Cykla runt Öland

greblleM

Ny medlem
Cykla runt Öland
Om man vill cykla runt Öland, är det smidigt uppmärkta cykelleder? Hur är underlaget? Har landsvägscykel och har beställt cykelcross-däck (32mm), duger det? Förutom typ pump och lappar, är det något mer jag ska ha med?

Tanken är en övernattning typ vid Böda Sand.

Give me all you got! =)

Cykla runt Öland
Förstår inte riktigt frågan; Om man tänker övernatta ska man väl ha en touringcykel med packväskor med tält, liggunderlag osv, men om man cykla runt Öland på lvg-cykel så övernattar man inte. Det är ju bara drygt 20 mil (ungefär?) och bara köra hårt så är man tillbaka innan kvällen.

Cykla runt Öland
asfalt o helt ok sådan också. lite mycket trafik på västra sidan från bron (nästan) upp vill borgholm. östra sidan är klart bättre.. kolla kartan. ska du hela vägen mellan fyrarna i en cirkel så är det mer plus30 mil än 20.

platt o lättcyklat men det kan blåsa. :)

Cykla runt Öland
Går att köra racer nästan överallt. Kör man cx eller liknande så finns inga begränsningar. Plant som ett salsgolv men lite vind. Väg 136 upp till Borgholm är ok att cykla, nybelagd och en bra vägren. Övanför Köpingsvik blir vägen smalare. Går att köra småvägar istället. Satsa på västra kustvägen från Äleklinta upp till Byxelkrok, vackert och trevlig cykling, även med racer.
Cykellederna är bra utmärkta. Tror det finns kartor på turistbyrån vid Ölandsbron.
Som sagt, Öland lämpar sig för "snabbtouring" med racer.

/steen

Cykla runt Öland
greblleM skrev:
-------------------------------------------------------
> Varför passar inte CX-däcken på en
> landsvägscykel?

Pga att framgaffel och oftast bakdito inte har plats för så stora däck, på en cross går det dock alldeles utmärkt.

Senast redigerad av en moderator:
Cykla runt Öland
Det beror föeståss lite på vilken racer man har och vilka komponenter man har på hojen, vad som ryms i däcksväg.

Men med moderna tätbyggda racers brukar det vara 25X622 som är den tjockaste möjliga däcksprofilen som kan fungera.

Se vilken däcksdimension du har nu och checka hur mycket rum det är mellan däck och gaffelkrona och bromsok, finns det 2-3 mm rum ryms knappast fetare däck, medan 10 mm rum ger mera möjligheter.

På de lite äldre 70 och 80-talsramarna kunde man ibland få 28 eller 32X622 att rymmas utan problem, på en hoj smög jag dit 37X422 till och med!

Men det fanns tätbyggda cyklar då också! På min Visom med C-Record från 1987 fungerade inte alla 23X622 tubdäck utan att ta i. Likaså var det trångt på några 80-tals Geliano cyklar, måste tappa ur luften ur bakdäcket (23X622) för att kunna ta av bakhjulet.

Cykla runt Öland
Ok, hmm... ja cykeln är ju 2008 års modell och jag beställde däcken med hojen så jag har ingen aning om det kommer att fungera nu.. =/ Det är en extrem lågpriscykel så den är nog rätt så långt ifrån "racer" egentligen, men den är ju gjord för att se så ut.
Det här kan bli spännande. Tjejens cykel är det inga problem med i alla fall, men det är en trekking-hoj snarare än racer.

Får väl se när den dyker upp. En Vitus Razor Tripple, för den som undrar.

Cykla runt Öland
Tänkte cykla runt ön, inte bara längs med. Skall även tilläggas att det blir det första jag gör med landsvägscykel och det första jag gör sedan en allvarliga axelskada som inte är helt färdig än. Och jag vet inte hur sugen tjejen är på att dra ett jättelopp bara sådär.

Senast redigerad av en moderator:
Cykla runt Öland
Boka lite övernattningar, eller ring campingar i närheten av där ni är när det börjar gå mot kväll. Ta med några broschyrer om mat och annat som finns på ön, och ta ett ett gäng uppehåll under turen.
Sträckan Glömminge-Mörbylånga finns det för övrigt inga skäl att köra på de stora vägarna, nygjord cykelbana finns ett snäpp västerut. Asfalt, fin sådan. Se bara upp för mig när jag fladdrar runt där på inlines ;-)
// Oskar

Cykla runt Öland
Ett litet tips är att ringa campingarna innan och kolla att det finns plats.
Om du har eget tält med dig så ska det nog ordna sig, men annars så kan det bli lite kinkigt. Du vill inte stå vid kvällstid upp i Böda och få reda på att det är fullt....

Låter härligt med Ölandscykling, nu blev jag avundsjuk!

Cykla runt Öland
Med bara en övernattning så skulle jag nog strunta i camping, fortsätta en bit norr om Böda Sand och lägga mig i en sanddyn och titta på soluppgången i Bödabukten. Speciellt om flickvännen är med!

Cykla runt Öland
Bor vid min tjejs camping i Byxelkrok i sommar. Tränar landsväg här i stort sett varje dag. Skicka ett PM om ni vill ha hjälp eller fina campingmöjligheter :)

Cykla runt Öland
Efter påtryckning av "den bättre hälften" så lutar det numera snarare åt någon form av weekend på böda med campingen som utgångspunkt för små cykelturer. Typ 3-4 dagars avkoppling.
Har inte varit på Böda sen typ 94 (vilken jäkla sommar!), har det förändrats mycket där sedan dess?

Cykla runt Öland
Njau, fortfarande mycket sand. ;-)

Annars kan det väl nämnas att de har en Pay-and-Play bana samt en skön minigolfbana nu.

Och glöm inte bort att åka över till Byrum och bada, mycket färre människor än på Böda. Man kan cykla triangeln Böda --> Byrum --> Löttorp t.ex.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp