Cykla på retro-cyklar?

Cykla på retro-cyklar?
Min neo-retro Miyata One-Ten rullar många rundor som komfortracer. Om jag ska cykla långt i grupp och vet att det ska trampas på lite tar jag absolut hellre min skivbromsade kolfibercykel men Miyatan skäms inte för sig i sådana sammanhang heller men då får såklart jag jobba lite intensivare.

Cykla på retro-cyklar?
Jag har en Guldfärgad DBS från 80 talet som står och väntar på lite delar. Ska bli snygg sommarkryssare med utan växlar.
20200814_060003.jpg

Cykla på retro-cyklar?
Jag kör för det mesta på den här Monarken från mitten av åttiotalet och anledningen är inte för "retrostuket" utan helt enkelt för att det är en grymt bra och skön cykel att köra på. Perfekt geometri och storlek och tar breda däck, dvs det som har betydelse. Tung- visst den väger väl runt fyra-fem kilo mer än de lättaste moderna cyklarna men det saknar helt betydelse på vägen och de tyngre hjulen gör att den går som på räls, mycket vilsam att köra på.

mMogHcg.jpg
Härligt ointressant cykel (förutom för den som äger den). :) De rullar och rullar. De har en nackdel (iaf de liknande jag haft) och det är bromsarna. De var, som jag minns det, inget annat än skräckinjagande.

Cykla på retro-cyklar?
Härligt ointressant cykel (förutom för den som äger den). :) De rullar och rullar. De har en nackdel (iaf de liknande jag haft) och det är bromsarna. De var, som jag minns det, inget annat än skräckinjagande.
Hade en sån (eller liknande) på en cykelsemester på Gotland en gång. När vi skulle ner till färjan på hemvägen skulle vi ner för en liten backe, inte jättebrant men fick desperat skrika Ur spår! Lyckades dock stanna innan jag hamnade i vattnet.

Cykla på retro-cyklar?
Hade en sån (eller liknande) på en cykelsemester på Gotland en gång. När vi skulle ner till färjan på hemvägen skulle vi ner för en liten backe, inte jättebrant men fick desperat skrika Ur spår! Lyckades dock stanna innan jag hamnade i vattnet.
Och man klämmer åt bromshandtaget så hårt att man tänker: "Snart går nåt (handtaget eller vajern) sönder och då är det mer kört." utan att farten minskar. Ju närmare döden, desto mer lever man?

Cykla på retro-cyklar?
Det går att få ordning på såna bromsar. I regel är ju allt rostigt, vajrarna dåliga, beläggen gamla osv. Gör man bara i ordning det ordentligt så blir det helt ok.

Cykla på retro-cyklar?
Det går att få ordning på såna bromsar. I regel är ju allt rostigt, vajrarna dåliga, beläggen gamla osv. Gör man bara i ordning det ordentligt så blir det helt ok.
Misstänker att fräscha belägg hjälper mycket. Mina upplevelser med såna cyklar var innan mekintresset satte in.

Cykla på retro-cyklar?
Det är något man ofta läser men bromsarna på min är inte sämre än andra fälgbromsar, har två¨ cantilevercyklar med aluhjul och de är ungefär samma eller t.o.m. något sämre. Monarken är helt ointressant utom på en punkt tycker jag och det är geometrin på ramen, jag skulle väldigt gärna vilja ha en cykel med bättre rör men med samma geometri och däcksutrymme men de är nästan omöjliga att finna.

Sen har den en stor fördel till och det är stöldrisken, det här är en cykel jag vågar åka iväg med och lämna utanför affären utan annat lås än ramens blocklås.

Cykla på retro-cyklar?
Misstänker att fräscha belägg hjälper mycket. Mina upplevelser med såna cyklar var innan mekintresset satte in.
Framförallt rätt belägg, de grå som Crescent använde är klart överlägsna nyare svarta på de rostfria stålfälgarna. Som jag kommer ihåg är de grå speciella belägg gjorda för bromsytor av rostfritt stål, som tur är håller de länge.

Senast ändrad:
Cykla på retro-cyklar?
Det är något man ofta läser men bromsarna på min är inte sämre än andra fälgbromsar, har två¨ cantilevercyklar med aluhjul och de är ungefär samma eller t.o.m. något sämre. Monarken är helt ointressant utom på en punkt tycker jag och det är geometrin på ramen, jag skulle väldigt gärna vilja ha en cykel med bättre rör men med samma geometri och däcksutrymme men de är nästan omöjliga att finna.

Sen har den en stor fördel till och det är stöldrisken, det här är en cykel jag vågar åka iväg med och lämna utanför affären utan annat lås än ramens blocklås.
En superpraktisk cykel, med andra ord. :) Att den passar så bra är ju fantastiskt (extrakilona gör ju inte så mycket).

Edit: der är ju bara du skickar in måtten till en rambyggare så har du ju drömcykeln. It has and can be done!

