Cykla runtomkring Almuñécar

Pether

Medlem
Har bokat en liten kort vistelse i Almuñécar, södra Spanien i november.
Någon som har erfarenhet av att hyra MTB/racer där? Tips på bra ställe?
Velar lite om jag bara ska hyra MTB (det går ju att cykla lite fina LVG-vägar på en MTB också...) ;-) eller om jag ska hyra racer någon av dagarna.
Är det rimligt att hyra en MTB och bara leta sig upp i bergen? Eller bör man boka guidning? Är ute efter Trail/XC, inte DH-slingor då jag är lite feg av mig. Men är inte rädd för lite klättringar.

Till sist en fånig fråga, brukar man ta med egen hjälm? Eller brukar det ingå när man hyr cykel?

Cyklade en dag upp backen nordväst om Jete, en liten bit norr om Almuñécar; se https://happyride.se/forum/threads/...zen-lucka-24-nu-oeppnad.3457173/#post-3459277

Trevlig backe och inte mkt trafik.

Angående hjälm har jag alltid med mig egen. Går förstås att fråga uthyraren om de hyr ut hjälmar också. I allmänhet är det dock inget som ingår i cykelhyra. Kolla även hur det är med pedaler. Ibland ingår det och ibland inte och om man inte tar med egna är det värt att försäkra sig om att de verkligen har pedaler för de klossar man kör med.

Jete och Otivar har du fått tips om ovan.
Det går också bra att cykla kustvägen västerut mot La Heradura och Nerja, inte speciellt mycket trafik men väldigt kuperat trots att vägen löper längs kusten.

Tillbaka
Topp