt.

Låsta hjul är ett stort no no. :)

poppig skrev:
-------------------------------------------------------

>
> Allmänheten (de som inte cyklar) är väl inte
> så förtjusta i att stigarna blir uppkörda med
> fler och djupare lerhål (som det faktiskt blir
> när många cyklar samma stig).

Säkert riktigt men hästar kan göra lerhålen djupare än någon cykel klarar. Sedan ser jag ofta att lersjöarna hålls uppkörda och blöta genom motorcyklar. Det är heller inte ont om avverkningsmaskiner som lämnar dyiga hjulspår bredare än någon cykelstig. Jag avsäger mig inte skulden för att slita på naturen, men vill heller inte ta på mig hela tagelskjortan själv. Jobbigast är det givetvis för folk som vandrar.

poppig skrev:
> Hur gör ni nu på hösten? Brukar ni undvika
> "känsliga" stigar som innehåller mycket lera så
> att dom inte förstörs ännu mer? Jag har inte
> tänkt på det tidigare, kom på det nu att man
> kanske ska tänka sig för.. Är det bättre att
> välja grusvägar eller hur gör ni?
>
>

Det har varit uppe, många gånger ;) Fast i lite olika former.

Personligen så undviker jag stigar som jag vet blir extremt blöta/leriga/känsliga. Cykeln blir skitigg, jag blir skitig och Tess blir sur för jag drar in massa lera hemma. Dessutom så finns det massa andra stigar att cykla, så varför välja något som irriterar folk mer än nödvändigt?

Det finns flera undersökningar som visar att fotgängare breddar stigarna vid lerhål, och att cyklister gör lerhålen längre. Vad som är värst vet jag inte, men cyklisterna lämnar tyvärr tydliga spår i leran vilket fotgängaren som kliver bredvid lerhålet inte gör. Det tydliga cyklistspåret är för de flesta lika med förstörda stigar, vilket inte behöver vara fallet.

Men det finns så många roliga stigar, så jag ser ingen anledning till att hoja i blöthålen om man absolut inte måste.

Det var en rolig fråga som fick mig att tänka till lite.
Kan verkligen en stig bli förstörd?
Jag tror dom flesta skulle svara ja på den frågan med olika komentarer till föld frågan "Varför?" beroende på vilken aktivitet man syssla med.

För mig som cyklist så förstör hästar och skogsmaskiner mest.
Vandrare behöver väll inte bry sig så mycket. Då det igentligen bara är att lyfta mer på fötterna vid de värtsta gropparna. Ger man sig ut i skogen så får man räkna med att bli lite skitig.

Jag tror nog mer att dom kraftiga regnskurarna förstör stigarna en hel del.

Själv tycker jag att det bara är att cykla på. Man måste ju hålla sina favorit stigar i liv.
För det som förstör stigen mest är att den växer igen och försvinner.

poppig skrev:
>
>
> Detta kanske har varit uppe för diskussion
> tidigare, men hittade inget med sökfunktionen.

Cykla grusväg i onödan? Du skojar !?

poppig skrev:
>
>

Cykla grusväg? I onödan? Du skojar !?

poppig skrev:
>
>

Cykla grusväg? I onödan? Du skojar !?

Har i Lerum har vi snarare problem med att stigarna vaxer igen sa jag har lite svart att uttala mig i saken. Personligen brukar jag dock unvika lerhal sa gott de gar, mestadels for att de bromsar upp ens flyt sa mycket. ror inte att de gor speciellt mycket skada om man kor i utkanterna av stigarna. Skulle saga att det ar battre att bradda en stig an att lata den vaxa igen. Tror inte cyklar och vandrare kan forstora stigar, daremot skogsmaskiner och hastar, de borde vara portforbjudna! ;) I alla fall skogsmaskiner.!

Efter att ha sett hur nickspåret utvecklats under några år så måste jag säga att slitaget är oerhört litet. Naturen är väldigt duktig på att hålla jämna steg. Det mesta slitaget på nickspåret kommer från naturen självt de få gånger det kommer en riktig regnskur.

För två år sedan så var militären inne och lekte krig i naturreservatet, bla på en del av nickspåret. Det var rätt fula spår efter stridsfordon då, men vet man inte exakt vad man skall titta efter går det inte att se var de har varit.

Undviker promenerare att gå i skogen på hösten?

