Cykla stig på fällbar cykel :)

Erik Sandblom

Aktiv medlem
I somras tog jag en nybörjarkurs i downhillcykling. Det var intensivt, spännande och roligt. Jag lärde mig bland annat om sänkstolpe, alltså en sadelstolpe som snabbt kan sänkas när man vill ha mer kontroll över cykeln, och höjas igen när man vill trampa som vanligt.

vello stig.jpeg

Vello Gravel med nedskjuten sadelstolpe och breda däck

Några veckor senare slog det mig att min fällbara Vello-cykel också har en sadelstolpe som lätt kan sänkas eller höjas. Inte lika fin som en riktig sänkstolpe, men principen är samma.

Jag provade att sänka sadeln, hålla i bockarna, böja knäna, och cykla på några stigar (vanlig stig, ej downhill). Det är väldigt roligt även om detta är en cykel med små hjul och utan fjädring. Jag måste leda cykeln förbi de svåra partierna, men har kul ändå. Det var länge sen jag hade en cykel med bockstyre. Bockstyret gör det förvånansvärt lätt att komma uppför backar, och jag blev också förvånad hur bra bockstyre passar för stigcykling.

Däcken som följde med min cykel är 50mm breda. Jag bytte dessa mot släta, lätta däck snart efter att jag köpte cykeln, men nu är jag glad att jag behöll originaldäcken för stigarna. På vanliga vägar kombinerar Vellon den kvicka känslan av en småhjuling med den mer vuxna styrgeometrin av en vanlig cykel. I hopfällt läge blir den inte lika liten som en Brompton, men tillräckligt liten för att få plats nederst i en bagagehylla på tåget.

vello landsväg.jpeg

Vello Gravel med uppdragen sadelstolpe och landsvägsdäck

Senast ändrad:
Att köra downhill på den där vore ju något man ser i en Sam Pilgrim video på youtube. Riktigt modigt med andra ord. Kan inte tänka mig något sämre för teknisk downhill. På flowiga stigar med lite dirt jumps hade det nog funkat hyfsat dock.

En mycket trevlig cykel. Skaffade en Vello Alfine 11 för några år sen, förmodligen först i Sverige. Perfekta växellägen, tyst och fin gång tack vare remdriften. Plus ett Bromptonfäste framtill på ramen. Framväskan kan lastas hur tungt som helst, cykeln bli bara stabilare, en av de stora fördelarna utöver remdriften. Relativt underhållsfri, slipper ju kedjan. Inga nackdelar? Tja, inte stora, men cykeln är lite småtung (drygt 14 kg, växelnavet väger en del). Och den är inte så liten hopfälld, men tillräckligt liten för att utan problem tas med på tåg, buss, bil.

En mycket trevlig cykel. Skaffade en Vello Alfine 11 för några år sen, förmodligen först i Sverige. Perfekta växellägen, tyst och fin gång tack vare remdriften. Plus ett Bromptonfäste framtill på ramen. Framväskan kan lastas hur tungt som helst, cykeln bli bara stabilare, en av de stora fördelarna utöver remdriften. Relativt underhållsfri, slipper ju kedjan. Inga nackdelar? Tja, inte stora, men cykeln är lite småtung (drygt 14 kg, växelnavet väger en del). Och den är inte så liten hopfälld, men tillräckligt liten för att utan problem tas med på tåg, buss, bil.
Hej Krister, kul att se att du är aktiv.

Ursäkta, men det är en fråga som bara måste ställas: Hade du hjälm på DH-kursen?

I övrigt så blir jag lite nyfiken på Vellon. Ibland blir jag sugen på något mera underhållsfritt än min 16 år gamla Brompton. Både drivlina och bromsar är det en hel del pyssel med.

airnimal kan också övervägas.

birdy är helfjädrad och går att få med rätt feta 18 tums däck. dock en del problem med utmattningsbrott på framgafflar och där det rekommenderats byte vart tredje år...

inget av alternativen är i närhet av fällbart som en brompton.

för touring med beredskap att klara en del skall vi säga europeiska stigar skulle jag ta min brompton med 44/305. har cyklat rätt mycket grusväg med den, förvånansvärt njutbart. för att klara mer terrängaktig cykling min nyfixade vinterbrompton med 55/406.
.
IMG_1347.jpegIMG_3602.jpeg

Senast ändrad:
airnimal kan också övervägas.

birdy är helfjädrad och går att få med rätt feta 18 tums däck. dock en del problem med itmattningsbrott på framgafflar och där det rekommenderats byte vart tredje år...

inget av alternativen är i närhet av fällbart som en brompton.

för touring med beredskap att klara en del skall vi säga europeiska stigar skulle jag ta min brompton med 44/305. har cyklat rätt mycket grusväg med den, förvånansvärt njutbart. för att klara mer terrängaktig cykling min nyfixade vinterbrompton med 55/406
Tycker du att rullet blir bra? Jag har en fördom om att det är märkbart roligare att cykla 20" ist för 16" (som Brompton har va?)