Senast ändrad:
Cykla på retro-cyklar?
Edit: der är ju bara du skickar in måtten till en rambyggare så har du ju drömcykeln. It has and can be done!
Tyvärr inte riktigt inom min budget. Det finns flera nya serieproducerade som är ganska lika i geometrin men även de kostar en hel del så jag letar begagnat och då tar det lite längre tid :)

Cykla på retro-cyklar?
Tyvärr inte riktigt inom min budget. Det finns flera nya serieproducerade som är ganska lika i geometrin men även de kostar en hel del så jag letar begagnat och då tar det lite längre tid :)
Om du lägger av några hundringar per år har du pengar till en ny customram när (om) den där pansarvagnen ger upp. :)

Cykla på retro-cyklar?
Om du lägger av några hundringar per år har du pengar till en ny customram när (om) den där pansarvagnen ger upp. :)
Jo, det handlar egentligen inte så mycket om att ha råd för min del men jag måste våga använda den också. Har en tendens att gå hårt åt mina cyklar, den här råkade jag backa över med bilen en gång som exempel, trodde den hade klarat sig och bara hjulet blev skevt men upptäckte för några veckor sedan att ramen var helt sned vilket förklarade varför jag inte kunde cykla utan att hålla i styret. Men den gick att rikta med hjälp av en instruktionsvideo på youtube av Paul Brodie och nu är den helt rak igen.

Och stöldrisken, har blivit av med flera cyklar genom åren trots att de inte tillhört dyraste klassen.

Sen har jag faktiskt ett par vintage till, två Miyator med riktigt fina stålramar. Så det går ingen nöd på så sätt. Plus en nyare superlätt (9 kg) gravel/cyklocross men den är faktiskt sämre tycker jag, inte samma sköna pansarvagnskänsla alls :)

Cykla på retro-cyklar?
Jo, det handlar egentligen inte så mycket om att ha råd för min del men jag måste våga använda den också. Har en tendens att gå hårt åt mina cyklar, den här råkade jag backa över med bilen en gång som exempel, trodde den hade klarat sig och bara hjulet blev skevt men upptäckte för några veckor sedan att ramen var helt sned vilket förklarade varför jag inte kunde cykla utan att hålla i styret. Men den gick att rikta med hjälp av en instruktionsvideo på youtube av Paul Brodie och nu är den helt rak igen.

Och stöldrisken, har blivit av med flera cyklar genom åren trots att de inte tillhört dyraste klassen.

Sen har jag faktiskt ett par vintage till, två Miyator med riktigt fina stålramar. Så det går ingen nöd på så sätt. Plus en nyare superlätt (9 kg) gravel/cyklocross men den är faktiskt sämre tycker jag, inte samma sköna pansarvagnskänsla alls :)
Du har det väl förspännt cykelmässigt. :) Jag har inga dyrgripar. Dels är jag snål, och samtidigt skulle jag oroa mig mer med en dyrare cykel (och fortfarande vara kass/långsam). Så länge jag kan ha kul med "ocyklingsbara" tjugosextummare tänker jag ha kul med dem (och de andra cyklarna också, såklart)

Cykla på retro-cyklar?
Och man klämmer åt bromshandtaget så hårt att man tänker: "Snart går nåt (handtaget eller vajern) sönder och då är det mer kört." utan att farten minskar. Ju närmare döden, desto mer lever man?
Det sägs att Döden en gång hade en nära me.I.am-upplevelse. Tror att det var på Gotland.

Cykla på retro-cyklar?
Min Miyata.
Ultegra 6800 shifters.
105 7000 bakväxel.
105 5600 framväxel.
FSA carbon vevparti.
Fulcrum 5.5 racing hjul.
Campagnolo Centaur bromsar

Bilagor

• 001EF6A9-86A9-4C30-934A-75F8265596A5.jpeg
    001EF6A9-86A9-4C30-934A-75F8265596A5.jpeg
    761.7 KB · Besök: 120
Senast ändrad:
Cykla på retro-cyklar?
Min retrohoj sitter numera fast i träjnern, och har tappat lindan på ena sidan. Egentligen vill jag ha en annan ram, men lite tveksam till att köpa nåt finare och plocka fram dremeln för vajrar som jag gjort på denna.

20210923_140922_4449.jpg

Cykla på retro-cyklar?
C4F0038C-4CFB-4836-8453-10D010E50F4B.jpeg
Cyklar en del på min Miyata 712. Har uppgraderat den lite med nyare och finare komponenter, så hoppas den kommer till användning oftare nu. Den är kul att cykla på, och så är den snygg. Måste bara vinkla ner styret en aning bara. Och byta sadel till en svart – helt fel röd nyans på den här.

Cykla på retro-cyklar?
Nej, det är tvärtom.
Marken ska vara parallell med undre delen av bocken.

//j

Tillbaka
Topp