Cykla Sverige - Barcelona

Nu är väskorna packade och jag sitter på tåget på g till Malmö, cyklar från Köpenhamn imorgon bitti. Tusen tack till alla som har gett mig tips och råd!
D29E9028-90B2-4BB1-B24F-3AA647029695.jpeg

Cyklade Göteborg-Torreviejja för två år sedan o använde bara googlemaps hela vägen o tyckte det funkade suveränt. Körde vägen genom Danmark, Tyskland o Frankrike alltså raka vägen??långt ändå(325mil)
Bor i Spanien stor del av året o är där nu, covidreglerna är inte helt olika de svenska förutom att man behöver mask när man inte sportar. Till sporta hör cykling då du alltså inte behöver mask, men du måste alltid ha en med dig!!
Lycka till o kolla noga under tiden eftersom reglerna kan ändra efterhand när du förflyttar dig söderut.
Redan nu är situationen förändrad i Madrid med undantagstillstånd. Och Katalonien och Navarra inför nya restriktioner pga höga smittotal. https://elpais.com/noticias/covid-19/

Jag kom fram! ? Jag cyklade genom Danmark, Tyskland, Luxembourg, Frankrike och till sist Spanien och det blev ungefär 2100km. Det tog mig 18 dagar och jag hade inget behov av några vilodagar. Stötte inte på några större problem alls faktiskt - kroppen och utrustningen fungerade prima hela vägen☺ Vädret skötte sig förvånansvärt bra trots årstiden, ganska kallt inledningsvis men det blev bättre ju längre söderut jag kom. Jag sov varannan/ var tredje natt på camping och resterande nätter på hotell/ hostel/ airbnb, Jag hade gärna campat mer men många campingar var stängda för att säsongen var slut eller på grund av Covid. Jag förlitade mig helt på Komoot's navigationsapp som fungerade bra i det stora hela, åkte inte fel en enda gång! Jag hade kartorna offline mestadels så då drog den inte någon surf heller. Stort plus är att man kan se matbutiker, restauranger, hotell, campingar osv i appen också, om man sätter på mobildatan. Appen slutade dock att fungera ett par gånger under resan, så då fick jag radera den och ladda hem den på nytt. Ingen stor grej men det var lite tråkigt att infon om hur långt jag åkt osv raderades då..

Jag hade lite tur också att jag inte påverkades någonting av Corona, alla gränser var öppna som vanligt och jag visade inte passet en enda gång! Tror dock att det förändrades ganska snart efter att jag kom fram (kom fram till Barcelona 29/10).

Jag är jätteglad både över att jag kom iväg och att jag faktiskt kom fram! Vill påpeka också att jag kom på iden två veckor innan jag åkte och att jag aldrig hade lagat en punktering själv innan resan (något som gick alldeles utmärkt med pappa på telefonen?). Summa summarum är väl att man kanske inte alltid behöver vara förberedd på alla tänkbara scenarier utan istället lösa de problem som faktiskt dyker upp☺

Tack återigen till alla er som gav mig massa bra tips inför resan!

Underbart, och stort grattis. Det krävs ju lite extra jävlar-anama att genomföra en sån grej nu, och när det är många som avråder. Snyggt gjort !!?

Jag kom fram! Jag är helt klart tuffare än 95% av alla killar här!

Ber om ursäkt för felciteringen ;-) Misstänker att många med mig känner sig rätt mesiga med sina planer på att "Någon gång i framtiden, om det passar, och den där andra saken har hänt" göra något liknande. Grymt avis på din genomförandeförmåga! Inspirerande! Har sagt till chefen att jag tar ledigt i april, hoppas att min beslutsamhet håller i sig och att corona skärper sig.

Underbart, och stort grattis. Det krävs ju lite extra jävlar-anama att genomföra en sån grej nu, och när det är många som avråder. Snyggt gjort !!?
Instämmer i grattiset till prestationen.

Med risk att låta som en gammal sur gubbe tycker jag dock fortfarande att det var gambling snarare än jävlar anamma att göra det vid denna tidpunkt. Åtminstone om man tolkar jävlar anamma i positiv mening. Det var verkligen på håret att det gick hela vägen. Aragonien, grannregion till Katalonien där ju Barcelona ligger, stängde sina gränser 27:e oktober.

HeHe, härligt med folk som vågar och tänker själva & och struntar i alla pessimister. Vore kul med lite fler bilder osv från turen... ?

HeHe, härligt med folk som vågar och tänker själva & och struntar i alla pessimister. Vore kul med lite fler bilder osv från turen... ?
Din definition av "tänker själva" förefaller baserat på det du skrivit i andra trådar vara att skita i myndigheternas rekommendationer, ignorera situationen i omvärlden och köra på som inget hänt.

Du rekommenderade t.ex. i mitten av mars i år en barnfamilj att påbörja sin planerade närmare halvårslånga cykelsemester genom Europa. Som jag minns det skulle den resan huvudsakligen gått genom områden som under delar av våren var under lockdown. I mitt tycke tyder det på att tankeverksamheten består i att sätta på skygglapparna snarare än att försöka göra en realistisk analys av läget och utifrån den komma fram till ett beslut där risker är invägda.

Visst, det finns en poäng i att se möjligheter snarare än problem. Jag ser dock inget i det du skriver som över huvud taget indikerar att du inkluderar risker i din analys. Beslut och rekommendationer förefaller fattas enbart baserat på bästa möjliga utfall. Så länge det bara är du som får ta smällen bryr jag mig inte. Om det kan slå på andra tycker jag att det kan finnas anledning att nyansera sig och inte reflexmässigt vråla "KÖR!!!"

Tusen tack! Om du vill se lite bilder kan du kika in på min instagram, larssonlinn. Jag har samlat mina bilder från turen i en story högst upp på min profil. Hoppas att du också får komma ut på äventyr snart! ☺

Cyklade STHLM - Nice 2018. För navigering/kartor använde vi valfri cykeldator (själv använde jag BOLT element) tillsammans med Komoot programvara för att lägga rutten för dagen.
Komoot var ett stort utropstecken och gjorde hela resan så mycket bättre!
Att hitta vägen mha cykeldator och Komoot är överlägset kartor, telefon, ...etc.
Ett annat tips är att vänta tills pandemin lugnat sig i Europa...????
Hej DH, jag tänker att cykla Falun-Paris, (eller Paris-Falun) har du nåt tips om vägen att ta, eller ta inte?, tack

Tillbaka
Topp