Min syster jobbade på en turridnings-firma på irland, där kunde hon verkligen så hur ett surhål mår före respektive efter 20 hästar passerar, och hur det beror på om dom går genom eller runt.. Och även dag efter dag hur det förrändras.

Hålen blir inet större om man cyklar/rider genom dom, men dom växer ruskigt snabbt när man går runt, efterssom marken där redan är vattensjuk..

Ska vi införa stöveltvång i skogen? :)

Kan ingen visa en bild på något av dom värsta lerhålen i Hellas som ser likadana ut vår, sommar, höst och vinter och så kan vi förfasa oss lite? Erik H brukar ha en bra på lager.

rikard skrev:
> Efter att ha sett hur nickspåret utvecklats under
> några år så måste jag säga att slitaget är
> oerhört litet. Naturen är väldigt duktig på
> att hålla jämna steg. Det mesta slitaget på
> nickspåret kommer från naturen självt de få
> gånger det kommer en riktig regnskur.

Fast det beror ju på att stigarna är valda för att tåla högt slitage. Det är också tydligt att det är på de ställen där vi var tveksamma till stigdragningen på grund av slitagerisk som slitaget blivit mest.

NICK-spåret är ett dåligt exempel. Förutsättningarna är helt annorlunda när man planerar ett spår från början.

Herregud?? Vem Bryr sej!? :) Bara köra på! Vem är stor nog att säga till en i skogen? Bärplockare ska sluta gnälla.. Och gör dom inte de startar ja krossen iställe, en vända me den och ja körde sönder mer än va 20 cyklister gör på ett år, om inte mer! (har den inte kvar dock)

Jag tycker att asfalt är surare än surhål och kommenderar därför alla bilarna till halt. Miljöpåverkan, bah säger jag. Cykla på, håll mitt i spåren. Av ren självbevarelsedrift och för att det är kul.

Är väl bra i förlängningen, ifall målet är att göra så liten åverkan som möjligt? Finns anledning till att man inte vill ha trafik på vårsanka skogsvägar.. Det håller sämre.
Vatten som i vanliga fall blir stående i smågropar(klövhål), får fritt fram längs hjulspår från olika fordon. Visst, en överdimensionerad renhjord eller skock orienterare kan ödelägga fjällsidor och känsliga ytor på samma vis. Men just dikesbildningen, kräver många par fötter, jämfört med om man rullar fram med samma tryck.

Det där diskuterades på OÄ-timmarna -82.. som ett inslag i allemansrätten. Ha trevligt under ansvar. Det där ordet som ingen vill applicera på sig själv. Cykla i diket, istället för att ständigt göra nya.

oxr skrev:
> Fast det beror ju på att stigarna är valda för
> att tåla högt slitage. Det är också tydligt
> att det är på de ställen där vi var tveksamma
> till stigdragningen på grund av slitagerisk som
> slitaget blivit mest.

Jag håller inte riktigt med om det. De ställen som ser slitna ut blev slitna på studs, och har sett lika slitna ut i ett par år nu. Många av de hällar med 2 cm jordmån som jag väntat på att de skall bli rena har fortfarande 2 cm jordmån. Visst valde vi de tåligaste stigarna vi kunde hitta, men slitaget går ändå betydligt långsammare än vad jag hade trott.

poppig skrev:
> Brukar ni undvika ... stigar som innehåller mycket lera ...?

Ja, främst för att drivlinan på hojen slits mycket snabbt om man hojar ofta i lera.

Att inte hoja när det blir hjulspår är främst en estetisk fråga. Går stigen genom surhål o s v så bör den härdas om det är mycket trafik på den.

oxr skrev:
> Per: kan du utveckla det där med att stigar genom
> surhål ska härdas?

Det vanligaste är att man spångar eller lägger kavelbro eller någon typ av fyllning just där stigen går. En variant är naturligtvis att dra om stigen så att den undviker surhålet.

Jag valde uttrycket "härda" just med tanke på storstadomårdena. Konsten är i någon mening att få stigarna att hålla bättre, att tåla mer intensiv användning utan att de blir fula.

Jag brukar undvika leriga ställen för att det känns (har varken statistik eller bilder) som att det sliter på stigen. Plus att cykeln inte blir så lerig. :)

poppig skrev:
>
>

Tycker du ska föreslå generellt förbud mot cykling på allt annat än asfalt försäkerhets skull!
Vad f#n ska vi cykla för? Någon kanske inte blir förtjust!
J¤vla femtekolonnare!!!!