Nä, det är väl så. För mig är det värt mycket med hur smidigt det är att fälla ihop och hur liten Brompton är ihopfälld. Hade en Tern med 20" hjul innan och den hade egentligen inga fördelar. Var större och tyngre ihopfälld, inte lika rolig att cykla på och hade dessutom Nexus 7 (om jag minns rätt)-nav vilket jag innerligt hatar.

Ursäkta, men det är en fråga som bara måste ställas: Hade du hjälm på DH-kursen?

I övrigt så blir jag lite nyfiken på Vellon. Ibland blir jag sugen på något mera underhållsfritt än min 16 år gamla Brompton. Både drivlina och bromsar är det en hel del pyssel med.
Jag var helt inplastad.

Brompton kräver mycket underhåll, men det kanske är för att folk cyklar mycket på dem? Jag har inte cyklat tillräckligt mycket på Vellon för att ha en uppfattning om slitage. Den kan fås med remdrift.

Jag var helt inplastad.

Det känns ändå tryggt.

Brompton kräver mycket underhåll, men det kanske är för att folk cyklar mycket på dem? Jag har inte cyklat tillräckligt mycket på Vellon för att ha en uppfattning om slitage. Den kan fås med remdrift.

Jag tror det beror på att drivlinan är nära marken och framhjulsskvättet kommer rakt på den, och att hjulen är små gör att de får rulla mycket fler varv, det torde slita mera på både fälgar och däck. Har ingen annan cykel som jag slitit ut däck på i samma omfattning. Vet inte om den rullar längst av mina cyklar men definitivt oftast.

Tycker du att rullet blir bra? Jag har en fördom om att det är märkbart roligare att cykla 20" ist för 16" (som Brompton har va?)
på asfalt är det verkligen ingen skillnad värd namnet. däckets utförande gör mycket större skillnad än storleksskillnaden 20 vs 16.

på mjukt underlag och grus gör diametern på däcket även där större skillnad än storleken. ett smalt 20 tum är sämre än ett fett 16. t ex brommien med mindre hjul på bilderna ovan rullar lätt även på grovgrusade cykelbanor. inte ens ett ett 622-däck rullar lätt på det underlaget om det råkar vara smalt säg 30mm. förstås är ett fett men tunnväggigt 622-däck överlägset 349 och 406 men skillnaden är mindre än man kan tro.

ett problem med standardutförd brompton med 349-fälgar är att feta däck inte får plats. man får byta fälg till 305 så som jag gjort. och haft lite tur när jag valde däck. michelin country j 44/305 rullar verkligen oväntat lätt.

på steniga stigar grövre än makadam börjar den större hjulstorleken ändå ta ut sin rätt. om däckets tvärmått och konstruktion är jämförbara vill säga. i 2 dm djup spårig halvpackad snö likaså.

Senast ändrad:
Jag älskar min Vello, men för objektivitetens skull kommer här några missar på min:

back_mudguard2_1800x1800 folding.jpg.webp
mudguards_1800x1800 unfolded.jpg.webp

• Den bakre stänkskärmen har en teoretiskt sett snygg fällning, men i praktiken blir den aldrig riktigt rak i uppfällt läge. Om jag står bakom cykeln syns det att skärmen är sned. Så är det med både breda däck och vanliga 37mm däck.

• Det finns fäste för Bromptonväska fram, och ett fint magnetiskt lampfäste. Tyvärr hamnar lampan bakom väskan. Jag har lampan på styret istället.

• När jag trampar bakåt på lägsta växeln vill kedjan inte släppa drevet. En nackdel vid stigcykling.

• Jag fick ändra vajerdragningen till bakbromsen för att vajern inte skulle fastna i flaskstället när jag fäller cykeln.

Samt en bonus:

• Sadelstolpen har inget stopp utan kan enkelt dras helt ur ramen. Det är ett praktiskt stöldskydd att i ett svep ta med sadel, sadelväska och sadelstolpe medan man fikar.

Fler funderingar!

Är man, som jag, ovan vid bockstyre kan det vara bra att höja upp styret lite. Vill man sedan sänka igen så går det utmärkt, då Vellon har 13cm justeringsmån med snabblåset.

Med det medföljande tjocka däcket på framhjulet blir styrgeometrin som en vanlig cykel, medan med ett beskedligare däck blir cykeln lite kvickare både i styrningen och i uppförsbacke. Beroende på vad man önskar kan man kombinera det breda däcket fram med ett smalare, mer lättrullande däck på bakhjulet.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp