Cykla på Mallis med ej cykelvan sambo

LEAF

Medlem
Hej!

Åker till Mallis (Alcudia) för att göra Ironman nästa lördag.
Dagarna efter IM tänkte jag äntligen visa min sambo landsvägscykling.
Vad har ni för erfarenhet att cykla med en ickecyklist?
Är 4mil ut, fika, 4mil tillbaka för tufft tro? el Alcudia till Cap Formentor?
Sambon tränar och håller igång men är ingen cyklist, dock tjockt pannben

Tack för input, tips & trix =)

Senast ändrad:
En tur till Petra med fika är väl en annan klassiker som väl kvalar in inom 2x4 mil. Om man vill testa på lite bergscykling (vägen till fyren går ju visserligen lite upp och ner, men det är ju kortare backar) så är en sväng upp till Lluc inte helt fel - lite längre backe men ganska snäll lutning.

Cap Formentor måste ju vara optimalt om du vill få henne att fastna för landsvägscykling. Grumt fint och inte för långt.

Jag skulle nog inte åka till Fermentor med en nybörjare. Backar, hårnålskurvor, smalt och biltrafik kan bli avskräckande om man aldrig har kört landsväg tidigare.
Tips är att undvika berg första rundan.

8mil (~3 timmar typ) låter lite mycket, i mina öron. Sadeln brukar kännas rätt hård efter bara en timme för en ovan. Jag hade nog sagt att halva sträckan är lagom, och i så fall förlänga turen om det inte känns långt nog när ni börjar närma er slutet.
Ska det kännas lustfyllt och ge mersmak är det bättre att sluta lite för tidigt än för sent. =)

Herr Thomas sa:
Jag skulle nog inte åka till Fermentor med en nybörjare. Backar, hårnålskurvor, smalt och biltrafik kan bli avskräckande om man aldrig har kört landsväg tidigare.
Tips är att undvika berg första rundan.

Håller med om Fermentor. Den gången jag cyklade dit ut var fantastisk vacker, propagandacykelmiljö för någon erfaren. Men även trångt (sjukt trångt) med bilar och cyklister. Hade det varit mitt första lvg-pass hade jag inte varit det minsta sugen att prova igen.

Det är ju fint att rulla ner på platten strax öster om bergen oxå. Fika på torgen i Campanet, Selva och Alaró. Mycket fina småvägar. Kolla in grottorna utanför Campanet. Finns fina guidade turer där om ni har gåbara skor.

Jag skulle också strunta i Formentor som förstatur. 4 mil enkel kanske kan funka men ta hellre lite mindre vägar och mindre backar. Varför inte en fikatur till Pollenca (byn pollenca och inte port pollenca) och om man vill få lite mil kanske tillbaka via Campanet och Sa Pobla, mestadels på småvägar.

Uppe på första stigningen på Formentor finns det allt möjligt folk på hybrider, elcyklar osv. Testa bergscykling upp till utkiksplatsen uppe på första stigningen och ta lite bilder. Sen cyklar ni hem via Cala st Vicens eller ngt sånt. En strand på vägen mot Pollenca/Lluc. Fint ställe och inga berg.

castrello sa:
Uppe på första stigningen på Formentor finns det allt möjligt folk på hybrider, elcyklar osv. Testa bergscykling upp till utkiksplatsen uppe på första stigningen och ta lite bilder. Sen cyklar ni hem via Cala st Vicens eller ngt sånt. En strand på vägen mot Pollenca/Lluc. Fint ställe och inga berg.

Vägen ner mot Vincent är faktiskt underbart vacker. Jag hade nog ändå valt att ta mig till Petra och fika via små mysvägar om jag skulle ta en premiärtur med en vältränad sambo. Man kan ju vara rädd för backar (både utför och uppför) även om man är vältränad.

Ok, här kommer mitt bidrag då.... Tycker också att 8 mil låter lite häftigt, börja med en första kortare runda på platten, varför inte bort emot Can Picafort, Santa Margalida, Llubi, tillbaka mot sa Pobla och hem igen, runt Llubi finns ju även lite snällare backar att känna på. Går det bra så varför inte stranden bort emot port d Pollenca upp till Lluc, ner igen förbi macken mot Selva, Moscari, Campanet, Buger och hem igen, en vacker och varierad runda som borde hamna ca 65-70km beroende på var ni bor.

Mvh Ulf S.

Stort tack för all info och tips!
Återkommer med resultat nästa vecka. Kan ju ligga till grund för andra modiga cyklister som vill frälsa sin bättre hälft =)

Är väl främst dagen efter man får ont i röven, så bäst att smida medans järnet är varmt och köra långt.

Vi var på Formentor i lördags och ett tips om ni inte vill cykla bland många bilar är att åkt tidigt.
Vi var ute vid fyren och kollade in soluppgången 7:35. Då var det några få bilar och tre cyklister på plats.
På återvägen mötte vi kanske 5 bilar.

Mycket fint morgonljus men fiket var förstås inte öppet.

/Btw

Bilagor

• WP_20160917_07_43_37_Pro.jpg
    WP_20160917_07_43_37_Pro.jpg
    322.8 KB · Besök: 53
Hur gick det här då, lyckades du frälsa sambon till landsvägscykling....?
Intresserad eftersom jag vill göra detsamma med min fru, hittils har det väl gått sådär.....
Hon är också vältränad, kör gladeligen olika pass på gym, ofta 5ggr i veckan eller mera, och jobbar ibland som zumbainstruktör.
Jag fixade till en "racifierad" hybrid för ändamålet och tog med den till Mallorca, tanken var att blir man inte cykelfrälst på Mallorca så blir man det aldrig. Hon tyckte att det var skönt att cruisa runt lite lugnt i solskenet, men några hårdare pass och backar blev det inte, varken Lluc eller cap Formentor kom ifråga..... När jag försiktigt påpekade att hon utan tvekan kör timslånga spinningpass flera gåner i veckan svarade hon: "Men då SER man ju inte uppförsbackarna...!"
Är kanske bara att konstatera att man har olika syn på vissa saker....

Mvh Ulf S.

För mig känns det som lite av grejen med backar att de är synliga och, framför allt, att man kan se omgivningarna.

Tillbaka
Topp