Måns Mossa skrev:
> poppig skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> >
> >
> > Allmänheten (de som inte cyklar) är väl inte
> > så förtjusta i att stigarna blir uppkörda
> med
> > fler och djupare lerhål (som det faktiskt blir
> > när många cyklar samma stig).
>
> Tycker du ska föreslå generellt förbud mot
> cykling på allt annat än asfalt försäkerhets
> skull!
> Vad f#n ska vi cykla för? Någon kanske inte blir
> förtjust!
> J¤vla femtekolonnare!!!!
Suck sånt inlägg kan leda till förbud var inte så egon av dig man kan faktiskt hoppa av cykeln och le den några meter.bara för du kommer på 55000kr mtb så har andra rätt o vara i skogen.

Naturen kan vara lerig ibland. Står man inte ut med det kan man hålla sig till betongen och asfalten.
Cyklisten skapar inte lera. Stigar har alltid funnits, skapade av skogens vilda djur, boskap, människors fötter eller hästhovar. Vissa platser är leriga. Där syns avtryck i leran av däck om man cyklar, fotspår om man går där. Än sen? Om en häst trampar i leran kan det bli rätt djupa avtryck och en stor hög med dynga i tillägg. Men jag har aldrig tänkt att ryttarna skulle nekas att rida där.
Så länge man varken väsnas eller förorenar är vistelse i skog och mark av godo, till fots, på cykel eller till häst. Sen finns det bittra stackare med stort mått av intolerans som missunnar andra deras frihet.
poppig betraktar jag som en femtekolonnare då han, på en mtb-site, missgynnar mtb:cyklismens intressen genom att gå ut med att mtb:are förstör stigarna genom att skapa lerhål.

I de flesta fall är det en estetisk fråga. För egen del tycker jag inte att plattfötter lämnar snyggare avtryck än MTB-däck. Undantag kan vara, dels marker där det lever rara arter vars habitat förstörs av fötter eller däck vid sidan av stigen, dels viss känslig våtmark, vilken man inte heller bör gå i vid sidan av stigen. Den svenska terrängen är överlag väldigt tålig och har en mycket god återhämtningsförmåga.

Däremot i starkt erosionsbenägen terräng kan cyklar göra skada om inte stigarna är försedda med vattenbarriärer. I alperna är de ofta det. Annan terräng som man ska vara ytterst försiktig med är öken och höga berg. I Moab och Fruita vårdar de sig om vad de kallar för kryptobiotisk jordskorpa, vilken man absolut inte får hoja på, och i Colorado får han inte hoja på vad de kallar "tundra" (mark som är frusen större delen av året).

Runt Uppsala kan jag egentligen inte komma på någon stig som är distinkt olämplig att hoja ur naturvårds eller stigvårdsynpunkt. Däremot vet jag många som jag ogärna hojar när det är blött eftersom det är segt och tungt samtidigt som man sliter på hojen i onödan. En specialitet är "skidspårets" start från Björns hög. När det är vått växer leran på hjulen tills man efter ett tag tvingas stanna.

Per skrev:
> Den
> svenska terrängen är överlag väldigt tålig
> och har en mycket god återhämtningsförmåga.

Ja, det här är faktist grundläggande. När inlandsisen slipade ner bergen lades också grunden till en väldigt bra dränering genom ändmoränen.

Vad är skogen till för? Att betrakta på avstånd eller på tv via Mitt i naturen?

Jag cyklar året runt om jag har möjlighet. Skall man avstå när det är blött går ju halva året förlorat.

Apropå runt eller genom surhål, har någon någonsin sett (eller varit) en vandrare som stoiskt marscherat i/genom surhålen istället för att gå runt dom för att undvika att bidra till erosion ?
Tror inte det...och hur ser en "förstörd" stig ut.Jag cyklade bräckebäcksleden (Åre)varje dag i tre veckor och när det regnat i tre dagar i sträck så såg den ut som ett dike fyllt med chokladpudding men ett dygn efter att regnet slutat så såg den ut som en "vanlig" stig igen och den stigen måste ju slå nästan alla andra stigar rejält vad gäller slitage.
Dessutom är problemet här(kungsbacka)snarare att många stigar är på väg att växa igen.
Jag tror definitivt att alla får plats i skogen.

Tillbaka
Topp