Cykla på Nynäsvägen?

Cykla på Nynäsvägen?
JockeP sa:
elason sa:
73:an är bra. Den skyltade turistvägen Nynäsleden ska ni inte följa.

Nej. Inte den. Inte bra.
Ådranvägen, delen ut mot Södertäljevägen, är mera hål än vägbana.
Synd att cykla genom halva Europa för att sluta med rambrott med 22 km kvar hem.

Så undvik den här: https://swedenbybike.com/cykelleder/nynasleden/

Den undviker vi då gärna, fast efter ett var veckor och rätt många mil på gamla betongvägar i "DDR" och Polen tror vi ramen har visat sig hålla för en hel del..

Cykla på Nynäsvägen?
Om man är ute på ren turistcykling och håller en fart baserat på antagandet att vägen bakom varje krök ser ut som ett kraterfält så går ju Ådranvägen att köra. Brukar cykla den ungefär en gång per år, antingen som turistcykling eller om jag totalbonkat och håller så lågt tempo att det inte är några problem att undvika alla vägskador. Finns dock helt klart bättre alternativ.

Den där rutten i swedenbybike-länken innehåller f.ö. fler mkt underliga vägval.

Cykla på Nynäsvägen?
dans sa:
Tack för alla tips, låter ju som bättre än förr i tiden.

Pendeltåg jo, men man cyklar inte genom halva Europa och sen tar tåget sista biten - inte bra för imagen ;-)

Ni har ju redan fuskat mycket längre sträcka genom att ta båten mellan Gdansk och Nynäshamn. Det finns andra, mindre fuskiga, alternativ. ;)

Cykla på Nynäsvägen?
Hej, är det fortfarande väg 73 som gäller för detta? Någon inföding som vet? Google maps ger en rutt som bra motsvarar den rutten som ovan länkats i maj 2016: https://goo.gl/maps/Hg3TwTPYTvm

Ska leda en större grupp cyklister till Gotland på väg och detta parti är närmast transportsträcka för oss.

Cykla på Nynäsvägen?
Yeti sa:
Hej, är det fortfarande väg 73 som gäller för detta? Någon inföding som vet? Google maps ger en rutt som bra motsvarar den rutten som ovan länkats i maj 2016: https://goo.gl/maps/Hg3TwTPYTvm

Ska leda en större grupp cyklister till Gotland på väg och detta parti är närmast transportsträcka för oss.

Ser rätt ut fram till Sofielundsvägen. Osäker på vilken väg som är bäst därifrån numera, men det KAN vara bra enligt länken.

Cykla på Nynäsvägen?
Jag körde google maps förslaget (vad det verkar efter en snabbkoll) från Stockholm innerstad till Gotlandsfärjan i mitten av augusti förra året. Funkade bra. Efter jobbet en fredag, det var förvånansvärt lugnt.

Cykla på Nynäsvägen?
Gamla 73:an har dock nytt nummer numera motorvägen heter 73. Men det är helt ok väg att cykla hela vägen till Stockholm.

Finns som nämnt i tråden mer pittoreska vägval om så önskas.

Cykla på Nynäsvägen?
Vill ni slippa trafikljus för att korsa stora vägen mellan Farsta och Trångsund kan ni ta Stortorpsvägen, Printz väg och Hammartorpsvägen för att efter Trångsunds centrum ta höger över bron och återansluta till den föreslagna rutten vid rondellen efter bron.

Vid trafikplats Gubbängen och lite söderut är GC-banan uppgrävd och det går inte att ta precis den rutt som är inritad på kartan. Jag vet ärligt talat inte vilket som är bästa alternativet där numera.

Mitt emot Globen får man cykla lite längre från Nynäsvägen än vad den föreslagna rutten anger då de håller på att bygga hus intill vägen. Ta cykelbanan som kommer in mitt på Burspråksvägen. Är egentligen bara att följa orangea pilar och hålla er så nära Nynäsvägen som möjligt. Ett alternativ är att ta sig under vägarna och komma på GC-banan som går mellan Nynäsvägen och Globen/Tele 2 arena i höjd med Gullmarsplans T-bana. Dessutom är det i mitt, och tror jag en hel del andras, att föredra östra sidan av Nynäsvägen för norrgående cykling och västra sidan för södergående. Det är dock indikerat cykling åt båda hållen, så det är mer att jag tror att ni riskerar fler möten på det inte jättebreda cykelfältet om ni följer detta.

Söderut från Trångsund tycker jag det ser rätt bra ut om det är rent transportsyfte. Finliret inne i Nynäshamn har jag dock inte koll på.

Senast ändrad:
Cykla på Nynäsvägen?
Ang. den avstängda GC vid Gubbängen så brukar jag cykla rakt över Örbyleden och sedan följa Söndagsvägen innan jag tar cykelbanan som sedan ansluter det markerade spåret vid Lersjöforsgränd. Bäst vet jag inte, men kortast och enklast tror jag.

Cykla på Nynäsvägen?
En "omväg" som är lätt att hitta är att vid Globen följa Åstorpsringen/ Gamla Tyresöv först österut, sedan söderut, ända tills man har kommit under Tyresövägen, höger i korsningen och i Sköndal tar man Perstorpsv söderut tills man är inne på rutten på google maps förslaget.
Kanske liite längre, men enklare att hitta. Åtminstone enl mig

/Håkan

Redigerat enl nedan

Senast ändrad:
Cykla på Nynäsvägen?
HåkanC sa:
En "omväg" som är lätt att hitta är att ta sig över (eller snarare under) Nynäsvägen vid Globen och sedan följa Åstorpsringen/ Gamla Tyresöv ända tills man har kommit under Tyresövägen, höger i korsningen och i Sköndal tar man Perstorpsv söderut tills man är inne på rutten på google maps förslaget.
Kanske liite längre, men enklare att hitta. Åtminstone enl mig

/Håkan
Fattar inte hur du menar början på den vägen. I höjd med Globen är man ju enligt ruttförslaget på östra sidan Nynäsvägen. Om man kör under den hamnar man på västra sidan. Känns helt off om man ska bort mot Gla Tyresvägen.

Innan Gubbängsvägarbetet tycker jag det annars var tämligen rättframt navigersmässigt. Även en som inte var bekant med omgivningen borde komma rätt genom att köra GC-bana så nära Nynäsvägen som möjligt på västra sidan ner tills strax före tornet vid Telia och där åka under Nynäsvägen och fortsätta GC-banan på östra sidan.

Cykla på Nynäsvägen?
GoranS sa:
Fattar inte hur du menar början på den vägen. I höjd med Globen är man ju enligt ruttförslaget på östra sidan Nynäsvägen. Om man kör under den hamnar man på västra sidan. Känns helt off om man ska bort mot Gla Tyresvägen.
Miss av mig, borde ha skrivit
Vid Globen följ Åstorpsringen/ Gamla Tyresöv först österut, sedan söderut ….
Osv enl ovan (Jag rättat även där)

/Håkan

Cykla på Nynäsvägen?
Byggnationerna mitt emot Globen är nu såpass klara att de öppnat cykelbanan som går precis bredvid Nynäsvägen (på östra sidan) igen.

Tillbaka
Topp