Cykla Södertälje - Stockholm

Peach

Aktiv medlem
Pga anledning måste jag hoja från Södertälje till Stockholm och jag sitter nu och kollar på kartor.

I princip tänkte jag cykla Viksbergsvägen och svänga höger vid golfklubben så att jag kommer in och fortsätter på Ladviksvägen. Sedan närmar jag mig Bornsjön och tänkte då svänga vänster in på Vällingevägen och köra medurs runt Bornsjön till jag kommer till Norsborg där jag tänkte mig börja trixa mig Skärholmen där jag vet att man kan cykla längs E4:an in till Södermalm.

Är ovan vägval bra el dåligt? Är det mycket trafik på ovan nämnda vägar? Finns det en "vedertagen" väg att cykla mellan Stockholm och Södertälje?

edit: stavfel

Senast ändrad:
Pga anledning måste jag hoja från Södertälje till Stockholm och jag sitter nu och kollar på kartor.

I princip tänkte jag cykla Viksbergsvägen och svänga höger vid golfklubben så att jag kommer in och fortsätter på Ladviksvägen. Sedan närmar jag mig Bornsjön och tänkte då svänga vänster in på Vällingevägen och köra medurs runt Bornsjön till jag kommer till Norsborg där jag tänkte mig börja trixa mig Skärholmen där jag vet att man kan cykla längs E4:an in till Södermalm.

Är ovan väval bra el dåligt? Är det mycket trafik på ovan nämnda vägar? Finns det en "vedertagen" väg att cykla mellan Stockholm och Södertälje?
Bra tråd Stockholm - Södertälje - Stockholm, även jag som cyklat en del har lite svårt att finna den optimala vägen. För mig jag har en tendens att komma ut på en icke optimal ganska trafikerad större väg vid Skärholmen tex, när man passerar centrum (dvs när jag kommer norrifrån).

Var i Stockholm vill ni hamna? Vällingevägen är vacker och med lite trafik. Den är lite längre och kan ha dålig asfalt med löst material ovanpå ibland. Jag har hjälpt cykelturister med vägen några gånger. Flera av dem har valt att följa med över med färjan till Ekerö och därifrån till Stockholm. Färjan är gratis för cyklister.

Hmm. Från Slagsta hittar jag hyfsat. Både via Ekerö och via Skärholmen.

Så tipsa om vägar fram till Slagsta!

Dålig beläggning på Vällingevägen - hmm det var ju trist. för om den vägen går bort återstår ju i princip endast södra sidan om Bornsjön (enl min karta). dvs Bergaholmsvägen och sedan haka på St Botvids väg. Är det bättre ur ett underlagsprespektiv? Hur är trafiken? Jag föreställer mig, utan att veta, att den är mer trafikerad jämfört med att cykla på norrsidan?

Hmm. Från Slagsta hittar jag hyfsat. Både via Ekerö och via Skärholmen.

Så tipsa om vägar fram till Slagsta!

Dålig beläggning på Vällingevägen - hmm det var ju trist. för om den vägen går bort återstår ju i princip endast södra sidan om Bornsjön (enl min karta). dvs Bergaholmsvägen och sedan haka på St Botvids väg. Är det bättre ur ett underlagsprespektiv? Hur är trafiken? Jag föreställer mig, utan att veta, att den är mer trafikerad jämfört med att cykla på norrsidan?
Nästan oavsett underlag så hade jag valt Vällingevägen, hur lång sträcka är dålig?
Annars är det raka vägen mot St: Botvids längs E4.

Är ovan vägval bra el dåligt? Är det mycket trafik på ovan nämnda vägar? Finns det en "vedertagen" väg att cykla mellan Stockholm och Södertälje?

edit: stavfel
Har cyklat denna väg du beskriver några gånger och den är trevlig oftast väldigt lite trafikerad. Vill man korta av lite så tar man Bergaholmsvägen. Den kan vara lite mer trafikerad men oftast helt ok och du hamnar ändå där när du cyklar runt bornsjön.

Edit: Nej du hamnar som Hasse beskriver vid Norsborgs vattenreningsverk och inget annat om du cyklar bornsjön. Om du tar vänster vid vattenreningsverket kan du sen cykla grusväg upp mot Fittja vilket är en trevlig väg om man gillar ”gravel”.

Senast ändrad:
Det är länge sen jag cyklade via Vällinge. Sannolikt funkar det. Alternativet är gamla Södertäljevägen som bitvis går parallellt med motorvägen. Funkar oftast, men är hemsk fredagar mot Stockholm pga alla som lämnar trafikstockning på E4/E20. Detta kan även hända vid olycka andra dagar. Vällingevägen slutar vid Norsborgs vattenverk, därifrån ner till sjön Aspen, upp mot Botkyrka kyrka. Följ vägen ända till vägen mot Hallunda. Ta vänster vänster, åk under Hallundavägen med Max på vänster hand. Cykla så parallellt som möjligt med motorvägen tills man viker höger och får Norsborgsvägen på vänster hand. Cykla parallellt med den och sväng vänster under, sen direkt höger och upp runt till Max/NetOnNet och sen är det nedförsbacke till färjan. Det finns även cykelbana på Vårbybrons vänstra sida mot Stockholm.

Jag cykelpendlar den sträckan regelbundet (2-3 ggr/vecka mars-november typ). Bergaholmsvägen->St Botvidsvägen (ren landsväg), strax efter Fiskarhagen blir det cykelbana större delen av sträckan till Slagsta, bara följa den så som Hasse skriver. Cyklar du i dagsljus är det inget problem att cykla landsvägen, lagom trafik och bra sikt. Lycka till!

Vill du ha lite mysgrus så ta Mälarpromenaden från Norsborgs herrgård längs med vattnet till Slagsta. Sen kan du cykla grus hela vägen till Aspudden längs med vattnet. Är du snabb bjuder jag på kaffe nu…

Bilagor

• IMG_5526.jpeg
    IMG_5526.jpeg
    2.1 MB · Besök: 58
  • IMG_5527.png
    IMG_5527.png
    1.8 MB · Besök: 84
Tillbaka
Topp