Cykla på Teneriffa i november

Makerblad

Medlem
Jag ska tillbinga 14 sköna dagar på Teneriffa i början av november och tänkte höra om några från Happy ska dit. Vi kommer bo i Puerto de la Cruz och siktar på att cykla både landsväg och XC. Om någon har sköna tips på bra turer, mysiga byar och bra restauranger tas det gladeligen emot. Hör som sagt även av dej om du också ska vara där nere och vill ha lite cykelsällskap.

Jsg var nere och cyklade lite landsväg i oktober. Gillar man höjdmeter är Teneriffa en bra ö... :-)

Landsvägstips: Norra och nordöstra vägarna upp till kratern är fina, finast är dock södra från Medano över Grandilla och Vilaflor upp till kraterkanten. Den västliga vägen upp över Chio är dock inte mycket att hurra över då astfalten är bedrövlig.

Mascadalen rekommenderas, d.v.s. ngt i stil med Pto de la Cruz - Buenavista del Norte - Masca - Santiago del Teida - El Tanque - Pto de la Cruz.

Sen finns en riktigt snygg backe om man tar vägen från Los Silos (en liten bit öster om Buenavista) upp till Tierra del Trigo. http://catenacycling.com/en/ride-the-world/detail/14689-tierra-del-trigo

Jag skulle även föreslå en tur ut på Anagahalvön (nordöstra delen av ön). Den är riktigt fin. Kommer du västerifrån är ett alternativ att åka den mindre vägen upp vid Pedro Alvarez (norr om La Laguna) istället för den mer trafikerade vägen via Las Mercedes. Väl uppe följer man vägen som går längs bergskammen och drar förslagsvis ner till någon av byarna, t.ex. Taganana. Jag skulle skippa att åka ner till San Andrés på södra sidan av halvön, för därifrån är det antingen bara samma väg tillbaka upp eller så får du en ganska trasslig cykling upp genom Sta Cruz.

Gillar man tallskog är vägen upp till Las Cañadas genom Esperanza-skogen en höjdare. Det är den som går från nordost.

Totalt sett bjuder ön på mkt backar och vill man verkligen testa sina gränser finns en del brutalt branta backar, inte minst i Orotavadalen.

Om du ska köra stigar, var lite observant på vandrare. Visserligen är det bara en liten andel av alla turister på ön som vandrar, men på i alla fall vissa rutter är det numera en hel del människor ute och går (åtminstone i jämförelse med 20-25 år sen då det var ytterst begränsat med vandrare).

Läste precis en artikel om en landsvägsrutt på ca 19 mil och drygt 4000 höjdmeter som startade i Puerto de la Cruz och följde kusten västerut till Garachico för att sedan vända söderut och runda Teide och ta dej tillbaks till startpunkten. Någon som cyklat denna tur och vet något mer om den?

Liter oklart exakt hur rundandet sker. Antalet höjdmeter indikerar ju i alla fall att man tar sig upp till kratern i något läge. Har du någon länk?

Sen vet jag inte hur stark du är, men 19 mil och 4000 höjdmeter tar sin stund för de flesta. Själv brukar jag snarast hamna lite under än över 20 km/h i rullsnitt när jag kör långa heldagsturer i bergig terräng. Jag stressar då visserligen inte, men beakta i alla fall tidsaspekten innan du ger dig ut på en såpass lång tur och starta gärna så snart som möjligt efter soluppgången för att minska risken för mörkercykling på slutet.

Verkar vara ett coolt center där nere, och som jag förstår utgångspunkten för många landsvägsturer. Vi får väl mötas uppe vid kratern på den stora rundan någon dag...

En varning för en väg på den där kartan:
Den mörkblå rundan som från El Médano strax efter San Isidro tar av åt nordost och efter ett tag kommer upp till den ljusblå och rödlila rundorna. Sista halvmilen eller så upp till där den anknyter till de andra rundorna var 2012 i fullkomligen bedrövligt skick (och det där var inte värsta partiet).
P1030390Large.JPG

Några förhoppningsvis mer inspirerande bilder:

Stigningen vid Tierra del Trigo
P1030418Large.JPG

Mascadalen (rekommenderar att ta den från norr då vägen ner i dalen från Santiago del Teide åtminstone i fjol var betydligt sämre; dessutom är den brantare ner från S. del Teide).
P1030445Large.JPG

Och ett par bilder uppifrån Anagahalvön:
P1030314Large.JPG

P1030316Large.JPG

Själv körde jag körde en variant nyligen på Teneriffa där jag via Alberto på www.tenerifebiketraining.com bokade en tur. Alberto hämtade mig vid hotellet i en buss och körde upp till Vila Flor där vi började cykla. Vi körde sen upp till Teides topp och fikade på Hotel Parador. Seg backe till att börja med (12 km) men samtidigt riktigt rolig cykling i ett häftigt landskap.

Jag var helnöjd när vi kom ner till bilen igen efter 3 timmar. Ta med en tunn jacka om ni gör samma resa, rätt kallt när man kör nerför backarna. Cykeln som Alberto hade med till mig var en BMC Grand Fondo, Ultegra utrustad, den fungerade riktigt bra i backarna. Totala priset var 65€ inkl guide, resa och cykel. Nästa gång jag kommer ner gör jag garanterat om det igen.

Jag är nere från nyår och två veckor framåt. plockar inte med cykeln den här gången, men ett par hyr-turer blir det nog. tack för tipsen.

Tillbaka
Topp