Cykla på Kos?

geologen

Aktiv medlem
Cykla på Kos?
Frågar lite för en kompis räkning. Han kommer att resa till Kos till våren och får det hela billigt. Resmålet är alltså redan bestämt. Han vill cykla där. Hur kan Kos tänkas vara att cykla på?

Det är en rätt liten ö. Ungefär en halv gång till större än Hisingen. Hur är vägarna? Trafiken? Trafikanterna? Särskilt bra sträckor eller andra sevärdheter? Platser att undvika?

Cykla på Kos?
Kos är nog inte superkul att cykla på.
Mitt tips blur färjan över till Kalymnos. Det tar en knapp timme och kostar ett par tior. Det är en vacker, rejält kuperad ö med fantastiska slingrande bergsvägar.
Dessutom billigare och mindre exploaterat än Kos.

Cykla på Kos?
Om man bara kikar på hur vägnätet verkar se ut på de två öarna känns det som MTB skulle ge lite mer rörelsefrihet och större möjligheter till att komma bort från bebyggelsen.

Cykla på Kos?
Ja, men det är bara landsväg som är aktuellt. Han behöver bara betala en mindre del av flyget och bor sen gratis, så resmålet är inte valt som ett cykelresmål. Han vill bara kunna försöka cykla så mycket som möjligt när han ändå är där.

Cykla på Kos?
Glöm landsvägscykling på den ön säger jag, finns ju knappt väggren.
Däremot finns det bättre möjligheter till MTB och en del arrangerade turer.
Jag var där i september med familjen, hade inte en tanke på att cykla en enda meter och upptäckte först sista dagen att hotellet hade arrangerade MTB turer och hyfsade Scott cyklar som ingick i hotellets faciliteter.

Cykla på Kos?
Hoppas han inte har något emot att cykla samma vägar flera gånger i så fall alternativt inte tänkt sig att cykla hela veckan. Ser ut som två dagar skulle räcka för att täcka större delen av det asfalterade vägnätet på Kos (om man inte ska harva igenom varenda bygata). Och Kalymnos ser ut att ha typ tio mil asfalterade vägar, d.v.s. en dags cyklande om man inte stressar livet ur sig.

Cykla på Kos?
Kört moppe på Kos för 10 år sedan. De stora vägarna genom ön är inge roliga men finns fullt med mindre grusvägar i bergen och längs med kusten som var roliga och bjöd på vackra vyer.

Cykla på Kos?
Stämmer in i sången om MTB på KOS. Var där och cyklade MTB för några år sedan, riktigt kul. Se upp för arga hundar & markägare bara.

Cykla på Kos?
Mer konkret turtips Kalymnos:
När man på morgonen ankommer till hamnen i Pothia tar man huvudvägen höger, förbi alla uteserveringar och fortsätter kustvägen (samma väg) mot Vathi. Där finns en massa fruktodlingar och en trevlig småbåtshamn. Kaffedags.
Sedan tar man den nybyggda vägen (som ofta inte finns på kartorna, fråga), upp i bergen, tvärs över ön tills man kommer ner på andra sidan till en liten ort som heter Arginonta. Trevlig liten vik att bada i om man vill, annars tar man höger i korsningen och fortsätter upp mot Emporios.
Väl där stannar man till på Harrys Garden som ligger till höger på vägen ner mot hamnen och äter lunch.
Jag kan nog säga att det är en av de bästa restauranger jag varit på om man ser till helhetsupplevelsen, särskilt om man tar med det löjligt låga priset i beräkningen. Det mesta är odlat på plats och man sitter och äter under olivträden i trädgården. Låt Evdokia bestämma menyn.
Sedan cyklar man kustvägen tillbaks till Pothia och förlänger eventuellt med en tur ner till Vlychadia om man vill.
Gissningsvis är hela turen 6-8 mil, men det är rätt grovt höftat.

Tillbaka
Topp