Cykla på västra Sicilien?

Vippen

Aktiv medlem
Kära Happy...

Två familjer, med två cyklande fäder, har precis bokat en vecka på västra Sicilien veckan efter midsommar. Givetvis finns några cykelrundor med i planeringen, varför det allvetande Happy konsuteras i två frågor:

Finns några bra ställen att hyr en vettig racer i krokarna av Trapani/Marsala på västra kusten? Lite snabbt googlande leder till Veloce (http://www.rentalbikeitaly.com/p/bicycle-rental.html), vilka verkar kunna leverera cyklar till både här och där. Nån som har någon erfarenhet av dem? Det vore ju skönt att slippa packa med sig bågen bara för ett par tre dagars cyklande, men tråkigt om man blir sittande på nån riktig häck. Jag hyrde en gång i Puglia, och där fanns inte jorden utbud om man säger så, och det var lite samma visa på Korsikas norra sida för ett antal år sedan.

Har någon sedan några bra turtips från västra änden av ön måntro? Det känns inte realistiskt att planera in en runda bort till Etna tex, den är ju ganska stor den där ön...

Alla tips emottages med varm hand!

Tyvärr inga tips, men håller fullkomligen med om att Etna inte är realistiskt om man bor på västra sidan och tänker sig dagsturer. Är över 30 mil enkel väg! Bara Palermo t.o.r. på en dag är nog ganska saftigt. Dessutom, om ni inte är jätteförtjusta i att cykla i värme misstänker jag att ni kan komma att vilja köra fm-turer. Känns som det kan bli varmt på em i slutet av juni.

Det är en fet klättring upp till Erice om inte annat.

Har passerat förbi, då kom vi söderifrån och cyklade mest på de mindre asfaltsvägarna (SPxx) och de brukar vara utmärkta att cykla på. Vi blandade dock med grusvägar och lite andra mindre vägar, från Marsalahållet.

Vi startade i Palermo, körde till Cefalu och upp i bergen där, sedan princip tvärs över ön söderut och följde sedan kusten tillbaka till Palermo.

Monte Pellegrino i Palermo var en trevlig klättring. Mötte många lokala cyklister som tränade uppför den stigningen när jag var där och utsikten över Palermo och dess omgivningar är kanon.

Skulle rekommendera att du tar med dig fler reservslangar än vanligt. Sicilien är skräpigt som fan. Gissningsvis är väl maffian inblandad i renhållningen samtidigt som många sicilianare har inställningen "varför ska jag hålla rent när ingen annan gör det?". Maten är dock suverän.

Senast ändrad:
Tackar för tips! Erice låter intressant, det är inte toklångt från där vi kommer att hålla hus (strax norr om Marsala). Jag kanske skall förtydliga att vi inte är några randonördar direkt, vilket tillsammans med att resans fokus inte är heldagsturer på cykel för fäderna. Jag tippar att vi kan klämma in tre fyra morgonturer på 8-12 mil. Jag är rädd att det straffar ut Palermo också (12 mil enkel resa) även om Monte Pellegrino ser spektakulär ut. Vi har inget emot ordentliga backar! Det verkar finnas nån knöl runt Castellamare som också ligger inom striking distance.

Slangtipset är bra! Kanske till och med läge att ta med 28 mm 4season, så går det toppen att köra grus också om man nu hittar några festliga småvägar?

Finns det ingen som har erfarenhet av att hyra cykel på Sicilianska vischan? Skall man braka nedför flera hundra höjdmeter serpentin så känns det ju bra att kunna lita på grejerna...

Hepp, en fredagsbump. Att dela med sig av sina outtömliga Sicilianska erfarenheter måste väl vara ett bra alternativ till Melodifestivaler och Dansutslagningar och allt vad som kan tänkas visas på dumburken? Om ingen vet nåt om cykeluthyrare på västraste sidan av ön måste det väl finnas do:s and don't:s, maffiaencounters, historier om bläckfisköverdos, eller gud-vet-vad som kan vara intressant att ta till sig innan man packar cykeln? Skjut!

Tillbaka
Topp