Cykla Stockholm-Göteborg

Debbo

Aktiv medlem
Cykla Stockholm-Göteborg
Ett ämne som man borde finna massor av på nätet, det gör man men inga vettiga vägval!

Vi är 2st som ska cykla ner på torsdag 30/6 till konsert Big 4 (Metallica, Slayer, Anthrax & Magadeth) på söndag 3/7.

Enda vi vet säkert är en övernattning i Tibro.
Konsten att hitta ner med trevliga asfaltsvägar utan mördande trafik är inte helt enkel.
Vilket vi gärna vill ha hjälp med!

Just nu är tanken följande. Gamla Strängnäsvägen till Åkers styckebruk, innan så går en trevlig väg över till 55:an som inte är så trevlig, ner till Flen och övernattning runt Vingåker.
Från Vingåker går en fin väg till Brevens bruk, vägarna söderut mynnar alla ut i grus, är det asfalt upp till Kilsmo-Pålsboda?

Från Askersund tar vi vägen över Tidan, Sannerud-Undenäs-Forsvik-Mölltorp-Tibro.
Nästa etapp blir Tibro-Vårgårda, det formligen kryllar av småvägar, gissar att de flesta är asfalterade!?
Från Vårgårda har jag förstått att man åker paralellt med E20 in till Göteborg.

Tankar, ideér, cykelsällskap eller om det är någon som t.o.m. vill inhysa oss är välkommna :-)

mvh Patric & Fredrik

Cykla Stockholm-Göteborg
Om ni vill ta det lugnt och ha ett bra färdigt paket, följ Sverigeleden. Finns utritat i "Turist och Cykelguide Sverige" förhoppningsvis på närmaste bibliotek. Bilfri, turistisk men inte raka vägen, och någon mil OK grusväg. Går över Mörkö - Katrineholm - Askersund - Tiveden och ner genom Västergötland förbi Billingen bl.a.

Cykla Stockholm-Göteborg
Om man ber Garmin 705:an att visa vägen och har ställt in den på cykelvägar, kan man hoppas på att komma fram då?

Cykla Stockholm-Göteborg
Anders H skrev:
-------------------------------------------------------
> Om man ber Garmin 705:an att visa vägen och har
> ställt in den på cykelvägar, kan man hoppas på
> att komma fram då?

Ja, fram kommer du, men frågan är hur bra din väg kommer att vara. Just cykelvägar verkar inte alls finnas med, du kommer att cykla på bilvägar där cykling är tillåten. Problemet blir uppenbart om man vill blir vägledd från exempelvis Bergshamra till stan, då ville 705:an att jag skulle åka världens omväg via Solna centrum eftersom jag ju verkligen inte kunde cykla längs E18...

Cykla Stockholm-Göteborg
Överlag kan det ju anses dumt att toura på tub, men eftersom jag själv ska göra samma sak snart ger jag här ett tips: köp Conti Spriter Gatorskin 23mm så klarar ni några kilometer grusväg utan problem.

Cykla Stockholm-Göteborg
Anders H skrev:
> Om man ber Garmin 705:an att visa vägen och har
> ställt in den på cykelvägar, kan man hoppas på
> att komma fram då?
Testade det när jag skulle hem från Bromma till Täby. Blev guidad fram till Bankhus 90 i Rissne på ett hyffsat sätt, sen ville Edgen att jag skulle ta E18 vilket kändes halvbra. Tog över själv och åkte upp mot Hallonbergen i förhoppningen att Edgen skulle räkna om rutten när den hajjade att jag inte tänkte åka motorväg men den bara pep ilsket i varje korsning att jag skulle göra en U-sväng tillbaka. Till slut kom jag fram till Järva krog och hittade själv "old school" style och stängde av navigeringen i Edgen. Navigeringsfunktionen verkar vara så där i Edge jämfört med en bil GPS som ju räknar om direkt när man inte gör som den vill.

Cykla Stockholm-Göteborg
Halloj,
Eftersom jag råkar bo i Vingåker så kan jag svara lite på hur det ser ut runt "Kilsmo".
Om ni tänker undvika grusväg, så måste ni svänga höger i Kilsmo norrut mot "Askersby". Där svänger ni vänster (Västerut) på 52:an mot Sköllersta. Vid Statoil-macken i Sköllersta svänger ni vänster igen på 51:an mot Pålsboda... Det blir en liten omväg men fina vägar!
Lycka till!
MVH
/Nicklas

Cykla Stockholm-Göteborg
geologen skrev:
> Med 22 m tubdäck tror jag att till och med E20
> blir problematisk.

Varför det?
Tubdäck är ju ändo mer punktringssäkra än slang!
Rullar behagligare.

Gustav S>>Även om det finns tåligare tubdäck så vill jag inte utsätta mina sproilans karbonfälgar för 16 loppor med grusmasaker, nästa år karnske ;-)

Cykla Stockholm-Göteborg
arnehavre skrev:
> Halloj,
> Eftersom jag råkar bo i Vingåker så kan jag
> svara lite på hur det ser ut runt "Kilsmo".
> Om ni tänker undvika grusväg, så måste ni
> svänga höger i Kilsmo norrut mot "Askersby".
> Där svänger ni vänster (Västerut) på 52:an
> mot Sköllersta. Vid Statoil-macken i Sköllersta
> svänger ni vänster igen på 51:an mot
> Pålsboda... Det blir en liten omväg men fina
> vägar!
> Lycka till!
> MVH
> /Nicklas

Det var ju synd att det var grus mellan kilsmo och Pålsboda, såg att det fanns en camping i Läppe, då får man väll satsa på ta sig dit första dagen.
Dyra stugor dock, börjar inse att det var nog ingen ekonomisk vinst att cykla ner...
Fast det är väll lika stabilt att komma fram som med SJ ;-)

Nicklas, du vill inte snacka cykel med 2st mörbultade på torsdag!

/p

Cykla Stockholm-Göteborg
Gustav S skrev:
> Men en hårdrocksfestival utsätter du dem för?
> :D

Dom får värma upp slafen på hotellet :-)

Cykla Stockholm-Göteborg
>
> Det var ju synd att det var grus mellan kilsmo och
> Pålsboda, såg att det fanns en camping i Läppe,
> då får man väll satsa på ta sig dit första
> dagen.
> Dyra stugor dock, börjar inse att det var nog
> ingen ekonomisk vinst att cykla ner...
> Fast det är väll lika stabilt att komma fram som
> med SJ ;-)
>
> Nicklas, du vill inte snacka cykel med 2st
> mörbultade på torsdag!
>
> /p

Inte omöjligt, kommer nog jobba hemmifrån så en liten kvällstur till Läppe kanske går att planera in i famlje-pusslet :-)
Läppe är fint, trevlig sandstrand och troligen badvarmt, så ta med badkläder!
När beräknar ni anlända?
/Nicklas

Cykla Stockholm-Göteborg
Omöjligt att sia om, planen är väll att komma iväg tidigt och ta det lungt!
Om vi ändå ska till Läppe så är nog bästa vägen att fortsätta gamla strängnäsvägen till Eskilstuna och ta 214 ner.

Erfaranheter av att cykla på 214 någon?

Cykla Stockholm-Göteborg
Väg 214 funkar, brukar ta det till/från Eskilstuna, bitvis fin men inga vägrenar och ibland en del tung trafik, sträckan "äs" (Julita) till Läppe är helt ok.
PM:ar dig för ev. kontakt under Torsdagen.
MVH
//Nicklas

Tillbaka
Topp