Cykla på Ibiza & Malta

Globalistic

Aktiv medlem
Cykla på Ibiza & Malta
Jag och sambon planerar sommarens semesteravstickare och Ibiza & Malta står högt på listan. Dock ska jag försöka ordna boende på Norra sidan som ska vara lite "lungare" än den södra sidan på Ibiza. På norra sidan kan man läsa på olika nätsajter om kuperad miljö, cykeluthyrning och berg :D

Det jag inte kan få reda på är vem å Var på ön det finns en seriöst cykeluthyrare å vad det är man kan få hyra där. Vad jag läst mig till så är MTB kanske att föredra framför lvg då ön bara e drygt 5 mil lång...

Malta är också intressant. Jag vet det finns en tråd om det här på Happy, men det är nya tider nu.
Tacksam även för tips rörande Malta.

Tanken är att flyga ner med Ryan Air. Sola, bada, cykla och sola lite mer i en vecka.

Så har ni varit på Ibiza och cyklat är jag tacksam för tips. Boende, cykeluthyrning saker man kan göra där förutom att supa, knarka gå på hippiemarknander och äta oliver :D

Ibiza

ibiza.jpg

Malta

malta_map_16.gif

Cykla på Ibiza & Malta
Hej Bang!
Jag var på Malta sommaren 2009. Dock utan cykel. Ser fram emot Stumpens RR.

Vi hyrde ett "farmhouse" på Gozo i byn San Lawrence. Farmhouse är upprustade stenhus i 2-3 våningar. Vårt hade en liten pool i botten och terass på taket där vi år frukost och grillade på kvällarna och drack vin till solnedgången. Supernice!

Gozo är en liten pluttö. Man cyklar nog av den på en dag skulle jag gissa. Jag hade som sagt inte cykel på ön, men sprang en del på morgonen innan det blev för varmt. För varmt blev det på Malta/Gozo i juli. Tokvarmt! Det är heller ingen skog där så det är ont om skugga.

Jag är därför lite tveksam till cykling på Malta juli-augusti, men det är min personliga åsikt.

God semesterplanering!

Cykla på Ibiza & Malta
Globalistic skrev:
-------------------------------------------------------
> Oki. Hur kom du till Gozo?
>
> Väntar också på en RR från Mr. Stump! :)

Vi hade hyrbil.
Det är ett äventyr att köra bil på Malta. Vänstertrafik, smala vägar kombinerat med mycket aggressiv körstil... H-vete vad jag svettades i bilen.

Cykla på Ibiza & Malta
Har ju redan skrivit en hel del om Malta förut; Bodde där ett drygt år 2006-2007 och är där på jobb 1-2 gånger per år sedan dess. Gällande trafiken tycker jag beskrivningarna ovan är lite överdrivna, jag har kört en hel del bil och cykel där. Visst är det lite kaotiskt men farterna är rätt låga. (Mycket fyllekörning på nätterna dock, men det påverkar väl inte dagscyklingen). Jag upplevde aldrig trafiken som särskilt farlig. Folk ger plats åt cyklister. Men undvik storstadsområdet i nordöst. Övriga delar av Malta+Gozo är trevligare på hojj.

Mellan Malta och Gozo går 2 bil/passagerarfärjor med täta intervaller och det är inte dyrt. Särskilt inte om man cyklar.

-En varning dock: Eftersom det är så hett på ön blir asfalten "oljig" på ytan, kan vara lite hal även när det är torrt, särskilt eftersom det kan komma över damm från Sahara. Och om det kommer lite regn (lite är värre än mycket), var vääääldigt försiktig, kan blir riktigt ruskigt snorhalt då. oljig asfalt+damm+lite fukt = rena isgatan. Såpass att man spinner loss i uppförsbackarna på cykel på asfalt.. Var i samband med en sån situation jag gick omkull å fick några frakturer Maj 2007.

När man cyklar mitt i sommaren får man ta en 2-timmars siesta mitt på dagen, hänga på nåt café eller bada. Går nog inte att få i sig nog med vatten och mineraler för att klara uppåt 35-40 grader och stekande sol, man blev rejält mör.

Som renodlat cykelsemestermål kan jag inte rekommendera Malta+Gozo. Men har man några strödagar och vill se öarna från sadeln och få lite motion är det helt ok. (Dykningen är dock i toppklass, har gjort 60+ dyk där. Även klippklättringen är helt ok.)

Cykla på Ibiza & Malta
Det låter som att ni förespråkar Malta. Min sambo har ju dykcert och blir nog glad av att höra den nyheten. Jag kan ju snorkla :) Sist vi var ute å dök i Teneriffa blev jag så sjösjuk av dynorna så jag sprydde som en liten fjortis på folköl en tidig Luciakväll. Hon kan dyka å jag cykla.

Men till Gozo tar man sig alltså med färja och det är en lugnare del av Malta vilket låter bra.

Ska man ordna boende på Gozo eller på huvudön?

Ryan Air ska vi ju flyga med. Ligger flygplatsen centralt på ön? Vad skulle en taxiresa från flygplatsen till Goza kosta ungefär?

Tack för alla tips hittils!

Cykla på Ibiza & Malta
Ibiza är det väl ingen som kommenterat ännu bara, det kan säkert vara kanonfint, har själv inte varit där.

Luca Airport ligger sydöst om huvudstadsområdet. Tar runt en kvart att åka in till St Julians tex. Svårt att åka taxi mycket längre än 30-40 minuter tvärs över ön såvida man inte fastnar i rusningstrafik morgon och eftermiddag.

Jag rekommenderar nog boende i Sliema eller St Julians även om man ska ut och röra på sig på dagarna. Där finns nattlivet och de bättre restaurangerna. Liksom de flesta av öns dive centers. Vill man fokusera på sandstrandsbadande kan ju tex Sas Radisson vid Golden Bay vara bra. Men promenixa över till Ghajn Tuffeia och Gjenja Bay då också, lugnare och finare stränder där.

Ska ni med taxi till Gozo är det nog bäst att bara åka till Färjeläget på malta och sedan byte till annan taxi på Gozo, blir billigare. Vita taxibilar är rätt dyrt (nåja, inte dyrare än Stockholmstaxi dock) och de kan gärna lägga på lite extra för turister. Fast pris gäller, fråga innan ni hoppar in. Om ni kan leva med att åka i gamla nersuttna grå/bruna Mercor rekommenderar jag Wembley's, de är klart billigare och jag och kollegor har använt dem hundratals gånger utan problem. Förutom att de kan ta tid att komma under rusningstid, de har garaget i St Julians nära Spinola Bay. Går även att förboka till flygplatsen, då parkerar de ofta vid vänstra utgången eftersom de kommer "i smyg". Telefon: +356 31374141

Lokalbussarna, som har hubb i Valetta är för övrigt tokbilligt och är ju lite charmigt ibland även om det tar tid. Ingen aircond. Kostar enstaka tior (SEK) att korsa hela ön med dem.

För bästa dykningen bör man ha motsvarande PADI Advanced åtminstone, många av grottorna, vraken, drop-offsen, tunnlarna med mera ligger relativt djupt.

Cykla på Ibiza & Malta
..Kulligt kanske jag skulle kalla det. Inga "berg" över runt 300 meter, men mycket upp och ner. Cross är rätt optimalt fordon, eller annars en Mtb med semi-slicks. Blir mer cykling på vägar med asfalt och grus än stigar, även om det finns en del hyfsade sträckor, tex om man följder Västra/sydvästra kusten från Cirkewwa till Dingli Cliffs. Så jo, det är mycket möjligt att Ibiza bjuder på bättre terräng & utförscykling.

Cykla på Ibiza & Malta
Ett oerhört onyanserat inlägg från mig.

Min fru har varit på Malta och vill inte åka tillbaka. Varmt och brunt. Inga träd. Trist. Men hon såg bara huvudstaden.

Mallorca har jag varit på och det är ett toppenställe, mkt turister men är man bara inställd p ådet så är det inga problem. Ibiza borde inte vara så olikt.

Personligen skulle jag utan ngn som helst tvekan välja Ibiza.

Cykla på Ibiza & Malta
det som talar för Malta är era fina kommentarer och attd et är ett land jag Inte varit i :) Ibiza e ju "spanskt" å i Spanien har jag varit i. Flera gånger. Men jag tror att cyklingen är bättre på Ibiza än på Malta. Men jag tror sambon blir glad om hon får dyka bland vrak å se fina fiskar å sånt. Sist fick hon ju se stora sköldpaddor.

Hur är prisläget på Malta vs Ibiza både när det gäller boende och att "leva" där. Har hittat boende på Malta med bra betyg för 2500:-/V samt ett för 1700:-/V. På Malta är det solstolar på sandstränedr eller e det berg å sten man ligger på? Ibiza är ju en ö som uppkommit av ett vulkanutbrott under vattenytan så det är nog inte sååå mycket sand eller?

Cykla på Ibiza & Malta
Globalistic skrev:
-------------------------------------------------------
På Malta är det solstolar på
> sandstränedr eller e det berg å sten man ligger
> på?

Både och. Finns några hyfsade stränder på nordvästra sidan av Malta; Mellieha Bay, Golden Bay, Paradise Bay, Ghajn Tuffeia & Gnejna Bay. Annars gillar många Malteser och även jag möjligheten till klippbad, tex vid Ghar Lapsi och Tal-Blata. Samma på Gozo, finns några hyfsade stränder och några trevliga klipp-bad-ställen.

Massa bilder inkl några cykel-rapporter från Malta:

http://jarladventures.blogspot.com/...-max=2006-10-15T09:28:00+02:00&max-results=20

http://jarladventures.blogspot.com/...-max=2007-03-04T18:00:00+01:00&max-results=20

http://jarladventures.blogspot.com/search/label/malta

Cykla på Ibiza & Malta
Ibiza är nog kanske inte att rekommendera, sjukt fint och trevlig ö men mycket folk som kör bil nerpundade. Såg många fint asfalterade vägar men med tung trafik, de lite mindre vägarna vill man nog inte köra landsväg på då du lätt kan tvingas ut i den sandiga väggrenen av trafiken.
Jag har dock inte cyklat själv utan bevittnat detta inifrån taxi/buss.
Håll dig borta från västkusten och ibiza stad om du vill ta det lugnt.

Cykla på Ibiza & Malta
Bra dykning på Malta, men jag skulle aldrig åka dit på cykelresa, speciellt inte på sommaren. För varmt och allmänt lite stökigt, inte så tillrättalagt för cyklister som t.ex. Mallorca.
ska man bara vara där några dagar vill man att det ska vara enkelt.

Cykla på Ibiza & Malta
Hur är det med cykling på malta? Har kanske ett par dagar ledig här nere nu i veckan. Var kan man hyra vettiga cykling? Var på ön finns bästa cyklingen?

Cykla på Ibiza & Malta
Bättre sent än aldrig. På söndag drar vi. Till Malta och Paradise Bay. Några restaurangtips och sevärdheter man når med taxi eller buss? Vi bor vid cirkewaa eller vad det heter vid paradise bay.

Tillbaka
Topp